Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 9,7" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Zwart Review

Kid_StevieTestpanel 21 oktober 2015, laatste update op 25 oktober 2015, 1.015 views

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Zwart (Testpanel)

Deze tablet is dun, licht en heeft een mooi en helder scherm, maar biedt verder weinig spannends, maar op enkele minpunten na doet de Tab S2 zeker niet onder voor de concurrentie. De grote vraag is misschien, wat wil en verwacht je van een tablet voor je tot aankoop overgaat.

Pluspunten

• Dun & licht
  • Snel
  • MicroSD
  • Fingerprint reader

Minpunten

• Geen C-type USB of quick charge
  • Audio en plaatsing speakers
  • Niet bekend over updates (5.1.1 of 6.0)

Dankzij Tweakers en Samsung heb ik 2 weken de tijd gehad om de Samsung Galaxy Tab S2 9,7" te testen en hier natuurlijk een review over te schrijven. Dus aanschouw hier de review, waarbij ik mij voornamelijk gericht heb op dagelijks gebruik, zo wel gericht voor privÚ als zakelijk gebruik. Ik focus mij niet op benchmarks aangezien die overal wel te vinden zijn, maar meer hoe een tablet bevalt na twee weken gebruik, iets wat je, naar mijn idee, wilt weten als lezer van reviews. Ook geen hele verhalen over hardware, want ook dat zegt niet alles.

Ik bezit zelf helaas geen andere tablets, dus ik zal niet diep in kunnen gaan op het vergelijken met andere tablets.

Inhoudsopgave Review
Inhoud
Design
Fingerprint
Audio
Camera
Accessoires
OS & Apps

Bij het openen van de doos valt direct op hoe licht en dun de tablet is. Behalve een standaard usb naar micro-usb en adapter bevat de doos weinig extra’s. Er zit verder alleen nog een pinnetje in om de micro-sd in de tablet te kunnen stoppen en een kleine snel start handleiding.

Bij het opladen van de tablet valt mij gelijk op dat er dus geen c-type aansluiting op de tablet zit, naar mijn idee een gemiste kans. Veel devices krijgen deze en het had niet misplaatst geweest op deze tablet. Zeker bij het ontbreken van draadloos laden. Ook snelladen word dus niet ondersteund door de tablet. Nu veel devices een of beide opties hebben is dit een gemiste kans in de Tab S2.

De tablet is dus licht en dun. Iets wat ook andere tablet gebruikers direct opvalt. Hierdoor is de Tab S2 ook zeer fijn vast te houden, ook al is hij 9.7” groot. De tablet is ook met 1 hand goed vast te houden en daardoor goed te bedienen zonder steun of de tablet op tafel te leggen. Ideaal als je iets aan meerdere mensen wil laten zien, denk bijvoorbeeld aan een verjaardag, of voornamelijk voor zakelijk gebruik, op een beurs. Of als je gewoon zelf een filmpjes zit te kijken, een spelletje aan het doen bent, of natuurlijk Tweakers aan het lezen bent.

Batterij
Door zijn enorm slanke ontwerp moeten er natuurlijk concessies worden gedaan, helaas, maar niet verwonderlijk is dit gedaan op de batterij. Waar zijn voorganger van vorig jaar nog een 7,900mAh accu bezat, heeft de Tab S2 er een van 5,870mAh. Dit is nog steeds meer dan de iPad Air 2, maar betekend dus wel minder uren zonder te laden. Dit is zeker te merken met het bekijken van films of het doen van spelletjes. Na nog geen uurtje redelijk goed gebruik was ik 10% van de accu kwijt. Dit licht natuurlijk ook aan bijvoorbeeld spelletjes of apps die soms meer van de accu vragen dan andere apps.

Het volledig opladen van helemaal leeg naar 100%, duurde zo’n 4 uur, zonder deze verder te gebruiken of aan te hebben staan. Hier is dus al snel het gemis van snelladen duidelijk of anders draadloos laden. Je zult de tablet tijdig aan de kabel moeten hangen wil je niet opeens zonder batterij zitten. Natuurlijk is dat niets nieuws, maar snelladen of draadloos laden had een fijne bijkomstigheid geweest en niet vreemd geweest bij een device in 2015.

