Kingston HyperX Cloud II Roze Review

Foritain 16 november 2015, laatste update op 26 mei 2017, 2.415 views

Kingston HyperX Cloud II Roze

De HyperX Cloud II is de beste all-round headset welke ik tot dusver heb ervaren. Geluidskwaliteit is uitstekend en gebalanceerd, bouwkwaliteit en afwerking voortreffelijk, en ook wat comfort en features laat de headset niets te wensen over. En dan is 'ie ook nog eens pretty & pink, #girlpower

Pluspunten

• OMG ITS PINK!! (En evt leverbaar in zwart/rood en gunmetal voor de XY'tjes onder ons)
  • Erg prettige geluidsweergave. Goede balans van tonen, lijkt niets te missen.
  • Uitstekende bouwkwaliteit en afwerking, keurige materialen
  • Goede pasvorm, earcups vallen goed om de oren en geven een gebalanceerde druk.
  • Opnamekwaliteit microfoon keurig in orde, microfoon afneembaar.
  • Optie voor analoog gebruik, maar komt ook inclusief virtual 7.1 USB adapter
  • Verpakking en extra's keurig.
  • Prijs-kwaliteitverhouding keurig.

Minpunten

• Afsluiting microfoonaansluiting knullig: eenvoudig kwijt te raken.
  • Analoge aansluiting slechts één meter. Gebruik USB geluidskaart praktisch vereist bij desktop PC gebruik.

Features Score: 4

- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Kingston

Circa drie maanden geleden maakte ik een review van de Kingston HyperX Cloud II waarin ik de headset als ‘de best gebalanceerde all-round headset’ beschreef in zijn prijsklasse, althans in mijn ervaring. Alles klopte aan dit model: geluidskwaliteit, bouwkwaliteit, comfort, en ook de afwerking van de details. Ook gaf ik al aan dat de zwart/rode variant waar de review over ging niet de enige beschikbaar kleurstelling was. Nu komen gaming headsets in de regel in tal van opvallende kleurtjes naar de markt, zelfs wit is geen uitzondering, echter het aantal headsets dat in een wit/roze kleurstelling beschikbaar is is op één hand te tellen. En laten we dan eerlijk wezen: de meeste van die modellen kan je gewoon niet serieus nemen. Eigenlijk is er maar één model wat er uit springt als je gaat zoeken naar een die kleurstelling: de Kingston HyperX Cloud II “Pink” edition, de nieuwe ‘hers’ van mijn dame naast mijn zwart/rode ‘his’, want zo cheesy zijn wij hier in huis.

Net als de eerder geteste Cloud II kost de Cloud II Pink normaliter net geen 100 euro, op moment van schrijven is hij echter al verkrijgbaar voor 74,90. Omdat het technisch exact dezelfde headset is als de zwart/rode uitvoering, en in onze praktijkervaring geen verschillen waar te nemen waren, is een deel van de review echter ongewijzigd. Mocht je reeds bekend zijn met de review van de zwart/rode variant kan je direct naar ‘uitpakken’ springen voor een nieuwe reeks foto’s (ook de foto’s elders in de tekst zijn nieuw), en vervolgens naar de conclusie, die hoofdstukken zijn herschreven, de rest is in tact gebleven.

De specificaties en features van de Kingston website:

Met 320 gram is de Cloud II een gemiddeld zware (lichte?) headset. Hij is voorzien van 53mm drivers en een gesloten constructie, iets wat een positief effect heeft op het dempen van omgevingsgeluiden. Het betreft een headset met een 3.5mm aansluiting, echter krijg je er een USB geluidskaart bij met 7.1 virtual surround feature, oftewel je kan zelf kiezen tussen analoog of via USB.

De HyperX Cloud II is compatible met zowel PC, Mac, PS4 en Xbox One.

Vorige keer zagen we het al: Kingston, of HyperX, of hoe je het ook wil benaderen, heeft hun verpakking bijzonder goed op orde. De buitenverpakking toont nog wel grote gelijkenissen met de zwart/rode variant.

Zodra de buitenste laag is verwijderd is het één en al lady like. Ik gaf de verpakking aan de dame, over het algemeen een stoere chick die niet aan dat ‘meisjes achtige gedoe’ mee doet maar gewoon lekker met de boys mee games speelt, echter bij het pakken van de stevige roze doos haar mooie vrouwelijke kant de vrije loop liet gaan en spontaan begon te giechelen: “Net alsof ik mooie nieuwe schoenen ga uitpakken” zei ze. Verwennerij is het zeker, want in die mooie stevige doos zit de headset keurig verpakt. Mannen opgelet: Dit soort cadeautjes scoor je punten mee.

