iRiver N10, 512MB (USB 1.1) Review

blackangel 22 augustus 2005, laatste update op 22 augustus 2005, 1.701 views

iRiver N10, 512MB (USB 1.1)

Pluspunten

• slimme afwerking mbt eigen oordopjes vs. iRiver-oordopjes
  • goede geluidskwaliteit
  • fijne ligging van de knopjes > geen hold nodig
  • klein en licht
  • zeker niet ondegelijk

Minpunten

• slechte kwaliteit beeld
  • standaard geen UMS (dat is dus om in windows 5.x zonder extra applicaties de speler te zien)
  • verloopstukje nodig voor aan te sluiten op usb
  • usb1.1 maximaal
  • prijs

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb een aantal jaar geleden een 8cm mp3-cd-speler van philips gekregen voor mijn verjaardag. Dat was een geweldig ding, met zeker geen slechte geluidskwaliteit en ook zeker niet weinig functies. Echter waren er twee problemen, namelijk het formaat. Ik kreeg hem wel in mijn broekzak of jaszak, maar dan zat de hele zak vol en ik ben niet iemand die weinig mee neemt normaal gesproken. Daarnaast als ik een stukje wilde fietsen zat die mp3speler irritant te doen in mijn broekzak. Het andere probleem is, waarschijnlijk persoonlijk, dat ik een hekel heb aan branden. Ik haat het om eerst een lege cd te moeten zoeken (ik kreeg later pas rewritables) en vervolgens muziek te zoeken, direct goede tags mee te geven etc. Conclusie, de mp3speler is vooral op vakanties veel gebruikt maar doordeweeks werd hij zelden gebruikt. Het werd dus tijd voor iets nieuws.

En dat nieuwe moest zeker beter zijn. Ik wilde eigenlijk een iRiver, zeker omdat die bekend stonden om hun geluidskwaliteit. Daarnaast moest het compact zijn, waardoor ik dus niet ging voor een hdd-speler terwijl de meeste mensen daar de voorkeur aan geven. En natuurlijk een goede accuduur. Vanwege de goede accuduur besloot ik te gaan voor li-ion-accu's, in plaats van van die leuke aa of (nog erger) aaa batterijen. De li-ion zat geheel intern en moest dus opgeladen worden via usb. Niks op tegen, aangezien de freak die dit verslag typt toch wel dagelijks de computer van zijn idle af houdt. Maar wat vindt die freak er nou van? Lees het onderstaande stukje maar :)

Featureset

Qua featureset kan ik heel simpel zijn. Het heeft letterlijk alles wat je wilt. Er is vanwege de compactheid een koppelstukje nodig voor tussen usb en de speler, welke niet standaard is. Daarvoor is dus een koppelstukje mee geleverd, en een kabel van een meter ongeveer met dat apparte connectortje. Dat betekend dat je dat kleine connectortje gerust kwijt kan raken. Verder is het zo dat er een leuke halsband bij zit. Deze is voor mij een van de grootste vormen van ergenis, aangezien ik wel eens in de klas zit en dan niet de voorkeur geef aan aangelijnd te zijn. Gelukkig zit er een stukje aan de halsband die zorgt voor een degelijke connectie tussen mp3speler en de bijgeleverde geluidsvoorziening. Als je deze los haalt kom je bij de ingang voor het usb. Echter is het ook mogelijk om er een stukje op te zetten welke een 3.5mm jackplug heeft, waardoor elke zichzelf respecterende koptelefoon of oordopjes aangesloten kunnen worden. Verder zitten er natuurlijk nog een paar bandjes bij waarbij het nut mij geheel onbekend is. Hetgene wat wel jammer is, is dat er geen lader bij zit voor op het lichtnet, maar je kan niet alles hebben. Deze zijn wel te koop voor niet al te veel geld, maar ik heb hem niet nodig. Voor mij betekend dat alleen dat ik niet 's avonds op kan laden maar ik heb ergere dingen mee gemaakt in mijn leven.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is kut. Zo, dat is eruit. Op zich is het een geweldig scherm, het ziet er gigantisch geil uit doordat het oled is. Het blauw heeft een leuk aantal tinten, waarvan de hoeveelheid mij nog onbekend is. Maar helaas, het is niet leesbaar in het daglicht. Als ik contrast op hoog zet kan ik het niet in het zonlicht lezen. Dat is me na een flink aantal maanden nog nooit gelukt en ik ga er niet vanuit dat me dat ooit nog zal lukken. De reden is dat ze een fancy spiegel over het display hebben gedaan. Het ziet er leuk uit, maar het werkt niet. Overigens is het binnen in een klaslokaal wel gewoon te lezen, ook als je letterlijk naast het raam zit. Buiten is het dus per definitie niet te lezen behalve als het donker is en dat is nogal onhandig. De gemiddelde mp3speler-gebruiker zal de mp3speler niet alleen binnenshuis gebruiken.

