OnePlus X Zwart Review

dennisschr17 14 november 2015, 2.574 views

OnePlus X Zwart

Strak ontworpen smartphone met veel waar voor je geld. De telefoon is lekker snel en heeft een mooi scherm dankzij het full-HD amoled display. De opslag is uitbreidbaar, en een dualsim optie is aanwezig. De bijna stock Android werkt soepel. Wordt standaard geleverd inclusief screenprotector en hoes.

Pluspunten

• Strak ontwerp
  • Full-HD Amoled
  • FM-radio
  • Uitbreidbaar met micro-SD
  • Bijna standaard Android

Minpunten

• NFC

Na een week is hij er dan: de OnePlus X. Geleverd in een strak doosje, met veel inhoud:
  • De OnePlus X
  • Een quickstart guide en een korte handleiding
  • Een doorzichtige beschermhoes
  • Een tool om het schuifje voor de simkaart/sd-kaart eruit te halen
  • De standaard OnePlus lader (maar liefst 2A)
  • Een screenprotector die al op het schem is aangebracht
Het scherm zelf is een full-HD amoled scherm van 5 inch. Hij komt op mij in eerste instantie over als vrij hoog (ik kom van een nexus 4), maar dit komt ook omdat de softwareknoppen uitstaan. Dit is wel even wennen, vooral omdat de hardwareknoppen die onder het scherm zitten geen verlichting hebben en nauwelijks opvallen. Na een poosje ben je hier echter aan gewend.

De OnePlus X draait OxygenOS, wat een bijna stock Android is (op dit moment 5.1.1). OnePlus heeft enkele aanpassingen gedaan mbt tot privacy (permissies per app, wat ook in android 6 zit) en ondersteuning voor de schuifknop aan de zijkant waarmee je notificaties kunt instellen. Er is geen bloatware, naast de apps van Google die meegeleverd worden.

Aan de zijkant zit een schuifje voor de sim kaarten en de sd kaart. Hier kunnen of 2 nano-simkaarten in, of 1 nano simkaart en een micro-sd kaart.

De batterijduur hangt volgens mij erg af van hoe je hem gebruikt. Zo gebruikt hij voor het scherm volgens mij redelijk veel stroom, maar vanacht is hij van 60% naar 59% batterij gegaan (bij geen gebruik). Het scherm heeft soms bij de laagste helderheid nog steeds een vrij hoge helderheid.

Een ander (voor mij) pluspunt is dat de telefoon ook FM-radio heeft. Mijn vorige smartphone had dit niet, en dit miste ik soms wel.

De OnePlus X heeft geen NFC. Voor mij maakt dit niet zoveel uit, ik gebruikte deze ook niet op mijn vorige telefoon, maar ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen een gemis kan zijn (contactloos betalen, draadloos opladen enzovoort).

Kortom: Een goede smartphone met goede specs en bijna stock Android. Veel waar voor je geld.

Heb jij ook een OnePlus X Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Mooie review,

2e minpunt ben je vergeten.
-de toetsverlichting die er niet op zit.
Verder echt een prachtige telefoon!!
Bedankt!

De toetsverlichting mis je inderdaad in het begin. Na een poosje ben je er echter aan gewend en mis je het niet meer. Ik vind het persoonlijk niet echt een minpunt.

Wat ik wel heb gemerkt is dat sommige apps denken dat er een menu knop is als je de hardware knoppen gebruikt, en dus geen menuknop meer op het scherm tonen (bijvoorbeeld Firefox). Hier zijn ze al wel van op de hoogte, nu maar hopen dat het gefixt wordt.
Nfc heb je niet nodig voor draadloos opladen
Nfc heb je niet nodig voor draadloos opladen :*)
Ik dacht dat draadloos opladen wel via dezelfde antenne werkt? NFC is inderdaad een communicatie protocol. Of vergis ik mij helemaal?
Mijn tandenborstel kan ook draadloos opladen, maar heeft geen NFC :+

Het zal inderdaad via dezelfde antenne gaan, een mobiel die draadloos op kan laden zal vaak ook NCF hebben. Er zijn echter ook telefoons met alleen NFC en misschien ook wel telefoons die alleen draadloos opladen ondersteunen en geen NFC ondersteunen.
NFC zou je misschien in de toekomst kunnen missen wanneer je met je mobiele telefoon zou willen betallen met NFC. Echter, dit doe ik momenteel gewoon met mijn bankpas.