Specificaties Laser printer (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung SL-C430W Review

JukeboxBill 18 oktober 2015, laatste update op 18 oktober 2015, 785 views

Samsung SL-C430W

Kleine, maar goede printer, alhoewel de diepte ca 10 cm groter is dan de specificatie aangeeft, omdat de papierlade uitsteekt. Afdrukkwaliteit van foto's is goed. En bij alleen tekst blijft ook in eco-stand het resultaat acceptabel.

Pluspunten

• Afdrukkwaliteit boven verwachting
  • Klein
  • Geluidsarm

Minpunten

• Complexe software
  • Geen invoer voor enkele vellen

Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 3
Na twee HP Laserjets voortijdig te hebben afgedankt vanwege voortdurende problemen met de tonercassettes, nu maar eens gekozen voor een Samsung.
Ik wilde niet meer het risico lopen om veel geld uit te geven voor een printer en na verloop van tijd er weer achter te komen dat tonercassettes veel korter meegaan dan opgegeven of beginnen te lekken als ze pas half leeg zijn, dus nu maar deze relatief goedkope printer gekocht.

Op het eerste gezicht valt de printer niet tegen. Installatie op een Windows 7 PC gaat vlot. Op mijn Linux laptop duurde het wat langer omdat de Linux driver voor deze nieuwe printer nog niet in de distributie zit en dus apart moet worden gedownload. En installaties op Linux gaan nu eenmaal wat moeizamer dan op Windows.

Een fotoprint op A4 formaat rolt er ruim binnen de volgens specificatie 26 seconden uit. De kleurweergave is zonder meer goed, ook op gewoon papier. Bij gebruik van fotopapier worden de kleuren iets dieper en heeft de afdruk meer contrast. Wel is er op de effen vlakken wat bandvorming dwars op het papier zichtbaar, maar niet hinderlijk.

Er is een aparte Eco Driver meegeleverd, die telkens na een printopdracht wordt geactiveerd. Daarmee kan je instellingen doen betreffende besparingen op toner, dubbelzijdig afdrukken en kan je ook selecteren of je afbeeldingen of tekst wil weglaten in een document.
Het extra Eco Driver venster is wel wat irritant als je snel even wat wil afdrukken, maar maakt je wel bewust om zuiniger om te gaan met papier en toner. Voor tijdelijk drukwerk is de afdrukkwaliteit op 25% nog steeds zeer acceptabel.
In het Eco Driver venster wordt ook een schatting van de besparing weergegeven.

Volgens de handleiding zou deze printer 220 grams fotopapier kunnen verwerken. Ik heb daarvan nog een stapeltje liggen dus gelijk even geprobeerd. Helaas blijkt dat niet te kunnen. Bij de eerste afdruk liep het papier vast, bij de tweede en derde poging kwam de afdruk niet op de goede plek terecht. Bovenin bleef een te groot wit kader over en onderin viel een deel van de afbeelding weg.
Afdrukken op 160 grams gewoon papier gaat wel goed.

Verder zou je volgens de handleiding het zware papier per vel in moeten voeren. Maar dan krijg ik de foutmelding dat de papierlade leeg is. En een extra papierinvoer voor enkele vellen ontbreekt op deze printer. Dus even op een envelop of een ander afwijkend papierformaat tussendoor iets afdrukken is er ook niet bij. Die optie ga ik misschien nog wel missen.

De meegeleverde software is nogal overweldigend: behalve de Eco-driver zijn er nog de Easy Printer Manager, Samsung Printer Center, Samsung Universal Printer Installer en de Samsung Printer Diagnostics. Waar het allemaal precies voor nodig is, ben ik nog niet helemaal achter. Wel heb ik gezien dat het in de Printer Diagnostics nodig is om accoord te gaan met het verzenden van de gegevens naar Samsung. Zonder accoord kan je dus niet eerst zelf even kijken wat het probleem is, voordat je besluit om de gegevens op te sturen.

Wat me verder opvalt is dat deze printer niet van tijd tot tijd in actie komt, zonder dat er een printopdracht is gegeven. Mijn vorige HP-printers maakten regelmatig kabaal, maar ik heb nooit kunnen achterhalen wat er dan gebeurde. Deze printer is lekker stil, zelfs tijdens het afdrukken.

Al met al ben ik wel tevreden met deze printer, maar ik moet afwachten hoe bij deze de tonercassettes zich gaan houden.

Heb jij ook een Samsung SL-C430W?

Vraagje. Ik krijg het nergens gevonden maar hoeveel papier kan er in de lade bak? Ik weet dat hij bij gebruik uitsteekt.
Ik kan daar in de handleiding ook niets over vinden, maar hoeveel papier er in kan, is natuurlijk ook wel afhankelijk van de zwaarte van het papier.
Ik heb even gemeten en de ruimte voor het papier is 13 mm hoog. Een pak 80 grams papier van 500 vel is 55 mm hoog. Dus kan er in theorie 500*13/55 = 118 vel in. Omdat een vers pak papier vast op elkaar is gestapeld, zal er praktisch gezien ca. 100 vel inpassen.
De volgende vraag is dan: kan je 100 vel achter elkaar afdrukken. In theorie is in de uitvoerbak ook ruimte voor 100 vel , maar omdat het papier er niet helemaal vlak uitkomt, zal dat in de praktijk een stuk minder zijn. Ik schat het op ca. 25 vel.