Specificaties Geschikt voor smartphones - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Gear VR (v2) Review

coyote1980 21 november 2015, laatste update op 21 november 2015, 1.670 views

Samsung Galaxy Gear VR (v2)

Een leuke accessoire voor je smartphone om VR te beleven op een net wat comfortabelere manier dan met een Google Cardboard. (let op de compatibiliteit: Galaxy Note5, S6 edge+, S6, and S6 edge)

Pluspunten

• Zit prima
  • Laadaansluiting onderzijde

Minpunten

• Pixels zijn waarneembaar
  • Beeld mag soms scherper

Navigatiesoftware Score: 4
Dit is de nieuwste Galaxy Gear VR. Ik had al een Galaxy S6 en een accessoire zoals deze Gear VR leek mij altijd al enorm gaaf. De voorganger had echter 199 euro op zijn prijskaartje staan en dat was mij te gortig. Deze opvolger wordt voor 99 euro verkocht en zou enkele verbeteringen moeten hebben ten opzichte van zijn voorloper:
  • 19% lichter (318 gram ipv 379 gram)
  • bredere gebruikersinterface
  • groter touchpad op zijkant
Wat in de foto's opvalt als verschil is dat Samsung de extra band die over je hoofd loopt op de foto's weglaat. Er is nog steeds een band aanwezig die hier gebruikt kan worden, maar op veel foto's wordt hij weggelaten.

Het gebruik vond ik comfortabel, het stoffen kussen sluit netjes aan bij je hoofd en de Gear VR blijft goed op zijn plek zitten. Er schijnt bij 1:4.000 gebruikers een vorm van epilepsie zich te kunnen openbaren, zelf heb ik hier gelukkig geen last van gehad.

Als je de Oculus software ge´nstalleerd hebt kun je meteen aan de slag. Standaard staan enkele apps uit de Occulus store voorge´nstalleerd, waaronder "360 Photos" en "360 Videos". Hierin kun je al meteen allerlei sights en sounds van over de hele wereld tot je nemen. Verder zijn er in de store legio spellen en applicaties aan te schaffen, waar ook enkele gratis apps bij zitten.

De menu's werken al snel vertrouwd. Door je hoofd te bewegen verplaats je de "muisaanwijzer" over de menu's, met het touchpad aan de zijkant kun je een menuitem selecteren of door menu's swipen. Een "back" button schuinboven het touchpad kun je gebruiken om stappen terug te gaan (duh), maar door hem langer ingedrukt te houden ook om een menu op te roepen waarin nog wat instellingen gedaan kunnen worden. Hier kun je ook kiezen voor een passthrough-optie waarbij je live camera beelden ziet. Handig als je te lui bent om hem af te nemen maar toch even met je vriendin wilt communiceren als je die hebt. Of anders met je kat wellicht.

De beelden vanaf je telefoon zijn voldoende scherp voor een leuke ervaring. Het blijft echter gepixelleerde VR wat je ziet - de pixels van je telefoon zijn te zien en teksten worden weergegeven alsof je met je ogen 5 centimeter van je computerscherm afzit. Maar zoals ik al schreef staat dit een leuke ervaring niet in de weg.

Voor 99 euro is het een erg leuke accessoire als je een compatible smartphone hebt.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gear VR (v2)?

Meer advertenties