Specificaties 17,3" (1600x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dv7-2080ed (NQ562EA) Review

BastiaanN 7 juni 2009, laatste update op 13 april 2010, 5.729 views

HP Pavilion dv7-2080ed (NQ562EA)

Pluspunten

• Prijs/kwaliteitverhouding
  • Mooie mediabar
  • 64bits vista meegeleverd
  • Prima temperaturen
  • Erg netjes afgewerkt
  • Subwoofer

Minpunten

• Kleurvervorming
  • Krasgevoeligheid behuizing
  • Glinsteren touchpad
  • Plaats FN toets
  • Slechts 1 jaar garantie (uit te breiden met carepack)

Toch al enkele jaren op tweakers.net aanwezig en veel productreviews hebben mij geholpen in mijn keuze. Gezien ikzelf nog nooit een productreview heb gemaakt moet het er toch eens van komen.

Ik heb de notebook nu ongeveer 3 weken in gebruik en schijf nu pas de review; mijn keuze is bewust omdat ik het niet subjectief vindt om een uitgebreide review te schrijven terwijl ik een product pas één of twee dagen in gebruik heb.

Update 7-6-2009 19:37: Toegevoegd; Conclusie en Informatie over mijn keuze (Kandidaten) en wat informatie over de geluidsproductie van de fan.

Algemeen

Ik maak veel gebruik van geheugenintensieve applicaties zoals vmware en photoshop en het draaien van meer dan één VM werd op mijn vorige laptop met 2GB geheugen toch erg moeilijk, helaas was een geheugenuitbreiding niet meer mogelijk en moest ik opzoek naar een nieuwe notebook.

Bij het bestellen van mijn vorige notebook heeft de leverancier mijn oorspronkelijk bestelde exemplaar á 800 euro per ongeluk verwisseld voor een andere notebook á 2100 euro (lucky me :P), de prestaties van de notebook in kwestie, een Asus W2PC (specs) logen er destijds niet om en het 1900x1200 TFT scherm had ook een heerlijke kleurweergave. Ik mag dus zeggen dat ik redelijk verwend ben geweest.

Natuurlijk wil je bij de aanschaf van een nieuw product wel enige voortgang boeken qua prestaties en moet het allemaal sneller en beter. Dat is -op het beeldscherm na- prima gelukt, je mag dus zeggen dat het met de prijs/kwaliteitsverhouding prima in orde is.

De notebook wordt elke dag op en neer gesleept in de trein en/of auto en veel gebruikt op het werk en tijdens de studie.

De kanidaten (wat zijn mijn eisen, en waarom nou deze?)

De zoektocht naar de opvolger voor mijn Asus notebook loopt al een tijdje, ik heb al regelmatig moeten aanhoren dat ik veel te kieskeurig ben en ik voor een bedrag < 1000 euro echt geen notebook ga vinden die mijn 2100 euro kostende Asus zou kunnen vervangen, niets is echter minder waar!

Mijn nieuwe notebook moest aan de volgende eisen voldoen;

- 16" of 17" beeldscherm
- De temperaturen moeten redelijk zijn, hij moet prima op schoot te gebruiken zijn zonder een cooling pad o.i.d.
- De specs moeten superieur zijn aan de Intel Core2Duo T7200 en ATI Radeon X1700.
- Er moet minimaal 4GB werkgeheugen aanwezig zijn
- 64bits versie van windows vista mét media center (dus Home Premium of Ultimate)
- Snelle RMA afhandeling door de fabrikant en/of leverancier

* Dell Studio 17, Dell XSP M1530 & Dell XPS 16

Als eerste ben ik begonnen met het zoeken van een laptop bij Dell daar ik het een enorm pluspunt vindt dat je daar je eigen laptop als het ware kunt samenstellen. Ook vind ik het intressant dat Dell een next-business-day-onsite garantieplan biedt voor consumentennotebooks, de notebook is voor mij onmisbaar in mijn studie en ik heb er weinig behoefte aan om mijn notebook 4 weken te moeten missen (zoals het geval was toen mijn Asus het de eerste week begaf dankzij een breuk in de lcd kabel).

