Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Wit Review

RooieduvelTestpanel 14 november 2015, laatste update op 14 november 2015, 1.662 views

Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Wit (Testpanel)

De Asus Zenpad is een kleine en lichte tablet, die redelijk goed is voor simpele taken en eenvoudige games. Wil je zwaardere applicaties of games gaan draaien, dan is het advies om iets meer geld uit te geven en op zoek te gaan naar een krachtigere tablet.

Pluspunten

• Klein
  • Licht
  • Achterkant aan te passen
  • Opslag geheugen uit te breiden
  • Schermkwaliteit

Minpunten

• Geen snelheidsduivel
  • Veel extra software (Bloatware)
  • Batterijduur

Bij deze wil ik Tweakers en Asus bedanken voor het mogen testen van deze tablet. Het is de eerste keer dat ik een tablet behandel in een review.

Recentelijk heeft Asus 2 nieuwe tablets uitgebracht, te weten de Asus Zenpad 8 (Z380C) en de Zenpad S 8.0 (Z580CA). Beide tablets beschikken over een SoC van Intel, 2 GB geheugen en beiden hebben een formaat van 8 inch. Echter, waar de Zenpad 8 een resolutie heeft van 1280 x 800 (16:10), heeft de S 8.0 een resolutie van 2048x1536 pixels (4:3).

In deze review behandel ik de Z380C tablet, waarbij ik vooral in ga op de vraag: hoe gaat het gamen op deze tablet? Op dit moment van schrijven is de Asus Zenpad 8 (Z380C) te koop voor een gemiddelde prijs van Ą179,=

Als eerste, de specificaties van deze tablet:

Het pakket die ik binnen kreeg, was vrij dik voor alleen een tablet. Het bleek echter dat hier 2 doosjes in zaten: de doos met daarin de tablet en een doos met daarin een Audio Cover (waarover later meer). Helaas waren de doosjes niet geheel onbeschadigd binnen gekomen, waardoor ze op de foto's er wat gedeukt uit zien.

Het doosje van de tablet is vrij klein en handzaam. Dit omdat de tablet zelf ook niet zo groot is, te weten 8 inch groot. De afmetingen van de doos zijn 22,5 bij 15 bij 4,3 centimeter.

De achterkant van het doosje bevat de informatie over de tablet, samen met de nodige barcodes.

Tijd om eens te kijken wat er allemaal precies in de doos zit.

Klappen we de doos open, dan zien we meteen de tablet liggen. Deze is ingepakt in doorzichtig folie. Het is mooi om meteen te zien wat je aangeschaft hebt, maar doordat er tussen de tablet en het doosje geen verdere bescherming zit, heb je wel kans op beschadigingen als er iets tegen het doosje aan komt. Wellicht dat een dunne beschermlaag hier nog wat aan kan verbeteren.

Halen we de tablet uit de verpakking, dan zien we handleidingen liggen en de adapter. Als je vervolgens de boekjes (3 stuks) uit de doos haalt, zie je ook nog een USB naar micro USB snoer liggen, die meegeleverd wordt.

Gaan we de tablet er bij pakken, dan is deze verpakt in een dun plastic folie. Het uitpakken daarvan gaat vrij makkelijk, door de flappen van het plastic los te trekken.

Als dat gedaan is, dan zien we aan de bovenkant van de tablet een sticker met daarop een aantal features van deze tablet, zoals dts-hd, verwisselbare covers, en de quad core chip van Intel.

Hier zien we de tablet in zijn geheel. Het geheel oogt goed met een witte rand rond het zwarte paneel. Het scherm ziet er ook goed uit en de kleurweergaven zijn erg mooi. Alle tekst is goed te lezen en de afbeeldingen zijn van goede kwaliteit. Pluspuntje voor deze tablet.

Aan de bovenzijde van de tablet zien we de front camera van 2 Megapixel en 1 speaker zitten. De speaker zelf geeft niet echt een goed geluid, maar de positionering is wel weer beter dan op de meeste tablets, waar de speaker aan de zijkant of aan de achterkant zit.

Aan de onderkant van de tablet staat keurig het logo van Asus. Hier zijn voor de rest geen knoppen te vinden, dus ook geen fysieke home knop.

Gaan we kijken naar de zijkanten van de tablet, dan zit er aan de rechter zijkant een aan- en uitknop. Ook zit hier de knop om het volume te regelen.

Aan de bovenkant van de tablet zit een 3.5 mm hoofdtelefoon aansluiting en een micro usb poort. Deze kan je gebruiken om de tablet op te laden of om de tablet op je computer aan te sluiten.

