Specificaties RPG-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Fallout 4, PC (Windows) Review

Ircghost 19 november 2015, laatste update op 20 november 2015, 3.044 views

Fallout 4, PC (Windows)

Fallout 4 is weer een mooie toevoeging aan de serie. Fo4 biedt weer een hoop extra's, verbetering en sfeer aanpassingen. Het komt echter niet tot dezelfde hoogte als Fallout 3 en vooral niet Fallout New Vegas. De game is een stuk makkelijker geworden, maar nog steeds de moeite waard.

Pluspunten

• Verlaten maar toch volle wereld
  • Verbeterde combat
  • Textures lijken minder plat
  • Sterk verbeterd looting systeem
  • Goede performance
  • Blijft een heerlijke tijdsbesteding
  • Base construction

Minpunten

• Typische open world Bethesda bugs
  • Meer shooter dan RPG soms
  • Gesprekken minder interessant
  • Verkrijgen leuke skills lastiger
  • Survival mode is naam niet waardig
  • Geen 21:9 support
  • Veel aanpassingen moeten via de .ini files

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3
Al jaren ben ik een groot fan van de Bethesda games zoals Morrowind, Oblivion en Skyrim, maar natuurlijk ook Fallout 3 en Fallout New Vegas. Logischerwijs was ik dan ook erg aan het uitkijken naar de nieuwe Fallout 4, zonder dat ik mijzelf probeerde te overhypen. De hype trein heb ik gelukkig aan mij voorbij kunnen laten gaan zodat ik nog redelijk verwachting loos kon beginnen aan deze nieuwe versie in de Fallout reeks. Gezien mijn eerdere ervaringen en het bestaan van een reeks zal ik soms verwijzen naar de oudere games d.m.v. uit te leggen hoe een eigenschap is in verhouding tot de vorige games.

Verhaal
Voor wie de Fallout reeks niet kent, shame on you! Fallout gaat kort gezegd uit van een post-apocalyptische wereld waarbij het hoofdkarakter na X aantal tijd uit speciaal geprepareerde schuilkelders (vaults) komt in de verschillende Amerikaanse steden. Eigenlijk een soort tegenhanger van de Metro games, maar dan met meer focus op de bovenwereld en een open world versus shooter. Voor meer verdieping in de reeks kun je de Wikipedia pagina lezen.

Gameplay
Fallout 4 speelt tot nu toe wel als de lekkerste Fallout game, alles loopt soepel en voelt meer natuurlijk aan. De textures lijken minder plat, waardoor de wereld meer tot leven lijkt te komen. Tevens hebben ze gekozen voor het plaatsen van meer willekeurige, sfeerbepalende objecten. Rondlopen in 1 van de vaults van de games voelt nu ook echt als een enorme ondergrondse wereld ipv een paar losse gangen die zogenaamd een vault moet voorstellen. Ook is het looting systeem aangepast waardoor je meteen 'live' kan looten uit een object door er alleen naar te kijken, het spel wordt niet meer gepauzeerd met een groot UI scherm. Ook ben ik erg te spreken over de toegankelijkheid van veel huizen, waar in Fallout 3 en NV de meeste gebouwen volledig dicht waren, zijn veel huizen en gebouwen in Fallout 4 vrij toegankelijk zonder eerst naar een laadscherm te kijken. Doordat er nog wel deuren zijn kan het spel beter gebruik maken van LOD technieken om de framerate goed te houden.

Bethesda heeft met Fallout 4 gekozen om de gameplay meer te richten op de combat, deze keuze komt duidelijk naar voren in de sterk verbeterde combat gameplay. Dit voelt een stuk soepeler, en ik ben uiteindelijk toch een fan van de slowmotion V.A.T.S. Het gebruik van chems is ook weer erg interessant gemaakt, met bijvoorbeeld de slowmotion door Jet gebruik en typische damage en health buffs van Psycho en dergelijke.