Dell Studio 17

Mijn oog viel op de Dell Studio 17, een hoog te configuren notebook die er ook nog erg leuk uitziet. Mijn configuratie bestond uit 4GB werkgeheugen, een Core2Duo P8600 en een 256MB Ati mobility Radeon HD3650. Maar zoals in de Dell Studio 17 en Dell studio 15 topics op GoT te lezen valt hebben deze modellen veel problemen met de mediabar. Deze worden vaak onder garantie vervangen maar in 99 van de 100 gevallen lost dit het probleem niet op. Dan heb je ook niets aan het garantieplan van dell als het probleem niet wordt opgelost ;) deze heb ik dus maar aan mijn neus voorbij laten gaan.

Dell XPS M1530

Een andere kanidaat was de Dell XPS M1530. Ik heb deze notebook bij enkele van mijn medestudenten in actie kunnen zien en ik vindt het design erg mooi. Echter was een van de nadelen dat het een 15" notebook betrof en niet een 17" zoals ik gewend ben. Ik maak soms acht uur per dag gebruik van de notebook met als hoofdactiviteit programmeren, dan heb je toch graag een groter scherm :) Overigens is deze notebook inmiddels uit de schappen gehaald.

Dell Studio XPS 16

De opvolger van bovenstaande notebook is de Studio XPS 16. De beelschermgrootte van deze notebook was in orde, 16inch, een mooie middelmaat tussen 15 en 17inch. Echter zoals te lezen valt in het GoT topic van deze notebook heeft het apparaat overhittingsproblemen doordat de klep de ventilatiegaten van de notebook bedekt wanneer deze in een normale stand is opengeklapt. Vanwege de warmteproductie viel deze notebook voor mij dus af.

* MSI GX720-022NL

MSI GX720-022NL

Gezien mijn goede ervaringen met MSI en het hebben van een notebook die niet iedereen heeft (er zijn immers erg weinig mensen die een MSI notebook in bezit hebben) heb ik besloten om eens te kijken of MSI niet iets leuks in de schappen had staan. Ik kwam toen bij de GX720 uit. een 17" notebook van MSI met een Core2Duo P8400 en een Nvidia Geforce 9600M GT. Echter zit de ventilatoropening aan de rechterkant van de notebook waardoor er constant warmelucht tegen je rechterhand aangeblazen wordt, erg irritant. Tevens hebben ze bij deze notebook het toetsenbord er letterlijk "ingepropt" de toetsen aan de rechterkant zijn een stuk kleiner dan de toetsen aan de linkerkant (zie Review), kan me niet voorstellen dat dit de ergonomie tengoede komt.

* De HP Pavilion serie

Er zijn veel van mijn medestudenten die met een HP laptop rondlopen. Ik vind het design van de laptops erg mooi en er zijn maar weinig mensen die echt problemen hebben met de betrouwbaarheid van de notebooks. Ik ben mijzelf daarom maar gaan orienteren voor een leuke HP notebook maar dat valt vies tegen! De meeste HP notebooks zijn uitgerust met een high-end cpu maar bevatten dan weer een Nvidia Geforce 9200M als videokaart (of andersom)... die combinatie van specificaties vind ik echt bedroevend. Het moet wel een beetje bij elkaar passen vindt ik altijd :)

In het begin waren er weinig notebooks van HP die aan mijn criteria voldeden, alleen notebooks uit de HDX serie van HP waren voldoende maar die gingen ruim over mijn budget. Toen ik voor 3 weken terug weer op de website van HP zat te surfen viel mijn oog op de nieuwe Pavilion serie (dv7-2000). Hier stond ook deze dv7-2080ed tussen waarbij de specs mooi in evenwicht zijn; 4gb werkgeheugen, ATI Radeon HD4650 en een Intel Core2Duo T6400. De resolutie van mijn vorige notebook, 1900x1200, vond ik af en toe net iets te klein; soms dan werden de letters echt slecht te lezen. De resolutie van deze HP, 1600x900, is een mooie middelmaat en bevalt nu prima :)

Mediamarkt bood de notebook dat weekend met 16% korting aan voor ¤861,21. Voor die prijs kon ik deze notebook met deze specificaties echt niet laten liggen. Mede dankzij de mooie gebalanceerde mid-range specs, het mooie design en de gunstige prijs heb ik deze notebook gekocht. Ik heb er voor ¤269,00 een garantie-uitbreiding voor 3 jaar bij gekocht omdat de standaard fabrieksgarantie maar 1 jaar is. Tevens heb ik nu accidental damage support waardoor ik met een rustiger gevoel met mijn notebook op pad ga.

