Synology DiskStation DS115j Review

patrickrick2 18 november 2015, 2.393 views

Synology DiskStation DS115j

╦Ún of twee maanden geleden had ik het plan een NAS te kopen om te gebruiken als Cloud, hosting etc. Echter had ik het hosting gedeelte laten vallen omdat het voor een beginner als ik erg lastig was, en een simpele NAS niet zo geschikt is voor veel verkeer.

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Mooie prijs voor een beginner
  • Veel functies
  • Vaak updates

Minpunten

• Plastic oogt goedkoop
  • Niet geweldig voor een beginner
  • 2,5" houder moet je bij bestellen, had het uiteindelijk met gewoon wat ducktape gedaan.

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik was dus van plan de NAS als cloud en hosting te gebruiken. En ik liet het hosting gedeelte vallen omdat ik het DNS gedeelte niet onder de knie kreeg.

Het besturingssysteem (DSM) gebruikt zelf al meer dan 50GB, dus had na de installatie op een 1TB nas nog ongeveer 950GB over.

Waar ik wat minder tevreden over ben is de CPU, erg sloom. Ik was 3 uur bezig met het uploaden van een 20GB gezipt bestand. Ik kan ook niet inloggen op DS cloud op android, maar dat zal vast aan een paar instellingen liggen.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS115j?

Heb zelf een (o.a.) een DS215j en ben het eens dat deze wel erg plastic zijn.
De processor is niet de snelste maar dat kon je van te voren weten (na wat onderzoek)

Doorvoersnelheden zijn tussen de 60MB - 90MB p/s, 20GB staat er bij mij zo op. (WD RED 6TB, geen RAID)
Snelheid viel me ook iets meer tegen dan verwacht. Vooral als hij aan het virusscannen is, is hij amper benaderbaar. Maar moet zeggen dat hij met DSM 6.0 een stuk sneller is geworden. Ik had gewoon een 1TB schijf over en dacht kan er een externe HDD voor kopen maar voor ietsjes meer een NAS. Dat hij erg plastic is stoort mij niet. Hij zit verder goed stevig in elkaar :)
Bedankt voor de review. Zou je ook wat kunnen zeggen over de snelheid van de interface (DSM)? Starten alle programma's binnen disk station wel een beetje rap op en hoe lang moet je bijvoorbeeld wachten op het laden van foto's en video's in photo station of file station en video station? M.a.w. is het een beetje werkbaar, of merk je echt dat de CPU het niet trekt?