Specificaties 8" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Zwart Review

MrBreakerTestpanel 14 november 2015, laatste update op 15 november 2015, 1.405 views

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Zwart (Testpanel)

De Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) is een erg fijne tablet met wat eigenaardigheden. Hij voelt aan als een high-end tablet en geeft grotendeels ook deze ervaring. De powerknop en het touchscreen vind ik behoorlijk minder, maar dit kan natuurlijk ook exemplarisch zijn.

Pluspunten

• Super licht
  • Fantastisch scherm
  • Snel
  • USB-C

Minpunten

• Touch reageert af en toe niet, een reboot lost dit op
  • Vatbaar voor StageFright
  • USB-C is nog niet ingeburgerd
  • Vertaal/typefout in de firmware

Voorwoord

Ook ik ben één van de gelukkigen, die de Asus Zenpad S8.0 (Z580CA) mag reviewen van Tweakers en Asus, waarvoor dank!

De deelname is voor het onderdeel 'gaming'. Met twee tieners hier thuis moet een goede test hier wel mogelijk zijn ;) .

De review is met opzet op de laatste dag van insturen geplaatst, om een zo lang en goed mogelijke ervaring met deze tablet te hebben. Dit komt neer op een review periode van een goede twee weken.

Alle thumbnails in de review zijn klikbaar en linken naar een lightbox en dus een groot exemplaar.

Ook de inhoudsopgave en de banners zijn voorzien van links om het navigeren in de review te vereenvoudigen.

Index

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag

Eind oktober ontving ik de tablet. Ik heb er nu ruim twee weken mee kunnen spelen, werken en rotzooien.

Als referentie heb ik een Acer Iconia W4-820 8.1" IPST/Z3740/2G/32G, voorzien van Windows 10 en een Apple iPad mini 2 WiFi 16GB, beide tablets van hetzelfde formaat.

Asus Zenpad S8.0 t.o.v. Acer Iconia W4-820 & Ipad mini 2 Asus Zenpad S8.0 t.o.v. Acer Iconia W4-820 & Ipad mini 2

Voor een degelijke review vind ik twee weken een beetje aan de krappe kant en zeker voor een tablet, welke duizend en één toepassingen heeft.

De goede specificaties van de tablet, maakten dat mijn verwachtingen hoog gespannen waren.

Inmiddels heb ik de nodige ervaringen opgedaan en zal die in deze review uiteenzetten. Mis je wat, of wil je iets weten? Laat een reactie achter O+

Specificaties

ASUS ZenPad S 8.0 (Z580CA)

Operating SystemTablet: Android 5.0 (Lollipop)

Display

CPUIntel® Atom™ Z3530 Quad-Core, 64bit
GPUIMG PowerVR Series 6 - G6430

Geheugen

Werkgeheugen2 GB
Opslag16GB/32GB *1 5GB Life Time ASUS Webstorage Space *2 100GB of Google Drive space for 2 years.*2

Connectiviteit

NetwerkWLAN802.11 b/g/n/ac*1
BluetoothBluetooth V4.1& Bluetooth Smart(Bluetooth low energy)
OndersteuntMiracast

Camera

Rear8 MP
Front5 MP

Audio

Speakers2 x Front Speaker with DTS HD Premium Sound, Sonic Master technology

Interfaces

USB1 × Micro USB (USB-C)
Audio jack2-in-1 Audio Jack (Headphone / Mic-in)
SD Card Reader1 × Micro SD Card Reader, up to 128GB (SDXC)

Sensors

GyroscoopG-Sensor/ E-compass
PositioneringGPS/GLONAS
Light-SensorJa
Meting magneetveldHall Sensor

Power

Accu8 hours battery life; 15.2Wh Li-polymer Battery

Afmeting, Gewicht & Kleur

Afmetingen203.2 x 134.5 x 6.9 mm (LxWxH)
Gewicht317 g
Verkrijgbaar inZwart & Wit

Verpakking
Wat kun je over een verpakking zeggen?

Een verpakking spreekt je aan, of spreekt je niet aan... Toch?

Persoonlijk vind ik de verpakking erg stijlvol en er goed verzorgd uitzien.

Bij transport via een web-winkel neem ik aan dat de tablet verpakking weer in een andere doos gedaan wordt, met wat extra beschermingsmateriaal (ik ben niet anders gewend). Anders bestaat de kans op een gebroken scherm en/of andere defecten omdat tablet direct tegen de bovenkant van de verpakking ligt.

Verpakking

In de verpakking zit de tablet, een lader, een USB-C kabel, een gebruikershandleiding en een garantie kaart.

Verpakking 1 Verpakking 2 Verpakking 3 Verpakking 4
Verpakking 5 Verpakking 6 Verpakking 7 Verpakking 8

Eerste indruk

De eerste indruk laat zich het makkelijkst omschrijven als 'Wow!'.

Wat direct opvalt is het gewicht van de tablet, wat een super licht ding, zeker in vergelijk met mijn Acer W4-820 en Ipad mini 2 is dit een wereld van verschil.

