APC Back-UPS BE325GR Review

Chris.nl 31 oktober 2015, laatste update op 2 april 2017, 3.974 views

APC Back-UPS BE325GR

Een prima en betaalbare UPS en overspanningsbeveiliging voor 'domme' apparaten zoals (glasvezel)modem, router en het basisstation van je huistelefoon. Je kan probleemloos een korte stroomonderbreking overbruggen.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Betrouwbaarheid
  • Overspanningsbeveiliging

Minpunten

• Geen USB aansluiting

Capaciteit Score: 4

Ik gebruik mijn Asus RT-AC68U router als FTP server, DLNA Media Server en VPN toegang, dat hou ik graag stabiel. Ik wil zuinig op mijn elektronica zijn, in éérste instantie dacht ik aan een overspanningsbeveiliging, in het verlengde daarvan aan een UPS. Omdat ik uiteindelijk bij dit product ben uitgekomen en het jammer vond dat er geen review van was, schijf ik deze. Ik verwacht deze review te updaten als ik halfjaarlijks een praktijktest doe.

Om te beginnen kan ik zeggen dat deze review vooralsnog positief gaat uitpakken. Waarom? Ik heb me tevoren verdiept in deze UPS dus wist precies wat ik kocht. Een simpele lichtvermogen UPS zonder poespas, waarmee mijn glasvezelmodem en router tegen overspanning beschermd zijn. Een echt lange stroomstoring verwacht ik niet te overleven, want een UPS is geen noodaggregaat en hoe vaak gebeurt dat nog in Nederland? Ik vraag me in dat geval ook af hoelang de wijkkast van mijn provider noodstroom heeft.

Enkele specificaties

De productpagina van fabrikant APC is heel uitgebreid. Dus kijk daar voor meer informatie. Hier wat plaatjes en een praatje.

Accuduur

Volgens mijn energiemeter verbruiken modem en router samen 17 watt, dus mag ik ruwweg 20 tot 30 minuten noodstroom verwachten? 17 watt geeft nog geen 10% load en daarmee daalt de efficiency.

Indruk

APC biedt 2 jaar garantie met ¤75.000 Lifetime Connected Equipment Protection en een Data Recovery Warranty, in de doos zitten hiervoor registratieformulieren en een gefrankeerde enveloppe. Die 2 jaar garantie vind ik prima, de andere sjieke termen en labels die op de verpakking staan, geven me in ieder geval de indruk dat de fabrikant achter zijn product staat.

Naast een RJ-11 snoertje (om een DSL modem of telefoon te beschermen tegen stroompieken vanaf de landlijn) en de APC Back-UPS BE325GR met hierin de nog losgekoppelde accu, wordt een duidelijke gebruiksaanwijzing meegeleverd. Op de UPS zat, met makkelijk verwijderbare schilderstape, het volgende bonnetje geplakt.

Hij heeft dus vanaf juni op voorraad gelegen totdat ik hem oktober kocht. Dat is wel iets wat ik graag wil weten als het om een gel loodaccu gaat. Was hij bijvoorbeeld 2011 voor het laatst getest dan zou ik toch bedenkingen krijgen.

De UPS voelt deftig zwaar en stevig. Hij maakt tijdens het opladen of standby totaal geen geluid. Wanneer hij bij een stroomonderbreking actief spanning levert, hoor ik hem licht brommen en piept ie om de 30 seconden 4 keer. Hij piept elke seconde wanneer hij over 2 minuten uitvalt.

Vervangbare accu

De APC Back-UPS BE325GR draait op de RBC47 accu. APC vraagt ¤29,95 voor een nieuwe accu. Alternatieven zijn te vinden vanaf ¤18, let daarbij op dat de afmetingen 67x134x66mm (BxDxH) zijn.

Deze accu heeft een levensduur van 3-5 jaar. De APC Back-UPS BE325GR test periodiek of de accu nog in goede conditie is en geeft indien nodig een continue pieptoon. Hoewel dit type accu's onderhoudsvrij zijn, heb ik mij voorgenomen elk half jaar een praktijktest te doen. Want ik denk dat dit de levensduur ten goede komt, zoals Lip in zijn review van de APC Back-UPS ES 550VA DIN heeft omschreven.

Verbruik

Om het verbruik te meten gebruik ik de Voltcraft Energie Check 3000. Ik twijfel hoe accuraat deze Voltcraft is, in deze review staat bijvoorbeeld dat hij een gemiddelde afwijking heeft van 24,3%. Zie mijn meetresultaten daarom als een indicatie.

Opgenomen vermogen van modem en router: 17W
Opgenomen vermogen UPS, modem en router ontkoppeld, terwijl hij oplaad: 6,8W
Opgenomen vermogen UPS, modem en router gekoppeld, terwijl hij oplaad: 24,1W
Opgenomen vermogen UPS, modem en router ontkoppeld, standby: 4,1W
Opgenomen vermogen UPS, modem en router gekoppeld, standby: 21,3W

Bij een standby verbruik van 4,1W geeft een berekening ¤8,06 stroomkosten per jaar.

Praktijktests

Modem en router blijven probleemloos werken wanneer ik de UPS uit het stopcontact trek en hij op eigen kracht verder moet.

