Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Wit Review

Haasje26Testpanel 14 november 2015, laatste update op 16 november 2015, 629 views

Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Wit (Testpanel)

Ben je op zoek naar een tablet voor huis-tuin-en-keukengebruik? Dan zal deze tablet een goede keus zijn. Zoek je een tablet met high-end performance, dan zul je verder moeten zoeken.

Pluspunten

• Schermkwaliteit
  • Formaat
  • Audio Cover
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• Hoeveelheid bloatware
  • Traag
  • Schermresolutie

Allereerst wil ik Tweakers.net en Asus bedanken voor het beschikbaar stellen van deze tablet. Recent was er een poll op de website te vinden waarmee je kon aangeven met welk gebruiksdoel de Asus ZenPad door jou getest kon worden. Ik heb mij hiervoor opgegeven en ben een van de gelukkigen die deze tablet mocht uitproberen.

Wat mijn bevindingen zijn over deze tablet kun je lezen in deze review.

Versies

VersieDatumOpmerkingen
0.114-11-2015Eerste opzet
0.1.114-11-2015Review verplaatst naar juiste product
0.1.216-11-2015Correcties gemaakt in de opmaak.

Specs

De specificaties van deze tablet volgens de website van ASUS:
Specs

Zoals je kunt lezen zit er in deze tablet een Intel Atom x3-c3200. Dit is een quadcore x86-CPU geklokt op 416MHz (turbo naar 900MHz). Geen snelheidsmonster, maar wel goed genoeg voor de algemene taken. Deze CPU wordt bijgestaan met 2GB LPDDR3 RAM.

Qua opslag valt het niet tegen. Met 16GB RAM heb je redelijk wat ruimte voor je films, apps, muziek, documenten etc. Mocht je hier toch tekort aan hebben, dan krijg je gratis 100GB opslag op Google Drive voor 2 jaar en 5GB 'Life Time Asus Webstorage'.

In de doos

Tijd om de tablet te verlossen uit het doosje. Zodra ik de verpakking open heb gemaakt zie ik gelijk de tablet verschijnen. Heb ik eenmaal de tablet er uit gehaald, wordt ik begroet door de oplader, een 1 meter lange Micro-USB kabel en een paar gebruikershandleidingen en een garantiekaart.

De oplader en de micro-USB kabel

Aan boekjes geen gebrek.

Het uitpakken was geen 'spannende' ervaring. Ook de verpakking had een redelijk 'saaie' indruk. Achter op de verpakking was ook nog de specificaties te lezen op een sticker. Dit vind ik een minpunt. Ik had hier liever gezien dat de specificaties op de verpakking was gedrukt. Ook was de tekst achter op de verpakking heel slecht te lezen. De tekst is heel klein van formaat en de lichtgrijze kleur op een witte achtergrond maakt mij hier niet bepaald vrolijk op.

Aansluitingen

De aansluitingen die op deze tablet zijn te vinden zijn momenteel de aansluitingen die je ook kan vinden op andere Android-apparaten.
Aan de bovenkant vinden we een Micro USB 2.0-poort samen met de 3,5mm audiojack.

Aan de rechterkant is de volumeknop en de powerknop te vinden. Ook zit er een kleine inkeping om de achterkant los te halen.

Zodra je de achterkant er af haalt heb je toegang tot de Micro SD-slot en een 'cover connector'. Deze connector kun je gebruiken om de Audio Cover aan te sluiten.

De micro-SD kaart slot is niet te missen.

De cover connector waarmee je de verschillende covers kan aansluiten

Bouwkwaliteit

De tablet voelt stevig aan. De voorkant is bijna volledig van glas. De rest van de tablet is plastic. Ondanks dat dit vrij goedkope materialen zijn geeft dat mij niet het gevoel dat het goedkoop is. Ook heel handig is de geribbelde textuur die aan de achterkant zit. Hiermee heb je meer grip op de tablet en zal hij minder snel uit je handen vallen.

De geribbelde achterkant zorgt voor een betere grip.

Zodra ik wat druk uitoefen op de behuizing merk ik wel dat hij een heel klein beetje meegeeft. Over de knoppen heb ik nog mijn twijfels over. Ze voelen niet high-end aan en zijn vrij lastig om te bereiken. Met een Audio Cover werd het nog lastiger. De hoes steekt dan heel kort langs de knopjes. Jammer, maar ondanks deze minpunten is de bouwkwaliteit voor mij toch goed op orde.

Schermkwaliteit

Deze tablet bevat een 8" LED IPS-paneel met een resolutie van 800x1280 pixels. Dit geeft als resultaat 160 pixels per inch. Dit vind ik wel jammer. Het is een groter paneel dan een gemiddelde smartphone (+/- 5,2") dus een hogere resolutie zou hier mooi op zijn plaats zijn.

Wordt er tekst weergegeven op de pagina, dan krijg ik het gevoel dat het beeld niet scherp is. Maar houd ik de tablet op een grotere afstand, dan valt het minder op.

Ondanks dat de resolutie laag is is de kleurweergave wel goed. Zodra je de helderheid op een hoge stand zet zijn de kleuren mooi en fel. Hiervoor heeft ASUS haar Tru2Life technologie voor gebruikt. Deze technologie zou moeten zorgen voor een realistischer kleurweergave.

Wat verder ook een positief is, is het feit dat dit scherm gelamineerd is. Dit houdt in dat de glasplaat, LCD en touchsensor direct aan elkaar gehecht zijn. ASUS noemt deze techniek 'TruVivid' en samen met 'Tru2Life' zorgt dit voor een zeer goede kleurweergave.

