Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 9,7" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Wit Review

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Wit (Testpanel)

De Samsung Galaxy Tab S2 voelt degelijk aan, ligt heerlijk in de hand en is door het Super-Amoled display en het lage gewicht plezierig om mee te werken. Het is geen goedkope tablet, maar als je op zoek bent naar een nieuwe tablet is dit een serieuze kandidaat!

Pluspunten

• Mooi display
  • Laag gewicht
  • Dun
  • Responsief
  • Degelijke bouwkwaliteit

Minpunten

• Plaatsing speakers
  • Korte laadkabel
  • Camera

warmte en geluid
accu en oplader
prijs
conclusie

Samsung heeft een opvolger geïntroduceerd voor de Samsung Galaxy S-Tab, de Galaxy Tab S2. Deze tablet is beschikbaar in een 8-inch en een 9.7-inch uitvoering. De tablet beschikt over een Super-Amoled scherm met een 4:3 beeldverhouding, een Exynos 5433 octacore processor en 3GB werkgeheugen. In combinatie met zijn slanke uiterlijk en lage gewicht moet deze tablet zich onderscheiden van de massa. In deze review wordt de 9.7 inch variant besproken.

Samsung en Tweakers hebben via een Tweakers.net actie zes tweakers de kans geboden om de Samsung Galaxy Tab S2 9.7-inch te reviewen. Om kans te maken op een review-exemplaar moest je aangeven op welke manier je de tablet zou willen testen.

Ik heb aan deze actie meegedaan omdat ik van mening was dat ons gezin, bestaande uit twee volwassen en twee kleine kinderen, uitermate geschikt zou zijn om de tablet op een groot aantal punten te testen. Twee weken geleden kreeg ik bericht van Tweakers dat ik één van de gelukkigen was die een test-exemplaar zou ontvangen. Degene met de best gewaardeerde review mag de tablet houden. Genoeg reden dus om de tablet met het hele gezin aan een uitgebreide test te onderwerpen.

Als aanvulling op de reguliere review, heb ik op de plekken waar dit van toepassing is de ervaringen van ons gezin toegevoegd.

Technische specificaties
CPUSamsung Exynos 7 octacore (5433)
Cores8-core
Overige Specificaties
Tablet extra’sBewegingssensor, vingerafdruk scanner
Fabrieksgarantie1 jaar carry-in
PrijsVanaf 475 Euro op het moment van schrijven

De tablet wordt geleverd in een strak witte doos met het Samsung Galaxy Tab S2 logo erop. Na het openen van de doos kom je de tablet als eerste tegen. Nadat je de tablet uit de doos hebt gehaald, vind je een kleine Quick-Start handleiding, een Samsung oplader met bijbehorende kabel en een klein zilveren pinnetje. Het pinnetje dient om het cardslot aan de zijkant van de tablet mee te ontgrendelen.

Nog voordat ik de tablet ontdaan had van de beschermfolie viel me op hoe dun, maar vooral hoe licht deze tablet aanvoelt. Ter vergelijking: onze IPad retina mini voelt bijna dubbel zo zwaar, terwijl deze veel kleinere afmetingen heeft. Ondanks het lage gewicht geeft het strakke design en de degelijke bouwkwaliteit mij het gevoel dat ik te maken heb kwalitatief hoogwaardig product.

De tablet behoort met zijn afmetingen van 169 x 237.3 x 5.6 mm tot de grotere, maar ook tot de dunste tablets. Volgens Samsung is de Galaxy Tab S2 met een diepte van 5.6mm de dunste tablet van dit moment. Het lage gewicht van 389g maakt dat de tablet echt heel licht aanvoelt. Het lage gewicht in combinatie met de slanke afmetingen maken de Galaxy Tab S2 een prettige tablet is om langere tijd vast te houden.

De voorkant van de tablet bestaat uit een grote glasplaat die aan de randen wordt beschermd door een kleine opstaande rand. Aan de bovenzijde bevindt zich het Samsung logo met daarnaast de front-camera en de lichtsensor. Onder het display vinden we de standaard set van drie knoppen: de terugtoets, de recent toets en de starttoets met sensor voor vingerafdrukherkenning. De buitenste twee toetsen lichten mooi op als je ze aanraakt.

