Cooler Master Centurion 531 (ATX, Geen PSU, Zilver) Review

Jerdenberg 21 augustus 2005, 660 views

Cooler Master Centurion 531 (ATX, Geen PSU, Zilver)

Pluspunten

• Solide gebouwd, goed afgewerkt
  • grote frontventilator en goede koelmogelijkheden
  • klikmontage harde schijven en DVD/diskdrives

Minpunten

• Uiterst onhandige plek voor de resetknop
  • Hardeschijfbevestiging veroorzaakt resonantie.
  • Klikbevestiging insteekkaarten werkt niet 100% voor hoge dikke kaarten

Op zoek naar een solide, stille, strakke miditower kwam ik op deze kast uit vanwege de gebruikte materialen, het feit dat er al een grote frontventilator in zit, de "toeter" als luchtkanaal tussen de zijkant van de kast en de processorkoeler, de ruime opzet van de kast, en het beschaafde uiterlijk.

Bij ontvangst vond ik dat de kast er ook in werkelijkheid goed uitziet. Er wordt een nette hoeveelheid montagemateriaal bijgeleverd, en een montageinstructie in redelijk Engels (Duits en Frans zien er ook fatsoenlijk uit op het eerste gezicht).

De zijkanten van de kast zijn gemakkelijk los te maken: twee duimschroeven per zijkant. Het interieur doet ruim aan, deels omdat de kast dieper is dan de andere die we in huis hebben (goedkope uitvoeringen van Sweex en co.)
De kabeltjes van frontventilator, schakelaars, indicatorlampjes en extra aansluitingen aan de bovenkant zijn netjes afgewerkt en lang genoeg om netjes weg te werken.

De montage van onderdelen is een verhaal van plussen en minnen:
Voeding: ++ (vanwege de ruime afstand tot het moederbord)
Moederbord: + (geen ++ want twee soorten schroefdraad in de afstandsbusjes vind ik raar)
DVD-rewriter: ++ (inschuiven, positioneren, klik, vast)
Diskdrive: + (positioneren iets minder vanzelfsprekend dan bij de DVD-rewriter)
Insteekkaarten: +/- (in principe ++ door kliksysteem, maar als de kaart te hoog is -- zoals de midi/usb bracket die bij mijn moederbord hoort -- kan het kliksluitinkje niet helemaal dicht; gelukkig klemt het wel nog)
Harde schijf: - (weliswaar gemakkelijke zijwaartse, schroefloze montage met bijgeleverde rails, maar doordat de rails van hard materiaal zijn gaat de kast laagfrequent resoneren; de schijf ligt nu "los" in de bay op een matje van dempingsmateriaal)
Extra ventilator: ++ (er zijn bevestigingspunten voor een 80, 90 of 120mm ventilator aan de achterkant; ik heb er een 80mm Arctic Cooling TC fan ingezet).

In dagelijks gebruik is de kast lekker stil: de Zalman voeding, de frontventilator (op 7V via het verloopkabeltje dat bij de voeding wordt geleverd) en de achterventilator hoor je nauwelijks, net als de processorkoeler (Arctic Cooling supersilent), terwijl de temperaturen netjes binnen de perken blijven. Met een ATI 9600XT passief gekoeld door een Zalman ZM80D-HP levert het systeem goede prestaties zonder herrie.

Grootste minpunt voor mij tot nu toe is de plaats en uitvoering van de resetknop. Hoewel het niet echt netjes is om de kast op de grond te zetten heb ik dat wel gedaan, en dan is het mogelijk om met je schoen per ongeluk te resetten (is echt gebeurd). Dit is mogelijk omdat de resetknop (a) slechts 4 cm boven de ondergrond zit en (b) niet verzonken is maar uitsteekt.
Een kleiner minpuntje: de interne aansluitkabel voor de firewire-aansluiting bovenop de kast heeft een connector voor een (moederbord)-header. Wie zoals ik een moederbord heeft zonder firewire en er een kaart bijsteekt heeft op die kaart meestal een interne aansluiting voor een gewone connector, en niet een header.

Conclusie: een mooie kast met veel goede eigenschappen maar een paar irritante trekjes die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden.
Zou ik hem weer kopen? Ik weet het niet; andere kasten hebben weer andere nadelen, en tot nu toe heb ik er nog geen gezien die ik achteraf liever had gehad.

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 531 (ATX, Geen PSU, Zilver)?