Creative EP-830 (Zilver, Zwart) Review

Michiel Jansen 29 mei 2009, laatste update op 29 mei 2009, 1.945 views

Creative EP-830 (Zilver, Zwart)

Pluspunten

• Prijs kwaliteit verhouding
  • Hoge en midden frequenties
  • Ruimtelijkheid

Minpunten

• lage tonen hebben net iets minder definitie

Dag medetweakers,

Ik kon het niet laten en heb deze gekocht, ondanks dat mijn oude ep-630 nog prima werkte. Die had ik een jaar of drie geleden gekregen. In het begin gebruikte ik ze niet omdat ik niet wist dat je ze echt in je oor moet proppen tot ze een luchtdichte afsluiting vormen om ze goed te laten werken. Inmiddels zweer ik erbij. Vooral de weergave van lage tonen is superieur ten opzichte van gewone ear plugs. De ep-830 heeft volgens creative een frequencie response die begint bij 6 Hz, dit lukt zelfs mijn subwoorfer niet! Ook zet ik in ears wat minder hard omdat je minder last hebt van omgevingsgeluid.

Deze ep-830 is zeker weer een aanrader. Ik ben een echte house-freak en het is ook met de ep-830 een feest onderweg. Helemaal als je naar de prijs kwaliteit verhouding kijkt. De bassen en beats klinken lekker stevig. De hoge midden frequenties klinken net wat mooier en de stereo weergave is ook net wat beter, wat meer ruimtelijk gevoel geeft.

De hoge frequenties worden iets minder schel weergegeven dan bij zijn voorganger. Op dit punt was hij niet slecht, maar als je hem gelijdelijk aan harder zet zit je minder snel met je tanden te knarsen. Als ik een minpuntje moet zoeken is het dat de lage tonen iets minder definitie lijken te hebben dan zijn voorganger. Al met al lijkt de ep830 het geluid wat meer te kleuren dan zijn voorganger. Maar echt een groot verschil is het niet tussen beide modellen

Links op de foto is de ep-830, rechts de ep-630

Heb jij ook een Creative EP-830 (Zilver, Zwart)?

De EP-830 heb ik nu ook ruim 10 maanden in gebruik, en het geluid is inderdaad echt geweldig. Waarschijnlijk ook omdat dit mijn eerste in-ear set is. Prijs/kwaliteit verhouding vind ik ook dik in orde. Zeker in vergelijking met normale oortjes, van bijv. Sony die ook al snel €15 zijn.

Ik wilde eerst de EP-630 halen, maar bij de desbetreffende Dixons hadden ze hem alleen maar in het wit, en de EP-830 was maar €27,- en wl in het zwart. De keuze was snel gemaakt.

Zelf ben ik een Reggae en Dub liefhebber, en ik kan met deze set daar ook echt van genieten onderweg. Zowel de hoge en midden tonen, als de lage. Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met het minpunt, maar ik vind de lage tonen ook fantastisch klinken.

Volgens mij worden deze oortjes ook geleverd bij de Creative Zen X-fi.
Inderdaad, deze zitten ook bij mijn Creative Zen X-Fi 16GB. Je moet ze inderdaad minder luid zetten omdat het omgevingsgeluid goed gereduceerd wordt.
Bij dit model wordt behoorlijk veel bass weergegeven, alsof hij extra gevoelig is voor lage tonen. Dat kan bij muziek met heel veel lage tonen (de genoemde housemuziek is een goed voorbeeld, maar jazz bijvoorbeeld ook) wat overdonderend overkomen, alsof de bass te hard staat. Maar goed, voor housemuziek is het wel lekker meestal :+

Er zijn ook in-ears die dit niet hebben (Sennheiser CX500 en de IE-serie), maar die zijn meteen een of twee tandjes duurder...
Passen deze oortjes ook in een iPod Nano 3e Generatie?