OnePlus X Zwart Review

Unveiled 18 november 2015, laatste update op 20 november 2015, 368 views

OnePlus X Zwart

Deze telefoon heeft een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding, een topproduct welke ik iedereen direct zou kunnen aanbevelen.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit afwerking
  • Scherp full-HD oled-scherm
  • Goede camera
  • Dual-sim mogelijkheid
  • Nagenoeg stock Android
  • Multi-color notificatie LED

Minpunten

• Geen NFC
  • Geen 5GHz / dual-band Wi-Fi
  • Geen draadloos laden

Na de telefoon op 9 november te hebben besteld, kwam deze na wat omzwervingen in Europa op 17 november eindelijk bij mij thuis aan. De telefoon was in een degelijke bubble-sleeve verpakt, wat schokschade tijdens het transport zou moeten voorkomen.

Wat gelijk opviel is de uitstraling die OnePlus met hun product heeft willen meegeven. Zelfs de verpakking straalt eenvoud doch (althans, naar mijn mening) luxe uit. De telefoon en de accessoires zitten allemaal mooi netjes in de verpakking. Bij de accessoires horen: een siliconen transparante hoes, een fraaie USB-lader en een tool om de SIM-tray uit te telefoon te kunnen halen.

Na het unboxen begon het echte leuke werk: de telefoon voor het eerst opstarten! Er wordt direct gevraagd of je de SIM-kaart(en) wil plaatsen, gevolgd door de Wi-Fi selectie. Na de taalkeuze word je de vraag voorgelegd of je Shelf (heel suf Plank in het Nederlands...) wil activeren. Je kunt desgewenst dit op een later moment alsnog doen. Shelf is een extra pagina op het homescreen, maar ik heb hier zelf vanaf gezien om het op dit moment te gebruiken. Verder krijg je de keuze of je softwarematige buttons wilt gebruiken of hardwarematige. Achter de hardwarematige buttons zit geen achtergrondverlichting (ze zijn matig/slecht zichtbaar, maar dit is na één dag gebruik al helemaal gewend).

Voor mij stond er direct een systeemupdate klaar, waarna de telefoon was bijgewerkt naar Android 5.1.1 / Oxygen versie 2.1.2. Deze update was binnen enkele minuten al gereed. Na het updaten van de reeds geïnstalleerde apps (een uitbundige hoeveelheid Google apps, een bestandbeheer-app en OnePlus (FM) Radio; kortom een zeer cleane Android ervaring!) kon het installeren van de zelf gebruikte apps beginnen.

Wat mij na één dag gebruik vooral is opgevallen, is dat de accuduur het goed uithoudt. Nu wil ik mijzelf geen intensieve gebruiker noemen, maar doordat de telefoon standaard als optie aan heeft staan dat er voor een donker thema wordt gekozen, verbruikt het oled-scherm niet bijzonder veel meer stroom dan dat mijn oude telefoon met lcd-scherm dat deed (that is, als ik bij batterijbeheer kijk naar de percentages). Zeker als ik naga dat ik toch wel meer met mijn telefoon heb zitten spelen dan wat ik op een normale werkdag doe, dan valt het mij allerminst tegen. Dit zeker gelet op de diverse reviews die de batterijduur matig vinden.

Al met al vind ik de OnePlus X na één dag gebruik een absolute topper!

EDIT 20-11-2015:
Onderstaand in de comments heb ik een korte reactie gegeven op de vragen.

Wat mij tijdens het camera-gebruik opviel, was dat er eigenlijk nog wel wat aan de foto's te sleutelen valt. Eigenlijk heeft de camera-app alle standaard features er op zitten (zie screenshots hier http://imgur.com/a/36Wfj ). Er zitten voor het reguliere gebruik, voor de niet al te kritische gebruiker, genoeg opties op. Daarnaast is de fotokwaliteit naar mijn mening althans, ruimschoots voldoende. De opties zoals genoemd op de tweede foto ('Schoonheid' en 'Scherpe foto') heb ik nog niet geprobeerd.

Helaas ontbreekt er uitleg aan de app, zodat je door gebruik de functies dient te ontdekken. Zo moet je naar boven/beneden vegen om de opties 'Time-lapse', 'Slow motion', 'Video' en 'Panorama' tevoorschijn te toveren.

De opties 'Schoonheid', 'HDR' en 'Scherpe foto' zitten onder de drie puntjes verstopt. De witbalans zit aan te passen door op het scherm te tikken en te draaien aan de focuscirkel.

Tot zo ver de camera(-app). Verder ben ik nog altijd meer dan tevreden met deze telefoon. Ik ben in de afgelopen dagen geen zaken tegen gekomen waarvan ik heb: oh dat valt tegen. Zo kan ik mij bijvoorbeeld niet vinden in de Tweakers-review over de kwaliteit van de randen van de telefoon. Als je rekening houdt met hetgeen je in je broekzak hebt, dan zou ik mij daar absoluut geen zorgen om maken.

Heb jij ook een OnePlus X Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Ikzelf overweeg een OnePlus X. Wat me bezonder interesseert, is het batterijverbruik en (secondary), de camera.
-> Kan je wat screenshots maken van je batterijverbruik?
-> Kan je wat foto's nemen met je camera?
Hier zijn screenshots van mijn batterijverbruik van gisteren en vandaag te vinden. Al met al zijn het browsen, NOS-app en Tweakers de grootste stroomvreters (want witte achtergrond...). Toch blijft de batterij na een dag redelijk gebruik het goed uithouden. Dit geeft echter geen garanties voor jouw gebruik :).

Aangezien ik kantoortijden werk en het dus donker is als ik van / naar huis vertrek, kon ik niet echt foto's overdag maken. Eerst een kerkje vlakbij mijn werk dat ik eerst met normale settings fotografeerde, vervolgens met aangepaste witbalans. Een heel verschil! Tevens heb ik mijn kat als proefdier gebruikt voor wat foto's thuis :)

Ik zal mijn post nog even aanpassen mbt tot de camera-app trouwens.

[Reactie gewijzigd door Unveiled op 20 november 2015 23:29]

Gebruik je de audio jack van de OPX? Zo ja, wat vind je van de kwaliteit van de audio?
Jep, lang leve het leven van een forens. Wat dat betreft ben ik fervent Spotify gebruiker. Alleen ben ik niet bepaald audiofiel en kan dus ook totaal geen kritisch oordeel vellen over de audiokwaliteit. Ik gebruik Logitech UE oortjes en ik heb geen noemenswaardig verschil gemerkt met mijn oude telefoon, een Moto G 2013. Dus sorry, geen goed onderbouwde reactie waarom de audiokwaliteit superieur of inferieur zou zijn.

Wat wel een puntje van aandacht is, mbt tot de audio, is dat de rechter speakergrill aan de onderzijde puur cosmetisch is. Ik schrok eigenlijk toen ik muziek afspeelde en de linkergrill afdekte met mijn hand en het geluid gedempt klonk. Ik was bang dat er een speaker kapot was. Echter, als je op deze "bug" zoekt, blijken hier al vele mensen zich over verbaasd te hebben. Dit is dus slechts een cosmetische feature.

[Reactie gewijzigd door Unveiled op 20 november 2015 23:50]

Bedankt voor je reactie! Ik gebruik eigenlijk nooit de speakers van m'n telefoon (terwijl ik nu een HTC M7 heb). Heb de vraag ook op het forum van OnePlus zelf gesteld. Daar lopen de reacties aardig uiteen.

Ik heb de gok gewaagd, en de OnePlus X donderdag besteld.