Specificaties Bluetooth muis - Bekijk alle specificaties

Apple Magic Mouse 2 Review

Leut 12 november 2015, laatste update op 17 november 2015, 5.842 views

Apple Magic Mouse 2

De nieuwe Magic Mouse 2 is een verbetering ten opzichte van de Magic Mouse 1. Pluspunten zijn de verbeterde beweging over een oppervlak en de ingebouwde accu. Het nadeel is hoe de muis opgeladen wordt, namelijk via de onderkant. De overige functies van de Magic Mouse 2 zijn uitstekend.

Pluspunten

• Precisie
  • Bouwkwaliteit
  • Vormgeving
  • Beweging over een oppervlak

Minpunten

• Aansluiting opladen accu

[img=620]yeKD9CN8[/img]

Sinds lange tijd gebruik makend van een Apple Magic Mouse (MM 1), was het tijd om over te stappen op de nieuwe Apple Magic Mouse 2 (MM 2). Met name wat mij over de streep heeft getrokken, was de ingebouwde accu ten opzichte van de losse AA-batterijen in de MM 1.

Deze review kent de volgende opbouw:
1. Inhoud verpakking;
2. Gebruik van de muis;
3. Conclusie.

1. Inhoud verpakking

[img=620]OmxcPFnI[/img]
De muis wordt geleverd in een strak uitziend doosje, zoals we dit van Apple kennen. Na het openen van de doos, treffen we naast de muis een Lightning-cable aan en tevens wat boekjes. De bijgeleverde Lightning-cable is een standaard Lightning-cable en kan bijvoorbeeld ook in combinatie met een iPhone of iPad gebruikt worden.

2. Gebruik van de muis

[img=620]Er0U40Pm[/img]
Na het inschakelen van de muis en deze koppelen met de Mac, is de muis vanuit de verpakking direct gebruiksklaar. Zonder nadere installaties ligt de MM 2 te wachten om gebruikt te worden.

Wat direct opvalt ten opzichte van de MM 1 is hoe veel soepeler de muis beweegt over hetzelfde oppervlak. Dit verschil voelt aan als het verschil tussen dag en nacht. Waar bij de MM 1 soms het gevoel ontstond dat deze 'stroperig' over het oppervlak gleed, is hiervan bij de MM 2 geen sprake.

De precisie van de muis voelt hierbij gelijkwaardig aan de MM 1. Hooguit dat hierin een marginale verbetering zit. Het design en daarmee de ergonomie van de MM 2 is identiek aan de MM 1. Wel voelt de MM 2 qua gewicht iets lichter aan dan de MM 1. Het totaal gewicht van de MM2 is dan ook marginaal lichter dan de MM1: 96gram vs 104gram.

De standaard functies van de muis zijn gelijkwaardig aan de MM 1. Het klikken, het scrollen en het swipen gaan als vanouds. Hierin zit een marginale (gevoelsmatige) verbetering.

Direct vanuit de verpakking is de MM 2 standaard opgeladen voor 95%. Het grote verschil met de MM 1 is met name hier te vinden: geen losse AA-batterijen meer, maar een accu. Deze wordt opgeladen middels de bijgeleverde Lightning-cable via een aansluiting aan de onderzijde.

[img=620]x71wwljD[/img]
Dit lijkt niet logisch en al helemaal niet praktisch. Tijdens het opladen kan de muis niet gebruikt worden, daar deze op de kop moet liggen.
Echter, er zal sowieso een bericht volgen dat de muis spoedig leeg is, alsook dat ten alle tijde bekeken kan worden wat de actuele batterijstatus is. Hiermee kan voldoende geanticipeerd worden om de muis bijvoorbeeld 's nachts op te laden. Dit opladen kan gebeuren via de USB-aansluiting op de Mac of via een netstroomadapter.

Met een volledig opgeladen muis kan, volgens opgave van Apple, minimaal een maand gewerkt worden. Het opladen zal vervolgens minder dan 2 uur duren. Tevens zul je in circa 2 minuten de muis voldoende kunnen opladen, om er vervolgens circa 9 uur mee te kunnen werken. In de praktijk heb ik beide nog niet kunnen testen.

3. Conclusie

[img=620]yeKD9CN8[/img]
Kort resumerend is de nieuwe Apple Magic Mouse 2 een verbetering ten opzichte van de MM 1. Met name pluspunten zijn de verbeterde beweging over het oppervlak van de muis en de ingebouwde accu. Het nadeel hiervan is gelijk hoe de muis opgeladen dient te worden, namelijk via de onderkant. Dit nadeel is echter niet van dien aard dat het onoverkomelijk is.

De overige functies van de MM 2 zijn nagenoeg ongewijzigd ten opzichte van de MM 1 en zijn uitstekend.

Is de Magic Mouse 2 reden genoeg om de MM 1 aan de kant te schuiven? Ja, dat denk ik wel. Is het echt essentieel? Nee, dat geloof ik niet, doordat de primaire functies ongewijzigd zijn.

Changelog

-13-11-2015:
  • Informatie over opladen toegevoegd, thnx GuidoH;
  • Gewichten MM1 en MM2 vermeld, thnx dlare.
-12-11-2015:
  • Foto achterzijde MM2 toegevoegd;
  • Tekst enigszins geredigeerd.