1e test 31-10-2015
Na 12 minuten gaf de APC Back-UPS BE325GR de waarschuwingstoon dat hij over 2 minuten uitvalt. Dus 14 minuten noodstroom. Ik had 20 tot 30 minuten gehoopt. Misschien verbruiken mijn modem en router meer dan mijn (niet enorm exacte) energiemeter me zegt? Was de accu volledig opgeladen? Wat is de efficiency bij 10% load? Over een paar dagen doe ik gewoon weer een test.

2e test 2-11-2015
Omdat ik het stroomverbruik met een energiemeter in de gaten heb gehouden, weet ik deze keer zeker dat de accu vol was. Opnieuw kreeg ik na 12 minuten de waarschuwingstoon dat hij over 2 minuten uitvalt. Dus 14 minuten noodstroom. Hoewel ik op iets meer had gehoopt ben ik tevreden dat de APC Back-UPS BE325GR een consistent resultaat neerzet. Dit maakt hem betrouwbaar.

3e test 3-04-2016
Na 12 minuten klonk de waarschuwingstoon dat hij over 2 minuten uitvalt, dus totaal 14 minuten noodstroom.

4e test 19-10-2016

5e test 2-4-2017

De APC Back-UPS BE325GR is een prima UPS en overspanningsbeveiliging voor 'domme' apparaten zoals (glasvezel)modem, router en het basisstation van je huistelefoon. Je kan probleemloos een korte stroomonderbreking overbruggen.

Ik heb 5 sterren geven omdat hij prima werkt. Hij geeft mij 14 minuten noodstroom terwijl ik 20 tot 30 minuten had gehoopt. Maar er zijn variabelen, zoals mijn onbetrouwbare verbruiksmeter en een onbekende efficiency bij slechts 10% load, dus reken ik hem daar niet op af.

Als je op zoek bent naar een UPS voor je 'slimme' NAS dan zou ik deze niet nemen. Deze UPS heeft geen USB aansluiting, dus je NAS kan niet uitlezen wanneer hij zichzelf moet uitschakelen voordat hij geen noodstroom meer krijgt. Kijk dan liever naar bijvoorbeeld de APC Back-UPS ES 550VA DIN, dat is tevens qua accuduur zijn grotere broer.

Heb jij ook een APC Back-UPS BE325GR?

Kan je met je (niet enorm exacte) energiemeter het verbruik meten van je modem, router én UPS samen?
Die UPS zal ook wat verbruiken...
Goede vraag, dank daarvoor! Ik heb het onderwerp verbruik toegevoegd in de review.
Omdat ik gisteravond een praktijktest heb gedaan is de accu nu nog aan het laden, de standy gegevens komen later.
Deze accu heeft een levensduur van 3-5 jaar en is hot-swappable, dus je kan hem vervangen terwijl de UPS, met daaraan je apparaten, aan netstroom hangt. De APC Back-UPS BE325GR test periodiek of de accu nog in goede conditie is en geeft indien nodig een continue pieptoon. Hoewel dit type accu's onderhoudsvrij zijn, heb ik mij voorgenomen elk half jaar een praktijktest te doen. Want ik denk dat dit de levensduur ten goede komt, zoals Lip in zijn review van de APC Back-UPS ES 550VA DIN heeft omschreven.
Zie het commentaar bij dit review: het nut is afhankelijk van het type batterij. De een wil juist wel en de ander juist niet diep ontladen worden.
Dit is een gel loodaccu. Als ik me goed heb ingelezen kunnen die tegen diepe ontlading van 80%. Ik neem aan dat APC een beveiliging heeft ingebouwd dat hij niet onder de 80% gaat, daarnaast plug ik hem weer in bij de 2 minuten waarschuwingstoon, dus trek ik hem niet helemaal leeg.

Maar goed, het is een onderhoudsvrije accu. Als ik hem halfjaarlijks test en hij gaat +5 jaar mee dan zal ik denken dat ik daar goed aan heb gedaan. Als hij zonder testen +5 jaar mee gaat zal ik dat ook denken.
Nette review!

Ben zelf ook aan het kijken naar een betaalbare oplossing vooral voor mijn ps4 (als hij in standby staat gebruikt hij max 10watt) en mijn router vooral. Denk dat dit iets is wat ik kan gebruiken en voor dat geld als hij maar paar jaar mee gaat vind ik dat wel okay verder.
Dank je! Het was mijn 1e review :*)
In je minpunten misschien even noemen dat hij geen USB-aansluiting heeft. Ik moest er nu even naar zoeken ;)

Verder is het een klein accuutje (12V 3,2Ah zie ik op internet), die meestal ook maar een vrij lage stroom aan kunnen. Ik moet zeggen dat 12 minuten wel krap is. Zeker als je bedenkt dat de capaciteit over de jaren minder wordt. Een NAS zou ik er niet op aansluiten (sowieso vanwege het gebrek aan terugkoppeling al niet), dat wordt rennen (vanwege de krappe looptijd) om hem netjes uit te zetten als de stroom weg is namelijk :P Het 550VA model zal voor de meesten beter zijn, dan heb je toch wat meer looptijd op batterij + terugkoppeling via USB.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 22 december 2015 13:44]

Heb zo een opgestuurd
Blijkt die het niet te doen op 110v
Wel jammer . Niet verwacht .