Microsoft Band (2015) Medium Review

Gé Brander 4 november 2015, laatste update op 6 november 2015, 620 views

Microsoft Band (2015) Medium

De tweede versie van de Microsoft Band is op veel punten verbeterd. Draagcomfort is een stuk beter en visueel is de Band 2 ook een stuk aantrekkelijker. Nieuwe opties zijn de UV meter en de barometer.

Pluspunten

• Gebogen scherm
  • Beter draagcomfort
  • Meer opties (barometer en UV)

Minpunten

• Vrij grote sluiting
  • Niet dezelfde lader als de Band 1
  • Hogere prijs

Verschillen met Band 2014
Sinds 3 november heb ik de Band 2015 in mijn bezit als vervanger van de Band 2014. De eerste versie zat vaak niet helemaal lekker door het rechte scherm en de beide accu's aan de linker en rechterkant van het scherm. Door de plaatsing van de accu naar de achterkant (bij de sluiting) is de Band 2015 niet meer zo dik aan de zijkanten en een stuk flexibeler. Hierdoor is het draagcomfort behoorlijk verbeterd.

Tegenvallers
  • Wat mij wel tegenvalt is dat de lader niet compatibel is met de Band 2014. Ik had voor de Band 2014 een extra laadkabel gekocht en zal nu voor de Band 2015 moeten kijken of dat weer moet gebeuren.
  • Tevens is de prijs verhoogd ten opzichte van de Band 2014. De Band 2015 heb ik in een Microsoft Store in de US gekocht voor 249,00 dollar exclusief VAT
Opletten
Let op als je hem gaat kopen en je had ook een Band 2014, de grootte is iets anders dan bij de Band 2014. Bij de Band 2014 had ik een Large en nu heb ik voldoende aan een Medium. Let daar goed op dat je niet een te kleine of te grote besteld.

Gebruik:
GPS
De GPS functie gebruik ik niet omdat hardlopen of fietsen niet aan mij besteedt is. Ik draag de Band als horloge, notificatiecenter slaapmeter en stappenteller. Tennis doe ik wel en dan heb ik hem ook om.

Horloge
Voor horloge functionaliteit voldoet de Band 2015 prima. Het scherm heb ik standaard uitgeschakeld staan maar op het moment dat ik kijk wordt de tijd automatisch weergegeven zonder dat ik op een knopje hoef te drukken of het scherm aan hoef te raken. Dat is een leuke gimmick.

Notificaties
Je kan de Band 2015 configureren om allerlei notificaties weer te geven zoals e-mail, sms, WhatsApp etc. Dit heb ik ook zo geconfigureerd en dat voldoet prima. Je kan snel kijken of het bericht verdere aandacht behoeft of niet. Het scheelt op die manier dus vooral in batterijgebruik van mijn telefoon ondanks dat mijn telefoon en de Band 2 de hele dag Bluetooth aan hebben staan.

Slaapmeter
De slaapmeter is een nuttige functie en sinds ik dat meet ben ik meer gaan slapen door de bewustwording dat ik gewoon slaap tekort kwam in echte slaapuren. Tegenwoordig ga ik eerder naar bed en voel me ook meer uitgerust. De Band 2014 en Band 2015 hebben bij mij dus de bewustwording bijgebracht.

Stappenteller
Om mijn dagelijkse beweging in kaart te brengen is de stappenteller een prima uitkomst. Het dagelijkse aantal stappen heb ik ingesteld staan op 5.000 en dat is prima te doen als je tijdens de lunch een rondje buiten gaat doen en nog wat losse zaken. De barometerfunctie wordt gebruikt om trappen te tellen en dat lijkt ook goed te werken maar ik kan er nog geen volledig verslag over doen omdat dat mijn aandacht nog niet echt gehad heeft.

Batterijduur
Met het bovenstaande gebruik haal ik met gemak twee dagen op een enkele lading. Wellicht is drie dagen te halen.

