Specificaties WiFi, 32GB - Bekijk alle specificaties

Apple TV (2015) 32GB Review

iAmRenzo 30 oktober 2015, laatste update op 3 november 2015, 17.864 views

Apple TV (2015) 32GB

De nieuwe Apple TV 4. De verwachtingen zijn altijd hoog, net als de eerste teleurstellingen. Maar is de Apple TV 4 een product om nu te kopen? Deze review is geschreven na een kleine dag spelen met het product. Ik sla de unboxing en the obvious over.

Pluspunten

• Mooie GUI
  • Prettige remote
  • Apps (en er zijn er ook al flink wat)
  • Degelijk & mooi afgewerkt product
  • HDMI-CEC werkt als een zonnetje

Minpunten

• Geen iCloud Photo Library (alleen Photostream & Shared Albums)
  • Gericht op 1 Apple ID (geen multiuser, zoals een gezin wél is)
  • Invoeren van tekst werkt nog steeds omslachtig
  • Geen Siri in NL (maar dat wisten we, toch is het een gemis)
  • Remote.app werkt (nog?) niet

Geluidskwaliteit Score: 4
Zoals ik al zei: mijn verwachtingen waren torenhoog. In de Keynote leek het veelbeloven. Plus een wereld gaat open met apps. Ik hoopte mijn Kodi systeem de deur uit te kunnen doen en alles via de Apple TV te laten lopen... maar dat lukt in de eerste week nog niet helemaal.
De Apple TV is een product met potentie maar ik kwam toch wel wat teleurstellingen tegen. Zelfs over de zaken waarvan ik het al wist (zoals geen Siri).
Deze review is voor de twijfelaars die hem willen kopen maar niet weten wat te verwachten. De review is aangepast na een week gebruik.

Apparaat en Interface
Apple kan als geen ander een mooi product afleveren. De Apple TV 4 is flink zwaarder en wat hoger dan zijn voorganger. Beide positief. Hij blijft nu goed staan en je zag 'em toch al en wat hoger maakt dan niet uit. Overigens met de bluetooth remote hoeft hij niet in het zicht te staan voor de mensen die graag zaken wegwerken. Ook dat is fijn.

Ook de afstandsbediening werkt best prettig, al moet ik er wel aan wennen. Ik vond bijvoorbeeld bij de iOS de Remote.app al niet zo handig... nu swype je, net als in de app, over de remote heen.
Ik druk overigens ook vaak op search in plaats van menu. Maar hè, ik heb hem net, dat went vast wel. Er komt een Lightning kabel bij, en dat is erg prettig.

Of de lichte remote de wat serieuzere spellen goed laat bedienen weet ik nog niet. Bij Asphalt is er geen mogelijkheid tot fysiek (met knoppen) sturen. Tilten vind ik bijvoorbeeld niet lekker werken.

De interface is helemaal van nu: het glimt en beweegt. Icoontjes bewegen met diepte. De kleuren zijn fel en vrolijk. En de interface bevat slimme dingen. Je staat op de Netflix.app en bovenin komt direct al trending content. Sta je op de Photos.app dan zie je je laatste foto's. Enz. Een lange druk op de letters geeft direct de optie tot wissen of tot een capital versie van die letter. Je kunt apps geforceerd sluiten (dubbel home), zoals in de iOS multitasker.

Features
De features van de out-of-the-box Apple TV zijn sober. En in vergelijking met de Apple TV 3 ronduit kaal. Voordeel is dat je nu niet allerlei Amerikaans getinte kanalen hoeft te hiden. Je begint nu gewoon leeg.
De Appstore.app is key: hier staan de handige apps die je wilt hebben (en kende van de aTV3): Youtube, Netflix, Airbnb (?), en hopelijk ook snel uitgebreide mediaspelers of NAS-software.
De hoeveelheid apps is ok maar er moet nog flink wat bij komen, zoals bijvoorbeeld Infuse of een goede weer app. Hopelijk komt er ook snel meer Nederlandse content.
Overigens kun je via Siri in het Engels wel toegang krijgen tot het weer maar een echte app ontbreekt. Dit is vreemd.

Wel jammer, maar geen minpunt, is het ontbreken van een bladerfunctie in de App Store. Op TV is de enige plek waar je apps kunt zien. De lijsten per categorie binnen iTunes zijn er niet voor op de TV.

Verder werkt Apple Music natuurlijk (via 1 gebruiker) en dat ziet er goed uit. Er is geen optie voor het offline zetten van muziek (mocht je de 64GB overwegen). De content van je huisgenoten is helaas niet zichtbaar (zie ook teleurstellingen). Wisselen tussen twee Apple ID's is icm Apple Music niet handig. De library moet eerst gedownload worden en voordat je een nummer kunt afspelen ben je echt 4 minuten verder...