Geluidskwaliteit

Ik vind het een goede geluidskwaliteit, maar heb helaas niet veel om mee te vergeleiken. Het is natuurlijk geen high-end home-cinema-system maar ik vind het goed. Als hoewel dat ook kan komen omdat ik niet echt veel gewend ben en sowieso niet de beste oren heb.

Bouwkwaliteit en afwerking

Zowel bouwkwaliteit, als afwerking als robuustheid is goed. Ik heb hem zelf niet getest erop maar het voelt in ieder geval degelijk aan. Ook de paar ongelukjes als gewoon op een vloerbedekking vallen heeft hij prima overleeft, ondanks dat het gewoon plastic is. Het enige probleem is dat het stukje waarmee je kunt kiezen tussen 3.5mm jackplug en halsband moeite heeft met loskomen, waardoor je het ongezond moet gaan bewegen. Maar als je geen fetisj hebt zoals ik om dingen los te halen en weer in elkaar te zetten zal het dat wel prima overleven.

Ergonomie

Ge-wel-dig. De knopjes zitten aan de zijkant, wat een groot scherm oplevert. Daarnaast zitten deze deels verzonken waardoor een hold-functie niet nodig is. En ik denk niet dat ik de enige ben die wel eens een nummer wil skippen en dan vergeet de hold eraf te halen :P

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid

Uitbereiden? Er past niet eens een Compact Flash card in :P Verder is het niet meer dan een veredelde prijzige usb-stick als je de mp3functies niet gebruikt. Maar daarvoor koop je deze mp3speler ook niet.

Mobiliteit en accuduur

De mobiliteit is goed, als je vantevoren weet wat je ermee wilt gaan doen. Als je ergens anders nog even muziek erop wilt zetten moet je niet vergeten het koppelstukje mee te nemen. De accuduur is ook niet geweldig, ik had beter verwacht. In praktijk red ik er een uurtje of 4~5 mee, exacte metingen heb ik er nooit mee gedaan.

150 euro voor een 512MB mp3speler. Als je dat tegen je vrienden zegt word je uitgelachen.

Algemeen

Voor die 150 euro krijg je wel veel, maar je kan voor de helft van de prijs ook een mycom huismerk kopen. Andere vinden dat goed, kenners kopen liever een iRiver vanwege o.a. de goede geluidskwaliteit. Toch is deze niet perfect voor de meeste mensen. Hij naar mijn mening wel ideaal is voor bijvoorbeeld sporters. En daar heb ik hem voor gekocht, tevens voor muziek tijdens het bezorgwerk. En hij is daar zeker niet slecht voor.

Heb jij ook een iRiver N10, 512MB (USB 1.1)?

kan het scherm goed tegen krassen? want ik heb meestal in mijn broekzak nog een sleutelbos :)
Voor zover ik weet heb ik hem altijd samen met losse oordopjes in mijn broekzak gehouden (samen met zakdoek). Toch is er een miniscuul krasje op gekomen, waarschijnlijk toch door mijn sleutelbos. Ik heb er zelf geen last van, omdat ik wel wat beters te doen heb dan de hele tijd te zoeken naar krasjes maar leuk is het zeker niet nee.

Gewoon in de andere broekzak doen, niet zitten met kleine krasjes of gewoon niet kopen. Daaruit kun je (imho :P) kiezen. Zelf heb ik mijn sleutels er de laatste tijd wel bij zitten, maar ik zit En niet met krasjes, En een zakdoek zit ertussen (en gsm :X)
Ik was altijd gek op die Irivers en ik vind ook dat de N10 wel in styling maar voor de rest niet bij iriver past. ik heb zelf een cd-mp3 speler en een mp3speler met camera van iriver en de batterijduur is bij cdspeler 50uur (geen55 volgens iriver) en zo'n 30 uur voor de mp3speler. Ook is iriver bekent om de extra functies en ook dat zit hier niet in.
de batterijduur is inderdaad niet geweldig. Daarnaast zal het voor de meeste ook een probleem zijn dat je de accu niet ter plekke kunt omwisselen (helemaal niet zelfs zonder te tweaken). En de batterijduur is ook niet zo heel erg lang. Hoe lang ik ermee kan doen staat in de review vermeld (4~5 uur), maar zo lang test ik het echt nooit. Meestal totdat die op is, ik baal ervan dat de accu leeg is en laad hem zo snel mogelijk weer op :)

En de extra functies, tsja. Een mp3speler met camera is leuk, maar daar heb ik geen gebehoefte aan. Compactheid, geen gezeik met accu's en een leuk design waren voor mij de redenen om hem te kopen. Extra functionaliteit was leuk geweest, maar ik heb het niet nodig en deze heeft het ook niet. Ja, wat fancy-heid in de software die ik toch niet gebruik :)