Accessoires ook keurig netjes wit uitgevoerd. Adaptertje erbij voor in het vliegtuig, witte buigbare microfoon met schuim uiteinde, een strakke witte 3.5mm jack kabel, en de optionele virtual 7.1 USB surround ‘kaart’, wederom met nette gevlochten witte kabel. Leuke aan de in-line control is dat je zowel je headset als microfoon volume aan kan passen.

Ook de draagzak met roze details mag er wezen. Dikke pluspunten voor presentatie.

En dan de headset zelf. De Kingston HyperX Cloud II is werkelijk uitstekend gebouwd. Stevig, strak afgewerkt leder met een nette gestikte rand, het is echt heel aantrekkelijk. Het wit is ook echt goed wit (mochten de foto’s op je scherm wat verkleuren). Mooie HyperX opdruk, of eigenlijk ‘geborduurd’, keurige geborsteld aluminium roze delen aan de zijkant, en natuurlijk de roze HX opdruk op de schelp zelf. Het is echt voortreffelijk allemaal, met enkel het klepje voor de microfoon aansluiting nog altijd als minpuntje, want als je niet oppast kan je die kwijtraken.

De hoofdband en oorkussens zijn gemaakt van een middelmatig stevige ‘memory foam’, een prima keuze waardoor de headset direct uit de verpakking lekker zit, en zelfs na langduriger gebruik voldoende stevigheid behoudt. Voor de liefhebber zit een extra set stoffen earpads in de verpakking, mocht je de faux-lederen variant niet prettig vinden. Dit doet de headset wat zachter aanvoelen, maar gaat wel iets ten koste van de demping van omgevingsgeluid.

De verstelbaarheid is nog altijd uitstekend, sommige headsets kunnen niet klein genoeg voor kleinere vrouwenhoofdjes, maar deze Cloud II verstelt prima. Het verstellen geeft ook een goed gevoel van de degelijkheid.

Mochten de foto’s niet vanzelfsprekend zijn: De Kingston HyperX Cloud II biedt een prachtige indruk. De kwaliteit staat buiten twijfel, en de uitvoering en afwerking is werkelijk uitstekend. Nu is de Cloud II niet heel goedkoop, maar deze indrukken doen zeker niet onder voor bijvoorbeeld de duurdere Sony of Sennheiser headsets welke ik heb (gehad).

Al bij het eerste gebruik lijkt de Kingston HyperX Cloud II zijn reputatie als ‘benchmark’ headset eer aan te doen, de headset valt namelijk uitstekend over de oren. Zowel van mijzelf als de dame, waarbij ‘uitstekend’ ook de beschrijving was van het comfort. Hij is niet zwaar, valt goed, de earcups draaien genoeg mee zodat de druk boven en onder het oor gelijk is, en het materiaal van de pads en de hoofdband maakt een prettige indruk. Het zal geen verrassing zijn dat dat gevoel feitelijk niet veranderde gedurende de gehele testperiode: Pluspunten voor deze Kingston voor de vorm.

In eerste instantie heb ik de headset aangesloten op de SilverStone EB01 DAC, welke via de analoge aansluiting een goed platform vormt om de geluidskwaliteit van deze headset te beoordelen. Het resultaat kan ik kort en bondig samenvatten: De Kingston HyperX Cloud II klinkt werkelijk uitstekend. Vergeleken met andere (door mij gereviewde) game headsets is de geluidskwaliteit bij een goede bron (lees: een muziekbestand van goede kwaliteit) simpelweg kwalitatief beter. Zelfs vergeleken met de Sony MDR-1R, een headset met een focus op muziek, doet de Kingston het uitstekend. Hoewel ze iets anders klinken, zou ik zelf niet stellen dat de Kingston ‘minder’ is dan de duurdere Sony. Het geluidsbeeld laat ook weinig te wensen over: Hi’s en Mid’s lijken uitstekend in balans, en de bass is aanwezig, voldoende diep, maar zeker niet overdreven. Ben je een bass liefhebber en zet je de lage tonen iets harder, dan lukt het de headset ook om een lekker ‘diep’ geluid te geven. Uitstekend.

