OnePlus X Zwart Review

m.van.kan 22 november 2015, laatste update op 25 november 2015, 5.048 views

OnePlus X Zwart

Het ontbreken van NFC, fingerprint sensor en 5GHz wifi wordt ruimschoots goedgemaakt door de superieure bouwkwaliteit, strak design, nagenoeg kale Android en goede prijs.

Pluspunten

• Echte "Tweakers"-phone
  • Prijs - kwaliteit
  • Scherm / beelkwaliteit
  • Design
  • Stock Android
  • Dual sim mogelijkheid

Minpunten

• Geen geheugenslot in dual-sim modus
  • Geen 5GHz wifi

Na een tijdje op zoek te zijn geweest naar een vlotte smartphone die een beetje bij de tijd blijft qua Android ontwikkeling en niet al te grote afmetingen heeft, uiteindelijk uitgekomen op de OnePlus X. Eigenlijk op zoek naar een Nexus telefoon, maar de prijs en afmetingen van de Nexus 5X toch maar even verder gekeken.

De OnePlus is het derde toestel van de Chinese fabrikant. Het strakke design van deze telefoon is (naast de technische specificaties) zeker een pluspunt.

Het is naar mijn mening wel een echte 'Tweakers-phone'; (nog) niet in winkels of Nederlandse webshops te krijgen, en dus vrijwel niet bekend voor de doorsnee consument. Eenmaal besloten een toestel van OnePlus aan te schaffen moet je ook nog eens een invite hebben. Niet 'zomaar' te kopen dus, wat het bezitten van een OnePlus ook weer exlcusiever doet aanvoelen.

Bestellen
Tot op heden is een invite nodig om dit toestel aan te kunnen schaffen. OnePlus heeft wel aangekondigd dat het toestel maandelijks enkele uren vrij te bestellen is via de webshop. Echter blijkt het verkrijgen van een invite niet zo heel spannend. Op het Tweakers-forum worden deze regelmatig aangeboden, en je kunt je zelfs bij OnePlus op de invitation-list inschrijven. Zelf heb ik deze laatste optie gebruikt en binnen één week na inschrijving al een invite ontvangen.

Betalen is in de webshop alleen mogelijk met een PayPal account. Dit hoeft geen belemmering te zijn, aangezien een account in een paar tellen is aangemaakt en je gewoon met CreditCard of iDeal geld kunt overmaken naar je PayPal rekening. Verzending naar Nederland kan alleen als 'Express-zending', wat ¤24,49 kost.

Over het betalen van invoerrechten hoef je je overigens geen zorgen te maken. Deze heeft OnePlus al voor je 'afgetikt'.

Levering
Na de bestelling geplaatst te hebben krijg je netjes een bevestiging in je mailbox. Zodra OnePlus de order intern heeft verwerkt krijg je bericht van de transporteur (in mijn geval DHL) met een track-and-trace link om de zending te volgen. In mijn geval heb ik op zondag de bestelling geplaatst, en is het toestel de volgende vrijdag afgeleverd in de middag. Uitstekend verplakt in een plastic hoes met voldoende lucht om beschadigingen te voorkomen. Prima dus.

Wat krijg je?
Het toestel wordt geleverd inclusief screenprotector. Deze is reeds aangebracht op het scherm en zit er prima op. Daarnaast wordt er een transparante bumper-case meegeleverd die de achterkant en zijkanten van het toestel bedekt. Deze sluit uiteraard naadloos aan op het toestel. Hij doet geen afbreuk aan het ontwerp (hij valt eigenlijk nauwelijks op). Het toestel op zich is redelijk dun, wat het aanbrengen van deze bumper niet storend maakt in het dagelijks gebruik. Tevens wordt een stijlvolle lader (100cm, tevens als datakabel te gebruiken) meegeleverd.

Hardware / uiterlijk
Zoals eerder aangegeven is het design van het toestel super. Een metalen zijkant met lichte groeven, prima verwerkte knoppen, glazen voor- en achterkant met afgeronde hoeken, subtiel (meerkleurig) notificatie-LED, kortom echte een snoepje.

