Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 9,7" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Wit Review

DevroetTestpanel 21 oktober 2015, laatste update op 21 oktober 2015, 1.287 views

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Wit (Testpanel)

Hoe bevalt deze Galaxy Tab in de praktijk? Is hij echt zo productief, of zelfs een laptop vervanger? Lees mijn volledige review.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Lichtgewicht
  • Beeldverhouding 4:3
  • Super Amoled Scherm
  • MS Office Apps

Minpunten

• Oude software
  • Oudere hardware
  • Beeldverhouding 4:3
  • Camera

Inleiding:
Ik heb al een aantal tablets versleten. Ben ooit begonnen met een Samsung Tab! De legendarische GT-P1000, die al een phablet was voordat deze term bestond. Daarna een Galaxy Tab 7.7 (ook Super-Amoled scherm, net als deze tablet) gekocht, die ik nog steeds gebruik! Ondertussen ook nog een iPad 1 versleten en een Galaxy Tab 3.

Nu was de Galaxy Tab S2 9.7 aan de beurt! De schermverhouding van 4:3 sprak me erg aan. Daarnaast staat Samsung garant voor een mooi display. Dit zijn voor mij wel belangrijke zaken. Daarnaast wil ik voornamelijk lekker op de bank hangen, browsen, mailtjes lezen en allerhande kleine taken uitvoeren.

Hoe bevalt deze tablet in de praktijk? Hieronder verhalend hoe de tablet mij bevalt. Ben je op zoek naar in-depth analytische benchmarks en sheets met info, dan zou ik een andere review lezen, want andere mensen kunnen dat beter dan ik. O-)

Dat gezegd hebbende hieronder mijn bevindingen.

Eerste Indruk:
Ik kreeg de tablet binnen en wat me opviel is dat de doos en inhoud er wat summier uitzagen. Absoluut geen probleem natuurlijk, maar ik ben van Samsung altijd drukke dozen met veel kleur gewend. Alles in deze doos is grijs en wit. Dat viel me op.

Toen ik de tablet eruit pakte viel me op dat hij echt heel erg licht is, en dat de 4:3 verhouding lekker in de hand ligt. De achterkant heeft een beetje een mattige feel. Je hebt daardoor wel het gevoel dat je de tablet stevig vast hebt.

Daarna schakelde ik de tablet in, en ik was echt onder de indruk van het scherm. De kleuren spatten er vanaf, en het beeld is heel erg scherp.

Eenmaal op het homescreen aangekomen zag ik gelijk dat er Microsoft Office apps standaard op de tablet zitten. Of nou ja, de shortcuts. Erg netjes dat je deze meegleverd krijgt. Verder was ik aangenaam verrast door hoe weinig bloatware er op de tablet zit. Er zit maar 1 app op van Samsung zelf. Galaxy Gifts. Deze is nodig om de Office apps te downloaden.

MS Office apps

De tablet is nu up en running, dus ik ben verder gegaan met instellen. Facebook, mijn mail, etc. Omdat ik al veel ervaring heb met Android is dit voor mij niet lastig. Ik kan me voorstellen dat als je voor het eerst met Android werkt het instellen van mail etc. wel even een klusje is.

Samenvatting 1e indruk:
  • Simpele inhoud/layout doos
  • Goedkope lader
  • Erg lichtgewicht
  • Erg mooi scherm
  • 4:3 ligt lekker in de hand
  • Office zit erop
De tablet:
Hieronder even de belangrijkste specs met wat commentaar erbij.

Display/formaat:
4:3 verhouding, voor mij prettig maar kan ook een minpunt zijn
Gewicht, erg licht, en ligt goed in de hand
Contrast/kleuren, gewoon erg goed, een van de betere schermen
Super Amoled, 9.7 inch, 2048x1536 is natuurlijk gewoon top!

Performance:
Accuduur, is goed, accu gaat erg lang mee, bij simpel gebruik paar dagen
Snelheid, tablet voelt niet heel erg snel aan. Maar nog niet hinderlijk.
Software, kan beter, maar dat heb je zelf in de hand als je handig bent

Overige:
Camera, deze vind ik niet al te best, en snel vingers voor de lens
Opslag, 32GB, dit is natuurlijk erg lekker, en uitbreidbaar

Software:
De software is in principe prima, echter is het al wel een iets oudere Android versie. Ik zou echter niet weten wat er mist t.o.v. van nieuwere Android versies. Samsung zal deze keuze niet voor niets gemaakt hebben. Ik heb er zelf geen problemen mee. Op mijn andere tablet (Samsung GT-P6800, Galaxy Tab 7.7) heb ik Cynaogenmod draaien. Dit leverde een snellere tablet en langere accuduur op. Ik kan me voorstellen dat als je echt into Android bent, je dit als alternatief kan gebruiken voor deze tablet.

Zoals ik net al zei zit er ook Office op. Dit maakt de tablet gelijk erg productief. Ik heb de apps gedownload en het werkt echt goed. Dankzij deze apps kun je gelijk je tablet ook zakelijk gebruiken, wat ik dus ook doe. Op dit moment gebruik ik zelfs Offce om deze review te tikken. Ik heb namelijk een toetsenbordje en muis aangesloten en dat gaat prima.