Aan de onderkant vinden we ook nog een ge´ntegreerde microfoon terug.

Draaien we de tablet om, dan zien we in eerste instantie een wat hoger opstaande achterkant. Dit is de verwisselbare cover. Op deze tablet wordt de witte achterkant geleverd. Je kunt extra covers kopen om de tablet een andere look te geven, iets wat ik persoonlijk wel mooi vind.

Rechts onder is het logo van Intel terug te vinden. Ook zien we in het midden van de achterkant het logo van Asus terug.

Rechts boven vinden we de camera terug. Het gaat hier om een exemplaar van 5 Megapixel. Er is geen flitser aanwezig op de tablet, waardoor het niet mogelijk is foto's in het donker te maken.

Zoals eerder aangegeven, is het mogelijk om bij deze tablet de achterkant te verwijderen. Er worden verschillende accessoires verkocht door Asus, om bijvoorbeeld de tablet een andere look te geven.

Afbeelding van Asus

Een voorbeeld daarvan zijn de verschillende gekleurde achterkanten die te koop zijn. Wil je eens wat anders dan een witte cover, dan kan je makkelijk een zwarte cover aanbrengen, waardoor je een zwart wit combinatie hebt.

Afbeelding van Asus

Mocht je een cover willen hebben die ook de voorkant beschermt, dan heeft Asus de ZenClutch uitgebracht. Dit is een leren cover die ervoor zorgt, dat het scherm ook bedekt is.

Afbeelding van Asus

Ook heeft Asus de Power Case uitgebracht. Dit is een extra power pack, waarmee je batterijduur van je tablet verlengt. Volgens Asus zou dit moeten zorgen een extra batterijduur van 15 uur. Dit heb ik echter niet kunnen testen, aangezien ik deze cover niet in mijn bezit heb.

Als laatste heeft Asus nog een Audio Cover in het assortiment zitten. Dit is een cover die voorzien is van 5 speakers en een passieve subwoofer, die moet zorgen voor een 5.1 geluid. Deze cover werd wel meegeleverd bij de tablet.

Zodra we de doos openen, zien we als eerste een kleine connector. Deze kan op de achterkant van de Audio Cover geklikt worden, waarmee je de cover kunt opladen via Micro USB. Dit aangezien de cover zelf ook stroom verbruikt. Als de cover echter op de tablet bevestigd is, laad de cover zichzelf op via de tablet.

We halen de Audio Cover zelf uit de verpakking. Dit is een mooi afgewerkte dunne cover. Klappen we die open, dan zien we een kartonnetje met daarin de handleiding.

Halen we het kartonnetje weg, dan zien we de complete cover. Deze cover dient op de achterkant van de tablet geklikt te worden.

Bij de tablet zit aan de zijkant rechts onder een kleine opening. Vanuit die hoek is het mogelijk de cover te verwijderen.

Is dit eenmaal gedaan (je moet niet bang zijn dat er iets af breekt, want het verwijderen gaat redelijk stroef), dan zie je onder de cover een aantal schroefjes en een connector.

Onder de cover vinden we overigens ook de sleuf voor de micro SD kaart.

Tijd om de Audio Cover te monteren. Hiervoor moet de tablet op zijn kop liggen. Vervolgens moet je de Audio Cover vast proberen te klikken op de achterkant van de tablet.

Dit blijkt nog een redelijk lastig klusje te zijn. Je moet de cover goed op zijn plaats leggen en dan vervolgens goed aandrukken om hem vast te zetten.

Als de cover dan eenmaal zit, is dit het eind resultaat. Hiermee is de tablet goed beschermd en heb je een wat beter geluid. Voor het kijken van series en films lijkt deze cover prima geschikt, maar gamen met deze cover is niet echt handig aangezien je de tablet in je handen hebt en niet op je bureau laat staan.

Tijd om de tablet eens aan te zetten en te kijken naar de software kant van de tablet.

Als de tablet uiteindelijk gestart is, worden we verrast een mooie kleurige achtergrond. Uiteraard is het mogelijk om dit helemaal naar eigen hand te zetten. De nodige zaken zijn ook al meteen zichtbaar, zoals de tijd, het weer, de google zoekbalk en de nodige applicaties die al ge´nstalleerd zijn.

Zoals elke fabrikant, heeft Asus ook al het een en ander op de tablet gezet. Helaas is het wel erg veel software wat Asus mee levert. Ik denk ook niet dat ik die software ga gebruiken, op een uitzondering na. Een gedeelte staat gelukkig al in aparte mappen, zodat je dit niet zelf hoeft te doen. Echter heeft Asus af en toe wel vreemde keuzes gemaakt voor de programma's in de diverse mappen.