Tijdens het opladen werd de tablet erg warm, niet zo heet dat hij niet meer beet te houden was, maar wel opmerkelijk warm. Hier was ik bang dat dit vaker zou gebeuren, maar tijdens het kijken van films of het doen van spelletjes bleef dit nog beperkt.

Het scherm
Als we het hebben over concessies doen dan hoeven we het niet over het scherm te hebben. Het scherm van de Tab S2 is scherp en erg helder. En dankzij het sAmoled scherm is wit ook mooi wit en zwart ook echt zwart. Softwarematig kan er nog wel geswitcht worden naar verschillende scherm-instellingen. Naast een ultra-bespaarstand, waarbij alleen een paar beperkte apps te gebruiken zijn en het scherm op zwart wit gaat, is er ook een leesstand, waarbij wit niet meer wit is, maar gelig. Ik vond dit persoonlijk niet prettiger lezen en schakelde snel terug naar de gewone stand, wat gewoon al erg prettig leest.

De helderheid past zich goed aan op de hoeveelheid licht in de omgeving en daardoor voor mij in het donker ook niet te fel. Natuurlijk is dit geen nieuw truckje, maar werkt wel erg goed, wat niet bij alle devices altijd het geval is.

Op het screenshot hierboven is wel het grootste nadeel van het scherm te zien. Bij films krijg je enorme zwarte balken door de beeldverhouding van de tablet (4:3) ten opzichte van de meeste films (16:9). Wil je een tablet vooral gebruiken voor films kijken, is dit dus een belangrijk punt om mee te nemen in je overweging. De films komen verder wel erg mooi uit de verf op dit mooie scherm, wat misschien het minpunt van de beeldverhouding pijnlijker maakt.

De 4:3 verhouding is door Samsung gekozen voor lezen, aangezien dit dezelfde verhouding is als boeken en e-readers. Ik ben zelf geen enorme boeken lezer, maar bij het lezen van langere stukken op websites en dergelijke bevalt de tablet zeer goed. De boekenworm die meer wil dan een e-reader zou wel eens heel blij kunnen worden van deze tablet en zijn formaat.

Hardware
Qua hardware komen we bij de specs en benchmarks. Zoals al eerder genoemd is dit informatie die ondertussen overal wel te vinden is en naar mijn idee niet alles zeggen over de tablet.

De tablet bevat een iets minder snelle en oudere processor dan de Samsung Galaxy S6 in zich heeft, maar van het minder snelle is weinig van te merken in het dagelijks gebruik. De Tab S2 bevat een octacore, met een quad-core 1.9 GHz en een quad-core 1.3 GHz. Waarbij de 1.9GHZ quad core zijn werk doet wanneer er een zwaar beroep gedaan word op de processor, maar op de minder intensieve momenten gaat de 1.3ghz quad-core aan het werk. Dit zorgt voor besparing wanneer het nodig is, maar ook dat het systeem snel genoeg is wanneer dat verwacht wordt.

De tablet bevat 32GB aan opslaggeheugen wat uit te breiden is met een micro-sd kaart. Met de snelste micro-sd van Samsung werkt perfect, maar ook andere micro-sd kaartjes zullen de klus klaren. Verder zit er 3GB aan geheugen en wifi en bluetooth 4.1.

Al met al een snelle tablet met een zeer mooi scherm. iPad gebruikers uit mijn omgeving en niet-smartdevice-gebruikers waren toch wel heel benieuwd naar deze dunne tablet met een zeer mooi scherm. Ook voor hen werkte de tablet vlot en was hij door zijn formaat zeer goed vast te houden en te gebruiken. De iPad gebruikers waren misschien niet direct om, maar hun nieuwsgierigheid was zeker wel gewekt.

Ik ben zelf ook nog even naar de winkel geweest om de iPad Air 2 te bekijken en mij viel direct op dat de Tab S2 toch wel echt een heel stuk lichter is en daardoor ook veel prettiger beet houd dan de iPad Air 2.

Veel devices hebben de laatste tijd een fingerprintscanner gekregen, zo ook de Tab S2, ingebouwd in de home button. Geen verkeerde plek, aangezien je hier toch ook de tablet mee opent, al vraagt dit er wel om, om altijd met de juiste vinger, op de juiste manier de tablet te openen. Ik heb wat extra aandacht besteed aan de fingerprintscanner omdat bij goed functioneren ideaal is in dagelijks gebruik, maar zodra dit minder goed werkt, het praktisch onbruikbaar is.