Ook de goede kwaliteit van het scherm valt direct op, alles ziet er erg scherp uit. Wat hierbij ook direct opvat, is de helderheid van het scherm zich constant aan het omgevingslicht aanpast en erg merkbaar is. Dat is nogal vervelend.

De bedieningsknoppen van de tablet voelen erg slecht aan. Zowel de power-knop als volume-rockers voelen alsof ze niet lekker op de interne switch zitten en geven hierdoor geen goed 'gevoel' aan de knoppen.

De front speakers zijn indrukwekkend te noemen. Erg fijn dat het geluid direct op je af komt in tegenstelling tot mijn twee andere tablets, waarbij de speakers aan de onderkant zitten. Daardoor kan het geluid anders klinken, naar mate je de tablet anders vasthoud. Daarvan heb je bij deze Asus tablet geen last en dat is super!

Prestaties

Over het algemeen zijn de prestaties van de tablet indrukwekkend. De tablet reageert erg vlot en spellen draaien erg soepel.

Persoonlijk ben ik niet zo van benchmarks, want imho gaat het om de gebruikservaring en ik moet zeggen dat de gebruikservaring zeker niet tegenvalt.

AnTuTu result Render AnTuTu AnTuTu result

Van de drie tablets die hier liggen, grijp ik het liefst naar deze Asus (ok, dit is een beetje appels met peren vergelijken, omdat ze alle drie van een ander OS voorzien zijn).

Sowieso vind ik alle drie de tablets fijn in gebruik en geen van alle is traag of zit met zijn snelheid (traagheid) de gebruiker in de weg.

De Asus Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA), reageert over het algemeen net iets vlotter. Waar je bij de Ipad soms nog een lichte hapering ziet, heeft de Asus dit nauwelijks.

Plankenkoorts?

Stagefright is de verzamelnaam voor een groep van software bugs die versie 2.2 ("Froyo") en nieuwere van het Android besturingssysteem beïnvloeden, waardoor een aanvaller willekeurige bewerkingen kan uitvoeren op het slachtoffer apparaat door middel van het uitvoeren van externe code en privilege escalatie.

Beveiliging onderzoekers tonende deze bugs met een proof of concept, dat speciaal vervaardigde MMS-berichten verstuurt naar het slachtoffer apparaat en in de meeste gevallen geen eindgebruiker acties vereist op bericht ontvangst om te slagen, waarbij het telefoonnummer van het slachtoffer apparaat de enige vereiste informatie voor misbruikt is.

De onderliggende aanvalsvector exploiteert bepaalde integer overflow kwetsbaarheid in de Android kerncomponent genaamd "Stagefright". Dat is een complexe software-bibliotheek, wat in C ++ is geschreven als onderdeel van het Android Open Source Project (AOSP) en gebruikt als backend engine voor het afspelen van verschillende multimedia formaten zoals MP4-bestanden.

De ontdekte bugs zijn voorzien van meerdere veelvoorkomende beveiligingslekken en blootstellingen (CVE) identifiers, CVE-2015-1538, CVE-2015-1539, CVE-2015-3824, CVE-2015-3826, CVE-2015-3827, CVE-2015 -3828, CVE-2015-3829 en CVE-2015-3864 (deze laatste is apart toegewezen van de anderen), die gezamenlijk worden aangeduid als de Stagefright bug.

Helaas blijkt de tablet wel plankenkoortsen te hebben en dat is op zijn zachts gezegd nogal jammer... Zeker omdat tijdens de review periode er twee updates voorbij zijn gekomen en hiermee zou moeten beschikken over de patch tegen StageFright :( .

Bij de laatste op dit moment beschikbare firmware Build-nummer LRX21 V.WW_P01 M-V4.3.2-20151030, is de plankenkoorts nog steeds aanwezig:

VTS StageFright detectie Zimperium Stagefright Detector

Gaming

Om een spelletje te spelen, is deze tablet hier thuis erg in trek.

Zoon lief, welke 10 jaar oud is, prefereert deze Asus Zenpad zelfs boven de Ipad mini 2. Favoriete games hier zijn Smash Hit, Need For Speed (NFS NL), Subway Surfer & Clash of Clans.

Voor gaming op Android denk ik dat deze Asus op dit moment van schrijven een van de betere tablets om te gebruiken is. Ik heb nog geen één spel gezien op deze Asus, wat niet vloeiend liep.

Wat vooral tijdens het gamen erg gaaf is ten opzichte van onze andere tablets, is het geluid door de speakers die recht op de gebruiker zijn gericht. Dit zorgt voor een erg goede sound ervaring.

Accu

De accu van de tablet geef ik het oordeel 'goed'.

Bij normaal tablet gebruik gaat de lading ongeveer een dag mee. Hierdoor kun je onderweg al je dingen doen en bij thuiskomst kun je tablet weer laden.

Accu

Asus heeft een stukje software aan de tablet toegevoegd wat ervoor zorgt dat er geen onnodige processen bij het starten van de tablet gaan draaien, wat het energieverbruik ten goede komt. In de software kun je zelf aangeven wat wel automatisch mag starten en wat niet.