Heb jij ook een Apple Magic Mouse 2?

Net even gewogen:
Versie 1 met 2 oplaadbare batterijen: 104 gram
Versie 2 met ingebouwde accu: 96 gram

De kabel is een standaard Lighting kabel: dus ook te gebruiken voor je iPhone of iPad!
De kabel moet aan de onderzijde in de muis worden gedrukt. Muis is tijdens het laden dus niet te gebruiken.
Ik dacht gelezen te hebben dat je met 2 minuten laden wel weer een uurtje vooruit kunt.

Ik kocht de MM2 omdat mn MM1 hapert t.o.v. mijn beweging. Op meerdere Macs getest. Ik kom er niet uit wat het is met dat ding: hij lijkt overleden na een jaar of 5(?) :'(

MM2 gekocht in Apple-Store Amsterdam.
Thuis bleek de muis wel te werken, maar tegelijk ook kapot te zijn.
Er rammelde iets binnen in de muis als ik ging schudden.
Een schroefje of stukje afgebroken plastic. Zoiets.
Ook zat er best wel veel speling tussen de twee delen (witte bovenzijde had ter hoogte van het logo veel speling van links naar rechts). Geen centimeter of zo, maar zeker 3 millimeter. Ter vergelijk m'n MM1 er maar eens bij gepakt: helemaal geen speling of rammeltje.

Gebeld met Apple Store Online die me netjes terug verwees naar Amsterdam. Ik had hem immers daar gekocht.
Aangezien de reis van deur tot deur me minimaal 1,5 enkele reis zou kosten had ik hier geen zin in.
Uiteindelijk bood de Apple Online Store aan, om me een nieuw exemplaar toe te sturen.
De "oude" MM2 hoefde ik niet terug te sturen en mocht ik houden.
Hulde hulde hulde voor die service!!!
En handig zo'n extra kabeltje!

De nieuwe MM2 rammelt niet en heeft veel minder speling dan de "oude" MM2. Er blijft echter wel wat beweging mogelijk. Bij de MM1 is dat niet zo. Die zit strak in elkaar.
Ik heb er overigens geen last van dus heb m gewoon in gebruik.

Fijn dingetje, net als de MM1.
Om eerlijk te zijn merk ik geen verschil.
Als m'n MM1 nog zou werken, had ik die nog gebruikt.

Conclusie: als je de MM1 fijn vindt werken kun je gerust een MM2 kopen. Geen negatieve veranderingen wat mij betreft. Als je MM1 het nog doet, blijf die dan lekker gebruiken.

[Reactie gewijzigd door dlare op 12 november 2015 08:50]

Na 2 minuten laden kan je niet slechts een uurtje vooruit, maar 9 uur. Dus in 2 minuten kan je de rest van de dag vooruit, tot je tijd hebt om hem volledig op te laden.
dlare en GuidoH: thnx voor jullie toevoegingen! Heb deze verwerkt mijn review.
Het nadeel is hoe de muis opgeladen wordt, namelijk via de onderkant.
En dan geen fotootje er bij? Door even te zoeken op internet weet ik nu hoe de aansluiting er uit ziet, maar dat had je review wel completer gemaakt.
Goed punt! Ik had er aan gedacht en vervolgens niks mee gedaan.... Zal zo'n foto nog toevoegen.
Je hebt gelijk dat dat een en ander completer maakt. Thnx!
Ik heb een paar jaar geleden de mobee oplader gekocht voor mijn MM1 en ik moet zeggen dat werkt toch ECHT prettig. Gewoon aan het eind van de dag de muis op het plateautje leggen en die word dan draadloos opgeladen.... dit gepruts met kabels is toch wel errug achterhaald. dit had apple toch wel veel beter kunnen oplossen/afkijken.
Ja de Apple Watch heeft bv een "draadloze" oplaad mogelijkheid. Die hadden ze ook makkelijk in de muis kunnen inbouwen.
Ik vind die interne accu een enorme stap terug.
Nu heb ik altijd 4 volle Eneloops in de tas
Batterij leeg? Nieuwe set erin en een paar seconden later kan ik weer verder.
De mm2 moet eerst een tijd aan de lader voor je verder kunt.
O ja en niet vergeten om hem later wat langer op te laden want anders heb je de volgende dag hetzelfde ritueel.
Volgens opgave van Apple kun je binnen 2 minuten de MM2 voldoende opladen om er minstens een hele dag weer mee vooruit te kunnen. Wil je de MM2 volledig opgeladen hebben, dan zal deze 2 uur aan de lader moeten. Dat valt in mijn bescheiden optiek erg mee.
Goede review, alleen vind ik het wel vreemd dat je bij negatief hebt: Aansluiting opladen accu maar toch de vormgeving 5* geeft. Ik zelf zie de positie van de aansluiting zelfs als reden om niet te upgraden naar deze versie.
Ik begrijp je opmerking, echter waar ik op heb beoordeeld is de esthetische vormgeving, niet de functionele vormgeving. Aangezien ik het design echt magnifiek vind, heb ik daarom 5 sterren gegeven.
Yup, eens met Napsju, heb een MM1 en was benieuwd hoe het er bij een MM2 dan uit ziet. :)