Door de afgeronde hoeken loopt de screenprotector niet helemaal door tot aan de zijkant van het toestel. Op de afronding zou deze uiteraard te snel loslaten. Een nadeel is dit niet, echter je ziet de randen van de screenprotector wel zitten als je onder een hoek naar het scherm kijkt. Daarnaast is het maar de vraag hoe lang deze goed erop blijft zitten, aangezien er ook snel iets achter kan blijven steken (de siliconen-bumper bedekt enkel de metalen rand, het scherm steekt nog iets boven de cover uit).

Onderaan het toestel zitten hardware keys (touch-gevoelige plekken op de glasplaat, dus geen 'echte' knoppen). Deze zijn echter niet verlicht, en vallen hierdoor nauwelijks op. Bediening middels deze knoppen gebeurd dus een beetje op de tast, maar voor mij persoonlijk niet storend.

Het toestel bevat een tray waarin 2 (nano) simkaarten geplaatst kunnen worden, of één (nano) sim en een (micro)SD kaart. Het plaatsen van deze kaartjes en het invoeren van de tray is even gepriegel; de tray loopt vrij stroef (op zich prima, dan valt hij er ook niet zomaar uit), en de kaartjes liggen vrij los. Ze worden in de regel niet vaak verwisseld dus ook dat is geen bezwaar.

Het AMOLED scherm is prachtig. Zwart is echt zwart (gaat op in de rand van het toestel) en bovendien energiezuinig. Voor de weergave van zwart worden geen pixels aangestuurd. Een zwarte pixel op het scherm is in principe 'uit' en verbruikt dus ook geen stroom.

Software
Het toestel draait standaard op OxygenOS (gebaseerd op Android 5.1 / Lollipop), wat erg veel lijkt op het populaire custom-ROM CyanogenMod. Nagenoeg stock Android zonder bloatware maar wel voorzien van alle Google Apps. Uiteraard zijn er een aantal leuke features toegevoegd zoals o.a. 'double tap to wake' (dubbeltik op het scherm om notificaties weer te geven).

De accu-capaciteit is niet uitzonderlijk, maar ook zeker niet slecht. Het Android-menu heeft een zwarte achtergrond en is dus door het AMOLED scherm lekker zuinig. Met mijn gebruik (regelmatig mailen, browsen, appen, facebook, etc.) haal ik met gemak het einde van de dag!

Op het moment van schrijven van deze review bevat de software nog een bug m.b.t. de SD-storage. Diverse gebruikers melden problemen dat deze niet herkend wordt door het toestel. Mijn SD kaart werd echter in zowel FAT32 als NTFS gewoon herkend en is prima te gebruiken.

Wat wel nog wat extra aandacht nodig had was het koppelen met een Bluetooth Carkit. Het synchroniseren van het telefoonboek bleek nogal moeizaam. Uiteindelijk een simpele oplossing gevonden in de vorm van een App (Bluetooth Phonebook). Ondanks deze app toch in één auto nog wat problemen ondervonden met de Parrot CK3100. Uiteindelijk een afwijkende paring-mode gekozen op de Parrot (Auto-pair AT sync), waarna ook het telefoonboek naar behoren werkt.

OnePlus werkt al aan een nieuwe versie van OxygenOS voor de OnePlus X, gebaseerd op Android 6.0 / Marshmellow. Deze komt 'as soon as possible' en zal dus niet al te lang meer op zich laten wachten. Daarnaast verwacht ik dat er een groot aantal custom-roms voor dit toestel zullen verschijnen. Voor iedere Tweaker wat wils dus.

Specificaties
Aangezien de prijs van het toestel niet al te hoog is, heeft OnePlus uiteraard ook bespaard op een aantal punten, wat zich uit in het ontbreken van o.a. NFC, een fingerprint-sensor en ondersteuning voor 5GHz wifi. Persoonlijk vind ik dit jammer, echter geen showstopper. Zowel NFC als de fingerprint-sensor op mijn vorige toestel gebruikte ik niet. Datzelfde geldt voor draadloos laden; nice to have als het mogelijk was geweest, maar verder geen issue.

Garantie
Garantie op dit toestel wordt verleend door de fabrikant. Concreet betekent dit dus dat je het toestel terug moet sturen naar China. Houd er rekening mee dat alleen de verzending naar China en terug ongeveer 2 weken in beslag zal nemen. Tel daarbij op de reparatietijd en je weet dat je het toestel even zult moeten missen.

