Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 9,7" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Wit Review

dwizzyTestpanel 25 oktober 2015, laatste update op 26 oktober 2015, 366 views

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Wit (Testpanel)

Uitstekende, degelijke tablet voor wie zakelijk aan de slag wil. Het prachtige 3:4 scherm leent zich voor prettig lezen van documenten. Multitasken gaat briljant met deze hardware, voor entertainment is er misschien een betere te vinden voor de prijs.

Pluspunten

• degelijke bouw
  • Bijna altijd 'snappy'
  • Kleurecht, scherp en leesbaar scherm
  • Laag gewicht in zijn klasse

Minpunten

• Camera's beperkt
  • Beperkte features voor de prijs
  • Onhandige luidsprekers
  • Geen quickcharge

Een telefoon en een 14" laptop, moet daar nog iets tussen? Twee weken met een reviewexemplaar bewijzen dat het best leuk kan zijn. Met als extra test: kunnen mijn ouders (60+) er mee over weg, en wat vindt mijn collega van haar Tab S2 mèt toetsenbord?

In deze review zal ik ingaan op details die je misschien niet in andere reviews kan vinden, maar die een kritische gebruiker bij dagelijks gebruik op kunnen vallen.

In dat dagelijks gebruik is het een leuke toevoeging op mijn telefoon en laptop. In het OV kan ik niet altijd mijn laptop uitpakken en dan is een film kijken, spelletje spelen of verhaal lezen gemakkelijk op de tablet; alleen internetten is lastig zonder ingebouwde 4G. Bij vergaderingen gebruiken om aantekeningen te maken valt iets tegen (daarover later meer). Thuis blijven er spelletjes die leuker zijn om op een groot touchscreen te spelen en is bladeren op de bank erg comfortabel. Bijlezen en de Volkskrant-app zijn net wat prettiger dan op de telefoon.

Speel je bladmuziek? Zet de tablet op je muziekstandaard en laad je partituur in PDF of muziekapp. Het scherm is scherp en net groot genoeg om zonder te zoomen, een hele pagina per keer te bekijken. Typisch zoiets waar musikanten vaak een iPad voor gebruiken, terwijl er meer op de markt is ;)

Nog zonder hem aan te zetten
De doos is vrij bescheiden en compact. Als je kickt op verpakkingen moet je maar op YouTube gaan zoeken, ik vind de tablet veel interessanter. Een tablet van 9.7" blijft zwaar om in één hand vast te houden, maar met 400 gram dit exemplaar nog mee. Het gewicht is gelijk verdeeld en alles maakt een heel degelijke indruk. Zelfs de brede home-knop/vingerafdrukscanner wiebelt totaal niet, wat niet vanzelfsprekend is. De randen zijn vrij hoekig (tussen de zijkant en de voor- en achterkanten); niet ergelijk bij vasthouden, maar ook niet ideaal. De bezel is net breed genoeg om met één hand vast te kunnen houden zonder het scherm aan te raken, al is het voor sommige mensen even leren (hoi moeder!). Een bredere rand zou absoluut minder mooi zijn, dus prima afmetingen.

De drie-bij-vier beeldverhouding valt nauwelijks op. Het wordt wel direct duidelijk dat deze tablet in portretmodus gehouden moet worden door de plaatsing van de drie navigatietoetsen en de luidsprekertjes. De luidsprekers hebben geen geweldige prestaties en geen ruimtelijk effect. Wat erger is: als je de tablet in liggend formaat vasthoudt, gaat je rechter hand over één van de twee luidsprekers heen.
De 'recent apps' en de 'back' toetsen zijn soft touch en daarmee even moeilijk te vinden. Je moet in het begin even zoeken waar op de onderkant van het scherm je moet drukken. Die toetsen zijn overigens opvallend fel verlicht.

Het scherm met zijn hoge resolutie leest erg prettig. A4 PDF-jes zijn goed te lezen en zo lang apps, documenten en websites gemaakt zijn voor QHD: wow! Ook foto's bekijken is een feestje, zelfs in fel zonlicht. De reflectie van het scherm valt mee en de helderheid is prima - maar dimt ook goed.

Dagelijks gebruik
De bediening is vlot. In de praktijk merk je nauwelijks dat de processor iets minder krachtig is dan die van topmodellen telefoons (ik kijk naar mijn Galaxy S6). Het werkgeheugen valt wel gigantisch op: hoe snel ik kan schakelen van de ene naar de andere applicatie, terwijl ze gewoon in de 3GB werkgeheugen blijven staan! Android is vrij rechtoe-rechtaan, helaas nog versie 5.0.2, inclusief twee StageFright lekken (CVE-2015-3876 en -6602). Voor de dapperen onder ons (die hun review-exemplaar niet terug moeten sturen) goed om te weten: het is mogelijk om het toestel te rooten en een nieuwere ROM te installeren.

Zoals alle recente Samsung modellen, is het mogelijk met KNOX en private mode, onderdelen van je gegevens soort-van af te schermen. Met KNOX kan je een soort apart profiel maken voor zakelijke (of juist privé) gegevens, waardoor applicaties afgeschermd zijn van de rest van je tablet. Private mode zorgt ervoor dat oma bij het bewonderen van je tablet, niet langs je kroegfoto's scrollt. Om bij beveiliging te blijven: de vingerafdrukscanner werkt erg goed. Stukken beter dan bij de Galaxy S5 en in praktijk zelfs iets beter dan bij de Galaxy S6. Met 'beter' bedoel ik: weinig false negatives, ik heb niet getest of hij voor de gek te houden is.