Zo zien we in de map Asus ook de standaard calculator staan. Dit lijkt mij niet iets wat in die map thuis hoort. Echter is dit ook allemaal makkelijk aan te passen.

Op het tweede tabblad zien we ook nog wat software, die wat mij betreft beter in de map Asus geplakt had kunnen worden, zoals de ondersteuning van Asus en MyAsus.

Als we gaan kijken naar het overzicht van alle programma's, dan valt op dat Asus ook daar de programma's al standaard in mappen heeft gezet. Als je vervolgens een programma gaat downloaden, dan zet Asus dit programma ook al in de map waarvan Asus denkt dat het hoort. Op zich is dit een aardige feature, echter kan het ook zijn dat je niet meer weet waar een programma staat en ben je even aan het zoeken.

Vervolgens is het tijd om even te kijken naar het instellingen menu. Dit ziet er erg overzichtelijk uit. Alle instellingen staan keurig op 1 pagina vermeld, waarbij het bij andere fabrikenten of onder verschillende tabbladen zit of onder submenu's. Je kan meteen de optie zien en selecteren die je nodig hebt. Wat mij betreft een pluspuntje.

Out of the box wordt de Zenpad 8 geleverd met Android 5.0.2. Het is mooi om te zien dat de tablet standaard Android 5 ge´nstalleerd heeft, zodat je niet meer achter loopt qua major Android versies en dat je nog voorzien wordt van updates. Zo kreeg ik, nadat ik verbinding had gemaakt met het internet, de melding dat er alweer een update klaar stond. Dit betrof echter een kleine update. Het is wachten op de volgende Android updates.

Nu we de tablet van buiten hebben gezien en hebben bekeken wat voor software er op de tablet draaien, gaan we nu de tablet aan het werk zetten. Hiervoor worden er een aantal benchmarks gedraaid op de tablet.

CPU-Z

Eerst eens kijken wat we aantreffen in de tablet zelf. Hiervoor starten we het programma CPU-Z. Het blijkt dat de snelheid van de Intel chip niet hoger ligt dan maximaal 900 MHz. Dit vind ik persoonlijk vrij laag. Uiteraard hoeft dat niets te betekenen. Als de chip goed is, dan zegt de kloksnelheid niet zo veel.

Hieronder de resultaten van de benchmarks, waarin te zien is dat de tablet qua resultaten helaas geen hoogvlieger is.

3D Mark Ice Storm Unlimited

De Zenpad weet in deze test een score neer te zetten van 5782.
Ik heb dezelfde test gedraaid op mijn HTC One M8. Daar werd een score behaald van 19777, wat een aardig verschil is. Er is natuurlijk wel een verschil tussen de Zenpad 8 en de HTC One M8, ook qua prijs.
Ook heb ik deze test gedraaid op de Samsung Galaxy Tab S 10.5. Daar werd een score behaald van 15270. Uiteraard zit er ook een prijsverschil tussen deze 2 tablets.

PC Mark

De volgende test die aan de slag mag, is PC Mark. De score van deze test komt uit op 2571 punten. Op de HTC One M8 is de score 4073.

Antutu

Antutu is de volgende test in het rijtje. De M8 had een score van 45123.

Geek Bench 3

De M8 haalde een single core score van 972 en een multicore score van 2862.

GFX Bench

Vervolgens starten we GFX Bench. Zie de afbeelding voor de scores van de verschillende tests.

Vellamo

Tijd voor de Vellamo test. Deze test, ontwikkeld door Qualcomm, laat zien waar de tablet volgens deze benchmark staat. Niet erg hoog.

Uiteindelijk heb ik in PC Mark nog een battery test gedraaid om te zien hoe lang de accu mee gaat. De meting gaf aan dat de accu 5 uur en 29 minuten mee gaat. Op zich niet slecht, maar het kan natuurlijk altijd beter. Mocht je de battery pack hebben, duurt het uiteraard langer voordat de tablet niet meer werkt.

Nu wordt het tijd om eens te gaan kijken naar de insteek van deze review: hoe gaat het gamen op deze tablet? Hiervoor heb ik een aantal spellen ge´nstalleerd die ik af en toe in het dagelijks leven speel.

Candy Crush Saga

We beginnen het overzicht met een eenvoudig spel: Candy Crush Saga, een van de meest populaire spellen. Deze tablet heeft geen enkele moeite om dit spel te draaien. Het speelt soepel en de tablet reageert snel.