Na ingebruikname van de tablet leek deze functie erg slecht te werken. Maar naarmate ik dit meer ging gebruiken werkte dit beter. Dit is, denk ik, enerzijds te danken aan eigen gewenning, je leert wat het beste werkt en hoe je je vinger moet houden. Ook hielp het om meerdere vingers toe te voegen en ook de eerder gescande vinger opnieuw toe te voegen. Helaas kan je er niet voor kiezen een vinger opnieuw te scannen, dus zal je je soms als het scannen niet helemaal goed is gegaan je vinger voor een 2e keer moeten toevoegen.

Na 2 weken werkt het erg goed en heb ik maar zeer zelden dat ik niet in 1 keer de tablet weet te openen. Ik heb verder niet getest hoe veilig de fingerprint scanner is en of deze dus makkelijk te kraken is. Hier durf ik dus niets over te zeggen, maar voor dagelijks gebruik en het niet hoeven swipen of codes in te voeren is de fingerprintscanner een zeer fijne functie.

Deze tablet moet het helaas niet hebben van zijn geluid. Ik weet niet hoe de kwaliteit is van het geluid bij andere tablets, maar bij de tab S2 is dit niet geweldig. Met mijn HTC One m7 ben ik misschien ook wel erg verwend om goede speakers in een mobile device te hebben. De vraag die wel ook gesteld moet worden is natuurlijk hoe vaak je de speakers daadwerkelijk gaat gebruiken? Negen van de tien keer keek ik filmpjes of luisterde ik toch mijn muziek over headphones of via de Chromecast en heb ik de speakers dus weinig gebruikt. Voor die paar keer dat je filmpjes kijkt is het minder erg.

De plaatsing van de speakers zijn naar mijn idee erger. Zo zitten de speakers onderaan als je de tablet rechtop houdt, maar bij het kijken van films, wanneer je het scherm kantelt, zitten ze aan een kant van de tablet, waardoor het geluid ook maar van een kant komt. Als je de tablet dan ook nog beet houdt, houdt je je handen over de speakers en demp je het geluid. Nogmaals, vaak zul je niet via de speakers luisteren, maar mocht je dat wel doen, zul je merken dat de speakers op een vreemde plek geplaatst zijn.

Waarom je een camera in een tablet zou willen heb ik nooit begrepen, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. De camera die in deze tablet zit is verder ook niet heel bijzonder, 8mp en de front een 2,1mp. Veel telefoons kunnen dit beter af en telefoons zijn natuurlijk sowieso al handzamer voor het maken van foto’s.

Ik reken de tablet hier niet op af aangezien ik dit minder belangrijk vind. Wel had, naar mijn idee, een betere optie geweest als de front camera van hogere kwaliteit was zodat deze beter te gebruiken zou zijn voor bijvoorbeeld Skype gesprekken. Aangezien ik mijzelf eerder zie Skypen op een tablet, dan foto's maken.

Een groot voordeel van een Android tablet is de mogelijkheid om aanpassingen te doen aan de OS. Natuurlijk kunnen andere ROMS ge´nstalleerd worden, maar voor deze review wil het gewoon houden op de standaard Android skin van Samsung: TouchWiz.

Veel device fabrikanten brengen hun Android devices uit met een skin die over Android heen ligt. Hierdoor kunnen ze extra functies of net een ander ontwerp aanbieden. Zo dus ook Samsung die al jaren TouchWiz in hun Android devices gebruikt. Het is natuurlijk smaak, maar ik vind vanille Android, Android zonder sausje van de hardware fabrikanten, een stuk fijner en mooier dan al de skins. Waar andere bedrijven wat meer richting de vanille kant gaan, blijft Samsung bij zijn Touchwiz, wat ik zelf verschrikkelijk vind.

Dit is bijvoorbeeld terug te zien bij de instellingen of de homescreen. Het menu vind ik onoverzichtelijk, al zal gewenning hier ook een rol in spelen. Sommige functies binnen de instellingen een beetje weg gestopt en koste enige moeite om te vinden. De homescreen van TouchWiz heeft grote icons en is minder mooi en overzichtelijk dan andere beschikbare launchers. Door naar links te Swipen krijg je op je Homescreen Briefing, een zusje van Flipboard voor de Samsung toestellen. Aangezien ik zelf al Feedly gebruik en Google Now op mijn telefoon heb ik hier zelf niet veel aan en dit dus al snel uitgeschakeld.

