APC Back-UPS 400VA 230V German/Dutch Review

MrBreaker 3 november 2015, laatste update op 8 september 2016, 910 views

APC Back-UPS 400VA 230V German/Dutch

Ik heb deze APC Back-UPS 400VA 230V nu ruim twee jaar in gebruik en hij bevalt goed. Tot nu toe heb ik twee kortstondige stroomstoringen meegemaakt, waarbij de APC zijn taak perfect uitvoerde. Ik kan niet meer zonder.

Pluspunten

• Relatief lage prijs
  • PSTN beveiliging
  • Eenvoudig in het gebruik

Minpunten

• Geen PC/NAS shutdown optie
  • Geen LAN beveiliging
  • Vervelende piep bij stroomstoring, waarvan het volume niet in te stellen is

Capaciteit Score: 3
Index:

Omdat voor de 3e keer in drie maanden tijd de stroom uitviel, is het mij duidelijk geworden dat ik een noodstroomvoorziening nodig had.

Hierbij dient zich direct een probleem aan, want een noodstroomvoorziening voor het hele huis is onbetaalbaar, dus zul je keuzes moeten maken welke apparatuur je wilt beschermen/ van stroom wilt blijven voorzien als de stroom uitvalt.

Ik heb de keuze gemaakt op basis van apparatuur waarvan ze zeker moet blijven draaien, of veel werk oplevert om te herprogrammeren na spanningsproblemen.

Hierbij is vooral de prijs de bepalende factor geweest en ben ik opzoek gegaan naar de meeste value for money. In deze prijs categorie (ongeveer ¤ 80,-) had ik de keuze uit een Eminent EM3980 UPS 600VA, Trust Oxxtron 1000VA UPS en APC ES-400.

Wat belangrijk is voor een UPS is hoelang hij een stroomuitval kan overbruggen. De stroomstoringen hier zijn voor 90 procent uit/aan acties (een rerouting van de stroom, door een kabelbreuk of storing aan een transformatorhuisje). Daarom is het voor mij niet erg belangrijk hoe lang de UPS de stroomstoringen kan overbruggen. Als je een langere overbruggingstijd wilt, neemt de prijs voor een UPS ook aanzienlijk toe.

* Let op! Dit is appels met peren vergelijken, het geeft enkel mijn keuze aan.

Eminent EM3980 UPS 600VA, te koop voor ¤ 57,- bij de Informatique.
Deze UPS lijkt een mooi apparaat te zijn (en wellicht is het dat ook). Voor mij is de shutdown functionaliteit van dit apparaat overbodig, had ik deze wel willen gebruiken, dan is de seriële aansluiting toch wel een afknapper, zeker omdat USB de standaard is. Ook zijn de aansluitingen uitgevoerd als female europa, wat voor mij een nadeel is, want ik wil meerdere apparaten op de UPS aansluiten en dan moet ik een extra verlengdoos aanschaffen. De accu zit in deze UPS ingebouwd en is niet (eenvoudig) te vervangen, hierdoor is de UPS nadat de accu op is (2 tot 5 jaar) aan vervanging toe. Verder vroeg ik mij af of Eminent wel "HET" merk is om je apparatuur mee te beveiligen? Ik was ten slotte opzoek naar stabiliteit en gemak, niet naar nieuwe problemen. In combinatie met mijn wensen en de twijfels over het merk, durfde ik deze Eminent niet aan. *

Trust Oxxtron 1000VA UPS, te koop voor ¤ 80,- bij de Informatique.
Wauw, een vermogen van 1000VA!!!, Trust levert voor ¤ 80,- een UPS met een behoorlijk vermogen, wat zeker ten goede zal komen aan de prijs/kwaliteit verhouding. Ook de Trust heeft voor mij het nadeel dat je de aan te sluiten apparatuur met europa stekkers moet aansluiten. De twijfel over het merk van Eminent heb ik ook bij Trust. Ook zit in de Trust de accu ingebouwd en is niet (eenvoudig) te vervangen, dus ook hier kun je het apparaat afschrijven als de accu het begeeft. Dus zocht ik weer verder. *