Samenvatting Software:
  • Android (custom roms)
  • incl. Office
Overige:
Wat ik net hierboven zei, ik heb een toetsenbord en muis aangesloten. Toetsenbord is een Apple BT keyboard, en een Logitech Permance MX muis met receiver via een USB OTG kabel. Voorkeur is wel om een BT muis aan te sluiten zodat je micro-USB slot vrijblijft, echter had ik die niet even voorhanden en vind ik de Logitech gewoon erg fijn als muis.

Keyboard en muis

De USB OTG adapter kun je ook gebruiken om een extern HDD aan te sluiten. Erg handig als je even wat documenten of media wilt overzetten. Zo heb ik het gebruikt om er een film op te zetten. Dit werkte prima.

Ik heb nog geen goed dock voor deze tablet dus staat hij in mijn Tab 7.7 dock, hier zit geen micro-USB aansluiting op. Het is wel raadzaam om een goed dock te kopen als je deze tablet echt als "desktop" wilt gebruiken. Sowieso om de tablet op te laden.

Verder heb ik de tablet met screenmirroring op mijn TV gebruikt (Samsung smart TV), dus niet via Chromecast. En hier komt het nadeel van het scherm om de hoek kijken. De 4:3 verhouding zorgt voor zwarte balken. Dit vind ik persoonlijk wel erg jammer.

Ik heb ook geprobeerd om via een MHL-adapter de tablet op mijn monitor aan te sluiten, dit wilde niet werken. Ik denk dat het aan de MHL-adapter ligt omdat je volgens de Samsung specs een "duurdere" nodig hebt. Ik dacht dit zal wel onzin zijn, maar daar lijkt het dus niet op.

Screenmirroring

Samenvatting Overige:
  • MHL-adapter issues
  • Screen mirroring
  • Keyboard, muis aansluiten
Samenvatting:
TLDR? Samengevat is dit een prima tablet met een van de beste schermen die je kunt vinden op een Android tablet. De 4:3 verhouding is een keuze die je wel of niet bevalt. Mij beviel hij wel. Voornamelijk vanwege het makkelijk beethouden.

De Office apps voegen voor mij echt wat toe op deze tablet. Gecombineerd met een ToBo en Muis werkt de tablet gewoon erg prettig. Het aansluiten van een extern scherm maakt het 4:3 wel weer wat minder geschikt en dat is jammer. Eigenlijk zou de tablet moeten herkennen dat er een extern display wordt gebruikt, en hier de resolutie op aanpassen.

Verder kun je wat vinden over de Android versie. Ik denk dat hier op Tweakers de mensen die dit een issue vinden daarvan de meeste mensen wel overweg kunnen met custom roms.

Qua oplsag heb je ook niets te klagen door de 32Gb en SD slot. Accuduur is ook goed zelfs met dit scherm.

Dan rest er niets anders dan het eindoordeel!

Eindoordeel:
De tablet bevalt mij erg goed. Ik zou hem zeker aanbevelen voor iedereen die iets meer wil doen met zijn tablet dan alleen consumeren. Het aansluiten van toetsenbord en muis biedt ook echt meerwaarde samen met de Office apps. De iPad is wel echt een concurrent voor deze tablet, zeker met de prijs in ogenschouw nemend. Ik zal verder niet teveel in herhaling vallen met alle punten die goed en slecht zijn.

De tablet scoort voor mij een: 8

NB:
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn verhaaltje te lezen. Feedback op de review, vragen etc. zijn natuurlijk altijd welkom! Deze review is denk ik iets anders geschreven dan dat je op Tweakers gewend bent. Maar ik wilde graag mijn dagelijkse ervaring zoveel mogelijk verhalend vertellen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Wit?

Ik snap het eindcijfer niet helemaal. De tablet is niet zo snel, de camera niet zo goed, MHL werkt niet en Android is niet up-to-date. Daarnaast zijn er praktisch geen custom roms voor dit apparaat beschikbaar aangezien er een Exynos processor in zit. Als ik dit tegen de prijs afzet lijkt het me geen 8 waard.

Android apparaten ondersteunen overigen sinds altijd al externe toetsenborden en muizen en de office apps zijn normaliter (op de meeste toestellen) ook via de play store te installeren.
Dank voor je feedback! De 8 komt voor mij voornamelijk uit het display en hoe het apparaat voelt. Tweakers geeft zelf een 8.5, dat vind ik wel wat hoog. Maar een 8 verdient het toestel wel. De camera boeit mij niet zo op een tablet, en het MHL issue is te verhelpen.

Toetsenbord, muis etc. kan uiteraard op alle Android toestellen, maar ik wilde dit wel graag vertellen hoe ik het heb ervaren, icm de Office apps en met zakelijk gebruik. Dat beviel me wel.
Leuk plaatje zo met je fiets op de achtergrond. :D Nuttige review! :)