Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Trust ClassicLine Review

Animiles 26 oktober 2015, 140 views

Trust ClassicLine

Fijn toetsenbord die goedkoop is. Prijs/kwaliteit is hij erg goed. Hij is morsbestendig en doet alles wat een toetsenbord moet doen. Ondanks de membraam toetsen heeft hij toch een wat 'tactile feel'. De indeling van dit toetsenbord is wat apart. Voor mensen die blind typen is dit een aandachtspunt.

Pluspunten

• Goedkoop
  • typt fijn
  • morsbestendig

Minpunten

• mini-backspace
  • rammelende spatie

Uitgebreid:

Indeling (layout):
De layout is niet standaard. Er is wel een lange shift toets aan de linkerkant, en alle leestekens zitten op de plek waar ze horen. Er zijn alleen drie toetsen die anders zijn. De enter toets is een combinatie van een lage brede, en een smalle hoge. Dit vind ik zelf erg fijn, want zo zit ik er nooit naast. Helaas zit de backslash/sluisteken toets normaal boven de enter, of links van de enter. Deze zit nu links van de backspace. De backspace is hierdoor even groot als een lettertoets. Dit was mij niet opgevallen voordat ik hem kocht. Anders had ik dit toetsenbord niet gekocht. (volgende kopje is de oplossing die ik hiervoor heb)
Het blok met de pijltjestoetsen is ook iets anders. normaal zit er ruimte tussen de pijltjes en toetsen er boven. Bij dit toetsenbord is dat niet het geval. Er is ook geen ruimte tussen het blokje met Printscreen, en het blokje met Home. Dit is gedaan om ruimte aan de bovenkant te maken voor wake-up, sleep en power knoppen. Ik gebruik deze niet, omdat ik dit toetsenbord voor mijn laptop gebruik, maar voor (met name) pc gebruikers kan het erg handig zijn.
Wat ik wel mis zijn mediaknoppen. Play/pause, volume harder en zachter, en volgende/vorige liedje. Vanwege de prijs heb ik besloten om dit op een andere manier te doen. De rest van de layout is niks op aan te merken.

oplossing layout:
De backslash/sluisteken toets die links van de backspace zit heb ik met een programma (sharpkeys) veranderd in een backspace. Ik typ met 10 vingers en zit hierdoor constant op de backslash terwijl ik backspace in wil drukken. De backslash of het sluisteken gebruik ik zelf zelden, dus voor mij is dit een redelijk makkelijke oplossing. De mediatoetsen heb ik met het zelfde programma aangemaakt. De Ins, Home, End, PgUp en PgDn toetsen die boven de pijltjes zitten heb ik veranderd naar mediaknoppen. Ik moet dan wel onthouden wat ik aan welke toets toegewezen heb, maar dat vind ik niet zo moeilijk. Deze toetsen zitten ook op de nummer-pad als num-lock uit staat, waardoor de functie toch gebruikt kan worden indien ik ze ooit een keer nodig zal hebben.

typervaring:
Het toetsenbord typt wel fijn. Ondanks dat het membraam toetsen zijn, en niet mechanische heeft de aanslag toch een fijne feedback. Zeker voor een toetsenbord waar ik 10 voor heb betaald. Toch merk ik dat ik vaker letters mis omdat ik ze niet in druk of op een andere vage manier. Hier heb ik met het toetsenbord van mijn laptop of G510 toetsenbord niet last van. (De Logitech G510 koste destijds nieuw iets van 80-100 euro. Deze heeft ook membraam toetsen). Ik merk ook dat mijn handen redelijk snel zeurderig aan beginnen te voelen. Ik gebruik dit toetsenbord nu een paar weken, en het blijft aanhouden. Het is niet zo erg dat ik moet stoppen met typen, maar het aantal typfouten gaat dan wel wat omhoog.
De spatiebalk die rammelt redelijk tijdens het typen. Ik vind dit erg storend. Ik heb de spatiebalk er ook af gehaald, en wat stof tussen de rammelende stukjes gedaan. Om de kosten laag te houden is hier niet veel moeite in gestoken, en ik geef Trust ook gelijk nu ik weet hoe dit in elkaar zit. Om dat namelijk stil te maken lopen de kosten namelijk wel op.

advies:
Raad ik dit toetsenbord aan? voor 10, de prijs dat ik er voor betaald heb, ja. Mijn doel was een goedkoop toetsenbord kopen die ik fijn vind typen. Dat is gelukt. het probleem met de backspace heb ik met een programma redelijk goed op kunnen lossen, net zoals de media toetsen die ik nodig heb.
Er zijn momenten dat ik dit toetsenbord niet aan raad. Als je lange teksten moet typen en als de prijs niet zo laag mogelijk moet zijn. Als je namelijk meer geld uit kan geven voor een toetsenbord is dat wel een aanrader. Hiermee bedoel ik niet een toetsenbord van 20, maar een toetsenbord van 35 of meer. Het lijkt mij dat er onder de 30 niet heel veel verschil in de kwaliteit zal zijn. Hier heb ik geen ervaring mee, maar met bijvoorbeeld muizen is dit absoluut wel het geval.
Ik ben trouwens dus ook een duurder en beter toetsenbord gewend, waardoor dit een stap terug is. Het lijkt mij dat dit toetsenbord voor veel van jullie een fijne ervaring zal zijn.

Hoe ik tot mijn beoordeling ben gekomen:
Ik vind een 5/5 te hoog. Als het toetsenbord een brede backspace had gehad dan zou ik het net de 5/5 waard vinden. Een 4/5 vind ik te laag. Als ik een 4.5/5 zou kunnen geven zou ik dat doen. Omdat de kleine backspace niet voor iedereen een probleem hoeft te zijn, en het meer om een mening gaat heb ik toch een 5/5 gegeven. De prijs maakt namelijk al heel veel goed.

Heb jij ook een Trust ClassicLine?