Microsoft Band (2015) Medium Review

Gé Brander 4 november 2015, laatste update op 6 november 2015, 635 views

Microsoft Band (2015) Medium

De tweede versie van de Microsoft Band is op veel punten verbeterd. Draagcomfort is een stuk beter en visueel is de Band 2 ook een stuk aantrekkelijker. Nieuwe opties zijn de UV meter en de barometer.

Pluspunten

• Gebogen scherm
  • Beter draagcomfort
  • Meer opties (barometer en UV)

Minpunten

• Vrij grote sluiting
  • Niet dezelfde lader als de Band 1
  • Hogere prijs

Verschillen met Band 2014
Sinds 3 november heb ik de Band 2015 in mijn bezit als vervanger van de Band 2014. De eerste versie zat vaak niet helemaal lekker door het rechte scherm en de beide accu's aan de linker en rechterkant van het scherm. Door de plaatsing van de accu naar de achterkant (bij de sluiting) is de Band 2015 niet meer zo dik aan de zijkanten en een stuk flexibeler. Hierdoor is het draagcomfort behoorlijk verbeterd.

Tegenvallers
  • Wat mij wel tegenvalt is dat de lader niet compatibel is met de Band 2014. Ik had voor de Band 2014 een extra laadkabel gekocht en zal nu voor de Band 2015 moeten kijken of dat weer moet gebeuren.
  • Tevens is de prijs verhoogd ten opzichte van de Band 2014. De Band 2015 heb ik in een Microsoft Store in de US gekocht voor 249,00 dollar exclusief VAT
Opletten
Let op als je hem gaat kopen en je had ook een Band 2014, de grootte is iets anders dan bij de Band 2014. Bij de Band 2014 had ik een Large en nu heb ik voldoende aan een Medium. Let daar goed op dat je niet een te kleine of te grote besteld.

Gebruik:
GPS
De GPS functie gebruik ik niet omdat hardlopen of fietsen niet aan mij besteedt is. Ik draag de Band als horloge, notificatiecenter slaapmeter en stappenteller. Tennis doe ik wel en dan heb ik hem ook om.

Horloge
Voor horloge functionaliteit voldoet de Band 2015 prima. Het scherm heb ik standaard uitgeschakeld staan maar op het moment dat ik kijk wordt de tijd automatisch weergegeven zonder dat ik op een knopje hoef te drukken of het scherm aan hoef te raken. Dat is een leuke gimmick.

Notificaties
Je kan de Band 2015 configureren om allerlei notificaties weer te geven zoals e-mail, sms, WhatsApp etc. Dit heb ik ook zo geconfigureerd en dat voldoet prima. Je kan snel kijken of het bericht verdere aandacht behoeft of niet. Het scheelt op die manier dus vooral in batterijgebruik van mijn telefoon ondanks dat mijn telefoon en de Band 2 de hele dag Bluetooth aan hebben staan.

Slaapmeter
De slaapmeter is een nuttige functie en sinds ik dat meet ben ik meer gaan slapen door de bewustwording dat ik gewoon slaap tekort kwam in echte slaapuren. Tegenwoordig ga ik eerder naar bed en voel me ook meer uitgerust. De Band 2014 en Band 2015 hebben bij mij dus de bewustwording bijgebracht.

Stappenteller
Om mijn dagelijkse beweging in kaart te brengen is de stappenteller een prima uitkomst. Het dagelijkse aantal stappen heb ik ingesteld staan op 5.000 en dat is prima te doen als je tijdens de lunch een rondje buiten gaat doen en nog wat losse zaken. De barometerfunctie wordt gebruikt om trappen te tellen en dat lijkt ook goed te werken maar ik kan er nog geen volledig verslag over doen omdat dat mijn aandacht nog niet echt gehad heeft.

Batterijduur
Met het bovenstaande gebruik haal ik met gemak twee dagen op een enkele lading. Wellicht is drie dagen te halen.

Ondanks de minpunten ben ik van mening dat het apparaat zijn geld waard is.

Edit
De opmerking hieronder over het niet volledig zijn van de review heeft alles te maken met het feit dat ik tot nu toe de Band 2015 nog maar drie dagen in bezit hebt en dus nog ervaring op moet doen. Als ik weer meer informatie heb naar aanleiding van het gebruik zal ik dat zeker vermelden.

Heb jij ook een Microsoft Band (2015) Medium?