Specificaties RPG-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Fallout 4, PC (Windows) Review

l0n3w012ph 19 november 2015, 262 views

Fallout 4, PC (Windows)

Een goed spel met enkele essentiële tekortkomingen om uit te groeien tot de perfecte game.

Pluspunten

• Sfeer
  • Uitgebreide spelwereld
  • Combat verbeterd
  • Stabiel bij release

Minpunten

• Versimpelde dialogen
  • Weinig interessante karakters
  • Versimpelde quests
  • Menu besturing
  • Te veel focus op combat

Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Negen dagen na de release en 22 uur gespeeld in Fallout 4. Level 15, 11 achievements, drie of vier settlements, meerdere power armors en upgrades op wapens en andere armor.

Klinkt goed zou je zeggen. Toch trekt het spel me niet in het verhaal zoals een Fallout 2 en vooral Fallout New Vegas dat wel deden. Het verhaal in Fallout 4 en alles wat daarmee samenhangt zoals gameplay, characters en quests zorgen ervoor dat ik hier (nog) lang niet zoveel uren in gestopt heb als dat ik verwacht had. Vier dagen vrij genomen bij de release en na twee dagen gespeeld te hebben, de game daarna nog maar casual gespeeld. De briljante dialogen en uitermate interessante en intelligente quests uit New Vegas zorgden ervoor dat ik niet kon stoppen met spelen en het nog speel. Vanilla of met mods (met dank aan anandus), dit blijft voor mij een geweldig spel en mijn favoriete game of all times.

Is het dan een slecht spel? Beslist niet! Ook hier zal ik met gemak over de 100 uur en waarschijnlijk veel meer in gaan steken. De graphics zijn dan misschien niet van deze tijd maar ze zijn altijd nog een stap vooruit t.o.v. F3 en F:NV. Daarbij bepalen graphics voor mij de gameplay beslist niet. Als dat wel zo zou zijn speelde ik F:NV en andere oude spellen ook niet meer. Daarmee zit het voor mij wel goed. De spelwereld is enorm en er is zo verdomd veel (!) te doen. De settlements zijn een leuke toevoeging maar die boeien mij niet zo en zijn denk ik vooral leuk voor mensen die city builders ook leuk vinden.

Combat an sich en met VATS is een stuk verbeterd t.o.v. F3 en F:NV al blijft het niet al te moeilijk ook op de hoogste moeilijkheidsgraad want er zijn stimpacks in overvloed te vinden. En waar je in de vorige edities nog radiated voedsel moest eten kun je die nu al weer koken en wordt het een soort “stimpack plus”: een brahmin steak of deathclaw steak restored je bijna in een keer naar full health.
Daar komt nog een keer bij dat je al binnen tien minuten na het ontmoeten van de Minutemen al de beschikking krijgt over een power armor en een minigun. Veel te snel naar mijn mening en ik maak er dan ook geen gebruik van in welk gevecht dan ook. De focus ligt in dit spel ook wel heel erg op combat, dialogen om je uit bepaalde situaties te praten zijn er bijna niet meer, want…

De echte afknapper kwam toch wel snel in het spel door het belachelijke dialoog wiel. Opties: ja, nee, misschien, sarcastisch… Ik heb hier geen woorden voor. Nu weet ik dat er sinds gisteren een mod voor is maar dit had n.m.m. nooit veranderd mogen worden. Het is een complete vervlakking van het hele RPG idee dat er achter zit. Daarbij kun je je karakter dan nog eens een paar punten mee geven in SPECIAL en je gezicht en postuur aanpassen en that’s it. In één klap is Fallout 4 daarmee een FPS game met enkele RPG elementen waarbij de vorige edities zich toch onderscheidden door RPG games te zijn met enkele FPS elementen. De humor zat hem in de vorige edities in die uitgebreide dialogen die je voorgespiegeld kreeg met alle keuzes die daarmee dan weer samen hingen. Die zat ik vaak met veel plezier te lezen en dat (juist dat!) zoog je echt in het spel en het verhaal. Nu is dat weg en klik ik vaak maar weer eens op “yes”, “no”, “maybe” of “sarcastic”. En dan is het maar weer afwachten wat mijn protagonist gaat zeggen…

