Specificaties Laser printer (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung SL-C430W Review

ruby01Testpanel 20 november 2015, laatste update op 21 november 2015, 713 views

Samsung SL-C430W (Testpanel)

Degelijke laserprinter, goede afdrukkwaliteit, veel softwaremogelijkheden zoals eco-printing software, printen via smartphone, nfc, etc. In totaal een degelijke printer maar spijtig genoeg zijn de cartridges (zeer) duur. Indien je veel moet afdrukken aan hoge kwaliteit en afdrukken vanaf een smartphone handig vindt is dit misschien wel de printer voor jou!

Pluspunten

• NFC/smartphone printing
  • Snel
  • Stil
  • Goede kwaliteit

Minpunten

• Dure cartridges
  • Dubbelzijdig afdrukken moet je manueel doen
  • Privacy mobile printing app
  • Papierlade steekt uit-doet afbreuk aan design

Inktverbruik Score: 3
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Samsung Xpress C430 laserprinter-review

Inhoudsopgave
-Inleiding
-Unboxing
-Hardware
-Software
-Oordeel

Tweakers.net en Samsung organiseerden de #printfail-wedstrijd waarbij je een Samsung Xpress c430 laserprinter kon testen, en ik ben erbij! Bij deze zou ik hen ook willen bedanken dat ze mij geselecteerd hebben! Laat me wel vermelden dat ik, ondanks dat ik de printer mag houden na het plaatsen van een review, onafhankelijk en kritisch zal zijn tijdens het reviewen van deze printer.

Ik zal zowel de hardware als de software toelichten op een zo goed mogelijke manier, let hierbij wel op dat dit mijn eerste review is en dat opbouwende kritiek/vragen altijd welkom zijn. Deze zal ik zo goed mogelijk in rekening brengen. Let ook wel op dat men een c430W heeft gestuurd, en geen c430. De verschillen zal ik later toelichten, maar als je zelf twijfelt om deze printer aan te schaffen, zorg dan dat je zeker het W-model haalt.

Unboxing
Eerst en vooral moet ik zeggen dat ik wel geschrokken was van de grootte (485x400x270mm) en het gewicht van de doos (±12.2kg!!) voor een (wat ik dacht) basic laserprinter.
Als we de doos opendoen krijgen we eerst een welkomsboodschap van Samsung “Thank you for purchasing a Samsung printer” te zien.
Vervolgens zijn de “bumpers” (die niet van EPS zijn, maar van een soort plastic) te zien, met daaronder de “snelle handleiding” die enkel in het Engels beschikbaar is (zeker geen probleem met de pictogrammen, maar dit is toch niet netjes van Samsung…).

Naast de korte handleiding kunnen ook we het netsnoer, de software-cd en “diverse accessoires” (deze kunnen verschillen per land/model van printer) terugvinden.
Centraal in de doos zit de printer die makkelijk op te nemen is door middel van de 2 inkepingen aan de zijkant (handige “feature” die ik graag bij andere printers ook terugzie). De cartridges zitten er al in, let wel op dat je de verpakkingplastic verwijdert en dat je elke cartridge goed opschudt voor gebruik.

Samenvattend:
• Printer met plastic stickers om alles bij elkaar te houden tijdens transport
• Snelle handleiding
• Wireless network guide (2e korte handleiding, in het Engels en 8 andere talen,
maar niet in het Nederlands… )
• Garantiekaart
• Drivers op cd-rom
• Netsnoer
• Usb->printer kabel

Hardware
Specs:

Opgegeven afdruksnelheid: 18ppm zwart/wit en 4ppm kleur
Gemeten afdruksnelheid: 10 sec voordat de eerste pagina erdoor begint te komen, daarna kom ik ongeveer aan de 18ppm zwart/ 4ppm kleur.

Deze printer is zowat de meest standaard laserprinter die je kan krijgen; onderaan de papierlade, met daarboven de toner-cartridges:
Deze cartridges geven wel een stevige “klik” bij het inschuiven, iets wat toch wel wat vertrouwen geeft.

De (bedrade) netwerkaansluiting, USB-aansluiting en de netsnoeraansluiting kan je achteraan terugvinden. Achteraan is er ook nog een klep om papierstoringen op te lossen.

