Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Zwart Review

HugoTestpanel 7 november 2015, laatste update op 7 november 2015, 513 views

Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Zwart (Testpanel)

Net als vele anderen doe ik ook vaak mee met de win wedstrijden op Tweakers. Verbaasd was ik deze keer dat ik gewonnen had en de Asus ZenPad 8.0 mocht gaan testen.

Pluspunten

• Audiocover
  • Bouw kwaliteit
  • Heldere kleuren

Minpunten

• Bloatware
  • Verouderde androidversie
  • Speakers

Intro

Allereerst mijn complimenten naar Alpha78 (productreview: Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Zwart review door Alpha89 met zijn review. Daar kan ik niet aan tippen. Ik zal deze tablet voornamelijk gebruiken voor het lezen van stripboeken en kijken van series / films.

Wat werd er mee geleverd door Asus

• Asus ZenPad 8.0 (Z380C)
  • Adapter
  • USB kabel
  • Gebruikershandleiding
  • Garantiekaart
  • Audiocover
De verpakking ziet er mooi vormgegeven uit. Niet veel groter dan de tablet zelf met een sumiere beschrijving van het product.

Het is redelijk standaard wat er in de verpakking zit. Wat ik wel miste was een koptelefoontje. Ook al heb ik er daar inmiddels genoeg van had ik wel verwacht dat deze er bij zat.

De hardware:

NFCNee
Camera’s0.3MP Webcam en 2MP camera
Accu15.2 WhLithium Polymer

De bouwkwaliteit

Asus heeft een stevige tablet afgeleverd en je hebt echt het gevoel een kwaliteits product in handen te hebben. De tablet voelt stevig en houd prettig vast.

Connectiviteit

De standaard aansluitingen en draadloze mogelijkheden zijn aanwezig MicroUSB (met MHL ondersteuning), Bluetooth 4.0, WiFi 802.11 b/g/n en een microSD slot.

Helaas geen zaken als NFC, Dual Band Wifi en GPS. Wat ik overigens in de praktijk met deze tablet ook niet zal gebruiken.

De ‘cover-connector’ valt natuurlijk ook onder de aansluitingen. Hierop kan een audio-cover of een accu-cover aangesloten worden.

Het beeldscherm

De resolutie van de tablet is 1280 x 800. Alhoewel dat niet echt stoer staat met al het HD geweld van tegenwoordig voldoet het prima. Het beeld is helder en heeft dankzij de software van Asus veel instel-mogelijkheden.

Wat mij verbaasd heeft is het kleurenpalet. De kleuren zijn zeer goed weergegeven en zeer helder. Vergeleken met mijn Ipad 4 vind ik de kleuren van de Asus Zenpad beter naar voren komen. Zeker met het kijken van series en films is het geen straf om naar te kijken. Het zal ongetwijfeld niet kunnen tippen met duurdere tablets maar voor mij kwam dit als een aangename verrassing.

De Software

De tablet word geleverd met Android Lollipop 5.0.2. Niet de meest recente versie en het is nog maar de vraag of er een upgrade naar 6.0 zal komen. Het eerst wat ik na de setup heb gedaan is het verwijderen van de ZenUI skin. Zelf hou ik meer van de Google Now skin. Lekker simpel en redelijk stock android.

Helaas heeft Asus het idee gehad dat de gebruikers graag allerlei onnodige apps nodig heeft. Alhoewel de apps niet groot zijn voegen ze in mijn ogen niets toe. Gelukkig zijn de meeste van deze apps wel te verwijderen en anders wel uit te schakelen.

De performance

Op het internet en in de review van Alpha89 worden genoeg benchmarks gedaan. Deze heb ik niet uitgevoerd. Wel kan ik zeggen dat voor standaard gebruik de tablet redelijk zijn werk doet. Het laden van zware internetpagina's is geen probleem. Het scrollen door zo'n pagina gaat soepel.

Het kijken van een serie/film verloopt ook allemaal zonder problemen. Zelf maak ik veelvuldig gebruik van Plex en Netflix en het enige dat ik merkte is dat bij het laden er kortstondig wat haperingen zijn maar na de eerste 10 seconden is dit verdwenen en kun je de serie / film zonder enig probleem kijken.

Het geluid

De kwaliteit van het geluid van de tablet is voor een niet audiofiel, zoals ikzelf, van middelmatige kwaliteit. Met de meegeleverde Audio Cover veranderd dit meteen in een zeer goede kwaliteit. Een film of serie kijken is dan wat geluid betreft zeer aangenaam.

Accuduur

De accuduur is goed en je kan er met gemak zo'n 8 tot 10 uur mee door. Je kunt er dus een hele dag vooruit voor de tablet weer geladen moet worden.

De Camera

Deze heb ik nog niet gebruikt en zal ik hoogstwaarschijnlijk niet gebruiken. Van wat ik lees in andere reviews zijn de camera's niet de beste maar dat kun je ook niet verwachten voor de prijs van de tablet.

De tablet is met zijn formaat handig om mee te nemen en heeft een goed beeldscherm. Het kijken van series/films of het lezen van comics is zeer goed te doen. De meegeleverde audiocover is een groot pluspunt. Ook al maakt deze de tablet wat dikker en logger, het extra geluid dat het brengt is het meer dan waard. Een zeer welkome toevoeging dus.

Zou ik deze tablet zelf gekocht hebben? Het antwoord is nee. Ook al is de prijs niet al te hoog heb ik zelf het idee dat als ik me verdiep in andere tablets ik voor hetzelfde geld meer tablet kan hebben.

Heb jij ook een Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Zwart?

Dankjewel voor je complimenten!! Jouw review is ook leuk om te lezen!