Nexus Real Silent Fan, 80mm Review

jbr 8 juni 2009, 3.517 views

Nexus Real Silent Fan, 80mm

Pluspunten

• Goede luchtverplaatsing
  • Systeem blijft redelijk koel

Minpunten

• Geen harwarematige instelling van rotatiesnelheid
  • Relatief luidruchtig

Geluid (min) Score: 4
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Omdat mijn systeem sindskort in de woonkamer wordt toegelaten door de commissie vormgeving en ruimtelijke ordening (hij staat uit het zicht en is stil) en ik een lang gekoesterde wens in vervulling zag gaan, heb ik me niet op tijd gerealiseerd dat dit systeem nog niet in de zomer-proof was. Bij de eerste dag met 25 graden werden zowel mijn systeem zelf als de GPU gevaarlijk heet; tijd om de chassiskoeling eens nader te inspecteren.

Ik had een aantal standaard koelers in mijn Antec NSK1480 zitten die de warmte niet goed af konden voeren zonder dat deze het enige lid van bovengenoemde commissie tot een protest aanspoorden, aangezien elk willekeurig slecht TV-programma begeleid werd door het harmonieuze gezoem van de fans. De Antec NSK1480 is een smalle kast (12 cm) Daardoor is er zeer weinig ruimte in de case zelf. Je bent genoodzaakt een low-profile vga kaart te gebruiken. Daar komt nog eens bij dat ik omdat ik wel eens een spelletje wil doen heb gekozen voor een 9800GT. De case zelf beidt plaats aan maximaal 3 fans met een doorsnede van 80mm .

In de zoektocht naar andere case koelers heb ik geprobeerd om de grootst mogelijke luchtverplaatsing te combineren met de laagste geluidsdruk door dit in de Pricewatch te vergelijken en kwam zodoende bij de Nexus Real Silent 80mm fans aan. Mijn ervaring met Nexus fans was een fluisterstille ervaring en dat leek mij voldoende om tot aanschaf over te gaan, helemaal omdat ik ze voor ongeveer 6 euro per stuk redelijk betaalbaar vond.

Over het resultaat kan ik kort zijn. De luchtverplaatsing is inderdaad beter dan bij de standaard Antec fans, maar het geluidsniveau stijgt daarmee ook. Aangezien deze fans geen enkel ander mechanisme hebben om de rotatiesnelheid te regelen behalve de Q-Fan van het moederbord (in tegenstelling tot de Antec fans die nog een low-medium-high setting hebben) zit je dus constant met eenzelfde geluidsniveau in de idle stand. Je hoort ze op een meter of 2 eigenlijk nog best goed. Voor een kantoor PC is dit acceptabel maar voor in de woonkamer helaas te luid naar mijn smaak. Erger is de teleurstellende inspectie die erop volgde.... "ze zijn helemaaal niet stiller!" ;(

Mijn systeem blijft dus wel koel, maar hiervoor had ik net zo goed de Antec fans kunnen laten zitten aangezien ik er niks mee op ben geschoten.

update: Na wat klooien met configuraties van verschillende fans en fancontrollertjes uiteindelijk uitgekomen op een iets beter hoorbare PC, maar wel koelere temps. Bijgevoegd een screenshot met alle SPeedfan readings. Links de idle temps, rechts de temps na een kwattiertje Red Alert 3. (boven de oude config, onder de nieuwe config)

Heb jij ook een Nexus Real Silent Fan, 80mm?

Kan je de temperaturen en de verschillen misschien met wat getallen ondersteunen? Dan krijgt de review, behalve als uitlaatklep van jouw teleurstelling, ook nog wat toegevoegde, min of meer, objectieve waarde voor anderen O+ .

Daarbij zou men je dan ook nog kunnen adviseren n.a.v. je wensen. Wat betreft de graka, kan je niet op een of andere manier een klein fannetje op 5 volt mikken op de heatsink? Wat directe luchtstroom wil vaak al veel helpen.

Ik heb zelf trouwens nog geen enkele betaalbare fan gevonden die op 12 volt stil is. Ik gebruik nu een simpel silverstone fancontrollertje waarmee ze op 7 volt draaien en stil zijn. Ik weet niet of je die zalman fansplitterkabeltjes kent, maar die hebben 2 stekkertjes op 12V en 2 op 5V. Als je fans daarop willen starten (120MM real silents in ieder geval wel :P) dan kan je nog best goed uitkomen. Langzamer draaien heeft natuurlijjk wel negatieve impact op de airflow.

(deze zouden stiller dan Nexus moeten zijn)

[Reactie gewijzigd door lredev op 3 juni 2009 11:13]

Het is vanzelfsprekend dat je de materialen goed gekoeld wilt hebben, om elke willekeurige reden die je hier voor wilt aandragen.
de grootst mogelijke luchtverplaatsing te combineren met de laagste geluidsdruk
Hier even een cliché, het maken van een stille PC, geschikt voor de woonkamer vraagt meer dan alleen het bovengenoemde. Een stille, goed gekoelde PC is een samenspel van een kast met goede (genoeg) airflow, ruimte voor onderdelen om hun warmte af te staan, tactisch geplaatste ventilatoren en uiteraard de directe koeling.

Het kopen van een fan op basis van jouw argument raakt wat dat betreft kant noch wal. Aan welke van de twee hecht je meer waarde en welke referentie wil je gebruiken om het probleem op te lossen? Pas zodra je bereid bent om een bedrag te hangen aan geluid en het visuele aspect kun je het probleem oplossen.

De gekochte koeler is trouwens zeer stil te krijgen met een fancontroller of een kleine mod, waarbij de verplaatsing alsnog relatief groot blijft.

Als je meer wilt lezen over stille PC's kun je ook naar www.silentpcreview.com gaan.