Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Satellite P50-C-129 Review

DeKnarf 26 november 2015, 392 views

Toshiba Satellite P50-C-129

Mooi afgewerkte, platte en lichte (2kg) laptop. Erg jammer dat er wl een drivebay is, maar de SATA SMD connectors zijn ze in de fabriek "vergeten" te solderen. Een extra hardeschijf plaatsen kan dus niet zomaar.

Pluspunten

• Plat en weegt bijna niks
  • De SSD m.2 zit rechtstreeks op de Bus, dus is iets sneller dan een reguliere SSD
  • HDMI 2k4k (out)

Minpunten

• Geen SATA SMD connectoren
  • 256gb opslagruimte is veel te weinig (zonder te kunnen upgraden)
  • Toshiba support is slecht

Alles bij elkaar gezien zou ik deze laptop NIET aanraden.
Het plug-and-play toevoegen van een hardeschijf zoals we dat gewend zijn is bij dit model ver te zoeken.
Er is wel een drivebay voor een hardeschijf, maar de SATA SMD connectors die normaal in een laptop zitten, zijn hier "vergeten".
De enige mogelijkheid tot het gebruiken van een extra hardeschijf is door een HDD-KIT te kopen van Toshiba (toeval?) die je in de optical bay kan plaatsen (waar normaal een DVD-rom station in gaat).

Als afbeelding heb ik een foto geplaatst van de plek met de ontbrekende SATA SMD connectors.

Mijn volledige geklaag kan worden gevonden in het europese Toshiba Support Forum, wat ik zelf graag het Toshiba No-Support Forum noem: https://forum.toshiba.eu/...ow-to-place-extra-HDD-SSD

Uiteraard heb ik ook contact gehad met Toshiba Information Systems Benelux & zij geven de volgende reactie:

"Hartelijk dank voor uw bericht aan Toshiba.

Het zelfstandig vervangen en/of bijplaatsen van interne hardware, welke niet standaard door Toshiba Information Systems Benelux op de laptop wordt geleverd, wordt -ondanks goede ervaringen in de praktijk- niet door Toshiba ondersteund en/of gegarandeerd.
Wij kunnen daardoor helaas geen uitspraken doen over de door u genoemde uitbreiding.

Met vriendelijke groeten,

Toshiba Contact Center"

Heb jij ook een Toshiba Satellite P50-C-129?

Nou soldeer er een connector op en klaar ben je, we zitten hier op Tweakers..
Dat doet Toshiba al jaren. Ik had er een aantal jaren geleden 1 met een C2D processor, die ook keurig een luikje met extra ruimte voor een 2.5 inch disk had, maar hier ook geen connectors.

Bovendien is mijn ervaring dat de accu's van Toshiba nogal snel naar de knoppen gaan.
Ik begrijp je teleurstelling, maar om de laptop nou 2** te geven, ondanks alle pluspunten, vind ik wel heel gortig. Dat is een score die je normaliter aan een product geeft dat allerlei gebreken vertoont of zijn geld domweg niet waard is. 256GB is wel degelijk ruim voldoende voor 90% van de gebruikers en een klein beetje research was voldoende geweest om dit 'probleem' te kennen.