Proces control

Problemen

Tijdens de review periode viel op dat de tablet, nadat hij lang standby had gestaan, niet meer goed op aanraking van het touchscreen reageerde.

Ook zag ik dat de tablet aanraking registreerde in de rechterbovenhoek (zichtbaar door een klein vierkantje wat constant ongeveer 1 mm van plaats versprong).

Na veel proberen en herinstallaties en firmware updates, blijkt dat het uitschakelen van de 'Cover mode' en de 'Stylus bediening' dit probleem laat verdwijnen. Fijn dat dit het oplost, maar dit hoort natuurlijk niet.

De power-knop en volume rockers wil ik ook onder het kopje problemen scharen, want vooral de power-knop voelt niet fijn en reageert heel vaak niet.

Gelukkig kan de tablet ook uit standby gehaald worden door 'Knock knock' (is standaard op de Asus en hiervoor hoeft geen extra app geinstalleerd worden). Dit werkt wel goed en fijn en het belangrijkste... Zonder problemen!

Om de tablet weer in standby te zetten, kun je twee keer kort achter elkaar op de statusbalk tappen, waardoor de tablet standby gaat.

Het probleem met de volume rockers heb ik opgelost, door het gebruik van de app 'Volume Control', welke een (transparante) volume balk als overlay op het scherm weergeeft en je hierdoor zonder rockers het volume kunt aanpassen.

Nog een schoonheidsfoutje in de firmware:
Gezig met update
Dat er 'Gezig' staat in plaats van 'Bezig' vind ik nogal slordig in een firmware.

Front Camera

De frontcamera heeft een resolutie van 5 MP, en maakt meer dan leuke shots. Voor een tablet camera zien de shots er meer dan redelijk uit. Oordeel zelf:

Demo frontcam 1 Demo frontcam 2

Back Camera

De camera aan de achterkant is er eentje met een resolutie van 8 MP en deze maakt ook mooie plaatjes.
Demo backcam 1 Demo backcam 2
Demo backcam 3 Demo backcam 4

Beide camera's vallen niet tegen en zijn best goed te noemen. Helaas ontbreekt er een flitser, maar fotograferen of filmen in het donker is sowieso een uitdaging.

De tablet bevalt erg goed. De goede specificaties van de tablet, maken dat deze tablet erg goed presteert en niet alleen op papier.

De ZenUI van Asus zit niet in de weg en zorgt voor een redelijk 'schone' Android versie. Wel staat de tablet vol met bloatware, wat van mij niet had gehoeven.

Met de door mij getest Asus Zenpad S8.0 (Z580CA), had ik wat problemen met het touchscreen, wat af en toe niet reageerde. Navraag bij andere Tweakers leert dat dit exemplarisch is. Bij mijn exemplaar, lost het uitschakelen van de 'cover' en de 'stylus' dit probleem op.

De voorkeur van een ieder bij ons thuis gaat uit naar deze tablet, boven de Ipad mini 2 en Acer Iconia W4-820 8.1.

Jammer is de kwaliteit van knoppen. Zowel de power-knop als de volume rockers zijn ronduit slecht te noemen. Gelukkig zijn hier diverse workarounds voor te vinden en waardoor dit gebrek niet onoverkomelijk is.

Bij het spelen van spelletjes, ben ik nog geen spel tegengekomen wat niet werkt, of hapert. De twee speakers links en rechts naast het scherm zorgen voor een ongekende geluidsbelevenis op deze tablet, vooral bij het kijken van films en spelen van spellen is dit erg prettig.

De USB-C aansluiting is zowel handig als onhandig tegelijkertijd. Handig hiervan is dat de kabel altijd past. Je hoeft hem dus nooit meer om te draaien, wat echt heel erg fijn is. Het nadeel is, dat USB-C nog niet ingeburgerd is, waardoor bijna niemand zo'n kabel heeft liggen, waardoor je dus bij niemand terecht kan om even een kabeltje te lenen, als je er om verlegen zit.

De camera's van de tablet zijn goed en maken mooie plaatjes.

Vreemd vind ik dat deze Asus met de laatste firmware nog steeds vatbaar voor Stagefright is.

Al met al een erg fijne tablet met een scherp onveilig randje ;) .

Changelog

DatumChange
15-11-2015Review geplaatst.

Heb jij ook een Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Zwart?

Leuk dat ik weer op Tweakers mag en een review van jou mag beoordelen.
Zoals altijd: Veiligheid boven alles!
Hoe zou stagefright op een tablet een issue kunnen zijn, aangezien je geen MMS kan ontvangen 8)7

Op een telefoon zou het inderdaad een issue kunnen zijn...
Google Hangouts, draait anders gewoon prima op deze tablet, de berichten die je ermee ontvangt worden op precies dezelfde manier verwerkt. dus je blijft vatbaar (tenzij je maatregelen neemt).

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 24 januari 2016 00:40]

Most je dat wel geinstalleerd hebben uiteraard...