In de doos

Naast de notebook wordt er een 8-cells accu meegeleverd, een 90W netadapter, de welbekende HP Remote Control en handleidingen. Er worden geen cd’s meegeleverd, je moet er zelf voor zorgen dat je een back-up maakt van de recovery partitie van de notebook.

De meegeleverde afstandsbediening

De Buitenkant

De behuizing van de notebook is vervaardigd uit kunststof en is wit met zwart van kleur. De behuizing voelt degelijk aan en het lijkt tegen een stootje te kunnen al wel moet worden opgemerkt dat het erg krasgevoelig is. Gelijk na de eerste week van gebruik heb ik al wat kleine krasjes kunnen ontdekken.

Het design is erg mooi afgewerkt

Het toetsenbord van de HP doet erg prettig aan en de toetsen kunnen worden ingedrukt met een kleine moeite terwijl er toch een hele prettige “feedback” is wanneer je een toets indrukt. Het enigste nadeel voor mij aan het toetsenbord is de plaats van de FN toets aan de linkerkant. Ik had liever gezien dat ze de ctrl en fn toets omgewisseld hadden daar ik nu heel vaak onbedoeld de fn toets indruk, misschien is dit wel gewoon een punt van gewenning, de tijd zal het leren.

Het toetsenbord bevat ook een numeriek gedeelte

Het touchpad ziet er erg futuristisch uit en je kan het haast gebruiken als een spiegel, wellicht handig voor vrouwen die hun make-up doosje vergeten zijn ;) Dit is een van de design aspecten die ik wat minder handig vindt, je ziet op het glinsterende oppervlak echt elke vingerafdruk. Ook is het oppervlak van het touchpad erg stroef vergeleken met mijn vorige notebook. Desalniettemin werkt het na enige gewenning prima en is het touchpad erg nauwkeurig. Ook vindt ik het erg handig dat je met de knop gelijk boven het touchpad het touchpad snel en eenvoudig kunt uitschakelen.

Het touchpad ziet er mooi uit, maar glinstert erg

De HP bevat ook een hele mooie aanraakgevoelige mediabar die echt vlekkeloos werkt. Het geeft de notebook nog een extra futuristische look en het werkt ook echt prima. De kleinste aanraking wordt al zonder problemen geregistreerd. Het volume gedeelte van de mediabar vraagt wat gewenning omdat je er als het ware overheen moet schuiven om het volume zachter of harder te zetten, naar links schuiven is zachter en naar rechts schuiven is harder. De “volume dempen” en “wireless aan/uit” knoppen op de mediabar veranderen ook van kleur naarmate de status van de hardware. Is het volume gedempt, dan wordt het knopje oranje en anders blijft het wit. Idemdito voor de knop voor het inschakelen van het draadloze netwerk.

De mediabar ziet er erg mooi uit

En last but not least, bevat de HP ook nog een webcam bovenaan het beeldscherm, het maakt het geheel mooi af. Ik gebruik de webcam verder niet dus de beeldkwaliteit daarvan kan ik ook niet beoordelen.

De webcam

Aansluitmogelijkheden

De aansluitmogelijkheden die de laptop biedt zijn voor mij meer dan voldoende, al ik het ontbreken van een s-video uitgang wel een gemis vindt.

Aan de rechterkant van de laptop bevinden zich twee usb 2.0 poorten, de aansluiting voor de adapter en de mogelijkheid tot het toevoegen van een laptop slot.

Aan de linkerkant zitten al heel wat meer aansluitingen; vga, hdmi, 1gbit lan, eSata, 1x usb 2.0, expresscard 54 en een kaartlezer met ondersteuning voor sd,ms/pro,mmc en xs.

