Specificaties 10,1" (1920x1200), Win 8.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Lenovo Miix 3-1030 (80HV005BNX) Zwart Review

JvdHoudt 1 november 2015, laatste update op 8 november 2015, 1.498 views

Lenovo Miix 3-1030 (80HV005BNX) Zwart

De Lenovo Miix 3 is een mooi toestel en doet zijn functie als tablet goed. Zeker als je kijkt naar de prijs die je ervoor betaald en deze vergelijkt met andere Windows tablets. Je dient wel genoegen te moeten nemen met enkele beperkingen.

Pluspunten

• Aanschaf prijs
  • Gewicht
  • Mooi scherm
  • Inclusief toetsenbord

Minpunten

• Stuttering met Windows 10 (zie Prestaties en gebruik & Update 1)

Deze tablet heb ik aangeschaft om mij ook eens in de wereld van tablets te kunnen begeven.
Naar mijn mening is een tablet een luxe product; je hebt het niet nodig, maar het is zeker handig als je even snel iets op wilt zoeken. Ik was dan ook op zoek naar een goed geprijsde, volwaardig Windows tablet.

Unboxing
De doos oogt wat goedkoop en ouderwets en ja, zo is deze ook. Perfecte verpakking dus; het moet beschermen, maar het geld moet in het product zitten en niet in de verpakking!

Als je deze open maakt kom je direct de tablet met bijhorend toetsenbord tegen. Deze zitten verpakt in stevig plastic. Daaronder zit nog een doosje met documentatie waaronder de adapter te vinden is.

Meer zit er niet in, maar eerlijk, voor mij had zelfs het toetsenbord er ook niet bij gehoeven. Zou toch weer zo'n 50 euro in aanschafwaarde kunnen schelen. Het is daarintegen wel netjes dat je dit erbij krijgt voor deze prijs.

Uiterlijk
De tablet oogt heel strak en dun. Het gewicht bedraagt 549 gram en is daarmee relatief licht voor een volwaardig Windows tablet.
Het scherm ligt gelijk met de behuizing wat bijdraagt aan het strakke uiterlijk. Echter ligt deze aan de linkerzijde, naar mijn mening, niet zo goed in de behuizing, maar dit zou een ander waarschijnlijk niet eens opgevallen zijn.

De achterkant is unibody gemaakt van kunststof/plastic waardoor deze solide aanvoelt. Wanneer je op verschillende plaatsen op de achtergrond duwt en 'buigt' dan hoor je wel het materiaal kraken, maar dit is volgens mij inherent aan kunststof.

Scherm
Het 10.1" scherm heeft een aspect van 16:10 en een resolutie van 1920x1200. Dit geeft je iets meer oppervlakte in de hoogte wat gunstig is voor internet en tekstverwerking. Kijk je veel films is dit niet heel ideaal, gezien fullscreen zorgt voor zwarte randen boven en onder de content.
De tablet is uitgerust met een IPS scherm waardoor het beeld lekker scherp oogt.

De kijkhoeken van het scherm zijn goed.

Hardware
De tablet is uitgerust met een Intel Atom Z3735F (geclocked op 1.33GHz) CPU, 2GB werkgeheugen en 32GB opslag. Helaas beschikt de tablet niet over GPS. Schijnbaar staat GPS standaard uit. Hij beschikt dus weldegelijk over GPS.
Microsoft beveelt voor zowel Windows 8 als Windows 10, 1GHz CPU, 1GB werkgeheugen en 16GB opslag aan. Hier voldoet de tablet ruim aan. Je houdt theoretisch 1GB werkgeheugen over voor applicaties/apps en +-12GB opslag. Precies kan ik dit niet zeggen gezien ik de data van het updaten naar Windows 10 er nog op heb staan. Dit is ook nog een ruime 6GB.
Mocht dit niet genoeg zijn, dan is dit uit te breiden middels een MicroSD kaart. Tot welke capaciteit durf ik niet te zeggen.

De tablet is, naast microSD, uitgerust met een microUSB (voor op te laden), micro HDMI een 3,5mm jack voor audio. Hij beschikt over een mono audio speaker. Dit alles zit aan de linker-onderkant.
Aan de rechterbovenkant zit de power/stand-by knop en volume-up en down knoppen. Deze voelen solide aan.