Ten slotte kunnen we bovenaan nog enkele knoppen terugvinden:
• Een knop om de “eco” instelling te gebruiken
• Een WPS-knop om snel te connecteren met het netwerk
• Een knop om een printertaak te annuleren
• Een aan/uit knop
• Niet echt een knop, maar toch belangrijk om te vermelden: een zone om te
connecteren via nfc

Nog interessant om op te merken: de lade voor papier blijft er voor een deel altijd uitzitten: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A0bzU3GdBaA6Yx.jpeg en als je de printer voor de eerste maal opstart gaat hij door een of andere setup om de cartridges klaar te maken voor gebruik (gok ik aangezien de lampjes van de cartridges oplichten) en hij spuwt ook een klein kartonnetje uit dat je kan wegwerpen.

Software
Zoals alle printers komt deze ook met software op een CD-rom, maar deze is ook te downloaden van drivers-klik . Cudos voor Samsung, de ondersteuning gaat terug tot Windows XP en Windows server 2003, en ook OSX wordt ondersteund! Let wel op dat er 2 verschillende versies van deze printer zijn; de c430 en de c430w. Het verschil is dat de c430w automatische de juiste software op je PC installeert (als je eerst een tool van hun site download 8)7 ), en NFC en WI-FI ondersteuning heeft. Voor een klein prijsverschil van ±15¤ (pricewatch op dit moment) zou ik toch eerder de w-versie kopen. Voor de rest is de software heel makkelijk in gebruik; gewoon cd-rom laden en op volgende klikken en de printer wordt draadloos zonder problemen gedetecteerd. Ermee connecteren is echter moeilijker, na 2 pogingen heb ik het opgegeven en de connectie via USB gemaakt, daarna ging alles vlot.

Ook is er een “mobile printingapp” beschikbaar voor android, deze stelt je in staat om files van je smartphone af te laten drukken. Let er wel op dat Samsung véél te véél data vraagt naar mijn inzicht; zo vragen ze de “device history”, identity, contacts, call logs, etc. Al bij al werkt de app wel goed en ik moet toegeven dat dit een handige feature is; ik heb al vaak mijn pc moeten aanzetten enkel en alleen om iets af te drukken. Indien je dan gewoon vanaf je smartphone kan printen ben je natuurlijk heel wat minder tijd kwijt.

De nfc-afdruk mogelijkheid heb ik spijtig genoeg nog niet kunnen proberen door het gebrek aan nfc-ondersteuning van mijn smartphone.

Printkwaliteit
Algemeen een heel goede kwaliteit die je kan verwachten van een laserprinter; goede kleuren, geen “korrelig” effect zoals je bij een inkjet-printer soms hebt, snel, etc. Enige nadeel is dat ik voorlopig (moet dit nog eens nakijken) elke keer een pop-up krijg met de eco-instellingen als ik iets af wil drukken. Dit zorgt ervoor dat je eens onnodig op “print” moet duwen. Van het inktverbruik kan ik op dit moment nog niet veel zeggen aangezien dit heel moeilijk te meten is. Voor wat het waard is: de software van Samsung zegt dat ik 1% inkt kwijt ben na een 20-tal pagina´s. Dit is niet te extrapoleren volgens mij..

Oordeel:
-Dure cartridges (per kleur (zwart/geel/rood/blauw) ben je bij de blauwe winkel 60¤ kwijt! )
-Geen Wi-Fi ondersteuning (voor de gewone c430)
-Geen scan-mogelijkheid
-Dubbelzijdig afdrukken moet je manueel doen (doet afbreuk aan de snelheid van een laserprinter)
-Privacy mobile printing app
+Snel afdrukken
+Stil
+Goede kwaliteit
+Mobile printingapp
+NFC-printen

Indien je nog vragen/opmerkingen heb: laat deze gerust hieronder na, ik zal zo snel mogelijk reageren.

Heb jij ook een Samsung SL-C430W?

Je meld: de lade voor papier blijft er voor een deel altijd uitzitten (zie afbeelding)
Op welke afbeelding is dit te zien, als de la open zou blijven is dat voor mij een reden om deze printer niet te kopen.

M.b.t. de tonar, zitten er geheel gevulde cardridges in of zijn de standaard meegeleverde voor bijvoorbeeld 50% gevuld? Anders is de printer (economisch) total loss als de tonar op is :X
In verband met de toners: zoals alle printers veronderstel ik dat ze niet volledig volle toners erbij steken...

[Reactie gewijzigd door tweakers65 op 21 november 2015 18:01]

De toners zijn niet volledig gevuld. Zie mijn review van deze printer met onder andere een kostenberekening. productreview: Samsung SL-C430W review door tweakercoach
Oeps, vergeten deze foto toe te voegen, komt eraan! Dit was inderdaad wel en bummer, ziet er niet zo goed/fancy uit...

[Reactie gewijzigd door ruby01 op 21 november 2015 18:03]