De OnePlus X heeft mijn verwachtingen meer dan waar gemaakt. Het is te hopen dat dit toestel een beetje up-to-date wordt gehouden door de fabrikant en netjes de komende Android releases 'volgt'. Mocht dit niet het geval zijn dan ben ik ervan overtuigd dat de 'community' dit opvangt door de beschikbaarheid van custom-roms. Er ontbreken een aantal features die concurrerende toestellen soms wel hebben (NFC, fingerprint sensor, 5GHz wifi). Deze zijn echter meer 'nice to have' dan een echte must. Wil je toch verder kijken, kijk dan eens naar de Moto G of WileyFox Storm...

Heb jij ook een OnePlus X Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

De 'normale' kosten via de webshop (269,-) + 24,49 verzendkosten. Naar Nederland is er overigens maar één verzendmethode (express).
Mooie review waar ik het als OnePlus X eigenaar helemaal eens mee ben! Ik heb het toestel nu een week en het voelt als een enorme verbetering na een iPhone 4s. :)
OnePlus garantie: waardeloos. Ze laten je de telefoon openen om vervolgens te zeggen dat de seal verbroken is. Waardoor de garantie vervalt. Concreet betekent dat je mag kiezen of 220 euro betalen voor een nieuw moederbord, of 40 euro om hem weer in elkaar te zetten. Je verzandt in een procedure van meer dan een half jaar. Kafka is er niets bij :'( 8)7 :| 8)7

[Reactie gewijzigd door Panoleon op 24 november 2015 15:28]

Dan denk ik dat jij een van de ongelukkige bent helaas...

Ik heb zelf ook een gebroken moederbord gehad, heb toen netjes een berichtje naar OnePlus gestuurd waarna ze me een adres gegeven hadden.

Heb hem toen opgestuurd en dat werd bevestigd op de OnePlus website binnen een dag of 2. Hierna heb ik binnen de zelfde week (binnen 5 dagen) een gloed nieuw toestel binnen gekregen!

vind die service persoonlijk meer dan prima :)
Na een half jaar eindelijk een mailtje gekregen dat hij vervangen wordt......
Wat heb je ervoor betaald?
Mooie review van een mooi toestel! Ik heb mijn exemplaar vandaag aangekregen :) mijn micro sd kaart wordt op het eerst zicht idd niet herkend,maar dat zijn zorgen voor morgen.Echter kon ik, als Belg, ook enkel de express verzending kiezen hoor.
...Echter kon ik, als Belg, ook enkel de express verzending kiezen hoor...
Bedankt voor de aanvullende info! De tekst in de review is aangepast.
Erg goede en mooie review!

Nog even een opmerking:

"Daarnaast verwacht ik dat er een groot aantal custom-roms voor dit toestel zullen verschijnen. Voor iedere Tweaker wat wils dus"

Misschien wils veranderen in wilds? ;)
Zo kun je het inderdaad ook interpreteren en het dekt de lading ook nog :)
Heel mooie revieuw inderdaad.

Ik ben in het bezit van een huwawei honor 7 deze was qua specs toch wat beter, het is een fijn toestel alleen vind ik de 5'2 inch toch net iets te groot.
Verder is het een pracht van een toestel maar door de bekende bugg dat ik alle push meldingen met een mate vertraging binnen krijg wil ik toch overgaan op de oneplus x omdat dit toch vervelend is als je
Niet bereikbaar bent.
Het enige waar ik me zorgen om maak is de batterij mijn honor7 heeft een batterijduur van 3100 mah en de OPX zou maar 2525 mah ik stuur regelmatig whatsapp berichten mailtjes en kijk ook regelmarig op facebook/social media en andere forums zoals tweakers bimmerboard etc en bekijk ook graag wat youtube.

Met mijn honor7 kom ik de dag zeker goed door als ik om 5.00 opsta hoef ik hem pas rond 20.30 in te steken want dan zit hij rond de 20%. Kan ik dit met de OPX ook halen aangezien het scherm kleiner is en het ook nog eens een amoled display is waardoor er batterij word gespaard in standby?
Hoe zit het met de battery life na een x aantal jaren verder??

Ik blijf nogal steeds twijfelen hierover en de meningen zijn heel erg verdeeld dus alle hulp is welkom

Alvast bedankt mvg kenny