BenQ FP937S+ (19", 8ms, D-sub/DVI) Review

John_Smith 20 augustus 2005, 923 views

BenQ FP937S+ (19", 8ms, D-sub/DVI)

Pluspunten

• Snelle responsetijd.
  • Goede prijs/kwaliteitverhouding.
  • Komt degelijk over.
  • 3 jaar onsite garantie.
  • Goede kleuren en contrast.
  • 16.7 miljoen kleuren (niet geinterpoleerd).
  • DVI aansluiting ne DVI kabel meegeleverd.
  • Ingebouwde voeding.
  • Degelijke behuizing.

Minpunten

• Kijkhoek valt wat tegen: helderheid varieert plaatselijk al bij kleine verschuivingen van de kijkhoek.
  • Helderheid is erg hoog: vooral aan de randen is zwart niet zo zwart als ik had gehoopt.
  • 1 dode pixel in mijn exemplaar.

Mooie monitor voor een hele schappelijke prijs. Helaas wel een dode pixel (zowel R,G als B ) en twee kapotte subpixels. Gelukkig geen 'always on' dode pixels.
De vormgeving ziet er goed uit, wat ik iets minder vindt is dat de onderste rand dikker is dan de andere randen, maar ja, de knopjes moeten toch ergens zitten...
De voeding zit in de monitor verwerkt, dat scheelt weer een lelijk zwart blok op de grond.
De voet is stabiel en stevig, de behuizing komt ook stevig over en de knopjes voelen degelijk.
De monitor heeft zowel een VGA als een DVI aansluiting en er werd ook zowel een VGA als een DVI kabel meegeleverd, hoewel volgens hun specificaties alleen een VGA kabel meegeleverd zou worden.
Er zitten geen speakers of USB-aansluitingen op, maar dat vind ik juist een pluspunt, neemt alleen maar extra ruimte in en ingebouwde speakers zijn meestal toch veel te slecht van kwaliteit.
Contrast en kleurechtheid ziet er prima uit. Helderheid vindt ik erg hoog, zelf als hij op 20% wordt gezet is het scherm nog vrij fel, wat de donkerte van zwart niet ten goede komt.
De responsetijd is prima, ik kan geen enkele ghosting ontdekken.
De kijkhoek vindt ik wel wat tegenvallen: als je al een beetje met je hoofd opzij of omhoog/omlaag beweegt zie je al variaties in helderheid aan de zijkanten, maar dat schijnt normaal te zijn bij monitoren met een snelle responsetijd.
De monitor werkt overigens met 16.7 miljoen echte kleuren (24 bit) en niet met geinterpoleerde beelden zoals veel TFT-monitoren (o.a. de FP937S (zonder +)).

Heb jij ook een BenQ FP937S+ (19", 8ms, D-sub/DVI)?

Ik ben nu ook de trotse bezitter van deze monitor en ben ook zeer tevreden! Heb jij hem ook getest met dsub ipv dvi? bij mij ging de kwaliteit erg achteruit.

En inderdaad ik heb ook 1 dode pixel, helemaal rechts onderin (niet hinderlijk ofzo) maar ga hem wel omruilen voor een nieuwe en er nog een 2de bijhalen.
Sinds vandaag de trotser eigenaar van een FP937S+, mijn oude IIyama A901HT CRT heeft de geest gegeven. Ik heb nog even over een 20+ inch na gedacht maar dat was me toch net even te duur.

Tot zover bevalt t scherm prima, jammer genoeg 1 dode subpixel (rode) maar voor de verdere rest prima scherm