Specificaties 8" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Wit Review

DarkFire1985Testpanel 13 november 2015, laatste update op 15 november 2015, 269 views

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Wit (Testpanel)

Voor zijn prijs een uitstekende tablet die snel aanvoelt en een erg mooi en scherp beeld neerzet. De tablet heeft wel een beperkte accuduur en dat is vooral een nadeel als je er eens lekker gebruik van wilt maken. Als laatste heeft hij een prima opslag met 32GB en uitbreidmogelijkheden!

Pluspunten

• Gewicht, dikte
  • Front facing speakers
  • MicroSD slot
  • Display
  • Prestaties / prijs

Minpunten

• Veel bloatware
  • Accuduur
  • (nog) locked bootloader
  • Lollipop 5.0

Inhoudsopgave

1. Inleiding

Recent was er een actie van Tweakers en ASUS waar er werd gezocht naar testers voor deze tablet. Van alle deelnemers was ik n van de gelukkige om deze tablet te mogen testen en dat ik heb ik met veel plezier gedaan.

Deze tablet is inmiddels mijn 4e tablet (allen Android). Ik ben begonnen bij een ASUS Transformer TF700 maar al snel vond ik deze teveel laggen en begon ik mij te ergeren aan het feit dat ik hem vanwege een foutief MAC-adres niet kon unlocken.
De tablet heb ik ingewisseld voor een Nexus 10. De kale Android was voor mij een erg fijne ervaring. Het kunnen doen en laten met je hardware is toch iets wat deze Tweaker doet genieten. Toch was ik op een gegeven moment klaar met 10" en het bijbehorende gewicht en stapte ik over naar een Nexus 7 (2013). Een vlotte tablet waar ik (tot aan deze Zenpad) elke dag wel mee heb gewerkt. Sterker, ik heb nog een tweede gekocht om deze in het dashboard van mijn Opel Astra G in te bouwen.

2. Verpakking

De Zenpad S 8.0 komt in een minimale verpakking, precies voldoende eigenlijk.
De doos betreft een standaard kartonnen verpakking met een afbeelding van de tablet erop. Niets spectaculairs of bijzonder maar wat verwachten we meer van een doos?

In de doos zelf vinden we de tablet gecombineerd met een 3-tal kleine boekjes. 2 handleiding waarvan 1 in het Frans en 1 in het Nederlands, en 1 garantiekaart.
De handleiding is overigens niet meer dan een uitleg hoe je de tablet kan opladen, een microSD kan installeren en welke knoppen er aanwezig zijn.
En als laatste vinden we een oplader met USB-C kabel. De oplader heeft een capaciteit van 1,35A en een USB-poort wat de mogelijkheid biedt om met een andere kabel ook apparaten mee op te laden als die nog een micro-USB poort gebruiken.
De USB-C kabel is 90 cm lang en dat zou moeten voldoen voor de meeste situaties lijkt mij.

3. Specificaties

• USB: Type-C 1.0 reversible connector

Overig
  • Accu: 4000 mAh

4. Uiterlijk

Een van de grootste voordelen van de ASUS Zenpad S 8.0 vind ik de afmetingen.
Hieronder zie je een directe vergelijking met de Google / ASUS Nexus 7 (2013) en wat opvalt is dat, naast dat de Zenpad uiteraard groter is, de Zenpad ook een behoorlijk stuk dunner is. Dit voel je duidelijk bij het hanteren van de tablet en gecombineerd met het lage gewicht geeft dit een erg prettige ervaring.

Belangrijkste voordeel van de afmetingen van de Nexus 7 (2013) vond ik altijd dat deze in mijn kontzak paste. Met de groei naar 8" was ik even bang dat dit wellicht net niet zou gaan passen maar ook de ASUS Zenpad S 8.0 past over het algemeen in de kontzak van je broek. Erg prettig om de tablet mee te nemen (wel even opletten met gaan zitten :) )

Wat we verder zien is een luxe uitstraling. Het zilveren lijstje geeft een mooi effect en geeft voor mij de uitstraling net die finishing touch.
Een kleine tegenvaller is de onderste strip aan de achterzijde. Waar je op foto's wellicht zou denken aan een zacht kunststof / rubberen onderkant, blijkt deze van hard plastic te zijn en dat geeft nu juist een behoorlijk "goedkoop" gevoel. Gemiste kans wat mij betreft.

5. Beeldscherm

Het beeld dat de Zenpad weergeeft is wat mij betreft een dikke voldoende. Het 2k beeld is erg scherp en oogt prettig. Ten opzichte van de Full HD resolutie van de Nexus 7 (2013) blijkt het scherm van de Zenpad beduidend scherper.

Ik heb geen professionele apparatuur om allerlei kleuren en grijswaarden uit te lezen maar voor mij voldoen de kleuren. Het zwart lijkt behoorlijk zwart en bij normaal gebruik zie ik geen bleeding. Bij een 100% zwart scherm kan je als je heel goed kijkt, aan de linkerkant een lichte bleed zien maar zoals ik al zei, dit is wat mij betreft helemaal geen issue. De situatie waarin dit zichtbaar is komt eigenlijk nooit voor.