Met de de nadelen van TouchWiz en toch het gemis van Google Now op de tablet heb ik na een weekje dan ook de Google Now Launcher ge´nstalleerd. Dit werkt al vele mater prettiger en ziet er, naar mijn idee, een stuk beter uit. Naar links swipen brengt nu Google Now en ook de app louncher is overzichtelijker dan die van Samsung.

Voor de launcher zijn er natuurlijk meer alternatieven, maar qua opties en dergelijk zal je het mee moeten doen. Ook het snel menu met notificaties is natuurlijk TouchWiz en vind ik persoonlijk niet mooi.

Pre-installed applicaties
De pre-installed apps bieden weinig bijzonders, zoals My Files om je bestanden te bekijken, een internetbrowser en Galaxy Apps, een alternatieve app store, met minder aanbod en ook weining bijzonders. Andere Pre-installed apps zijn de bekende apps van Google zoals Youtube en Maps, maar ook alle Office apps van Microsoft zijn pre-installed.

De enige ‘bijzondere’ app is misschien SideSync. Deze maakt het mogelijk om je bestanden van je tablet of zelfs je tabletscherm draadloos te bekijken op een ander device, bijvoorbeeld je computer. Dit is voor de een nuttiger dan voor de ander en ik denk dat dit ook handiger is voor mensen met een telefoon dan een tablet. Ik kreeg deze functie helaas niet draadloos werkend op mijn Windows 10 computer en ook de klantenservice van Samsung, die mij wel vriendelijk te woord stond, kon mij niet helpen. De software op de pc crashte voortdurend waardoor ik dit alleen met kabel kon testen.

Klantenservice
Ik wil benadrukken dat het crashen van de applicatie op mijn computer gebeurde, het is moeilijk om na te gaan waar dit aan lag. Ook goed om te benoemen is dat de klantenservice dus wel vriendelijk was en probeerde een oplossing te zoeken. Het enige minpunt was misschien dat het telkens vrij lang duurde voor zij met een antwoord op een vraag op met een oplossing kwamen.

Natuurlijk hoop je met een aanschaf van een product geen klantenservice nodig te hebben, maar service is ook belangrijk en het is dus goed om te weten dat ze je vriendelijk te woord staan en helpen met het zoeken naar een oplossing.

Zelf ge´nstalleerde applicaties
Helaas heeft Adobe zijn apps nog niet beschikbaar gemaakt voor tablets, hier had ik namelijk graag mee aan de slag gegaan. Wat wel werkte en ook goed werkte was het bedienen van mijn DSLR van Sony. Hier miste ik helaas wel nfc om de connectie te leggen, maar buiten dat was de verbinding snel gelegd en werkte de app goed. Het bedienen van de camera kan net zo makkelijk op een kleiner device, maar voor het bekijken van net gemaakte foto’s is een tablet ideaal. De tab S2 leent zich hier uitstekend voor, ik val in herhaling, maar door zijn formaat, lichte gewicht en daarbij ook het mooie scherm is de tablet ideaal om te gebruik bij het fotograferen.

De micro-sd die met adapter in mijn camera zit is ook direct in de tablet te gebruiken, waardoor ik direct foto's kan bekijken. Daarnaast is het ook goed mogelijk om in combinatie met de My Passport Wireless van Western Digital foto's en video's te bekijken. Deze schijf bevat een SD-card reader en foto's en videos zijn dus direct naar de schijf te schrijven. Hierna is de schijf perfect te benaderen via de tablet en erg handig om foto’s en video’s mee te bekijken. De Tab S2 doet dit verder zonder problemen, al kan de tablet niet alle bestanden direct afspelen. Hier zijn natuurlijk talloze apps voor om dit probleem op te lossen en met 32GB en het uit te breiden geheugen zijn die paar extra’s apps geen enkel probleem.

Updates
Op dit moment is alleen in Amerika de update naar Android 5.1.1 beschikbaar, hier draait de tablet nog op 5.0.2. en kan Samsung hier verder weinig over vertellen. Ook over een eventuele update naar 6.0 is niets over bekend behalve dat de Tab S2 deze wel krijgt. Aangezien de update naar 5.1.1 hier nog niet is uitgerold zal ook de update naar 6.0 nog wel even op zich laten wachten. Dit is natuurlijk wel erg jammer voor een device van een paar maanden oud wat nu dus hier in Europa al achterloopt op updates (5.1.1).

