Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 13 9350 (CNX9302) Review

sjoerdmekenkam 9 november 2015, laatste update op 9 november 2015, 895 views

Dell XPS 13 9350 (CNX9302)

Prima compacte laptop. Overtuigt niet 100%

Pluspunten

• Opmerkelijk goede geluidskwaliteit
  • Erg compact ivm dunne schermranden
  • Laptop voelt heel solide / stevig

Minpunten

• Voeding wordt gloeiend heet
  • Helderheid scherm valt tegen
  • Scrollen werkt slecht

Na goede ervaringen met een Zenbook van Asus zocht ik een vervanger voor mijn UX31E-RY003V. Vanwege de dunne schermranden en goede specs heb ik gekozen voor de de Dell XPS13. Prijs op moment van aankoop bedroeg 1300 euro. Ik ben geen techneut of ervaren reviewer, dus onderstaande commentaar is arbitrair en persoonlijk.

Wat is opgevallen.

de informatievoorziening vanuit Dell over de orderstatus, verwachte leverdatum, etc was dramatisch. De order kon niet worden terug gevonden, tracking en tracing werkte niet, falende helpdesk ("u heeft toch een printer gekocht?"), etc. Ook voorafgaand aan de koop was ik verrast over een aantal zaken (dit specifieke model werd bijvoorbeeld niet verkocht op de mobiele website, wel op de 'reguliere'). De laptop werd uiteindelijk (compleet onverwachts, onaangekondigd, wel 10 dagen eerder dan prognose) bezorgd in een stevige verpakking, voldoende beschermd voor tijdens het transport. Geen overbodige luxe, omdat er een diepe beschadiging in het karton zat. Ook kon ik de laptop ophalen zonder mezelf te identificeren bij het UPS-afhaalpunt. Dit zegt verder niets over de laptop zelf, maar toch vreemd.

Dan het apparaat zelf. De dunne schermranden blijven erg indrukwekkend. De helderheid van het scherm valt echter tegen. Ik heb hier geen meetapparatuur voor gebruikt, dus het betreft een uiterst discutabele waarneming. Echter, het viel me op dat ik een aantal keer tijdens het werken probeerde de helderheid omhoog te zetten en verrast was dat dit reeds op de maximale stand stond. Scherpte van het beeld lijkt prima. Kijkhoeken ook goed. Contrast, ghosting, etc niet gemeten, maar niets opvallends opgemerkt.

Wat in positieve zin opvalt is het geluid. Geen idee hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen, maar ze weten uit het compacte ontwerp een heel hoog volume te persen. Redelijke bastonen hoorbaar (relatief gezien vanuit kleine speakertjes), en vooral onvervormd helder geluid met een fors hoog maximaal volume.

Nog een waarneming zonder meetapparatuur; de voeding wordt gloeiend heet. Bij intensief gebruik kan je er echt een kop thee mee opwarmen. Je brandt nog net niet je vingers eraan, maar het zit er niet ver vanaf.

Snelheid. Geen officiŽle benchmarks gedraaid. Tot nu toe fors grote filmbestanden afgespeeld en daarbij geen problemen gehad met het afspelen. Normaal office gebruik en installeren applicaties verloopt lekker vlotjes.

Heb jij ook een Dell XPS 13 9350 (CNX9302)?

Hallo Sjoerd,

Ik sta op het punt om de DELL XPS13 (9350 / 2016 versie) aan te schaffen.
Er heerst echter wat verwarring over de geplaatste SSD en batterij.
Kun jij beoordelen of de geplaatste SSD de KLEINE variant (M.2) betreft ?
Deze maakt (in tegenstelling tot een 2,5" SATA HDD of SSD) ruimte vrij voor de grotere (84 Wh) batterij.

Kortom, kun je ook beoordelen/bekijken of DELL in jouw Full HD/Non-touch / 256 SSD PCIe notebook nu de 56 Wh of de 84 Wh batterij-versie heeft geplaatst ?
Je zou moeten kunnen zien dat de batterij het gehele compartiment vult in dat geval. Immers, er is meer ruimte voor accucellen als er een M.2 'printje' voor de SSD is geplaatst.

Opmerking is dat zowel de 1299 EUR variant van de XPS13 als de 2199 EUR XPS13 volgens de NL DELL Website de 56 Wh batterij bevat, en niet de 84 Wh zoals ik verwacht had, en waar volgens mij ruimte voor is.

Mocht er nu toch een 56 Wh versie geplaatst zijn, maar WEL een M.2 versie, dan zou je verwachten dat er toch 'lege' ruimte in de kast zit , en er dus eigenlijk een 84 Wh versie in zou passen.

Bedankt voor het nakijken !

Maarten
Ha Maarten,

Wil best voor je kijken, maar hoe kan ik dit zien? Kan ik dit aan de buitenkant zien, of moet ik hiervoor de zaak open schroeven?