Silverstone Sugo Series 13 (plastic front panel met nep aluminium finish) Review

tenhagen12500 13 november 2015, 162 views

Silverstone Sugo Series 13 (plastic front panel met nep aluminium finish)

Ik heb deze case aangeschaft om een m-ITX game systeem te bouwen. Het compacte design en de review van Foritain deed mij besluiten om deze kast aan te schaffen. Deze review bevat net te veel woorden om kort samen te vatten, maar is eigenlijk wel zo bedoeld.

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit
  • Erg compact
  • Mooi design
  • Leuke kast voor een m-ITX game project
  • Erg goed gebruik van ruimte

Minpunten

• Zwakke nep-aluminium frontpanel
  • Cable management is op het plaatsen van een paar tie-rips na niet echt mogelijk
  • Geen stoffilters

Bestelling/ontvangst

Ik heb de kast via Afuture besteld. De doos waarin de case zat was al lekker klein, de case zelf nog veel kleiner. Prima verpakt in piepschuim.

Eerste indruk
Een erg goede eerste indruk van de kast. De behuizing voelde veel steviger aan dan ik van tevoren verwachtte voor deze prijs, en hij zit er ook erg goed en niet te opvallend uit. Het enige dat me wel wat tegen viel was de nep-aluminium frontpanel. Het plastic is echt flinterdun, het voelt meer als een stukje karton en is erg krasgevoelig. Achteraf had ik misschien beter voor de variant met meshed frontpanel kunnen gaan, maar ik vond die toch wat minder mooi.

Inbouwen
Als je makkelijk en zonder enige moeite je PC in elkaar wilt zetten, is dit niet de case die je zoekt (maar is een m-ITX dat dan überhaupt wel?). Ik vond het zelf een erg leuk projectje om een game systeem op dit formaat te bouwen. Wellicht ook leuk als SteamBox. We hebben na het inbouwen bedacht wat evt. voor de volgende keer de makkelijkste manier zou zijn om de PC in elkaar te zetten, dus bij deze het stappenplan:
- Verwijder alle onderdelen die op dit moment overbodig zijn: de buitenkant, SSD/HDD panel en de panel waar de PSU op rust.
- Begin met het volledig opbouwen van je moederboard. Plaats de RAM, de CPU en de CPU-koeler (in dit geval de Noctua NH-L9i).
- Verwijder de voorkant en plaats de front fan (die niet standaard aanwezig is!), draai de voorkant nog NIET weer vast. Als je een SSD op de bodem van de case wil hebben is dit het moment om die te plaatsen.
- Leg het MoBo los op de bodem en sluit de kabels van de front-fan, cpu-fan en aansluitingen van de voorkant aan. Draai het MoBo vast.
- Plaats de GPU (max 267mm lang), omdat de voorkant nog los zit is hij makkelijker te plaatsen.
- Bereid de PSU voor. Vooral in het geval van zo'n kleine case is het verstandig om een Modulaire voeding te nemen (max lengte 150mm). Sluit de 24-pin en 4-pin aan op het moederboard terwijl de PSU nog buiten de case ligt. Ook kunnen de 6-pin en 6+2-pin al in de GPU worden gestoken. Plaats de SATA powercable alvast.
- Plaats de HDD of max 2 SSDs op de bracket en sluit de kabels aan. Dit is het moment om de PC uit te proberen, dus voordat de PSU is geplaatst.
- Installeer de bracket voor de PSU die in de eerste stap verwijderd is en laat de PSU langzaam op z'n plek zakken.
- Probeer zover mogelijk nu wat cable management te doen om een zo goed mogelijke airflow vanuit de voorkant te bewerkstelligen.
- en plaats de SSD/HDD bracket. Bij een 2e SSD die aan de rechter kant van de kast zit raad ik aan een geknikte SATA-kabel te gebruiken ivm de krappe ruimte tot de PSU.
- Draai de case dicht.

Over de koelprestaties kan ik weinig zeggen aangezien ik de PC op dit moment nog niet in gebruik heb. Door een goede low-profile koeler te kopen, heb ik geprobeerd de koeling zo goed mogelijk te houden. Ook zijn er veel geperforeerde gebieden aanwezig (die dan helaas geen stoffilters bevatten) om de koeling te optimaliseren.

Uiteindelijk was het erg tof om een game kast te bouwen met minder dan 4x de inhoud van een normale Midi-tower. Vooral als alles is ingebouwd, voelt de kast erg stevig en compact aan.

Heb jij ook een Silverstone Sugo Series 13 (plastic front panel met nep aluminium finish)?