Aan de voorkant kunnen twee koptelefoons worden aangesloten en een microfoon. Erg handig als je samen met iemand anders muziek wilt luisteren en toch je vrijheid wilt behouden. Ook zit hier het oogje voor de meegeleverde afstandsbediening.

De audio ingangen van de notebook

Beeldkwaliteit

Het 17,3 beeldscherm van de HP betreft een LED scherm , hierdoor worden kleuren intenser weergeven en zou het scherm zuiniger moeten omspringen met de accu. Het scherm heeft een native resolutie van 1600x900.

Over dit scherm ben ik niet zo te spreken, de wittint slaat meer door naar geel en er zit een enorm kleurverschil in het scherm per kijkhoek, de kleuren worden zelfs negatief wanneer je van een te lage positie op het scherm kijkt. De wittint valt wel goed te compenseren door in het ATI Catalyst Control Center het contrast te verlagen naar 85%.

(klik voor vergrotingen)

Wanneer je goed recht voor het scherm zit is de beeldkwaliteit voldoende al er dan ook al een kleurverschil opvalt tussen de onderkant en de bovenkant van het scherm. Wat mij betreft hadden ze aan het scherm wel wat meer aandacht kunnen besteden.

Het scherm van de notebook is bij fel zonlicht slecht te lezen, wel iets beter dan een normaal scherm zonder LED technologie. Het spiegelende oppervlak van het scherm is hier overigens de grootste oorzaak van.

Geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit van de notebook is dik in orde. De geïntegreerde altec-lansingspeakers met subwoofer produceren een prettige geluid met een lichte bass. Luisteren naar een radiozender gaat dan ook prima en ligt prettig aan het gehoor. Ook wanneer je een koptelefoon of oordopjes aansluit op de notebook is het geluid prima in orde, er is helemaal geen ruis te ontdekken.

Het SRS logo

Mobiliteit

Zoals je mag verwachten van een 17 inch notebook is ook deze niet de lichtste in zijn klasse. De HP weegt maarliefst 3,52kg. Ik neem de laptop altijd mee in een speciale rugzak en merk dus eigenlijk weinig van het gewicht, wanneer je de laptop vervoert in een schoudertas begin je de schouders toch echt wel te voelen na 5 minuten.

Wat betreft de accuduur; deze is beslist niet bijzonder. Ik haal gemiddeld ongeveer 2 uur en 25 minuten op een volle accu bij matig gebruik (muziek luisteren en een beetje surfen/programmeren) op het standaard energiebeheer schema “Aanbevolen door HP”. Dit is voor mij overigens meer dan voldoende omdat ik de accu enkel gebruik om mij van ruimte te verplaatsen.

Software

De laptop wordt geleverd met een 64bits versie van Windows Vista Home Premium, hierdoor kan het systeem het 4GB werkgeheugen volledig benutten. Deze versie van windows bevat ook Windows Media Center.

Erg prettig aan deze notebook vindt ik dat er niet echt veel overbodige software wordt geïnstalleerd bij de eerste keer opstarten. De volgende software wordt met de laptop meegeleverd en is reeds voorgeinstalleerd;

- HP MediaSmart suite
- My HP Games
- Recovery Manager
- Lightscribe Control Panel
- Microsoft® Works
- Microsoft® Office Home and Student 2007 (60 dagen op proef)
- Adobe® Reader
- Cyberlink DVD Suite
- Symantec™ Norton Internet Security™ 2009 (60 dagen live update)

Vrijwel alle software heb ik laten staan m.u.v. van de trial software, deze heb ik er gelijk weer afgegooid. Naast de HP Health check is er geen HP software meegeleverd die opstart met Windows daarom vindt ik de meeste software niet storend en heb ik het maar laten staan.

Prestaties

De prestaties van de notebook zijn prima. Ze zijn wat je mag verwachten van een mid-range notebook. De processor hoeft maar weinig moeite te doen om hedendaagse taken te verrichten en ook het spelen van games gaat prima, mede dankzij de geïntegreerde ATI Radeon HD 4650 met 1GB dedicated ddr3 geheugen.