Je kunt zoeken, in iTunes Movies en Apps. Resultaten uit Netflix zag ik zo niet voorbij komen. Dit werkt alleen met Siri Search helaas.
Hopelijk stelt Apple de API snel beschikbaar voor apps. Als bijvoorbeeld Plex dit gaat gebruiken kun je sneller je eigen films vinden.

De screensavers zijn prachtig en net als het geluidje van de bewegende cursor in het menu (die door de luidsprekers ook van links naar rechts 'beweegt' en andersom. Mooie Apple touches.

In sommige gevallen kun je je iPhone als gamecontroller gebruiken. Nergens lijkt hiervan een optie te zijn maar het is erg goed (op z'n Apple's) geïmplementeerd. Als een game de iPhone als controller kan gebruiken dan installeer je de bijhorende app en via je iPhone kun je via wifi verbinding maken. Karaoke van Smule werkt bijvoorbeeld prima (behalve dan mijn valse stem).

Teleurstellingen
Een apart hoekje want er zijn toch wel ernstige tekortkomingen.
1. In Nederland geen Siri, dat wisten we. Maar met de onhandige input is dat wel jammer. Ook omdat we zo gee ntoegang krijgen tot universal search en weersberichten. Siri werkt wel in het Engels maar dan moet je inloggen met je Amerikaans account en dan werkt Apple Music bijvoorbeeld niet.
Het gebrek van een Nederlandse Siri en Apple Music besturing vind ik wel slordig.
2. Als je denkt de verschillende Apple ID's voor je Family subscription van Apple Music, je verschillende iCloud Photo Library's te kunnen gebruiken dan kom je bedrogen uit. Je logt op een aantal vlakken (Music, iTunes, Game Center, Photos, Home Sharing) als 1 user in. Wil je wisselen dan zul je uit moeten loggen, in moeten loggen zonder enige shortcuts.
Wil je meerdere accounts gebruiken dan zult je je heil moeten vinden in Airplay.
Waarom geen knop -in elke app- om snel tussen Apple ID's te wisselen?
3. iCloud Photo Library schittert bij mij door afwezigheid. Ik kan m'n Photostream zien (die ik daarom maar weer aan heb gezet) en iCloud Photo Sharing (maar dat gebruik ik niet)... het is dus erg kaal binnen mijn Photos. Jammer, want je hebt dus ook geen leuke slideshow screensaver.
Tussenoplossing is van de albums die je wilt bekijken een iCloud Photo Sharing albums te maken, die zie je wel terug.
Zelfs je favorieten (die je notabene op je Apple Watch kunt bekijken) ontbreken.
4. Het invoeren van tekst werkt nog steeds verschrikkelijk. Zeker als je je bedenkt dat de iOS remote.app niet werkt waardoor je alles met de touch controller moet doen.

Voorlopige conclusie
Kortom, 179 euro is erg duur voor een beperkt kastje met apps, voor nu. Als je de Apple TV 3 hebt moet je je bedenken of je voldoende hebt aan Airplay (mirroring). Wil je gebruik maken van apps, iCloud Photo Sharing en Apple Music dan zul je naar een aTV4 moeten, de aTV3 ondersteund dit niet.
De hoeveelheid apps groeit gestaag maar vergeet niet dat er altijd limitaties zijn van tvOS. Iets wat ik altijd lijkt te vergeten.
De vraag is wat Apple wil en kan toevoegen in een software update en wat ze volgend jaar als "nieuwe" features gaat toevoegen in de hardware.

Heb jij ook een Apple TV (2015) 32GB?

De officiële Plex app is zojuist uitgekomen voor de Apple TV. Helemaal gratis (m.u.v. Plex Pass functies natuurlijk) en nagenoeg met alle functionaliteiten. Best knap, want ze hebben het met 4 man in 5 weken gebouwd. Details op: https://plex.tv/appletv en natuurlijk op GoT.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 3 november 2015 10:55]

Dank je voor deze tip. Werkt geweldig! Voorheen moest ik via DSVideo icm Airplay bepaald video's naar de Apple TV sturen, maar dit werkte lang niet altijd goed. Plex werkt gewoon goed.
Goed nieuws inderdaad. is het mogelijk om subtitle files (.srt, .txt, .sub) te laden in Plex?
Ik hoor namelijk verschillende verhalen hierover.
Dat is een goeie, geen idee eerlijk gezegd. Ik zal het vanavond voor je testen.

