Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Zwart Review

Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Zwart (Testpanel)

Een aardige mid end/budget tablet welke door de optionele audiocover een niveau hoger getild wordt.

Pluspunten

• Kleur weergave en contrast
  • Bouwkwaliteit
  • Audio wanneer de audiocover gebruikt wordt

Minpunten

• Resolutie
  • Oude versie van android (5.0.2)
  • Veel bloatware meegeleverd

Vooraf

Deze review kijkt vooral naar het gebruik van de z380c op het gebied van films. Het wordt geschreven met een bril op die gekleurd is door jaren ervaring met vooral Nexus toestellen, dus stock Android. Al heb ik eerder een asus tablet gehad en nu ook een niet Nexus telefoon, mijn voorkeur blijft uitgaan naar het android wat zo uit de koker komt van google en dat zal onherroepelijk terug komen in mijn kijk op deze tablet.

Specs

-USB kabel
-Gebruikershandleiding

Doos 2
-Audiocover

Beide dozen waren functioneel en voldoende al had ik relatief veel moeite om de audiocover uit de verpakking te halen. Kan aan mijn lompe gedrag liggen, maar de verpakking sneuvelde vrij snel in mijn queeste de cover te bevrijden uit het karton.
Vond het design vrij onopvallend en ik denk dat de doos in een schap met concurrentie ook weinig zou opvallen.

Uiterlijk en bouw kwaliteit

Asus legt op hun site qua design de nadruk op hun eigen ZEN design.
In hun eigen woorden:
ASUS ZenPad 8.0 features an alluring look and feel inspired by the ASUS Zen design philosophy of crafting harmonious beauty and functionality.
Mij is niet helemaal duidelijk wat asus daar nu eigenlijk mee wil zeggen, maar het heeft geen lelijke tablet opgeleverd. De voorkant is een vrij standaard rechthoek, in mijn geval wit met aan de onderkant het zilveren logo en aan de bovenkant een speaker, naast de sensoren en camera.
Qua design is er natuurlijk weinig eer te betalen aan de voorkant van een tablet, maar asus schermt nog wel met een screen-to-body ratio van 76,5%.
De achterkant is natuurlijk een ander verhaal, daar kon asus haar “zen filosofie” laten zien.
De achterkant bestaat uit twee delen, waarvan 1 deel een verwijderbare cover betreft. Deze is voorzien van een patroon wat het geheel iets op leer moet doen lijken. Geheel overtuigend is dat niet naar mijn mening, maar misstaan doet het ook niet, plus het houdt ook wel lekker vast. Dat de cover te verwijderen is, betekent niet dat jje daardoor bij de batterij kan komen, iets wat vaak (bij telefoons) wel het geval is. De cover is te verwijderen om de zogenaamde audio cover te installeren, waarover later meer.
Het tweede deel van de achterkant is de tablet zelf, de cover beslaat dus niet de gehele achterkant. Dit zorgt voor een wat interessanter uiterlijk.
Verder is de tablet voorzien van een metalen rand.
Qua knoppen vind je op de rechter zijkant zowel de volume als aan/uit knop. Deze laatste bevindt zich onder de volume knopen en dat is iets wat ik nog aan moet wennen. De micro USB aansluiting zit, evenals de hoofdtelefoon aansluiting, aan de bovenkant.

Al met al een tablet welke qua uiterlijk net iets anders is dan de tablets die ik tegenkom. Mocht je de audiocover aanbrengen wordt het uiterlijk alweer meer standaard, deze fungeert ook als een soort van book cover waardoor meteen je scherm beschermd is. Ook deze cover is voorzien van eerder genoemd “leerachtig” patroon. Het openen/dichtdoen van de cover resulteert in het aan of uitgaan van het scherm.

Qua bouwkwaliteit kan ik kort zijn, die is tot nu toe goed. Het voelt allemaal relatief stevig aan en de cover sluit goed aan.

Connectiviteit

Vrijwel alle aansluitingen die je kan verwachten zijn aanwezig met een enkele uitzondering.
Uiteraard heeft het een MicroUSB aansluiting, welke MHL ondersteunt. Daarnaast vind je bluetooth 4.0, WiFi 802.11 b/g/n en een microSD slot, welke kaarten tot 64GB ondersteunt. Daarnaast wordt ook miracast aangeboden.
Wat ontbreekt is echter NFC en WIFI ac. Nu zal zeker NFC geen functie zijn die velen zullen missen, maar WIFI ac was leuk geweest.

Wat speciaal is aan deze tablet is de aansluiting die te vinden is achter de cover. Verwijderen we deze cover dan valt meteen de aansluiting op. Deze wordt gebruikt om de audio cover aan te sluiten. Hierdoor voeg je zowel meer/betere speakers toe als een cover die je als een boek kan dichtslaan en als stand gebruikt kan worden.