Het perk systeem vind ik ook jammer al biedt dit wel verschillend mogelijkheden om je karakter te ontwikkelen en zal dit systeem denk ik met name je eind uitkomst gaan bepalen. En als we het dan toch over karakters hebben: ik ben nog geen enkele echt interessante karakters tegen gekomen. Geen King, geen Mr. House, Ceasars Legion, noem ze maar op.

Die karakters gaven je interessante quests die echt iets toevoegden aan het verhaal en invloed uitoefenden op je beslissingen bij welke factie je je wilde aansluiten. Tot nu toe beperkten de quests zich bij mij tot: ga daar naar toe, help die settlement door alles af te schieten, ga daar naar toe, haal dat op en schiet alles kapot. De focus ligt, voor mij althans, veel te veel op combat.

Natuurlijk kun je die quests links laten liggen en gaan exploren want met de sfeer zit het wel goed. Prachtige lokaties, goede sfeervolle muziek en een lege, dorre Commonwealth. Leeg maar ook weer niet te leeg want zoals ik al schreef: er is verdomd veel te doen en dat houdt me dan wel weer bezig.

In die 22 uur heb ik één keer een vastloper gehad en twee keer vast gezeten in de grond en liep Dogmeat soms in de trap in plaats van erop. Dergelijke glitches en bugs vergallen voor mij het spelplezier echter niet meteen. Ik speel het spel op een AMD FX8350, 660Ti en 8GB RAM en het spel draait vanaf release verder zeer stabiel verder, geen FPS drops, ook niet in combat scenes. Dat is bij vorige versies beslist anders geweest dus wat dat betreft kan ik Bethesda alleen maar een flinke pluim geven.

De besturing met de menu opties in de pip boy en crafting vind ik erg onoverzichtelijk. Dan gebeurt het sluiten van de menu's door het indrukken van TAB, dan weer door ESC. Dit had n.m.m. beter gekund en zal een kwestie van gewenning zijn maar optimaal is het (nog) niet. Wederom kunnen mods hier voor verandering gaan zorgen en de grootte van de pip boy (te groot) en de map (te klein overzicht dus veel scrollen) mag van mij snel aangepast worden.

Ik zou er nog veel meer over kunnen schrijven maar ondanks dat het beslist een goed spel is, is het voor mij niet de topper waar ik op gehoopt had. Over de replaywaarde kan ik dan ook nog geen oordeel geven. De lyrische recensies op de meeste games sites kan ik niet helemaal onderschrijven. Als ik voor mezelf een score lijst van Fallout games zou moeten maken, zou die er zo uit zien:

1. Fallout 2 en Fallout New Vegas: 10
2. Fallout 3: 9,5
3. Fallout 4: 8

Het verschil tussen nummer drie en twee is voor mij te groot en dat vind ik jammer. Ik ga hem zeker verder spelen en wellicht geven de mods straks extra dimensies aan het spel en verbeteren daardoor bepaalde zaken maar tot nu toe is de vanilla game voor mij net niet goed genoeg om GOTY te worden waar ik dat wel verwacht had eerlijk gezegd.

PS: ik heb zo veel mogelijk “ vind ik” en “n.m.m.” geschreven want het is natuurlijk slechts mijn mening.

Heb jij ook een Fallout 4, PC (Windows)?

Meer advertenties

Zonde je hebt het beste deel uit de serie niet gespeeld.
Hij is wel kort, maar het verhaal is beter dan FO2.
Afgezien van je scores kan ik me verder wel vinden in je rankschikking (heb FO4 nog niet gespeeld).
Vond zelf NV ook beter dan FO3.
Ik neem aan dat je met het beste deel dan deel 1 bedoelt? Die heb ik inderdaad nog nooit gespeeld maar hij staat in mijn Steam library en zal ik ongetwijfeld nog wel een keer opstarten. Tnx voor je reactie!
Heb er al weer 140 uur opzitten, was benieuwd wat de andere tweakers voor ervaringen hebben.