De vista score van de notebook

De score van de PCMark Vantage Suite (x64) resultaten zijn zeker niet slecht te noemen

Aldaar ik geen gamebenchmarks gedraaid heb op de laptop zou volgens notebookcheck.net de volgende FPS gehaald moeten kunnen worden met de videokaart van de HP, letwel de test is uitgevoerd met een P8600 CPU, de resultaten van de HP zullen waarschijnlijk heel iets lager zijn;

Crysis: 1024x768, high: 32 fps
GTA 4: 800x600, min: 46 fps
Call of Duty 4: 1280x1024, high: 30 fps
Racedriver GRID: 1280x1024, high, 2xAA: 40 fps
F.E.A.R. 2: 1024x768, medium, 2xAA: 50 fps

Bron: http://www.notebookcheck....deon-HD-4650.13883.0.html

Temperaturen (a.k.a. is het een schootcomputer?)

De temperaturen zijn zeker niet slecht voor een notebook en het apparaat is dan ook prima op schoot te houden. Tijdens een potje stevig gamen merk je wel dat de onderkant van de notebook wat warmer wordt maar het is zeker niet storend, het is dus een prima apparaat om lekker onderuitgezakt mee op de bank te kruipen :)

Prima temperaturen!

Bij aanschaf van de notebook bleef de fan altijd op een zachte instelling draaien, d.w.z. hij was altijd iets hoorbaar. Nu zit er in de bios de optie "fan always on" en die heb ik op disabled gezet. Sindsdien springt de fan af en toe (zacht, niet storend) 2 á 3 seconden aan (eens per 10 minuten ofzo) wanneer ik bijvoorbeeld in word zit te werken. De notebook is dus prima geschikt voor gebruik op kantoor.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze notebook. De notebook is lekker snel en het is niet vervelend om lang op de notebook te moeten werken. De meeste punten van kritiek die ik aanhaal zijn eigenlijk niet eens noemenswaardig. Het enigste echte minpunt vind ik de beeldkwaliteit, vooral omdat er op de website van HP wordt geadverteerd met een "High Definition Brightview LCD Scherm". Maar alsnog kan ik deze laptop van harte aanbevelen aan iedereen die opzoek is naar een betrouwbare notebook tegen een goede prijs, tenzij je het scherm erg belangrijk vindt, dan zou ik nog even verder zoeken :)

Heb jij ook een HP Pavilion dv7-2080ed (NQ562EA)?

Een net review! Duidelijk met foto's en al, erg netjes.

Maar ik mis toch wel een conclusie. Wat vind je nu precies van het apparaat? Wat valt je nu tegen, wat valt je mee, en wat maakt nu wel of niet( echt) uit voor jouw oordeel? Zou je 'm aanraden?
Waar ik ook erg benieuwd naar ben (ook iets wat terug kan komen in de conclusie) is wat je nu precies zocht in een laptop? Heb je wellicht nog andere laptops bekeken voordat je bij deze uit kwam? En waarom juist deze, en geen andere?
En als laatste: wat heb je ervoor betaald?

*kijkt een reactie erboven* hey.. er is al eerder iemand geweest met hetzelfde idee... Naja, wellicht kan je deze reactie verder nog voor inspiratie gebruiken :D

In huidige vorm, een nette 4 sterren van mij.

Edit: De update is erg netjes, sterretje erbij dus: 5 sterren van mij.

[Reactie gewijzigd door Thy King op 7 juni 2009 20:00]

het is toch zeker goed dat dergelijke reviews waar veel tijd in is gestoken om de medetweaker te informeren van commentaar worden voorzien. Ik vind dat dit zeker meer moet gebeuren, niet in negatieve vorm, maar opbouwend. Ook als je hetzelfde product hebt van: hé, ik vind de laptop juist wel heel warm worden.