6. Prestaties

top
Wat dit punt betreft is het vrij duidelijk. De ASUS Zenpad S 8.0 is geen absolute hardloper maar zeker een zeer behoorlijke tablet. Bij dagelijks gebruik krijg je niet het idee dat je een snellere tablet nodig hebt en deze voldoet in vrijwel alle gevallen.
Uiteraard heb ik de gebruikelijke benchmarks nog gedraaid en hieronder de resultaten:

Antutu 5.7.1

Geekbench

3Mark (Ice Storm Unlimited)

AndEBench

AndEBench Pro

7. Games

top
Laat ik beginnen met aan te geven dat deze tablet prima geschikt is om te gamen.
Hierbij heb ik naast de hieronder zwaardere games een groep games getest: Minions, Devils & Demons, Forsaken World, Candy Crush Soda, Walking Dead, Z, Real Racing 3, BubbleWitch 2, Home Sweet Trolls and Swap the Box.
Allen werken uitstekend, zowel qua prestaties als in touch functionaliteit en ik ben niets tegengekomen hierin wat deze tablet niet geschikt zou maken.

Hiernaast heb ik nog een games getest die wat zwaarder voor de smartphones en tablets is: Hearthstone, Modern Combat 5, Asphalt 8.
De graphics komen goed naar voren en je hebt geen moment het idee dat je met een tablet uit deze prijsrange te maken hebt. De games draaien op een enkel moment na erg soepel waarbij ik bij dat ene moment voornamelijk spreek over Modern Combat 5 en de achtervolging van de helikopter op het water.

Om jullie een beeld te geven van de rekenkracht van deze tablet in deze zwaardere games nog een 3 tal filmpjes van ingame:

Hearthstone

Modern Combat 5

Asphalt 8

8. Accuduur

De accu is bij deze dunne tablet beperkt en dat merk je tijdens het gebruik. Hoewel je bij een licht tot gemiddeld gebruik behoorlijk ver kan komen op een dag, zal je zien dat bij intensief gebruik (veel browsen, games etc.) de accu behoorlijk snel zakt. Tijdens bijvoorbeeld een iets langere vliegreis zal je al snel een powerbank nodig hebben, of natuurlijk iets anders moeten gaan doen. Een simpel spelletje als Jelly Splash zorgde er na 17 minuten al voor dat de accu met 7% was gezakt. Als dat op dat tempo door gaat, heb je net iets meer dan 4 uur speeltijd.
Mogelijk dat de hoeveelheid bloatware de accuduur negatief benvloedt maar ik verwacht geen wonderen met een nieuwe / kale Android.

De laadtijd van de accu in combinatie met de USB-C oplader is erg snel.
Wanneer de tablet vrijwel leeg is < 14% is hij na zo'n 2-3 uur alweer volledig geladen.

9. Software

De Zenpad wordt op het moment geleverd met Android Lollipop 5.0 en dat is een tegenvaller. Hoewel Marshmallow nog niet lang uit is, is Lollipop 5.1 dat wel en nu nog gebruik makende van 5.0 zorgt voor onnodige beveiligingsrisico's die niet nodig zouden hoeven zijn.

Een groot nadeel aan deze tablet is hiernaast toch wel de software die meegeleverd wordt. Er wordt een shitload aan bloatware meegeleverd waarvan de gemiddelde gebruikers nog geen derde van gebruikt. Standaard is er ook een battery drain manager actief en voor zover ik weet, werkt dit vaak averechts in Android.

Persoonlijk ben ik van een zo kaal mogelijk Android versie en ik kan dan ook niet wachten totdat er een custom rom verschijnt voor deze tablet.
Root is reeds mogelijk maar helaas is de bootloader nog niet vrijgegeven. Hopelijk komt dit nog wel want dat zou de tablet wat mij betreft afmaken.

ZenUI van ASUS is een aspect waar ik dan wel positief over ben. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Touchwiz is ZenUI een interface die wel aanwezig is maar die absoluut geen drang naar de Android standaard oproept. Het werkt behoorlijk goed. Ook de meegeleverde toetsenbord software is erg prettig voor dit formaat tablet. Het is een volwaardig QWERTY toetsenbord en dat werkt goed op dit formaat. Wel is de kanttekening hierbij dat ik niet al te dikke vingers heb en dat zal zeker helpen.

10. Conclusie

De Z580CA is de laatste telg in de ASUS tablet Zenpad series en een prima tablet voor mensen die een krachtige 8" tablet zoeken of mensen met een beperkter budget. Deze Quadcore met 2 GB RAM, 32GB opslag en MicroSD slot is met zijn prijs van 275,- zeker aantrekkelijk te noemen. Mijn Nexus 7 (2013) heb ik sinds deze Zenpad in huis ligt, niet meer aangeraakt en ik ben ook niet van plan om dat nog te doen.
top

Heb jij ook een Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Wit?

Zeer goede review! Zeker omdat dit je enigste is. ;)