De zijkant is gemaakt van wit gekleurd metaal met aan de bovenzijde een kleine afgeronde zilverkleurige strip. Aan de rechter zijkant vind je de aan/uit toets, de volume toeten, de microfoon en de geheugenkaartlade. Aan onderrand bevinden zich twee luidsprekers, de headsetaansluiting en de multifunctionele USB aansluiting.

Als we de achterkant van de tablet bekijken, zien we helemaal bovenin de rear-camera. Verder vinden we nog twee zilverkleurige pushclips. Deze clips kunnen gebruikt worden om Samsungs book- of flipcover aan te bevestigen.

bron: Samsung.com

De Samsung Galaxy S2 Tab is voorzien van een octacore processor en 3GB werkgeheugen. Deze configuratie maakt het werken met de tablet een tot een prettige ervaring. De tablet reageert direct en apps starten snel op. Ook tijdens het draaien van CPU/GPU intensieve games blijft de tablet lekker vlot reageren. De tablet biedt met zijn 32GB een acceptabele hoeveelheid storage. De tablet is door middel van een micro sd-card uit te breiden met maximaal 128GB.

De tablet start in ongeveer 17 seconden op. Tijdens het booten wordt je vermaakt met een Samsung-logo animatie, waarna het lockscherm verschijnt. De snelheid van de interne opslag vind ik opvallend goed. Het installeren van een applicatie van 82MB duurt nog geen 8 seconden.

De performance van de tablet vind ik prima. Ik heb gedurende de testperiode geen performance issues ervaren. Om een beeld te krijgen waar de tablet ten opzichte van de concurrentie staat, heb ik een aantal benchmarks gedraaid. Futuremark 3D-mark Slingshot voor de graphics en Geekbench3 voor de CPU. Zoals je hieronder kunt zien komt de tablet prima mee met de concurrentie.
3d Mark result3d Mark competitie

Geekbench 3 resulttGeekbench 3 competitie

De Samsung Galaxy Tab S2 kan met alle gangbare wireless standaarden overweg en ondersteunt dus ook 5G. Om de snelheid van de draadloze netwerk adapter te kunnen meten heb ik gebruik gemaakt van Wifi Speed test. Deze tool is geen internet speed test, maar meet de snelheid door data over je lokale netwerk te verplaatsen.
Wireless typeSpeed
Wireless BGN download103 Mbit/s
Wireless BGN upload52 Mbit/s
Wireless 5G download406 Mbit/s
Wireless 5G upload207 Mbit/s

De tablet draait Android Lollipop samen met een redelijk uitgeklede versie van Samsungs Touchwiz UI. De meest opvallende features worden verderop besproken onder ‘features’.

Zodra je de tablet aanzet zie je dat je te maken hebt met een hoogwaardig display. Het beeld is scherp, helder en heeft een waanzinnig mooie kleurweergave. Dit komt doordat Samsung de Galaxy Tab S2 heeft voorzien van een 9.7 inch Super Amoled-scherm. Een groot voordeel van Amoled schermen ten opzichte van traditionele lcd-schermen is de lage responstijd waardoor bewegende beelden scherper en vloeiender kunnen worden weergegeven. Ook is het energieverbruik van een Amoled scherm lager dan traditionele lcd-schermen en is de helderheid over het algemeen hoger. Dit laatste biedt vooral voordelen bij gebruik in fel verlichte omgevingen.

Het display heeft een resolutie van 2048x1536 (QXGA) en een beeldverhouding van 4:3. Door de relatief hoge resolutie kan er veel content op het scherm getoond worden. De 4:3 beeldverhouding doet hier nog een schepje bovenop, waardoor je tijdens het browsen of het lezen van documenten meer content in een keer kunt zien. Een nadeel van deze beeldverhouding is dat je tijdens het kijken van 16:9 Full-HD content zwarte balken aan de onder- en bovenkant van het scherm krijgt.

Qua kleur is dit het mooiste tablet-display dat ik tot op heden gezien heb. Het display toont rijke, diepe, waarheidsgetrouwe kleuren. Zelfs de kleinste details zijn goed te onderscheiden. De software biedt een handmatige helderheid regelaar, maar biedt ook een automatische modus aan. Verder beschikt de software over de optie uit vijf voor gedefinieerde scherm-modi te kiezen: AMOLED-bioscoop. AMOLED-foto, Basis, Leesstand en een automatische modus. Onderstaande foto's geven hopelijk een indruk van de prachtige kleuren die het display weer kan geven.