Ondanks de minpunten ben ik van mening dat het apparaat zijn geld waard is.

Edit
De opmerking hieronder over het niet volledig zijn van de review heeft alles te maken met het feit dat ik tot nu toe de Band 2015 nog maar drie dagen in bezit hebt en dus nog ervaring op moet doen. Als ik weer meer informatie heb naar aanleiding van het gebruik zal ik dat zeker vermelden.

Heb jij ook een Microsoft Band (2015) Medium?

Ik ben benieuwd naar de langere termijn gebruik van de band. Je hebt hem besteld in US en laten over komen naar Nederland?
Zoals eerder aangegeven in de eerste reactie, in de fysieke store in de US toen ik daar was begin november. Latere ervaringen worden bijgeschreven.
Bedankt voor de reactie ;) Had hem erboven erna gelezen :*)
Nee ik was in de US en heb hem in de fysieke store gekocht. Ik zal de batterijduur etc op de lange termijn er bij zetten.
Hoe draag je eigenlijk deze watch? De ene draagt deze namelijke aan de binnenzijde ( van de arm ) de andere draagt hem zoals een normale horloge, aan de buitenzijde.

Ik kijk zelf uit naar de band. Draag helemaal geen horloge, daarom kijk heel goed rond. (bijna 2014 meegenomen uit Manchester.)
Hangt af van wat ik doe. Meestal aan de binnenzijde maar soms, bijvoorbeeld bij een laptop typewerk of als ik bang ben het glas te beschadigen aan de andere kant. Uitgangspunt is binnenzijde.
Jammer dat je in je review niet wat uitgebreider ingaat op de functionaliteit en wat jij ermee doet. Een review is juist om aan te geven hoe iets wel of niet voor je werkt in de praktijk. Ik mis inhoudelijk nu, nou ja, alles eigenlijk...
Je hebt helemaal gelijk maar door de korte termijn (<2 dagen) dat ik de Band 2 in het bezit had heb ik nog niet veel meer kunnen schrijven toen. Ik heb intussen wat extra informatie geplaatst over het gebruik en zal in de toekomst extra ervaringen zeker vermelden. Dank voor de tip.

[Reactie gewijzigd door Gé Brander op 6 november 2015 16:28]

Ik kan het helemaal fout hebben, maar heb gehoord dat de band uit 2014 de gehele tijd geconnect moest zijn met je telefoon. Dat is de reden dat een aantal bekenden van mij voor de fitbit charge hr zijn gegaan.
Hoe is dat met de 2015 band? Kan ik gewoon een dagje alleen de band dragen, dat deze de hartslag en stappen enz. bij houdt en aan het einde van de dag de gegevens met een telefoon app synchroniseren naar je account?
Of moet ik met hardlopen, tennis en dergelijke de telefoon ook de gehele tijd bij me hebben?
Volgens mij is dat onzin. Ik heb de 2014 versie ook gehad en heb hem prima kunnen dragen zonder de telefoon bij mij en tevens alles vast laten leggen. Dat is met de 2015 versie ook zo dus ik denk dat je verkeerd geinformeerd bent of dat er bij de kennissen iets fout is gegaan.
Wat vragen die ik graag in de toekomst beantwoord zie:
- Welk OS gebruikt je op jouw telefoon?
- Is de Band ook via een app te beheren of kun je de gegevens inzien via een (web)app (zoals bijvoorbeeld bij de FitBit het geval is)?
- Moet je de slaapmodus activeren of werkt dit op basis van beweging/hartslag?
- Werkt de hartslag meter enigszins goed naar jouw mening en heeft deze bijvoorbeeld ook een "sportstand"?
We zijn nu een paar maanden verder. Hoe zijn de ervaringen nu? :)
Helaas is hij kapot. Opeens laadt hij niet meer op. Ik moet nog actie ondernemen om hem terug te sturen.