Aan de onderkant zit de connector om de tablet op het bijgeleverde toetsenbord aan te sluiten. Deze klikt middels magneten aan zowel de linker- als rechterkant vast aan de tablet. Je moet de tablet wel een beetje aanduwen. Dit heeft volgens mij te maken met de stroeve connector op het toetsenbord. Verder voelt het goed en solide aan.
Zelf maak ik niet veel gebruik van het toetsenbord en ga dit in de toekomst waarschijnlijk ook niet veel gebruiken, maar voor de test voelt de bouw goed en de toetsen typen lekker. Ik kan ook geen vertraging o.i.d. opmerking.
Het touchpad reageert ook zoals je verwacht en is voorzien van klik knoppen (dus niet touch-click) die weggewerkt zijn in het touchpad.
De tablet kan daarnaast ook plat gelegd worden met het scherm op de toetsen zodat deze enigszins beschermd is met vervoeren. Dit wordt wederom op zijn plaats gehouden door de magneten in het toetsenbord.
In eerste gebruik niets op aan te merken dus.
Het toetsenbord beschikt over 2 USB poorten.

Prestaties en gebruik
Het in gebruik nemen van het toestel ging vlot en ik was dan ook zo up en running. De prestaties die ik ervaren heb met Windows 8 waren goed. Ik heb echter vrijwel direct de upgrade naar Windows 10 uitgevoerd. Hier werden de prestaties wel minder. Dit is vooral te merken bij de overgang tussen applicatie en start menu bijvoorbeeld. Er is dan merkbare stuttering. Ik hoop dat het te maken heeft met de optimalisatie van het relatief nieuwe besturingssysteem.
Scrollen door pagina's gaat soepel/vloeiend en het gebruik van de apps is ook goed te noemen.

Waren de apps van Windows 8 hetzelfde geweest als die van Windows 10 dan zou ik voor nu toch terug zijn gegaan naar Windows 8 in afwachting van de eerste grote patchrondes voor Windows 10.

In deze prijsklasse zijn er niet veel vergelijkbare tablets te vinden. Deze Lenovo is voor de prijs die je ervoor betaald geen slechte keuze. Hij kan in grote lijnen hetzelfde als zijn duurdere concurrenten, maar je moet wel genoegen nemen met relatief langere laadtijden en hier en daar stuttering in de overgangen op Windows 10. Echter hoop ik dat dit in de toekomst nog door Microsoft geoptimaliseerd wordt.

De hardware is voor een tablet-doeleinden goed. Wil je hiermee je laptop vervangen, dan zal ík dan in ieder geval niet aanbevelen!

Heb ik hiermee mijn tablet gevonden? Ik denk persoonlijk van wel. Goedkoper dan dit heb ik ze niet kunnen vinden en hij doet wat ik vind dat hij voor mij moet doen.

Mocht mijn mening nog veranderen naarmate ik het toestel meer gebruik en Microsoft de eerste grote patchrondes heeft doorgevoerd dan kom ik hier natuurlijk op terug.

*Update 1
De tablet beschikt weldegelijk over GPS, dit dient alleen expliciet aangezet te worden.

De sluggish interface heb ik een beetje weten te onderdrukken door alle Visuele effecten uit te schakelen via Systeem>Geavanceerde instellingen>Instellingen (Prestaties), op twee dingen na; "Vallende schaduw voor namen van pictogrammen op het bureaublad gebruiken" en "Zachte randen rond schermlettertypen weergeven". Die eerste kun je ook uitschakelen als je alleen tabletmodus gebruikt, dit zorgt ervoor dat tekst van iconen op het bureaublad beter leesbaar is middels een schaduw.

Heb jij ook een Lenovo Miix 3-1030 (80HV005BNX) Zwart?

Hoe langbis de stand-by tijd van dit ding en hoe lang kun je ermee werken?
Dat zou ik eerlijk gezegd niet durven zeggen. We hangen 'm eens in de zoveel dagen aan de lader en wordt ook behoorlijk wat uren gebruikt op een dag voor spelletjes en surfen.
Hoeveel uur dat dit dan is moet ik je schuldig blijven.