Jammer genoeg heeft Fallout 4 minder interessante gesprekdynamieken. Waar je vroeger soms tot wel 8 keuzes kon maken die soms ook nog eens gebaseerd waren op een bepaald kennisniveau (intelligence 8, of barter 60 et cetera), zijn er nu altijd maar 4 keuzes die eigenlijk helemaal niet duidelijk zijn. Gelukkig is er nu in ieder geval een mod die de volledige zin uitschrijft i.p.v. alleen een paar woorden.

Ik heb het spel tot nu toe op de moeilijkheidsgraad 'Survival' gespeeld, van de zes verschillende moeilijkheidsgraden staat deze boven aan. Het houdt in dat je onder andere 50% minder damage doet en 200% meer damage ontvangt. Daarnaast herstelt je gezondheid een stuk langzamer i.p.v. onmiddelijk. Nu kan ik best goed virtueel schieten, maar het voelt eerlijk gezegd nogsteeds vrij makkelijk aan. Tevens mis ik dat in tegenstelling tot Fallout NV je mede-reiziger niet meer dood kan, en je ook geen eten, drinken of slaap meer nodig hebt. Het is mij niet echt duidelijk waarom ze dat er nou uitgehaald hebben. Er zijn tot op heden ook nog geen mods voor, al komen die waarschijnlijk snel genoeg.

Ten slotte lijkt het spel meer gericht op de combat en minder op de grote interessante verhaallijnen, dat vind ik een gemis. In fallout New Vegas is het hoofd verhaal erg spannend en vanaf het begin gaf die mij echt het gevoel dat ik die moest volgen totdat ik in ieder geval in de stad New Vegas was. In Fallout 4 ben ik allerlei andere dingen aan het doen, ook interessant, maar toch houdt het hoofdverhaal mij niet zo vast als ik zou willen.

Geluid
Over de geluiden heb ik niet heel erg veel te zeggen behalve dan dat het goed klinkt, veel type wapens hebben een eigen herkenbaar geluid. Ook heeft bijvoorbeeld de krank laser een erg origineel geluid en gebruikswijze. Tevens hebben je medereizigers (waaronder de hond) van alles te zegen welke bijdragen aan de algemene sfeer.

Tevens zijn er weer radio kanalen waar je naar kan luisteren, degene die ik tot nu toe heb gevonden zijn een klassiek radio signaal en een 'stads'kanaal. Het zijn weer typische lekkere kanalen, waarbij ik het liefst luister naar de klassieke radio gezien het stadskanaal nogal vaak commentaar heeft van een host. Als je echter niet constant voortgang maakt met de main quest (in mijn ervaring) dan blijft hij maar op dezelfde dingen commentaar hebben. Dat begint vrij snel te vervelen. Wel had ik al heel snel het gevoel dezelfde nummer weer te horen.

Prestaties & Instellingen
Mijn pc mag ondertussen redelijk oud genoemd worden met een i5 2500k (@4Ghz) en een HD 6950 (2GB) en 8GB DDR3 (@1600Mhz). Hierdoor stelt de Fallout 4 launcher dat alles op low gespeeld moet worden, hier heb ik zelf wat aan veranderd, voornamelijk met de textures (op high) en render distances. Tevens heb ik zware instellingen zoals de 'Godrays' uitgezet om veel FPS winst te halen. Na deze instellingen loopt alles redelijk en heel stabiel op zo'n 35fps, niet verkeerd voor zo'n oude bak! Bethesda heeft in mijn ogen de game behoorlijk stabiel gemaakt.

Wat mij wel erg tegenvalt van Bethesda is dat veel instellingen niet meer toegankelijk zijn vanuit de launcher. Hierbij kan gedacht worden aan de FOV, mouse acceleration, framerate lock en andere instellingen. Het is jammer dat zij gekozen hebben om deze belangrijke aanpassingen buiten de launcher te houden. Gelukkig is deze mod uitgebracht zodat de meeste mensen makkelijk de boel kunnen aanpassen.
Hetgeen waar ik het meest in teleurgesteld ben, is het ontbreken van native support voor 21:9 (Ultra Wide). Mijn scherm draait op een resolutie van 2560*1080, redelijke wat oudere games ondersteunen dit al behoorlijk goed. Ik had echter verwacht dat zo'n nieuwe game zoals Fallout 4 dit zeker zou ondersteunen. Maar nee, het is zelfs niet eens een selecteerbare resolutie! Ook hiervoor moest ik weer de ini files induiken. Jammer genoeg blijft zelfs dan de UI niet kloppend. In mijn ogen zijn dit flink gemiste kansen. Zie het voorbeeld voor een weergave van de fout:

Bugs, Glitches en Bethesda
Zoals ik hierboven al noemde draait het spel op mijn oude pc stabiel met 35fps op lagere instellingen. Ik heb tot op heden (25 uur) nog geen enkele crash, freeze of corrupt save game gehad. Dat het ook anders kan valt online echter ook te lezen.

Fallout 4 blijft echter een open world RPG game, dit houdt in dat er een gigantische wereld is waarbij NPC's en de player rondlopen en acties uitvoeren die de makers van te voren niet volledig kunnen voorspellen. Hierdoor komt het geregeld voor dat objecten of NPC's een beetje glitchen of vreemde acties uitvoeren.

Ook verliest mijn game soms de mogelijkheid om mijn pipboy op te roepen. Dat kan ik dan weer 'fixen' door even te alt+tabben naar de desktop en terug. Ook wil de game om de zoveeltijd weer een stimpak plaatsen op de '0' hotkey terwijl ik daar af en toe een nieuw wapen plaats. Dit en soortgelijke bugs en glitches zijn nou eenmaal altijd aanwezig bij grote gecompliceerde games zoals Skyrim en Fallout, waardoor ik mij er ondertussen niet echt aan stoor en er gewoon omheen werk. Ik kan mij echter voorstellen dat het voor nieuwe spelers als storend ervaren kan worden.

Al met al ben ik enerzijds heel erg tevreden over het spel gezien ik er al weer 25 uur in heb zitten zonder dat ik het door heb, het speelt leeft enorm, er is veel te doen, maar om een of andere reden is het toch niet het spel wat ik had gehoopt te ervaren. Ik merkte dat ik gisteren eigenlijk meer zin had om Fallout New Vegas op te starten. Het spel zal ondanks dat toch mijn aandacht houden en met de als maar toenemende hoeveelheid mods ongetwijfeld een stuk interessanter worden binnenkort!

Edit: redelijk wat spelfouten eruit gehaald.. snel schrijven werkt niet altijd even goed.

Heb jij ook een Fallout 4, PC (Windows)?

Meer advertenties

Mooie review!
rcghost schreef:
Voor wie de Fallout reeks niet kent, shame on you!
Niemand in mijn directe omgeving kent Fallout of wilt het gaan spelen...
Fallout is geen 'casual' spel, menig speler verkiest GTA 5 of CS:GO boven de Fallout reeks, simpelweg wordt Fallout gezien als minder toegankelijk. Dat wil zeggen, je moet er tijd in besteden om de verhaallijn te snappen of het verzamelen van voorwerpen maar leuk vinden. Door de hype zijn veel nieuwe spelers aangesloten, welke vooral een kritische blik hebben op de graphics. Persoonlijk vind ik graphics een minder belangrijk punt om een spel op af te schieten.
rcghost schreef:
Bij mij is die ook geen enkele keer gecrasht of ge'freezed. Indrukwekkend! Dit zal ongetwijfeld met toekomstige mods de nodige instabiliteit geven, maar mijn mening is dat een totaal ondergeschikt punt voor wat mods toevoegen aan het spel.
rcghost schreef:
Dit had ik totaal niet, dit komt mede doordat de combat totaal anders voelt in Fallout 4. Veel meer 'smooth'; zoals de Iron Sights werken nu ook beter. Het aspect van het verhaallijn is het inderdaad zo dat F:NV een betere set van mogelijkheden en 'immersive feel' neerzet.

Ik verwijt Bethesda wel voor het slecht optimaliseren van het spel voor de PC. Dit ligt niet aan jouw specs dat het draait op 35 fps, want diverse .ini tweaks die je dient toe te passen is belachelijk te noemen en schrikt waarschijnlijk menig casual speler af. Het voelt weer als een console port, alhoewel de menu's (font grootte's) duidelijk verbeterd zijn. Hopelijk optimaliseert Bethesda het spel in de volgende patches.