Ook heeft dit touchscreen een ondersteuning voor een 10 finger multi-touch. Het touchscreen kan dus maximaal 10 vingeraanrakingen tegelijk registreren. Het nadeel hiervan is dan wel dat het scherm nog sneller vies (vingerafdrukken) wordt.

Hiervoor heeft ASUS een anti-fingerprint coating aangebracht. Met mijn vette vingers zie ik weinig vingerafdrukken op het scherm, maar ze zijn er wel. Dit werkt redelijk.

Camera's

Deze tablet heeft de beschikking over twee camera's. De camera aan de voorkant heeft een resolutie van 2 MP. De frontcamera heeft een maximale resolutie van 5 MP.

Laat ik hier maar kort over zijn. De kwaliteit van de camera's zijn ondermaats. Ik heb een paar foto's genomen samen met mijn OnePlus One ter vergelijking. De linkerfoto's zijn van de Asus Zenpad, de rechter van mijn OnePlus One. Ik heb beide camera's op de 'auto'-modus gezet.

De linkerfoto heeft meer ruis en er is meer sprake van verkleuring

Ook hier is sprake van verkleuring. Ook is de foto van de Zenpad onscherper dan die van de OnePlus One. Dit zie je goed aan de stenen van de woning op de achtergrond

Voor even snel een fotootje is er niets mis mee. Maar als je een fotoverslag wilt doen en je hebt alleen een smartphone en deze tablet, dan raad ik heel snel aan om je smartphone te gebruiken ;).

Geluid

Aan de voorkant van de tablet is de mono-speaker te vinden. Volgens ASUS heeft deze speaker ondersteuning voor 'DTS HD Premium Sound' en heeft hij ook ondersteuning voor aptX. Ik ben zelf geen audio-expert, maar in mijn beleving klinkt het geluid best goed.

Het geluid klinkt helder en is hard van volume. Het scheelt ook dat de speaker ook naar je gericht is. Het geluid klinkt dan nog harder.

Ik ben niet ontevreden over het geluid. Wel jammer dat het geen stereospeakers heeft.

Wanneer ik een film of serie kijk merk ik wel dat het geluid best helder en goed is. Spraak is helder en goed te verstaan en geluidseffecten klinken zeer goed.

Hier ben ik toch aardig tevreden over :)

Audiocover

Naast de tablet heeft ASUS ook de Audio Cover meegeleverd. Zodra de cover gekoppeld is aan de tablet geeft de tablet ook aan dat het geluid doorgestuurd wordt naar de cover. De cover voelt best zwaar aan. Dit komt door de 6 (!) speakers en de accu die in de cover zitten.

Maar wat een geluid! Het geluid is heel erg luid en is kraakhelder. Films en series klinken ontzettend goed. Ook had ik even de podcast van Monstercat op maximum volume staan. Dat geluid klonk ook zeer goed, maar ook ontzettend hard. Ik ben niet ontevreden over deze audio cover!

Software

ASUS heeft besloten om op deze tablet Android 5.0.2 (Lollipop) te installeren. De werking en het gebruik hiervan is prettig. Maar wat juist minder prettig is is de skin die ASUS er op heeft ge´nstalleerd. Ook de launcher sprak mij niet aan. Ik heb de standaardlauncher vervangen door Nova Launcher en het voelde voor mij gelijk vertrouwelijker aan.

Ook iets waar ik over gevallen ben is de hoeveelheid bloatware die er op staat. Ik startte de tablet op en bladerde door de apps heen. Het is niet normaal hoeveel bloatware er op staat. Leuk en aardig dat ASUS software voorinstalleert, maar geef dan ook de optie dat we deze kunnen verwijderen.

Sommige apps hadden wel toegevoegde waarde, maar apps zoals 'Free Games', 'Clean Master, 'Zino', 'Omlet Chat' en 'Evernote' hoeft er van mij echt niet op.

Accuduur

Over de accuduur ben ik redelijk tevreden. Doe je het rustig aan, dan gaat de tablet gemakkelijk een dag mee. Denk hierbij aan e-mails typen, bladeren door social media, wat surfen op het internet en het uitwerken van documenten.

Maar wanneer er films gekeken wordt merk je toch dat er meer gevraagd wordt van de accu. Ik heb nog geen exacte meting gedaan, maar na 4-5 uur was de accu al leeg.

Zodra ik een exacte meting van de levensduur van de accu heb, zal ik dit gedeelte bijwerken.

Benchmarks

Natuurlijk heb ik ook een aantal benchmarks uitgevoerd. Deze kun je hier onder vinden:

Over deze tablet heb ik gemengde gevoelens. De tablet is niet als ‘perfect’ te beoordelen.
Wat mij echt tegenvalt is de hoeveelheid bloatware wat voorge´nstalleerd is. Het frustrerende hier is dat je deze apps niet kan verwijderen. Je kunt ze wel uitschakelen, maar de apps blijven wel ge´nstalleerd staan. Ik zie ook niet het nut van deze apps.

Ben je op zoek naar een tablet voor algemeen huis-tuin-en-keukengebruik, zoals internetten, filmpjes kijken op Youtube, actief ben op twitter en facebook, e-mails stuurt en een documentje uitwerkt, dan zit je bij deze tablet goed. Zoek je een tablet waarmee je flink mee kunt gamen en veel power in zich heeft, dan is deze tablet een afrader.

Bedankt voor het lezen van mijn derde review op Tweakers! Met veel plezier heb ik aan deze review gewerkt. Ik wil Tweakers en Asus nogmaals bedanken voor het mogelijk maken van deze review.

Mocht je nog vragen, opmerkingen of feedback hebben, laat het dan achter in de reacties hier beneden of stuur mij een PM.

Bedankt voor je aandacht en tijd om deze review te lezen :)

Heb jij ook een Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Wit?