Het scherm

De tablet heeft een resolutie van 1280 x 800. Wat mij betreft is dat niet meer voldoende in deze tijd. Pixels zijn vrij duidelijk te zien en het geeft een net iets minder scherp beeld. Nu heeft een lagere resolutie ook voordelen vooral op het gebied van het verbruik, maar nogmaals, mijns inziens is het te weinig in een moderne tablet en levert minpunten op.
Echter een positief punt aan het scherm is de moeite die asus heeft getroffen op het gebied van kleur weergave.
Asus noemt haar techniek “asus visualmaster” en is een combinatie van hardware en software om zo betere (lees realistische) kleurweergave te bieden. En wat mij betreft is asus daar in geslaagd.
Zonder het overdreven palet van veel AMOLED schermen spatten de kleuren van het scherm. Ik heb niet de beschikking tot allerlei calibratie- of meetinstrumenten, maar zo op het oog zijn het contrast prima en de kleuren inderdaad “levensechter”.
Onderdeel van de “asus visualmaster” techniek is naast de hardware ook een aantal software matige aanpassingen, werkte gedeeltelijk zelf aan te passen zijn, waaronder de kleurtemperatuur en een blauw licht filter. Uiteraard is ook de helderheid aan te passen, al werkt de automatische stand prima, zowel binnen als buiten in vol zonlicht.

Dus kort samengevat zou dit een vrijwel perfect scherm zijn mits de resolutie wat hoger geweest was. Dat is nu niet het geval, wat afbreuk doet, echter de kleuren en contrast maken veel goed.

Het geluid

Zoals al gemeld heb je op het gebied van audio twee keuzes. Ten eerste is er de standaard speaker boven het scherm. Asus schermt met termen als DTS HD Premium Sound, Supports aptX, maar het blijft een klein speakertje in een zeer beperkte ruimte en veel kun je niet verwachten. Al kan het geluid best luid, heel hoge ogen gooit het allemaal niet.
Anders wordt het bij gebruik van de audiocover. Nogmaals, deze vervangt de normale cover en is voorzien van zes speakers waarvan 1 subwoofer. Ook hier geldt wel weer dat de afmetingen van de speakers gering is, maar desalniettemin is naar mijn mening het geluid redelijk indrukwekkend te noemen.
Zelf noemt asus het een 5.1 geluid met virtueel 360 ervaring. Allemaal mooie termen, maar dat haal ik er in de praktijk niet uit. Echter voor het bekijken van films/series is de cover wel een toegevoegde waarde en tilt het geluid zeker naar een hoger niveau. Ook vanwege het feit dat de tablet door deze cover rechtop gezet kan worden om zo het niet vast te hoeven houden. Nadeel is dan weer dat dit maar op 1 stand kan.
Belangrijk punt voor diegenen die net zoals ik, als echte man de handleiding negeren en de cover op goed geluk aanbrengen, de cover is niet hot swappable. Probeer je dit wel, resulteert dit in een tablet die meteen uitvalt, een redelijke tijd niet meer op wil starten en na uiteindelijk opstarten een flinke dip in batterij percentage laat zien.

Software

De tablet word geleverd met Android Lollipop 5.0.2. Dat betekent dat het bij aankoop al flink achterloopt op de huidige versie van android. Heel veel vertrouwen op een update naar 6.x geeft dat niet, echter ik denk niet dat de gemiddelde gebruiker daar veel om maalt of veel van merkt.
Wat men wel meteen merkt is de enorme berg aan extra apps die meegeleverd worden. Misschien komt nu mijn voorkeur voor stock Android om de hoek kijken, maar meer dan twintig extra apps zijn mij wat teveel. Een aantal van deze apps zijn apps om je tablet aan te passen op audio of scherm gebied, maar veel zijn ook gewoon apps waar asus geld mee verdient door ze zo aan te bieden. Denk aan een chat app of een app om tijdschriften te lezen.
Voor mij voegen deze apps (vrijwel) niets toe en is het alleen maar ergerlijk om voor al die apps updates te krijgen en plek in de drawer in te zien nemen. Gelukkig zijn een aantal apps wel weg te halen of uit te schakelen, maar dat geldt niet voor alle apps.
Naast de eigen/toegevoegde apps heeft asus natuurlijk ook haar eigen skin toegepast. Wederom hoor je hier weer de voorkeur voor stock android, maar voor mij voegt het weinig toe. Asus heeft haar zen design filosofie ook losgelaten op hun launcher, maar ik ben niet kapot van het design. Ik vind het iets te lomp en kinderlijk. Gelukkig is een eigen launcher makkelijk te installeren en zal het vast voor de gemiddelde gebruiker prima voldoen. Wat echter ook met een eigen launcher overblijft is wel de hoeveelheid extra settings die asus heeft toegevoegd. Dat aantal en de gebruikte iconen maakt het wat onoverzichtelijk en moest vaak lang zoeken om iets aan te passen.