Edit: net getest en srt kan je gewoon gebruiken. Het activeren van ondertiteling is nog wel wat omslachtig. Bij het selecteren van een film/serie kom je op de info pagina. Hier staat een knopje settings. Daaronder kan je de audiotrack en subtitles aanpassen.

[Reactie gewijzigd door Tylocke op 10 november 2015 23:25]

Ik zie dus nergens de knop settings op de info pagina. Ik kan swipe down kiezen en zie dan alleen de audio settings.
Ik heb even snel wat screenshots van mijn Plex op de Apple TV gemaakt: Ik vermoed dat je dit namelijk tijdens de film probeert aan te passen maar dat kan (nog) niet.

Settings

Dan krijg je eerst tabblad Audio

En dan dus Subtitles

(sorry voor de crappy foto's maar had weinig tijd)

[Reactie gewijzigd door Tylocke op 27 november 2015 22:22]

Jammer dat de remote App niet werkt. Dit gebruik ik eigenlijk altijd ipv de als remote. Zeker op een iP6+ is dat erg handig ivm de scherm grootte en toetsenbord. Voor de rest heb ik er nog niet echt kijk op, hoewel ik ha verwacht dat de Netflix zoekfunctie (die uitgebreid gedemonstreerd werd) het wel redelijk zou doen.

edit:

overigens. ik weet niet of je ook een mac hebt, indien ja zou je kunnen kijken of de remote ook daarmee werkt? sinds de retina MacBooks zit er geen IR ontvanger meer in ( zit ik weer met 4 losse remote's waar ik geen presentaties meer me kan geven ).

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 30 oktober 2015 12:41]

Ik neem aan dat Apple nog met een update gaat komen. Hoewel, de optie ontbreekt in het Apple TV menu om de remote.app te pairen. Of ik zie iets over het hoofd. Als je de app gebruikte voor gestures: dat kan nu met de remote.

Ik heb een MacBook inderdaad, maar ik zou niet weten hoe ik de Apple TV remote kan pairen. Hij komt niet bij de bluetooth apparaten te staan.
Het is jammer dat het er nu niet in zit, maar het zou me echt niets verbazen als dit aan een van de updates van tvOS (9.x dus) toegevoegd wordt. Idem voor iCloud photo library.

Features als multi-user en een Nederlandse Siri zullen later ook best toegevoegd kunnen worden, maar die verwacht ik echt niet voor tvOS 10 volgend jaar.
Remote.app is wel een soort van essensieel en onnodig om dat eruit te halen, toch?

Apple zal wel niet warm lopen voor multi user. De iPad, ook vaak een gezinsapparaat, heeft het ook nog niet. Voor de Apple TV is het bijna nodig, zeker met Family Sharing en ieder een eigen Apple ID mét foto's en muziek.
hmmm das balen. De remote is namelijk ideaal voor het geven van presentaties. Dan is mn 6+ wel net weer te groot.

De app gebruikte ik met name om teksten in te voeren. Het onscreen toetsenbord is erg jammer. Ik snap nog steeds niet dat fabrikanten met een ABC tobo komen ipv een qwerty. Het is softwarematige dus hoe moeilijk is het om verschillende versies te implementeren?
superdaantje, ik krijg de remote app ook niet aan de praat en zou ook niet weten hoe.
Iamrenzo, Plex app is er en doet he tprima,
Waar dan? Volgens deze post is ie er nog niet hoor...
Symplex
niet een officieele plex client Ben nog niet zo thuis in de Plex wereld geloof ik.
Ben een infuse gebruiker en wacht daar met spanning op. Vond dat op de oude ATV2 toch fijne en gebruikers vriendelijke software zonder dat het veel van je NAS vroeg

[Reactie gewijzigd door ypevandermolen op 2 november 2015 21:06]

Yes, dat zou deze maand nog zijn... Als die (goed) werkt, gooi ik m'n PopCorn Hour (en ATV2) overboord en hou ik één (mooi) toestel over.
Review vind ik op moment wel erg snel dat ding is net uitgeleverd. Hier werkt die prima. Ook met de remote app. Draai op mijn iPhone 6+ iOS 9.2
Stellen dat de remote app werkt met een bèta van 9.2 is ook een beetje voorbarig dan, vind je niet?
Onder iOS 9.1, tv OS 1 werkt het namelijk niet.
Mocht je Siri toch willen testen (in het engels natuurlijk).
Settings > General > language: English
en
Settings > Accounts > iTunes and App Store > Location: UK / USA