on topic: hoe presteert het LED scherm in vel licht, bijvoorbeeld als je vol in de zon aan het werken bent. Is het dan beter dan een normaal scherm, of nog steeds vrij slecht te lezen?
wat betreft de kijkhoek en kleurveranderingen: ik neem aan dat er gewoon een TN-panel in de laptop zit. Misschien kun je even kijken of er meer klachten zijn door de fabrikant van het scherm op te zoeken, of op fora te kijken.
Op sommige sites staat dat er ruimte is in de HP laptops om een extra harde schijf bij te plaatsen eventueel wanneer nodig. Kun je dat bij deze HP laptop ook doen?
Ja Marc, deze laptop heeft 2 HD ports, standaard zit hier 2x 320gb @5400rpm deze zijn naar keuze uit te breiden!
Goede review, focus op wat echt belangrijk is (scherm, warmte, gebruiksgemak)... meer van dit soort reviews ;)
prima review!
je hebt echt bijna alles behandeld wat ik vind dat er behandeld moet worden!
het enige wat ik kan verzinnen waar je je review mee kan aanvullen is een vergelijking met laptops waar je uit gekozen hebt om zo anderen vergelijkingsmateriaal mee te geven. Dan kun je ook goed aangeven waarom je juist voor dit model gekozen hebt. dit is zeker voor mensen die op zoek zijn naar een laptop een leuke aanvulling.
verder goede indeling en veel goede afbeeldingen in de tekst!
ook de prestaties goed aangevuld met een andere bron, maar ik vind wel dat je eigen ervaring hier wat uitgebreider had gemogen: "de processor hoeft maar weinig moeite te doen om hedendaagse taken te verrichten" Is natuurlijk niet erg veelzeggend. Je kunt dan beter aangeven van ik gebruik word 2007 met vista en dat werkt lekker snel etc.
hoop dat je wat hebt aan mijn commentaar!
Je hebt gelijk, het deel over de prestaties laat nog wel wat te wensen over. Dit ga ik binnenkort wel aanvullen met wat gegevens waar de tweaker wat meer mee kan, ik moet wel aangeven dat ik het altijd moeilijk vindt om de prestaties ook daadwerkelijk "meetbaar" te maken, wat voor mij voldoende is kan voor een ander weer te weinig zijn bijvoorbeeld.

Ik zal eens kijken of ik ook nog een kleine opsomming van de vergeleken laptops kan maken incl. reden waarom ik er achteraf toch van afgehaakt ben.

Bedankt voor je commentaar! :)
Ik vind het belangrijk bij een laptop dat deze bij gewoon office-gebruik ook stil is. Helaas lees ik niets in je review over de fan. Draait deze de hele tijd? Maakt hij veel geluid (irritante piep) ? Is deze in te stellen ed?
Prima punt, neem ik spoedig op in de review :)

[Reactie gewijzigd door BastiaanN op 7 juni 2009 17:08]

Ik heb deze notebook ook even gehad...

Het is een fijne notebook maar de ventilator draait flink door en is goed hoorbaar en het scherm is echt het allerslechtste scherm dat ik ooit gezien heb. Er is geen zwart, alleen grijs... Contrast is nul comma nul, backlight is oneven en de inkijkhoek is nul comma nul, als je er recht voor zit is er al kleurverschil tussen boven en onder.

Wat mij betreft dus eigenlijk een afrader.
Zie mijn reactie hierboven (http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=3191637) voor meer informatie over die fan.

Het scherm is inderdaad niet het beste scherm, dat heb ik ook al aangegeven in mijn review incl. afbeeldingen :).
Mooie review...
De prijs van de extra garantie met verzekering is vrij prijzig. Bij Paradigit is het 109,-
voor dezelfde dekking (3 jaar all-risk)
Excuses voor de dubbel post maar er schiet me momenteel nog een vraag binnen voor Bastiaan: Wat waren je beweegredenen om voor de 2080ed te gaan ipv de 2180ed (zelfde prijs, betere processor!?). Nog bedankt voor de keurige review, ik zal spoedig mijn ondervindingen posten van de 2180ed!
Een heel stuk later, maar ik lees hem nu pas. Ik heb deze laptop ook en ik kan me in 90% van jou beschrijvingen vinden. Laten we het erop houden dat die 10% aan gewenning/smaak/voorkeuren ligt.

Top review!