Specificaties 92mm diameter met 29,8dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Raijintek AIDOS Review

CalculuS 22 november 2015, laatste update op 22 november 2015, 175 views

Raijintek AIDOS

Moeilijk te verkrijgen in nederland, heb mijne gekocht voor SIcomputers (levertijd was erg lang; 1,5 weken.)

Pluspunten

• Extreem goeie temparaturen (64 op 3570k 4.5ghz @1.23V)
  • Fan is zeer zacht op alles onder 80%
  • Goedkoper dan alles op de markt
  • Ik vind de rode kleur wel zelf chique.
  • Redelijk klein, paste in mijn kleine mATX kast.

Minpunten

• Installatie was bestwel klote en kan een probleem tonen voor PC beginners
  • Ventilator installatie kan de aluminium delen buigen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Inbouwen was erg pittig en verwarrend maar het briefje in de box had duidelijke instructies. Er is een grote probleem met deze koeler en redelijk vele koelers die het zelfde mount type volgen hebben het ook, in de aidos worden er twee ijzeren verticale (5cm ongeveer per) latjes gebruikt die door een backplate met een schroef worden gemonteerd.

Als je moederbord condensatoren heeft op die plek dan kan het nogal lastig zijn, mijn moederbord (P67 Pro 3 SE) had er een of twee aan de rechte kant waardoor het een heel klein beetje scheef kwam te zitten. Het was opzich geen probleem maar als het door 2 kleine condesatoren al scheef gaat zitten wil ik het niet weten op een top bord van AMD waar ze zon stuk of 20 daar hebben zitten.

Verder was de koelings performance uitstekend en ongeveer 10% beter dan de befaamde Hyper 212 EVO (En die is ook 5 euro meer.) die zo vaak hier wordt rond gegooid als advies.

De ventilator erop zetten was een beetje rot omdat de koeler aan zich redelijk snel te buigen is en je moet er een van die rubberen schroef dingen tussen duwen en dan buigt dat heel snel.

Ventilator zelf was heel erg still en is pas luid te horen als hij op meer dan 60% staat waar die nooit is aan toe gekomen.

Temparaturen van mijn 3570K op 4.5ghz @ 1.23V waren maximaal 64 terwijl een HyperPi calculatie en meerdere spellen waaronder Fallout 4 en andere CPU-intensive games zoals WoW en Saints Row 4.

Heb jij ook een Raijintek AIDOS?