Specificaties RPG-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Fallout 4, PC (Windows) Review

Grecio 20 november 2015, laatste update op 20 november 2015, 268 views

Fallout 4, PC (Windows)

Geweldige RPG/Shooter/Adventure game, die soms iets teveel shooter is. Overigens speel ik op een degelijke computer (I5 3470, 8 gig ram, HD7950 3G GDDR5). Alles staat op ultra behalve godrays. Ik heb amper last van framedrops. Nog geen game breaking bugs tegen gekomen.

Pluspunten

• Prima graphics, soms zet het een uitstekende sfeer neer
  • Uitstekende sounds
  • Prima verhaallijn met een aantal onverwachte twists
  • Gigantisch aantal sidequests, waarvan sommige echt geweldig zijn. Ook hebben je companions vaak hun eigen verhaallijn. Er is behoorlijk veel humor te vinden in dit spel
  • Ontdekken, je kan heerlijk rondlopen en van alles tegen komen
  • Settlements bouwen (als dat je ding is)
  • Modding voor je wapens, power armor en gewone armor.

Minpunten

• Kleine FPS problemen in drukke gebieden
  • Een paar bugs
  • Companions (je raakt ze af en toe kwijt, ze staan in de weg, of ze verpesten je cover)
  • Inventory management is vrij onoverzichtelijk
  • Graphics van dichtbij zijn vrij matig
  • Een goede, maar een beperkt muziekaanbod op de radio
  • Repeatable quests
  • RPG die soms teveel een First Person shooter is

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 5
Ik was uiteraard wel bekend met de Fallout franchise maar op één of andere manier heb ik er nog nooit eentje opgepakt. Na wat commercials van Fallout gezien te hebben wilde ik me er toch wel eens aan wagen. Ik ben een RPG fan en heb ook wel eens mijn hand gewaagd aan een shootertje hier en daar.

Natuurlijk heb ik de hype meegemaakt. Eerst de hype dat we eindelijk konden spelen, en nu is het een beetje de hype om het spel af te kraken.

Ik snap dat er PC gamers zijn die het optimale uit hun PC willen halen, anders konden ze uiteraard ook gewoon op de console spelen. Ik ben echter dan weer een redelijke casual PC gamer. Ik wil gewoon net ietsjes meer halen uit mijn games dan op de console kan. Ik heb overigens mijn settings gewoon keihard op Ultra staan, maar daarover later meer.

Gameplay

Sja, pakken we maar gelijk het belangrijkste aspect erbij. Ik denk dat het qua gameplay helemaal prima is in Fallout 4. Een heerlijke verhaallijn met onverwachte twists. Een bak met side-quests waar je uren zoet mee bent. Een boel repeatable quests waar ik dan minder mee heb. Er zitten allemaal stiekeme vleugjes humor in, waarover ik verder niks ga spoilen dit moet je zelf natuurlijk ondervinden. Het enige negatieve punt wat ik hier kan noemen is dat de game soms een beetje teveel shooter wil zijn en te weinig RPG. Maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

Uitstekend dus!

Beeld, Prestaties, Kwaliteit & Stabiliteit

De map is heerlijk groot en gevarieerd. Wat naar mijn mening nog best een prestatie is gezien het om een vrij sombere omgeving gaat. De sfeer is in ieder geval heerlijk in deze game en in groot perspectief geplaatst zien de gebieden er geweldig uit. Het is echter van dichtbij waar de game hier en daar er wel behoorlijk lelijk en verouderd uit ziet.

Het FPS verhaal ben ik niet zo mee bezig. Ik hoef mijn game niet helemaal te tweaken om te kunnen genieten. En voor wie dat wel heeft dat respecteer ik uiteraard ook. Ik heb gewoon de boel op Ultra gezet en godrays op light gezien ik ergens las dat dit hard op de FPS drukte. Verder heb ik geen problemen met het spelen van het spel. Ik heb alleen hier en daar in drukke gebieden wel eens een drop gehad, maar ook vrij zelden.

En ik gooi het maar bij dit kopje wat anders zou ik niet weten waar, maar er zitten ook een stel bugs en onhandigheden in het spel. Zo is je inventory management soms best wat gedoe. Je companions zijn soms erg onhandig. Ze staan bijvoorbeeld in de weg, je raakt ze kwijt, of ze verpesten je cover als je aan het sneaken bent. Verder ben ik geen game breaking bugs tegen gekomen.

Laten we dit houden op een voldoende. Wellicht na een patch of 2 "goed'.

Geluid

Qua muziek is het prima. Zeer leuk om de radio aan te hebben. Het nadeel is wel dat het muziekaanbod vrij beperkt is. Na een tijdje ben je er wel klaar mee om Worry worry worry mee te zingen.

De sounds van de omgeving en guns zijn uitstekend naar mijn mening.

Al met al krijgt dit van mij de beoordeling "goed".

Replaywaarde & Prijs

Ja qua replaywaarde is dit gewoon een heerlijke game. Je kan verschillende facitons joinen om te zien hoe de boel dan verloopt. Je kan andere companions kiezen om mee te nemen op reis. Als je geen extreme completionist ben geweest in je eerste playthrough zal je allemaal nieuwe gebieden ontdekken. Je kan met je settlements gaan klooien als dat je ding is. Ook kunnen wapens, gear en power armors gemod worden.

Ik heb Fallout 4 voor rond de 30 euro op de kop getikt. Ik denk dat de gemiddelde gamer 100 uur aan deze game kan spenderen. Als ik dan als een trieste Hollander dat ik ben bereken hoeveel ik per uur hieraan spendeer dan is dat een lachertje.

Uitstekend dus.

Fallout game is een game die wellicht voor veel mensen sneller iets fout kan doen dan goed. Voor Fallout fans is het net geen Fallout, voor RPGers is het teveel een shooter. Voor FPS-fans is het weer teveel een RPG met al dat gepraat tussendoor.

Ikzelf geniet ontzettend veel van deze game. De paar mindere punten worden eenvoudig gecompenseerd door de immense wereld met heerlijke verhalen en personages. Game van 2015? Dat weet ik niet, maar zeker de moeite waard om te spelen.

4/5!

Heb jij ook een Fallout 4, PC (Windows)?

Meer advertenties