De power armor vond ik wel tof dat je hem zo snel tot je beschikking hebt. Wil je er veel gebruik van maken, dan kost dat ook weer onderhoud en fusion core's.

Waar ik me echt helemaal in kan vinden, is dat het survival gedeelte er nagenoeg niet meer in zit. Stimpacks vind je teveel en zijn niet eens meer nodig, zelfs de perks voelt het nutteloos aan. Een stukje vlees is een stuk makkelijker, en geeft vaak nog buffs ook. Beetje rare keuze, maar maakt het geheel wat toegankelijker denk ik. Je mist een beetje dat gevoel, de hele tijd opgejaagd te worden door de elementen.

Qua karakters, tjah ben er zelf nog niet helemaal over uit. Ben in New Vegas nooit zo ver gekomen, mogelijk omdat ik deel 3 al helemaal grijs gespeelt had. Ik vond in NV de personage's juist wat.. muf ofzo. Maar nogmaals, niet heel erg ver gespeeld dus dan mis je behoorlijk wat natuurlijk. De gekkigheden uit FO3 was ik nog niet tegengekomen.. zoals die meneer die tot boom vergroeid was en graag dood wou, maar zijn oculte aanhangers vonden van niet. Dillema's hehe

In FO4, is het echt een mix van heel hard JA en heel hard NEE. Sommige characters dig ik zeker, heb nu madame Curie mee lopen met haar schattige Franse accent, erg leuk. Maar het hoofd verhaal, de zoon van je karakter die ineens de leider van "the institute" is.. man wat een sof was dat.
Viel erg tegen, saaie vent. En de andere facties zijn ook niet je van het.. kiezen tussen stront en stront. Hierin faalt het verhaal wel enigszins.

Maar vind zelf het customizen, en het perk/level systeem wel helemaal top dit keer!

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 9 december 2015 20:59]

Flinke spoiler!

Ik kon de spanningsopbouw in de main quest wel appreciëren; de eerst 20 uur wordt vaak gerefereerd aan dat mysterieuze 'Institute' waar je nooit rechtstreeks mee in aanraking komt maar alleen maar verhalen over hoort. Als je eenmaal de main quest hebt gehad dat is dat nieuwtje er wel van af. Overigens had ik wel een vermoeden dat je zoon je inmiddels in leeftijd was gepasseerd omdat een gelijksoortig thema al eens is langsgekomen in een heel oud MSX2 spel (SD Snatcher).

Ik heb Fallout 4 bijna uitgeperst tot de laatste druppel en alle fractie eindes gespeeld. Met een paar companions ben ik tot volledig vertrouwen gekomen. Curie was prettig met dat sexy Franse accent, maar ook met Nick is het goed toeven i.v.m. met die droge humor.
Ik heb Valentine nu standaard achter me aan lopen idd. En die heeft de neiging alles op te pakken wat ie tegenkomt, erg tof.
En idd de spanningsopbouw is wel goed, maar mis nu 350 uur later toch nog de gekkigheid die ik in Fallout 3 zo waardeerden. Dat het niet echt een RPG meer is zoals deel 3/NV kan ik nog wel mee leven. Dan is het de moeite waard juist deel 3 of NV weer eens te spelen.
Mogelijk dat de uitbreiding aan het einde van de maand, Nuka World, een hoop malligheid met zich mee brengt. Ik las al iets in de achievements, wat er wel naar wijst. Volledig passend in het Fallout 4 universum gelukkig.

Ik ga er een dikke "spoiler allert" bij zetten, want idd. Voor mensen die het nog niet gespeeld hebben.. als die er nog zijn hehe.
edit: Kan de post niet meer aanpassen :/

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 17 augustus 2016 03:26]