Het typen op de tablet gaat als bij veel tablets en is weinig bijzonders, zowel negatief of positief over te melden. Korte stukjes typen zijn geen probleem, maar zodra je grotere stukken wil typen is een toetsenbord erg handig.

Ik heb helaas verder geen accessoires kunnen testen, maar Samsung biedt wel een paar cover opties, waaronder een met toetsenbord.

Voor de Tab S2 9.7” bied Samsung twee accessoires: de Book Cover GALAXY Tab S2 (9.7)

Een cover, die bij het sluiten ook het scherm sluit. Een accessoire die we vaker hebben gezien, en naast standaard zwart en wit ook beschikbaar in de kleuren Gold, Ruby Wine of Mint. De cover kost je 59,99. Het geheel weegt trouwens 60% van je tablet, dus die wordt wel weer zwaarder, niet zo gek met zo’n lichte tablet, maar met cover is deze natuurlijk ook beter beschermt.

Naast de standaard Book Cover is er ook de Keyboard variant, die ook, niet geheel onverwacht, een keyboard bevat. De Book Cover Keyboard Galaxy Tab S2 is alleen beschikbaar in zwart of wit en kost je 169,99. Het mooie hiervan lijkt mij dat het toetsenbord ook is los te halen en je deze dus niet altijd hoeft mee te slepen, aangezien dit de tablet natuurlijk nog zwaarder maakt. Opvallend genoeg staat er op het moment van schrijven ook geen gewicht voor dit accessoire gemeld.

Er zullen vast vele andere third party accessoires beschikbaar zijn, maar aangezien ik niets heb kunnen testen wil ik hier niet verder op in gaan, maar leek het mij goed te benoemen wat Samsung zelf bied.

De prijzen zijn trouwens die op de website van Samsung worden aangegeven, mogelijk zijn of komen er nog acties of bieden winkels andere prijzen.

Of dit de beste tablet is in zijn prijsklasse durf ik niet te zeggen aangezien ik ze niet allemaal naast elkaar heb kunnen testen. De tablet is verder niet veel duurder dan concurrenten en het is dan ook belangrijker om te kijken wat je van je tablet verwacht. Het gewicht en formaat van de tablet is uitzonderlijk en de tablet heeft dan ook een groot streepje voor op bijvoorbeeld de iPad air 2.

Is de Tab S2 Řberhaupt de perfecte tablet? Nee, ik vind zelf de plaatsing van de speakers, niet de nieuwste hardware en software, de schermverhouding en de TouchWiz Skin flinke minputen. Betekend dit dan dat je spijt zou krijgen van je aanschaf? Nee, dat zeer waarschijnlijk niet, het is een zeer goede tablet die ongelooflijk dun en licht is. Ik mis de tablet dan ook direct nu hij terug is naar zijn eigenaar. Door zijn formaat is hij makkelijk mee te nemen en snel er bij te pakken. Ideaal voor veel momenten, zowel privÚ als zakelijk. Wil je veel films kijken op de tablet weet ik niet of dit je ideale aankoop is en als je niet al teveel haast hebt, zou je kunnen wachten of Samsung komend jaar met een ander alternatief komt, want dat ze een goede tablet kunnen maken, dat is zeker, nu nog een paar puntjes op de i.

In een zin is de Samsung Galaxy Tab S2 is een zeer goede, dunne en lichte tablet, die verder weinig spannends biedt, maar ook zeker niet onderdoet voor concurrentie.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Zwart?

Dankjewel voor je reactie. Dat klopt helemaal! Ik doelde in mijn review meer op het feit dat Samsung weinig informatie heeft gegeven over wanneer de update komt en wat er veranderd (icm TouchWiz). Mede omdat de update naar 5.1.1 er hier nog niet eens is en zij daar ook geen informatie over kunnen geven.

Maar nogmaals dankjewel voor je opmerking, ik heb de review er nog even op aangepast, want het is wel goed om te benoemen dat de update er wel komt. Ik lees alleen bij het schrijven nog wel eens over dergelijke zinnen heen omdat ik dan zelf al wel weet wat ik bedoel :9