Het display blijft vanuit verschillende kijkhoeken goed zichtbaar. Ik heb tijdens het werken met de tablet nooit problemen gehad met de kijkhoek. Meekijken op het scherm bij iemand die naast je zit is geen enkel probleem. Mijn kinderen konden in ieder geval zonder problemen tegelijk op de tablet kijken.

Het aanraak gedeelte van het scherm werkt enorm goed. Ik heb in de twee weken dat ik de tablet getest heb geen enkele keer een ongewilde 'touch' gemaakt. Ook voor onze kinderen werkt het aanraakscherm goed. Dit is niet vanzelfsprekend, want diverse andere tablets hebben problemen met het registeren van de 'touch' van kleine kindervingers. Op deze tablet hebben de kinderen geen problemen gemeld.

De grootte van het scherm ervaar ik persoonlijk als een groot pluspunt. Met een groot scherm heb je enorme voordelen op zakelijk vlak. Denk aan remote desktop en het werken met Office applicaties. Door de hoge schermresolutie is het overnemen van een 1920x1200 monitor geen enkel probleem.

Ik heb zelf een muziekstudio en een tablet met een groot display is een grote pré bij het werken met muziek applicaties; met een groot scherm kan je de toetsen van een virtueel keyboard gewoon beter bespelen. Ook de multitouch die hiervoor nodig is werkt probleemloos.

De Galaxy Tab S2 komt met een stereo speaker configuratie. De speakers bevinden zich links en rechts in de onderrand. Het volume is regelbaar met de knoppen aan de zijkant van de tablet. De geluidskwaliteit van de tablet is prima. Muziek, film en spraak wordt helder en verstaanbaar weergegeven. De tablet kan flink wat lawaai maken, meer dan menig laptop, maar het ontbreekt aan de lage tonen. Dat is door de omvang van de speakers natuurlijk niet meer dan logisch. Gelukkig beschikt de tablet over stereo bluetooth en een 3.5mm audio jack. Deze opties bieden genoeg mogelijkheden om audio op externe apparaten met meer basweergave af te spelen. De 3.5mm audio jack connector ligt iets verzonken in de behuizing, waardoor de connector stevig aanvoelt. Het geluid dat op de 3.5mm audio jack connector uitgestuurd wordt is gewoon prima, maar dat mag je bij een tablet in deze prijsklasse ook wel verwachten.

Ik heb wel mijn bedenkingen over de plaatsing van de speakers. Juist op de momenten waarop goed geluid gewenst is, bijvoorbeeld tijdens het gamen of het kijken van video’s, houd ik de tablet altijd in landscape modus. Hierdoor ligt mijn hand altijd op één van de speakers, wat zorgt voor een flinke afname van het volume. Het gebruik in landscape mode heeft ook een negatief effect op het stereo signaal. Dit is namelijk niet meer goed hoorbaar als beide speakers zich aan een kant van de tablet bevinden.

Behalve de reeds besproken zaken, beschikt de Samsung nog over enkele bijzondere features die het bespreken waard zijn

De vingerafdrukscanner
De Samsung Galaxy Tab S2 is standaard voorzien van een vingerafdrukscanner die in de starttoets is geïntegreerd. Standaard staat de schermvergrendeling ingesteld op de veegstand, maar dit kan gewijzigd worden naar patroon, pincode, wachtwoord of authenticatie door middel van de vingerafdrukscanner. Het is voor meerdere gebruikers mogelijk om hun vingerafdruk in te stellen.

Voordat je gebruik kunt maken van de vingerafdrukscanner, moet je je vinger meerdere malen laten scannen door deze op de startknop/vingerafdrukscanner te plaatsen. Zodra genoeg vingerafdrukgegevens verzameld zijn, dien je een back-up wachtwoord in te geven, waarna de vingerafdrukbeveiliging geactiveerd wordt.

Bij het inscannen van mijn vingerafdruk moest ik mijn vinger een keer of 30 op de knop houden voor dat de afdruk volledig was. Dit proces duurde een stuk langer dan ik had verwacht, maar een dergelijke functionaliteit staat of valt met de betrouwbaarheid ervan.

Als test heb ik twintig keer ingelogd met behulp van de vingerafdrukscanner. Ik kreeg een positief resultaat van 20/20, waardoor deze functionaliteit beschouwd kan worden als een echt handige en betrouwbare feature. Vooral bij zakelijk gebruik is een vingerafdruk een goede beveiliging die toch een snelle toegang biedt.