wellicht moet je daarna wel weer opnieuw met je apple id inloggen, maar Siri blijft gewoon beschikbaar.
Ik zag inderdaad dat het om een iTunes account uit USA (of UK) is. Niet alleen de instellingen. Thanks! :)
Ben het op zich wel eens met je review. Maar op zich ben je wel wat negatief over een apparaat dat pas een paar dagen op de markt is. Ja, zaken als teksten invoeren zijn omslachtig, maar dat doe je vooral de eerste dagen, als je het apparaat moet instellen. (leer je wel meteen goed met die remote werken ;)) Ik hoop ook dat de de Remote.app gaan updaten dat er ook een virtual keyboard beschikbaar komt. Maar de App Store moet je de tijd geven. Ik heb nu voornamelijk de functionaliteit van de Apple TV3, maar vond net een Air Server TV app waarmee ik mijn andere mediaformaten ook af kan spelen :) De tijd zal het leren hoe het uitpakt, maar ik ben in ieder geval al voorzichtig enthousiast. Ik vind de interface geslaagd en soepel werken en geloof dat er wel goeie content gaat komen in de App Store. En door HDMI-CEC kan ik mijn tv afstandbediening gewoon opbergen! :D
Dat klopt. De potentie van het apparaat zit ook in de apps. Maar volgens mij zijn er wel al een aantal teleurstellingen (althans voor mij). Of ik dan met een review moet wachten op tvOS1.1? Nee. Het product is niet en ik vind dat ik een review kon schrijven.
Ik zoek in de appstore nog af en toe. Moet inloggen in nieuwe apps. Dus ik wil niet zeggen dat het alleen in het begin is. Daarnaast hebben wij thuis twee Apple ID's. Dus wissel je af en toe (wat overigens niet praktisch is maar goed).
Thanks voor de review, ik laat hem even links liggen denk ik.
Sure, ik zie op dit moment niet echt een reden om onze huidige (twee) Apple TV 3('s) te vervangen, voor ¤179,--

Zeker de zwakke punten die je beschrijft (zoals ontbreken van Siri maar vooral de zwakke tekst input opties) zijn voor mij reden om tenminste nog even te wachten.

En verder heb ikzelf niet zoveel behoefte aan extra app's en games, doe ik wrs. toch niet.
Ok, de tekst input is in principe niet gewijzigd behalve dat je de Remote.app niet meer kunt gebruiken. Wellicht komen die en Siri later nog wel naar de aTV4.
En als er geen apps bijzitten die je niet gebruikt dan is 2x 179 inderdaad veel geld :)
Maar ik houd het zeker in de gaten; is de itunes video bibliotheek nog een beetje leuk aangekleed of is die praktisch gelijk aan de Apple TV 3? Die vind ik nu namelijk echt übersaai en vooral ook erg traag...
Geen idee. Ik gebruik dat niet. Ik vind iTunes films best duur namelijk.
Het invoeren van tekst is inderdaad een ingewikkelde opgave. Ik hoop dat de Remote app ondersteuning gaat bieden aan een on-screen keyboard (op je iPhone/iPad). En idd, die app werkt bij mij ook niet en ik dacht dat dit aan mij lag.

Nog een ander minpuntje is dat je alle apps opnieuw moet authoriseren met je gegevens. Zonder Siri is dat een hels karwei.

Voor de rest vind ik dat je nog niet veel kan zeggen over het apparaat omdat 'ie het moet gaan hebben van de apps en niet zozeer van het apparaat zelf. Het aanbod is op dit moment minimaal.

Wel verrassend vond ik dat ik mijn tv met de Siri Remote op standby kon zetten. Dit werkte out-of-the-box, evenals volume control. Ik wist niet dat mijn tv van 8 jaar oud HDMI-CEC had :)

[Reactie gewijzigd door SURFivor op 31 oktober 2015 14:26]

Vandaag de nieuwe Apple TV gekocht voor 54 euro omdat ik nog een Media Markt Card had, dus dat is een mooi prijsje. Als ik dan de oude Apple TV nog kan verkopen voor ongeveer 45 euro, kan ik toch weer een aantal jaren tevreden door.
Hoe is de netflix performance op de nieuwe? Heb nu ook een 3 en stoor me vaak aan hoe traag netflix hierop laadt en bijvoorbeeld terug en vooruit spoelen vereist geduld.

Helemaal als je hem vergelijkt met de ps3 client (welke ik nog steeds de snelste vind) .

Iemand trouwens de games (eventueel met controller) al uitgeprobeerd?
Netflix werkt op de nieuwe Apple TV wel een stuk sneller. Ik moet alleen wel weer heel erg wennen aan de nieuwe indeling.