APC ES-400, te koop voor ¤ 79,- bij de Informatique.
Deze UPS heeft het minste vermogen van de drie genoemde UPS-en, wat enigszins een nadeel is... Wat voor mij een groot pluspunt is de APC-contactdozen ;-) , of te wel de stekkerdozen. Je kan hierop direct je apparatuur aansluiten zonder omwegen. In tegenstelling tot de andere, kan bij deze UPS wel de accu los en eenvoudig vervangen worden, waardoor de UPS bruikbaar blijft nadat de accu het heeft begeven (je moet de accu dan uiteraard wel vervagen).

Handig is dat er ook een TEL/LAN (tot 100Mbit) overspanningsbeveiliging op zit. Omdat in mijn beleving APC "HET" merk is in UPS-en en de prijs/kwaliteit verhouding erg goed lijkt te zijn, heb ik twee APC ES-400's aangeschaft. *

De APC zit goed verpakt en de verpakking is degelijk. In de doos zit:
  • APC ES-400;
  • 1,8 meter telefoonkabel;
  • Handleidingen.
Het aansluiten is echt zo simpel als het maar zijn kan. De accu aansluiten, dan de stekker van de UPS in de wandcontactdoos (stopcontact), daarna de stekkers van de apparatuur op de UPS aansluiten.
Je moet dat NIET blindelings doen, want deze UPS heeft in totaal 8 aansluitingen, waarvan er 4 zijn beveiligd voor stroomuitval en overspanning, de andere 4 zijn ALLEEN beveiligd voor overspanning. Wat wat is staat er overigens zeer duidelijk op. Dan de UPS aanzetten en klaar is Mr. Breaker ;-) .

Handig is trouwens dat er bij de handleiding een mal zit, zodat je de UPS eenvoudig aan de muur kunt bevestigen.

Ik heb er voor gekozen om er één te plaatsen in de meterkast, waar hij deze apparatuur beveiligd:
  • Ubee EVW320B (Ziggo modem) op batterij aansluiting;
  • Synology USB station 2 (nas) op batterij aansluiting;
  • Western Digital Elements Desktop 2TB Zwart (USB HDD t.b.v. Synology USB station) op batterij aansluiting;
  • EdiMax ES-3116RL (switch) op batterij aansluiting;
  • Siemens S450IP (IP telefoon) op batterij aansluiting;
  • Technetix FRA-752/N (Ziggo huisversterker) op batterij aansluiting;
  • Samsung ML-1865 (printer) op alleen overspanningsbeveiliging aansluiting.
Volgens de spec's zou de APC deze apparatuur ongeveer 45 minuten van spanning moeten kunnen voorzien als de stroom uitvalt (zonder dat de printer aanstaat).

De tweede APC ES-400 heb ik bij mijn AV opstelling geplaatst, waar hij deze apparatuur beveiligd:
  • Pioneer VSX-D510 (AV-Receiver) op batterij aansluiting;
  • Philips 32PFL5322 (TV) op batterij aansluiting;
  • Cisco 8485DVB HD DVR (Interactieve kabel ontvanger) op batterij aansluiting;
  • Nintendo Wii op batterij aansluiting;
  • Samsung HD753LJ (SATA HDD) op batterij aansluiting;
  • Conceptronic CHDDOCK23E (SATA to eSATA/USB dock) op batterij aansluiting;
  • ION homebuild HTPC op batterij aansluiting;
  • Logitech Harmony IR Extender System (Black) op batterij aansluiting.
Volgens spec's zou de APC alleen mijn TV twintig minuten van spanning moeten kunnen voorzien als de stroom uitvalt, met de Cisco erbij zou dat ongeveer 13 minuten moeten zijn.