Camera
Samsung heeft een 8MP camera in de achterzijde van de tablet geïntegreerd en een 2.1MP camera aan de voorzijde. De camera aan de voorzijde bevindt zich boven het display naast het Samsung logo. De camera aan de achterzijde is helemaal bovenin het midden geplaatst. Beide camera’s zijn geschikt voor zowel foto als video. De maximale resolutie voor video’s is 2560x1440 pixels en 3264x2448 pixels voor foto’s.
bij daglichtin het donker
close-uplandschap

Tests met de camera laten zien dat deze scherpe foto’s kan maken. Met de autofocus mode worden de foto’s vrijwel altijd acceptabel. Ik vind de foto's vrij flets van kleur en foto's die in het donker gemaakt zijn hebben last van ruis. De tijd tussen het indrukken van de foto knop en het daadwerkelijk maken van de foto is minimaal. Voor gezinnen is dit erg belangrijk, omdat kinderen nogal beweeglijk zijn en je snel foto’s moet kunnen maken om het ‘perfecte’ moment niet te missen. Op de een of de andere manier zat ik wel heel vaak met mijn vingers voor de lens, wat vervelend is.

Multi Window
Een heel gave functionaliteit vind ik de zogenaamde Multi window feature. Hiermee is het mogelijk om meerdere apps tegelijk in een gesplitst scherm weer te geven of in een pop-upweergave. Door de recent toets in te houden krijg je de mogelijkheid om twee apps te selecteren die je de Multi window weergave wilt tonen. Met een slider kan je de grootte van de apps verkleinen of vergroten. Deze functionaliteit geeft je dus de mogelijkheid om te gamen terwijl je een YouTube filmpje kijkt, of aan een document te werken, terwijl je met je browser naar informatie zoekt.

MS Office
Standaard wordt de tablet geleverd met een set MS Office applicaties, waaronder Word, Excel, PowerPoint, OneNote en OneDrive cloud storage. Dit maakt het mogelijk om je tablet niet alleen te gebruiken om MS Office documenten te lezen, maar je kunt ze nu ook creëren en bewerken. Het werken met MS Office documenten is zeker voor de zakelijke gebruiker een pré. Hierbij wil ik wel opmerken dat je voor het productief creëren van Office documenten op een tablet aangewezen blijft op een extern toetsenbord. Samsung biedt zo’n toetsenbord aan in de vorm van het nieuwe Bluetooth Book Cover Keyboard, dat verkrijgbaar is vanaf 149,95 Euro.

Over de warmte en geluidsproductie van de tablet kan ik heel kort zijn. De tablet maakt geen enkel geluid, zelfs bij hoge belasting is de tablet onhoorbaar. Erg opvallend vond ik dat de tablet ook tijdens intensief gamen lekker koel blijft. Zeker bij een dunne tablet verwacht je dat er ingeleverd is op de koeling. Ik was dus verbaasd om te voelen dat de Galaxy Tab S2 in alle omstandigheden koel bleef.

De Samsung Galaxy Tab S2 is voorzien van een 5870mAh Lithium Polymer accu. Met de tablet wordt een standaard Samsung lader meegeleverd met een kabel van 1.20 meter. Het opladen van een lege tablet duurt 4:23 uur.

Als je de tablet enkel gebruikt voor Office en internet, hoef je je over het accugebruik geen zorgen te maken. Ik heb de tablet een aantal dagen intensief gebruikt op mijn werk, maar met alleen Office toepassingen en wat internetten krijg je de accu binnen een dag niet leeg.

Om een idee te krijgen van het accugebruik tijdens het bekijken van video heb ik een test gedaan met het afspelen van YouTube content op gemiddeld volume. Een volle tablet houdt dit 9:09 uur uit.

Veel mensen zullen geen problemen hebben met de lengte van de laadkabel, maar voor een gezin met kinderen is de deze veel te kort. Kinderen willen ook gamen als de accu bijna leeg is, met als gevolg dat de tablet tijdens het spelen aan de lader gehangen moet worden. Met een kabel van 1.20 meter is dat alleen mogelijk als je voor het stopcontact gaat zitten. Maar zelfs als je recht voor een stopcontact gaat gamen, krijgen de oplader en de tablet connector het flink te verduren als een racegame met kantelbesturing gespeeld wordt.