Een goede headset heeft in de regel weinig moeite met games. Goedkope game headsets zorgen vaak voor een goede game-ervaring met slimme equalizers, maar dit model dat in muziek en film al uitstekend klinkt heeft niet onverwacht weinig moeite met zelfs de drukste games. Wel moet ik opmerken dat je zeker in de goedkopere regionen grote verschillen merkt in de game-ervaring, maar dat de onderlinge verschillen al snel een stuk kleiner worden nog voordat we de 100 euro grens bereiken, dat terwijl je als muziek liefhebber nog veel en veel verder duidelijke verschillen zal ervaren. Maar ook hier geldt: Totaal geen klagen.

De toevoeging van de USB geluidskaart is uiteraard gedaan met gamen in het achterhoofd, deze zorgt namelijk voor een virtuele 7.1 ervaring (in games die het ondersteunen). Deze functie komt ook vrij goed tot zijn recht, en zoals ik in een vorige review zei is het soms bijzonder lastig om het verschil tussen virtual en ‘real’ surround te ervaren. Voor mensen die puur enkel ‘echte’ surroundgames spelen is een ‘echte’ surround headset nog een alternatief, maar als complete all-round headset zullen dergelijke modellen niet in de buurt komen bij deze Cloud II, zeker niet in de buurt van het prijspunt van deze.

Toch moet de toevoeging van de USB geluidskaart ook als klein minpuntje gelden: als je de headset op je computer wilt gebruiken is de kans bijzonder groot dat je sowieso aan die USB geluidskaart zal moeten. De analoge aansluiting is namelijk slechts één meter lang, en de kabel die vast zit aan het USB geval is ruim twee meter. Prettig voor mobiel gebruik, en één meter is voldoende voor een externe DAC als de SilverStone (en in dat geval heeft een goede DAC ook de voorkeur over de USB aansluiting), maar als je (desktop) computer op de grond (of zelfs op tafel) staat is de kans groot dat je aan één meter niet voldoende hebt als je bijvoorbeeld gebruik wil maken van een chique ingebouwde geluidskaart. In dat geval is de Cloud I een overweging, gezien de headset zelf grotendeels gelijk is maar de USB geluidskaart ontbreekt ten gunste van een langere analoge kabel (en een lagere prijs), echter is de Cloud I niet beschikbaar in wit/roze, en als je hier bent gekomen vermoed ik dat je wel echt een wit/roze headset wilt hebben. Kingston had van mij echter een extra analoge verlengkabel mogen toevoegen om dit ‘probleem’ te verhelpen met de Cloud II, zodat je zelf de vrijheid hebt om zowel de USB als de analoge aansluiting af te wisselen afhankelijk van je gebruikte systeem, en zodat de Cloud II in elk opzicht een betere keuze was geweest. Kwalitatief lijkt de meegeleverde USB geluidskaart overigens wel goed: ten opzichte van de (flink duurdere) DAC zijn wel verschillen hoorbaar bij intensief ‘muzieken’, al rest de vraag of je dat zal missen zonder een directe vergelijking te maken. Laat het duidelijk zijn: Met of zonder de USB adapter, de geluidskwaliteit is uitstekend voor dit prijspunt. Voor 3D gaming biedt de virtuele surround in sommige situaties weer voordelen en zijn nadelen eigenlijk niet te horen, maar het blijft grotendeels subjectief.

De microfoon is verder prettig, helder, en ruis- en kraakvrij mits je niet als een zot tegen je computer loopt te schreeuwen. Bovengemiddeld lijkt een accurate term, want het voldoet ruim en laat weinig te wensen over, maar zoals altijd is het lastig om heel enthousiast te worden van een headset-microfoon en zijn de verschillen met andere ‘betere’ headsets praktisch te verwaarlozen. Mocht je low-budget, dus zonder losse dure microfoon, willen streamen dan is deze headset wel een prima overweging.

Enkele maanden later blijf ik bij mijn originele conclusie dat de Kingston HyperX Cloud II eigenlijk de beste all-round headset is die ik heb getest in de <100 euro klasse. Er zijn headsets die voor wat minder vergelijkbare game prestaties lijken te bieden, echter als je muziek en andere doeleinden erbij betrekt heb ik geen betere alleskunner ervaren. De term benchmark headset haalde ik toen al aan, en daar blijf ik bij, helemaal als je ziet dat hij nu zelfs voor 74,90 te krijgen is. De geluidsweergave is uitstekend en keurig in balans; er valt weinig tegen in te brengen, en eigenlijk helemaal niets over te klagen. Je kan nog een stuk duurder gaan voor nog meer detail in muziek, maar dan zal je echt stevig moeten investeren of inleveren op andere elementen, want hier zit je goed voor gamen, muziek luisteren, films kijken, en wat je dan ook anders wil doen.

