OnePlus X Zwart Review

Rixard 13 november 2015, laatste update op 6 januari 2016, 335 views

OnePlus X Zwart

Vooral voor de prijs, maar ook het uiterlijk, het scherm en de processor heb ik voor dit toestel gekozen. Het is jammer dat dit toestel geen NFC heeft, waardoor ik er niet meer mee kan betalen. Ook de draadloos-laden functie ontbreekt helaas. Verder een prima toestel voor een uitstekende prijs.

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • FM-Radio
  • USB-kabel welke op elke manier in een USB-poort past
  • Accuduur
  • Standaard een hoesje en screenprotector meegeleverd

Minpunten

• Touch-knoppen onder het scherm (bijna) niet zichtbaar
  • Geen NFC
  • Geen draadloos laden mogelijkheid
  • Schermkleuren erg vel en onnatuurlijk
  • Geen 5Ghz WiFi & geen AC

Na het toestel nu een paar dagen gebruikt te hebben wil ik wel een aantal dingen kwijt over het dagelijkse gebruik met de telefoon en dan met name ten opzichte van mijn vorige toestel, een 2,5 jaar oude Nexus 5 (1).

Scherm
De kleuren op het scherm zijn bijna fluoriserend. Met name paars en groen worden onnatuurlijk fel weergegeven. Paarse elixer in Clash of Clans lijkt bijvoorbeeld eerder fel roze dan paars.

Knoppen
De touch-knoppen onder het scherm zijn niet verlicht wat het gebruik lastig maakt. De knoppen zijn zelfs overdag slecht te zien, maar in schemer al helemaal onzichtbaar. Na verloop van tijd zal het misschien wennen, maar nu zit ik vaak nog net ernaast te drukken.

De volume- en aan/uit-knop zitten aan 1 kant van het toestel en ook nog eens vlak naast elkaar, wat snel gebruik, op de tast, lastig maakt. Wanneer je bijvoorbeeld in de trein zit, een filmpje aanklikt en er dan achterkomt dat het geluid nog vol open staat, is het lastig om dit snel zacht te zetten. Je moet echt het knopje bekijken en kan niet goed op de tast snel zachter zetten. Je drukt dan al snel het toestel uit, of zet het misschien zelfs harder.

Features
ten opzichte van de Nexus 5 mis ik het contactloos betalen via NFC en met name het draadloos opladen. Bij de Nexus 5 kwam ik op m'n werk en legde ik de telefoon eenvoudig op een plaatje op m'n bureau (en 's avonds op m'n nachtkastje), maar met dit toestel moet ik weer (ouderwets ;) ) een kabeltje inprikken. Geen grot probleem, maar toch een stap terug. De FM-zender heb ik alleen even gebruikt om te testen, aangezien ik op de Nexus gewend ben om via apps (Spotify/Nederland.fm) muziek te luisteren. Ik kreeg het niet voor elkaar om 538 en Slam te vinden dus de ontvangst is matig.

Accu
De accuduur bevalt me goed. Ik kom van een Nexus 5 met een nieuwe accu, waarbij de accu het met mijn gebruik geen volle dag uithield. Met de OnePlus X lukt me dit wel.

Camera
De camera geeft goede foto's, heeft een slowmotion-functie bij video's en ook de frontcamera geeft goede foto's. Allemaal beter dan de Nexus 5.

Uiterlijk
Over hoe het toestel er uitziet valt te discussiėren natuurlijk, maar ik vind het een mooi toestel en ook om me heen hoor ik alleen maar positieve reacties.

Geluidsweergave
Lastig om hier iets over te zeggen. De speakers zitten aan de onderkant van het toestel en geven een redelijk geluid. Het geluid is iets veller/ hoger dan op de Nexus 5. Wanneer er een koptelefoon wordt aangesloten is de uitvoer juist iets bombastischer (meer lage tonen) wat mij wel bevalt, omdat het met elektronische muziek goed klinkt.

Levering
Het toestel is (via Londen) vanuit China binnen een week geleverd. Netjes via DHL met Track en Trace. Ik hoefde niks bij te betalen.

Heb jij ook een OnePlus X Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Als de accu duur is dan staat dit minpunt aan aan de verkeerde kant. Of heeft het apparaat soms een goede accuduur?
In het verhaal staat het wel goed.. ik haal de spatie weg. Bedankt.
Ik zag het idd. Prima!