Het gebruik

Persoonlijk heb ik niets met benchmarks en allerlei staatjes. Het geeft misschien een leuk vergelijk met de concurrentie, maar mij gaat het om hoe de tablet in mijn handen werkt.
En helaas was de eerste indruk wat minder. Na het opstarten kwam de tablet over als een haperend traag geval waarbij zowel de setup als het gebruik aanvoelde als lopen in dikke modder.
Dat veranderde echter nadat de tig toegevoegde apps voorzien waren van hun update en sindsdien loopt het eigenlijk redelijk soepel. Je merkt wel dat de CPU niet het snelheidsbeest is uit de stal van Intel, maar veruit de meeste taken volbrengt hij met gemak.
Films speelt hij prima af, simpele games gaan goed en surfen kan gerust. Dat gezegd hebbende heb ik geen 4K films geprobeerd (wat is het nut daarvan met een 1200x800 resolutie) en begint het allemaal wat te haperen bij (grafisch) intensieve games en lange, van veel plaatjes voorziene, webpagina's. Niet heel storend, maar je loopt dan wel snel tegen de limieten aan van de gebruikte chips.
Echter bij licht gebruik, en daar valt voor mij surfen, films, email, etc onder, voldoet de chipset prima. De recent apps knop, veelal een punt waarbij je de haperingen flink op ziet treden, werkt soepel en navigeren door het OS zelf gaat ook vloeiend.

Accuduur

Ik heb nog niet echt een definitief beeld kunnen vormen van de batterij, maar het lijkt erop dat deze de dag prima door komt. Ook het gebruik in standby is prima. Speciale aandacht moet weer gevestigd worden op de audiocover, deze is immers ook voorzien van een batterij.
Deze kan op twee manieren opgeladen worden. Ofwel als de cover aan de tablet vastzit via de normale USB poort op de tablet of met een bijgeleverde adapter die magnetisch op de connector vast klikt die op de cover aanwezig is.
Daarbij moet gezegd worden dat in het eerste geval de tablet vrij traag oplaadt.
Van zowel de tablet als de cover wordt het batterij percentage weergegeven in de statusbalk en in de handleiding staat vermeld dat voor het beste geluid, de batterij van de cover opgeladen moet zijn. Mij is niet bekend of de tablet de batterij in de cover zelf oplaadt, maar asus claimt een batterij duur van 6 uur voor de cover en 8 uur voor de tablet zelf.

Camera’s

Ook hier strooit asus met de mooiste termen (pixelmaster), maar wederom zie ik dat niet terug in de praktijk. Beide camera's zijn middelmatig, maar zijn we iets anders gewend in een tablet? En hebben we meer nodig?
Voor video chatten voldoet de frontcam en voor een snelle toevallige foto geldt hetzelfde voor de rearcam. Verwacht echter geen wonderen.

Met de asus z380c heeft asus een tablet op de markt gezet welke in het mid end segment valt qua specs. Anders dan de huidige trend van 4:3 schermen, heeft asus een 16:10 scherm ratio toegepast, wat mij betreft het bekijken van films en series ten goede komt.
Het formaat (dunne randen) en gewicht maken deze tablet een prima maatje om op reis of in bed media te consumeren zolang je je eisen niet te hoog legt vanwege de voldoende, maar middelmatige processor.
De 1200x800 resolutie haalt het geheel wat naar beneden en de speakers zijn weinig bijzonders. De (scherm)kleuren en het contrast maken veel goed, maar al met al is deze tablet op uiterlijk en specs weinig onderscheidend van alle andere merken.

De audiocover is eigenlijk een verplichte toevoeging die deze tablet van anonieme mid end tablet optilt naar een leuke budget tablet voor films, series en muziek. De cover voegt gewicht en extra “bulk” toe aan de tablet, maar geeft naast de veel betere audio ook een gevoel van stevigheid en bescherming.

Al met al zou ik deze tablet, mits voorzien van de audiocover, wel kunnen aanraden aan iemand die op zoek is naar een relatief goedkope tablet en niet al te hoge eisen stelt. Ideaal voor wat licht (surf)werk op de bank of een film aan de keukentafel. De chipset is snel genoeg om zonder ergernissen te kunnen gebruiken en de bouwkwaliteit is dusdanig dat je het gevoel hebt wel wat in handen te hebben.

Heb jij ook een Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Zwart?