De bouwkwaliteit is verder top, zelfs vergeleken met flink duurdere modellen, en laat ook niets te wensen over; het metalen frame doet wonderen voor het gevoel van kwaliteit, maar de afwerking mag er even goed zijn. Net als bij de zwart/rode broer zijn ook de extra’s weer dik in orde, en in dit geval natuurlijk ook netjes wit uitgevoerd: extra earpads, de reishoes, de splitter voor in vliegtuigen, en de uitstekende verpakking. Verder behoort deze headset tot de meest comfortabele modellen uit onze recente geschiedenis, en zodoende lijkt eigenlijk alles te kloppen. Echte kritiek is bijna geen sprake van, enkel de afsluiting van de mic-aansluiting moet wel beter, want let je niet op dan kan je die eenvoudig kwijt raken.

Ik ga in de vorige alinea’s bijna voorbij aan het feit dat de wit/roze uitvoering gewoon heel erg mooi, uniek, en interessant is. Er zijn al bijna geen wit/roze headsets op de markt, en Kingston biedt vrouwelijke gamers die wel echt een topheadset willen maar toch een wat vrouwelijker kleurtje willen hebben gewoon een uitstekende keuze. Hoewel ik ergens het idee heb dat Kingston deze kleurstelling primair naar de markt brengt vanwege de toenemende populariteit van (vrouwelijke) streamers, dames die dagelijks met hun hoofdtelefoon in beeld zijn (en in sommige gevallen meer geïnteresseerd lijken in de looks dan de prestaties), doe je deze headset geen eer aan door hem als ‘form over function’ te beschrijven. Je mag deze Cloud II Pink gerust ‘best of both worlds’ noemen, met uitstekende prestaties –en- een uitstraling die de (hopelijk eeuwig) groeiende groep vrouwelijke gamers een ijzersterk alternatief biedt.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie hieronder natuurlijk erg waarderen, dit geeft de motivatie om door te gaan met deze reviews, maar uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews en blogs; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Kingston HyperX Cloud II Roze?

Reviews door de redactie

knappe review maar tis niet echt mijn kleur
Dank je wel :D Je had de review van de zwart/rode overigens ook gezien? :D
Jazeker maar eigenlijk is t beide niks voor mij

Ik game enkel wat racegames en dat gaat gewoon op de hifi set
leuk geschreven weer! en een mooie kleur van een headset. icm. met deze review wil ik hem bijna halen in deze kleur ;)
hij past wel bij de foto van Gandalf op je profiel pagina ;)
Ik heb dan ook een echte zwak voor roze hè ;) Straks even mn NZXT Hue+ bak op knalroze zetten :D
Het korte kabeltje word geleverd met een verlengkabel als je een desktop gebruikt word er verwacht dat je die gebruikt.
Voor andere apperaten kan je dan een kort kabeltje gebruiken (wel zo handig op een laptop word je gek als er 3 meter kabel naast je slingert.
Correct. Maar het is nog altijd jammer dat er niet een extra analoog verleng (en/of splitter) kabeltje bij zit voor mensen met een goede interne geluidskaart. Normaliter zou je dan de Cloud I kunnen overwegen (zelfde drivers etc), echter die is er dus niet in wit/roze :'(
Beetje stereotype comform om aan te nemen dat alle meiden een roze headset willen. :|
Maar verder een goede review.
Dank je! :D En mwah, het lijkt mij een redelijke aanname dat deze kleur zich toch op dames richt? :D

Roze is voor meises =/= alle meisjes willen roze :D
Dank voor de uitgebreide review. Is deze headset ook geschikt voor grote hoofden? Niet dat ik nou een enorm waterhoofd heb, maar ik krijg wel snel last van koptelefoons dragen.
Ik ben zelf 1.95 m met een hoofd van een halve meter (hoog en breed ;) ) en hij zit perfect!
Bovenstaande vraag compleet gemist :D Maar idd, hij kan aardig fors. Overigens is dat zelden een issue, eerder dat ze niet klein genoeg gaan voor kids / kleine dames. (Headsets in het algemeen, niet zo zeer dit model)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 30 november 2016 18:57]