De gebruiksvriendelijkheid kan een paar stapjes beter. De handleiding in de doos is zoals tegenwoordig gewoon, erg kort. Een handleiding in de tablet heb ik niet kunnen vinden; je moet er zelf maar achter komen hoe bepaalde truukjes werken. Een paar van Samsung's extra opties hebben ronkende termen die niet makkelijk uitgelegd worden. Adapt Sound, SoundAlive+, QuickConnect? Je krijgt wel een gevoel van wat het is en wat het doet, maar je moet ze maar vinden.

Bij opstarten kan je iets beter aan het handje gehouden worden: zoals het trainen van een vingerafdruk, wat lastig te begrijpen blijkt voor niet-technische mensen. De vele vragen om toestemming tot privégegevens (door zowel Google als Samsung) zijn voor de ervaren gebruikers gewoon storend, voor de nieuweling gewoon onduidelijk. En iets heel praktisch: standaard gaat het scherm te snel op zwart voor een langzame gebruiker.

Kleine probleempjes
De afwijkende beeldverhouding blijkt voor sommige programma's te ingewikkeld. Zo wil de NS Reisplanner zijn resultaten maar half op het scherm tonen en bij enkele spelletjes in liggend formaat, lijkt er wat van het scherm gesneden.

Het aanmaken van nieuwe gebruikers en switchen ging bij mij niet helemaal lekker. Bij het aanmaken werd de tablet frustrerend traag (fijn, als je iemand probeert te introduceren in de wondere wereld van tablets) tot applicaties gesloten werden omdat ze niet reageerden; bij gast-account kreeg ik een foutmelding over beschadigd vingerafdruk-bestand.

Power!
Opladen duurt wel eventjes. Dat heeft een positieve oorzaak: een flinke accu van 5870mAh. Het heeft ook een negatieve oorzaak: de Tab S2 lijkt iets kieskeuriger dan andere apparaten in opladen. Hoewel de oplader (en kabel) wel QuickCharge ondersteunen, wil de Tab S2 alleen maar saai op 5 volt opladen met hoogstens 1.5A. Volledig opladen (zonder aan te zetten) kost in mijn meting 29.7Ah.

Het energiegebruik gaat toch redelijk rap als je veel gebruik maakt van je tablet. Zeg dat je spelletjes speelt, apps installeert en films kijkt: dan wordt het eind van een (lange) dag best spannend. Zet je 'Power Saving' aan, dan zie je en dramatische verbetering in energieverbuik - zonder dat de prestaties er veel onder leiden.

Een microSDHC-slot is een hele prettige toevoeging die ik noode mis op mijn telefoon. Gelukkig heeft deze 32GB tablet de mogelijkheid om een hele hap geheugen toe te voegen. Dat moet door een houder met een pinnetje uit de zijkant te trekken, dus echt hotswappen is er niet bij. Met dat extra geheugen kan je dan 4K videomateriaal toevoegen (succes met zoeken), een muziekbibliotheek of de foto's uit je camera - dat laatste kan overigens ook met USB OTG.

Ik zeg heel bewust foto's uit je camera, want van de interne camera's word je niet erg blij. De 8MP camera aan de achterkant kan foto's maken die net genoeg zijn voor Facebook. De camera aan de voorkant is nèt genoeg voor videobellen, als je in een goed verlichte ruimte bent. Met een beetje zwak licht is ruis niet het grootste probleem: de foto wordt gewoon donker en kleurechtheid is ver te zoeken.

Niet voor alles ideaal
In het begin van deze review noemde ik al een paar dingen die niet ideaal gaan. Een voorbeeld is internetten onderweg. Een 4G modem (en data-SIM) zouden ideaal zijn, maar een één klik-koppeling aan mijn telefoon zou genoeg zijn. De applicatie 'SideSync' is mooi in het koppelen van telefoon of laptop aan de Tab S2, maar moet op beide apparaten aangezet worden. Een ideale manier om te koppelen zou NFC zijn, maar dat ontbreekt.

Een notificatie-led ontbreekt. Geen groot gemis, maar als je tablet op stil staat moet je maar hopen dat je telefoon trilt om je te verwittigen. Een slimme notificatiefunctie op het AMOLED scherm was dan wel leuk geweest.

Een flitser voor de matige camera zou in praktijk maar lullig zijn en ook een hartslagmeter verwacht ik niet in zo'n groot apparaat. De tablet lijkt met zijn afmetingen gericht op zakelijk gebruik: ideaal om door pagina's te bladeren. Daarbij wil ik aantekeningen maken, en daarvoor zou de S-pen ideaal zijn. Helaas; de Tab S2 heeft geen digitizer en dus moet je het doen met de preciezie van een gewoon touchscreen. Aan de achterkant van de tablet zitten twee opvallende metalen rondjes voor de aansluiting van een cover. Het toeval wil dat bij mijn opdrachtgever een collega loopt met de zelfde Tab S2. Zij heeft de (erg prijzige) cover met toetsenbord aangeschaft. Dat toetsenbord is inderdaad erg prettig, maar ook behoorlijk zwaar. In de praktijk neemt zij het toetsenbord dan ook vaak nìet mee.

Eindindruk
Dat de tablet niet ideaal is, had niemand verwacht; voor de meeste van mijn doelen werkt Tab S2 uitstekend. De iets wat 'gedateerde' hardware is in praktijk geen probleem en de accu houdt het wel een dag vol bij normaal gebruik. Het scherm is echt uitstekend, de bouwkwaliteit is prima en je hebt genoeg opslagruimte. De onhandige details van de vormgeving, en de onveilige versie van Android, zijn voor wie een bewuste koop maakt, geen dealbreaker. De prijs kan dat wel zijn, zeker als je nog prettig wil typen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Wit?