[Reactie gewijzigd door Scy op 19 november 2015 10:53]

Bedankt! :)

Ik ken eigenlijk ook weinig casual gamers die de Fallout serie echt kennen, het is inderdaad toch net een meer (grote) niche game. Op de .ini problematiek en andere kleinere bugs, denk ik wel dat Fallout 4 de potentie heeft om een groter publiek aan te spreken. De Steam statistics spreken natuurlijk wel voor hen, het is behoorlijk populair!

Het 'shame on you' was natuurlijk ook meer een geintje ;).
Uiteraard snap ik de 'shame on you' grap :P, ik vind het ook raar dat weinig gamers in mijn omgeving Fallout kennen! Wat denken ze wel niet! ;)

Ik was positief verrast dat Fallout 4 in de eerste week meer heeft verkocht dan Skyrim, dit had ik totaal niet verwacht! :D Want Skyrim was een grote verbetering ten opzichte van Oblivion (door de introductie van de Creation Engine) en het voelde dat Skyrim toendertijd meer in de schijnwerpers stond dan welk spel in dat jaar dan ook.
Leuke review :)

Ik ben zelf een casual gamer en ken daarom ook de Fallout series alleen van naam.
De hype train heb ik zeker meegemaakt, maar dit heeft (nog) niet geleid tot het aanschaffen van dit spel.

Ik wou me aansluiten bij het commentaar van Scy. Het kost me dermate veel tijd en investering in het spel, dat ik dit soort spellen links laat liggen. Ook al lijkt het me een prima game.
Thanks! Ik kan mij voorstellen inderdaad dat het een enige investering is. Maar als je ooit nog iets van een open world ervaring mee wilt krijgen dan is Fallout 4 tot nu toe wel de makkelijkste om het mee te krijgen, de andere Bethesda games vereisen een stuk meer verdieping. De Witcher games vereisen ook een stuk meer verdieping vanwege alle vechtstijlen en perks.
hahahaha ik vond die *shame on you* melding wel komisch :P (geef je gelijk ook nog).

Verder goede review (Y) +2
Prima review lrcghost. Komt inderdaad bijna een op een overeen met de mijne :)

[Reactie gewijzigd door l0n3w012ph op 19 november 2015 17:33]

Thanks! Toen ik jou aanraadde om het te posten als review dacht ik.. waarom schrijf ik er ook niet zelf meteen 1 :).
allereerst een goede review! Kan me in de punten vinden die je uiteen hebt gezet. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik niet zo een fan ben als jou. Heb de vorige fallouts namelijk niet gespeeld, ja fallout 3 tot op zekere hoogte maar ben ik na een tijdje mee gestopt.
Mijn vriendin zat met me op de bank en keek even naar het scherm toen ik in een van de dorpen rond liep en toen zei ze: 'Wauw wat een wereld ziet er best echt uit'. Dat dacht ik ook toen ik fallout 4 vergeleek met fallout 3. Fallout 3 vond ik veel monotoner qua kleuren, en dat sprak me minder aan dan deze setting, ieder wat wils. Ik vind het soms wel mooi wanneer je op een hoog punt staat en over de map uitkijkt.
Wat ik wel jammer vind is die irritante mede-reizigers die als een kip zonder kop alles aanvallen wat in de buurt is als je niet oplet of in de weg staan wanneer ze net in een deur opening staan. Maar heb er al zo een 75 uur in gespendeerd dus ben nogsteeds erg tevreden over het spel. Al begint het steeds maar helpen van die outposts ook erg hetzelfde te worden, vraag me soms ook af of dezelfde niet blijven terugkomen, weet jij daar meer van?
Bedankt! :) Het blijft zeker een mooi spel, al moet ik nog steeds toegeven dat ik het minder speel dan ik had verwacht. Om een of andere reden blijft het toch minder hangen bij mij.

Wat betreft je vraag, ik ben er vrij zeker van dat het radiant quests zijn en deze dus oneindig blijven doorgaan. Mijn zoektocht online bevestigd dit vermoeden.