Bubble Witch Saga

Nog een populair spel om te spelen, is Bubble Witch Saga. Ook dit spel speelt heel erg soepel. Niet zo vreemd, aangezien dit door dezelfde makers als Candy Crush is gemaakt en waarschijnlijk ook op dezelfde engine draait.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Het volgende spel wat ik ga spelen, is Hearthstone. Dit is een kaartspel, uitgebracht door Blizzard. Het spel is oorspronkelijk gemaakt voor de pc en de Mac, maar is op een later tijdstip ook uitgebracht voor de tablet. Persoonlijk vind ik dit een erg leuk spel om te spelen en het verdient ook meer tijd dan ik er in kan steken.

Hier begint de Z380C het toch wat lastiger te krijgen. Het laden van de games duurt vrij lang en tijdens het spel heb ik toch wat last van lagspikes. Op dat moment is de tablet druk bezig met het laden van animaties. Ook merk ik dat de tablet erg warm wordt. Het is niet dat je je handen brandt, maar je merkt wel dat de tablet het moeilijk heeft.

Carmageddon

Tijd om eens flink rond te scheuren met Carmageddon. Een oud spel wat eerst op de pc is uitgebracht en wat opnieuw is uitgebracht voor Android en iOS. In dit spel is het de bedoeling om de race uit te rijden als nummer 1. Wat echter ook een mogelijkheid is om te winnen, is het kapot rijden van de auto's van je tegenstanders.

Het spel draait erg soepel. Natuurlijk is het spel al wat ouder, maar gezien het feit dat Hearthstone vrij moeilijk draaide, had ik verwacht dat Carmageddon het een stuk zwaarder zou hebben. De besturing ging soepel en de wagen was makkelijk te bedienen.

Asphalt 8

Een zwaar spel voor de tablet is zonder twijfel Asphalt 8. Dit racespel zit vol met actie en er gebeurt altijd wel wat. Tijdens het spelen van het spel viel mij op dat de beeldkwaliteit minder was ten opzicht van de Samsung Tab S.

Na onderzoek bleek, dat het spel de grafische instellingen had terug gezet van High settings naar Medium settings. Dit was helaas ook niet aan te passen. Hoewel het spel vloeiend loopt op medium, geeft het toch een ander gevoel van spelen, omdat de beelden er niet goed uit zien naar mijn idee. Jammer om te zien.

Modern Combat 5

Het laatste spel wat ik getest heb, is Modern Combat 5, waarvan ik gelezen heb dat een zwaar spel zou zijn. Een mooi moment om dit spel eens te proberen.

Het was even wennen voor iemand die normaal met toetsenbord en muis speelt, maar het spel speelt goed. Na 10 minuten wen je aan de controls. Dankzij het kleine formaat kan je goed bij de verschillende controls.
De tablet wordt wel warm en had af en toe wat last van grafische glitches, maar ik heb geen idee waardoor dit komt. Uiteindelijk was het spel wel redelijk te spelen en denk dat ik dit spel ook veel meer ga spelen.

De Asus Zenpad 8 (Z380C) is een mooie en stijlvolle tablet. Je kunt de stijl enigszins aanpassen door de verwisselbare covers. Het is ook mogelijk om extra speakers te koppelen of te zorgen voor extra accuduur door middel van de battery cover. Die battery cover is ook niet overbodig als je veelvuldig gebruik maakt van de tablet, gezien de accuduur.

De tablet is niet de krachtigste tablet van het veld. De tablet heeft wel een heel goed scherm, wat ik niet verwacht had voor een tablet van deze prijs. Het is een tablet die je goed kan gebruiken voor surfen en voor wat lichte spellen. Echter merk je heel goed wanneer de tablet het lastig krijgt. Niet alleen wordt de tablet redelijk warm, ook nemen de prestaties af. Dit kan ervoor zorgen dat laadtijden langer worden en dat je bij bijvoorbeeld Hearthstone moet wachten totdat er iets gebeurd.

De prijs van deze tablet ligt niet hoog met Ą180,=. Ben je op zoek naar iets simpels, dan heb je met deze Asus Zenpad een goede koop. Ben je echter een vervend gamer, dan kan je beter iets meer geld neertellen voor de grotere broer, de Z580CA.

Mocht je opmerkingen en/of aanmerkingen hebben op deze of 1 van mijn andere reviews, hoor ik het graag. :)

Heb jij ook een Asus ZenPad 8.0 (Z380C) 2GB ram Wit?