Met zijn prijs vanaf 475 Euro op het moment van schrijven is de Galaxy Tab S2 een van de duurdere tablets. Persoonlijk vind ik dit een hoge prijs, maar daar krijg je dan wel een hele mooie tablet voor. Het Super-Amoled display, het lage gewicht, de geringe hoogte zijn uniek voor een tablet en rechtvaardigen mijns inzien de prijs. Voor de gene die 475 Euro te veel geld vindt, is de kleinere 8’’ versie wellicht een optie. Deze gaat al over de toonbank voor 345 Euro.

Het was een leuke en leerzame ervaring om de Galaxy Tab S2 twee weken met het hele gezin te mogen testen. De tablet is door vier personen op verschillende gebieden aan de tand gevoeld en heeft ons positief verrast.

Het lage gewicht, de geringe hoogte en het Super-Amoled display zorgen voor een zeer prettige gebruikers ervaring. De tablet ligt lekker in de hand en zelfs bij langere, aaneengesloten periodes van gebruik blijft hij koel aanvoelen. Door het grote scherm is de tablet voor diverse doeleinden te gebruiken: van simpel browsen tot gamen, van cinema tot zakelijk.

Het display tilt deze tablet echt naar een hoger niveau. De heldere kleuren, het diepe zwart en de lage reactietijd dragen bij aan de hoge beeldkwaliteit. Een nadeel van het 4:3 beeldformaat zijn de zwarte balken die je krijgt bij het kijken van 1080p films, maar aan de andere kant biedt dit beeldformaat voordelen voor Office en zakelijke toepassingen.

De plaatsing van de speakers hebben we als negatief ervaren. In de landscape stand heb je vrijwel altijd een hand op een van de speakers. Ook zorgt de plaatsing van de speakers er voor dat het stereo effect verdwijnt zodra je de tablet gekanteld gebruikt. Een ander minpunt vinden we de lengte van de oplaadkabel. De geringe lengte maakt gebruik tijdens het opladen vrijwel onmogelijk. Verder maakt de camera nogal fletse foto's en is de plaatsing van de rear-camera niet handig, waardoor je vingers vaak voor de lens zitten.

Op deze punten van kritiek na, waren we zeer te spreken over de tablet. De tablet voelt degelijk aan, ligt heerlijk in de hand en is door het prachtige display en het lage gewicht een feest om mee te werken. De Galaxy Tab S2 is geen goedkope tablet, maar als je op zoek bent naar een nieuwe tablet een serieuze kandidaat!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Wit?

Ik overweeg al een hele tijd om Galaxy tab maar had nog wat vragen omtrent de functie, mogelijkheden en kwaliteit. Deze review heeft bijna al mijn vragen beantwoord. Top!!! Inmiddels besloten er, mede door de review, een aan te schaffen. Tnx! :)
Hi Bteni,

Goed om te horen dat de review je vragen heeft kunnen beantwoorden :)
Duidelijk en goed review, dit review is voor mij aanleiding om mijn oude Samsung te vervangen door deze.
Bedankt Kobin, leuk om te horen dat mijn review je heeft meegeholpen in het maken van je keuze :)
Bedankt voor de gedetailleerde review. Ik ben nog een beetje aan het twijfelen bij aanschaf van een nieuwe TAB gezien de hoge prijs, maar je review geeft een goed overzicht van de plussen en minnen!
Mooie review. @Bazup, inderdaad beetje aan de dure kant.
Een zeer uitgebreide review. Ik heb deze tablet laatst zelf bekeken en ik vond het beeld ook erg mooi en hij is een stuk sneller t.o.v. mijn Galaxy tab 3.
Duidelijke uitgebreide review! Overweeg nog een tablet aan te schaffen, deze neem ik zeker mee in de opties.
Ben benieuwd of het klopt met de review. Heb de tab gekocht met 4G en zal de komende week dit gaan testen. Gekocht bij NazTel.nl en hoop dat alles in goede staat wordt geleverd. Tot op heden het goedkoopst. :) WSNL
Handig! Ik zocht net een tablet die goed reageert op kinderhandjes :-). Thanks!
Naar aanleiding van deze review ben ik nog steeds meer gaan twijfelen, puik stukje reviewen! _/-\o_