×

Help Tweakers weer winnen!

Dell KB522 (Qwerty US) Review

Samueldw 21 oktober 2015, laatste update op 10 februari 2016, 796 views

Dell KB522 (Qwerty US)

Dell heeft met de KB522 een prettig toetsenbord neergezet met een volledige ANSI layout en een groot aantal sneltoetsen. De optioneel te bevestigen polssteun zorgt er daarnaast voor dat het toetsenbord compact gehouden kon worden. De USB-hub is daarnaast een handige toevoeging aan dit toch al complete toetsenbord.

Pluspunten

• Degelijk
  • Prettige toetsaanslag
  • ANSI layout
  • Flink aantal sneltoetsen
  • USB-hub

Minpunten

• USB-hub kan weinig vermogen leveren

Nadat mijn Microsoft Wireless Keyboard 2000 aan vervanging toe was, heb ik gekozen voor dit toetsenbord, de Dell KB522. Dit toetsenbord is met een gemiddelde prijs van ¤25,- niet bepaald goedkoop voor alleen een toetsenbord, maar ook niet bijzonder duur. Persoonlijk vind ik dat het toetsenbord dusdanige voordelen biedt, dat het de meerprijs t.o.v. een goedkoop usb-toetsenbord waard is.

Behuizing
De behuizing ziet er fraai uit en is afgewerkt met een metaal lijkende rand. De behuizing is vrij stevig en aan de onderzijde zitten twee voetjes om het toetsenbord eventueel wat omhoog te brengen. Daarnaast wordt er bij het toetsenbord een polssteun geleverd, die er eenvoudig ingeklikt kan worden. Dit mechanisme is voldoende stevig waardoor de polssteun ook blijft zitten wanneer het toetsenbord wordt verplaatst. Het toetsenbord is voldoende ruim opgezet en toch compact gehouden, door geen overbodig plastic aan de randen toe te voegen en de polssteun optioneel te maken.

Toets indeling
De toetsen hebben een prettige aanslag en maken niet al te veel geluid. Alle toetsen zijn daarnaast op normaal formaat uitgevoerd volgens de ANSI layout. Aan de bovenzijde vinden we de sneltoetsen terug. Voor een toetsenbord als dit, zijn dit er relatief veel. De volumeknop is uitgerust als een scroll wheel. Dit is een leuke extra, maar biedt verder weinig voordelen ten opzichte van standaard volume up/down knoppen. Tot slot zijn er drie blauwe leds die aangeven of num lock, caps lock of scroll lock al dan niet zijn geactiveerd.

Connectiviteit
Het toetsenbord wordt bekabeld aangesloten. Dit heeft als voordeel dat je je geen zorgen hoeft te maken of de encryptie wel ‘Oké’ is. De USB-kabel heeft een lengte van 2 meter. Daarnaast is het toetsenbord uitgerust met een tweepoorts USB-hub. Uit een kleine test blijkt echter wel dat deze hub niet genoeg vermogen kan leveren om een sd-kaart lezer van stroom te voorzien. De hub levert wel genoeg vermogen voor een logitech unifying receiver.

Dell heeft met de KB522 een prettig toetsenbord neergezet. De volledige ANSI layout en het grote aantal sneltoetsen maakt dat dit toetsenbord op veel plaatsen thuis is, en zowel voor office als multimedia doeleinden gebruikt kan worden. De optioneel te bevestigen polssteun zorgt er daarnaast voor dat het toetsenbord compact gehouden kon worden. De USB-hub is daarnaast een handige toevoeging aan dit toch al complete toetsenbord.

Sneltoetsen (v.l.n.r.)
Browser, Mail, Explorer, Calculator, Zoom Out, Zoom In, Next track, Play/Pause, Previous track, Mute, Volume wheel, Music, Sleep

Heb jij ook een Dell KB522 (Qwerty US)?

Bedankt voor deze review Samuel :)

Deze Dell KB522 viel mij gelijk al op door het robuuste uiterlijk en door jouw uitgebreide review die aansluit op hinse zijn korte review dit toetsenbord besteld.

Zodra het binnen is en na een weekend het getest te hebben plaats ik ook een review want zo te horen en zien moet dit toetsenbord meer gepromoot worden ;)

Mvg,

J.W
Ik heb het toetsenbord nu een aantal maanden en ik ben geen andere nadelen tegen gekomen. Ik vind het nog altijd een heel fijn toetsenbordje. Zeker ook de sneltoetsen.

Het is jammer dat de USB-hub maar beperkt stroom kan leveren, maar ik heb er de logitech unifying receiver van mijn muis in zitten en die werkt prima.

Hopelijk bevalt het toetsenbord jou ook :)

Groeten,
Samuel
Een vraagje:

maken de toetsen een luid klikgeluid? (Bij mijn Logitech K120 vind ik dat nogal irritant.)

M.v.g., RvW.

p.s.:
Sorry: niet goed gelezen!

"De toetsen hebben een prettige aanslag en maken niet al te veel geluid. "

[Reactie gewijzigd door rvwr op 18 april 2016 15:24]

Nee, het geluid is van een gemiddeld toetsenbord. Toevallig heb ik hier een thinkpad staan. Die maakt misschien iets minder geluid. Maar het is ongeveer vergelijkbaar met standaard Microsoft en HP toetsenborden. Het hangt ook een beetje van jezelf en je toetsaanslag af :)
Ik heb nu ook de Dell KB-522 in gebruik. Het toetsengeluid is inderdaad heel acceptabel (beduidend minder luid dan van de Logitech-K120).

Het is inderdaad een heerlijk bordje (en nog dank voor je informatieve review). :)
Wat is de ervaring met slijtvastheid van de opdruk van de letters op de toetsen? Het lijkt op de (uitstekende) foto's dat deze 'opgeplakt' zijn. Dat lijkt relatief kwetsbaar.
Het lijkt er inderdaad op dat ze er opgeplakt zijn. Toch zie ik nog geen enkele onvolkomenheid in de opdruk van de toetsen na meer dan een half jaar gebruik.

Ik denk dat Dell dus een goede techniek heeft gebruikt bij het drukken/opplakken van de letters.