Nadat de accu van de APC geladen was (na 16 uur), werd het tijd voor een test. Dus, stroom eraf... Zonder onderbreking schakelt de UPS netjes over naar de accu. Alle aangesloten apparatuur blijft ondertussen normaal functioneren. De apparatuur in de meterkast hield het 40 minuten uit zonder netspanning, de TV met Cisco kabel ontvanger 10 minuten. Bij het wegvallen van de netspanning geeft de APC een akoestisch signaal (4 korte piepjes om de 30 seconden). Als de accu bijna leeg is piept de APC kort snel achter elkaar. De piepjes zijn wel enigszins irritant, maar lang niet zo irritant als een stroomstoring ;) . Gelukkig is het volume van de piepjes redelijk beschaaft.

Niet onbelangrijk is het stroomverbruik van de APC ES-400 zelf, zeker omdat het apparaat 24/7 aanstaat en dus een degelijke bijdrage levert aan de energie rekening. Daarom ben ik gaan kijken wat het verbruik van de APC is. Ik heb het verbruik gemeten met een CRESTA-RCE 1106 energiemeter en mijn Voltcraft VC 840 (stroommeting en vervolgens het verbruik berekend). Hierbij komt de gemeten waarde van de CRESTA-RCE 1106 volledig overeen met de berekende waarde met behulp van de Voltcraft VC840. De metingen zijn uitgevoerd met een volle accu in de UPS. Ik heb 2 metingen uitgevoerd:
  • De APC ES-400 aangesloten (met uitgeschakelde ION HTPC);
  • De APC ES-400 aangesloten met mijn ION HTPC als ingeschakelde verbruiker;
Stroomverbruik van de APC ES-400
Stroomverbruik van alleen de APC (3 Watt)Stroomverbruik van APC & ION HTPC (31 Watt)

Als ik het verbruik van mijn ION HTPC meet, komt die op 28 Watt, wat dan weer goed overeenkomt met het verbruik van 3 Watt van de APC (immers 31-28 = een verbruik van 3 Watt).
Bij alleen de APC aangesloten (en ingeschakeld) meet ik een verbruik van 3 - 5 Watt, dit is een verbruik van 0,005 kWh (maximaal, uitgaande van de 5 Watt). Op jaarbasis is dit 43,82906385 kW. Ga je uit van het gemiddelde van 4 Watt, dan is het verbruik op jaarbasis 35,06325108 kW. Afhankelijk van je stroomtarief kost deze UPS je op jaarbasis dus ongeveer ¤ 10,- (¤ 9,6665000321175, uitgaande van de 5 Watt) aan energiekosten.

Bij de bovenstaande berekening, heb ik het energietarief van Eneco genomen, nl. ¤ 0,22055 voor één kWh.

Die ¤ 20,- per jaar (want ik heb er 2 altijd aanstaan) heb ik graag over om er zeker van te zijn, dat mijn apparatuur heel blijft en ik (veel) minder werk heb als er weer eens een stroomstoring is geweest.

Bij de volgende stroomstoring heb ik tenminste de tijd (als ik op dat moment thuis ben) om mijn apparatuur juist uit te schakelen, zonder dat er instellingen verloren gaan.

Het zou leuk zijn als de UP tijd van de UPS langer was, maar dan betaal je ook (aanzienlijk) meer.

Het merendeel van de stroomstoringen zijn uit/aan storingen (rerouting van de stroom), waardoor ik voor dat soort onzin niet steeds mijn netwerk (switch blijft dan hangen) en av-receiver opnieuw hoef in te stellen. Ook heb ik dan geen werk aan het controleren van de HDD's in mijn (op de UPS aangesloten) systemen.

Changelog

DatumChange
03-11-2015Review geplaatst.

Heb jij ook een APC Back-UPS 400VA 230V German/Dutch?

is er nog software voor dit ding ?

[Reactie gewijzigd door Raoul.TLS op 27 januari 2016 21:54]

ik kocht er laatst een via marktplaats las ergens op een forum of een verkoopt stek dat er normaal software bij zit voor een outo shutdown van je netwerk maar wat ik ook aan software vind of probeer er gebeurd niks balen want ik zoek gewoon zo,n stekker blok met accu wat dus ook me netwerk zelf netjes af sluit bij uitval maar geen idee elk type ik daar voor moet hebben .
Dank voor de nette review !