Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 9,7" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Wit Review

SnoeiKoeiTestpanel 18 oktober 2015, laatste update op 27 oktober 2015, 2.084 views

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Wit (Testpanel)

Is de Samsung Galaxy Tab S2 9,7" met zijn snelheid, compacte afmetingen en lage gewicht en boven alles: zijn prachtige scherm dé ideale reisgenoot voor de fotograferende techliefhebber? Lees hier hoe uitgebreid ik deze veelzijdige tablet aan de tand gevoeld heb!

Pluspunten

• Briljant scherm!
  • Afmetingen (beeldverhouding en dikte)
  • Laag gewicht
  • Snelheid
  • Uitbreidbaar geheugen (dmv MicroSD-slot)
  • Uitstekend geluid bij gebruik koptelefoon
  • Extra software (o.a. MS Office)

Minpunten

• Plaatsing speakers op de onderzijde
  • Afwezigheid notificatie-LED
  • Meegeleverde software soms wat simpel
  • Geen ondersteuning S Pen
  • Geen NFC

De Samsung Galaxy Tab S2 als reisgenoot van een hobbyfotograaf

7. Gebruikte hardware en software
    1. Hardware
    2. Software

1. Inleiding
Ik ben een redelijk fanatiek hobbynatuurfotograaf. In mijn weekends en vakanties breng ik een flink deel van mijn vrije tijd door in de natuur om daar met name insekten en landschappen vast te leggen. Ik heb daarbij een kleine selectie vaste reisgenoten: mijn fototas met digitale spiegelreflexcamera en objectieven, mijn verrekijker en een boek met stafkaarten. Aan die samenstelling is al jaren weinig gewijzigd. Natuurlijk is er op een gegeven moment wel een smartphone bijgekomen, die ik onderweg bijvoorbeeld gebruik voor navigatie in de auto en voor het invoeren van mijn libellen- en vlinderwaarnemingen in binnen- en buitenland. Maar het relatief kleine scherm van een smartphone (niet eens héél mini want mijn Honor 6 plus heeft een 5.5" scherm) heeft toch zijn beperkingen. Op een telefoonscherm uitgebreid zoeken op digitale landkaarten naar nieuwe excursielocaties is bijvoorbeeld gewoon niet handig.

Ook mijn werkwijze is uiteindelijk maar weinig veranderd in de loop der jaren: ik ga op pad, ik maak een heleboel foto's, kan in het veld maar slecht beoordelen of het resultaat naar volle tevredenheid is en kan dan pas thuis écht zien wat de buit van de vakantie of fototrip is. Jammer, want soms zou je -na het zien van je foto's- willen dat je nog ter plaatse was en de boel toch nog eens over kon doen.

De laatste tijd begint het aan me te knagen dat moderne tablets wellicht iets kunnen toevoegen aan mijn fototrips. Misschien kan een goede tablet één of meerdere van mijn vaste reisgenoten wel vervangen, of op zijn minst aanvullen met nieuwe functionaliteit? Kan ik mijn workflow aanpassen met moderne middelen? Foto's vanaf locatie delen met de buitenwereld? Ik begon te vermoeden dat een snelle tablet met een goed scherm die rollen wel eens zou kunnen vervullen maar meestal is proberen niet gratis.

Toen Tweakers en Samsung in het kader van de introductie van de nieuwe Samsung Galaxy Tab S2 op zoek waren naar kandidaten die de nieuwe tablet op originele wijze aan de tand wilden voelen wist ik dan ook niet hoe snel ik me moest aanmelden.

Ik wil Tweakers en Samsung hierbij hartelijk bedanken dat ik de kans heb gekregen de bedachte tests ook daadwerkelijk uit te voeren en er zo achter te komen of de Samsung Galaxy Tab S2 dé ideale reisgenoot voor mij is!

http://static.tweakers.net/ext/f/eO33oNXdkJccJsj1C0Ogec0o/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/rcqC5LhQ7Diu1DBt6IqMZC7T/medium.jpg
Twee van m'n natuurfoto's

2. De Samsung Galaxy Tab S2 9,7" wit
2.1 Specificaties
De (wat mij betreft) belangrijkste specificaties op een rijtje:
Afmetingen (hxbxd)237 x 169 x 5,6mm
BesturingssysteemAndroid 5.0.2 *
Werkgeheugen3GB
Opslag32GB, uitbreidbaar met max. 128GB Micro-SD

Bron: website Samsung

* N.B. Pricewatch vermeldt in de specificaties dat deze tablet draait op Android 5.1 maar het reviewexemplaar draait op 5.0.2.
Op het forum wordt gemeld dat ook na de laatste software-update van Samsung de tablet nog steeds draait op 5.0.2.
Er zijn geruchten dat de Tab S2 later een OTA update naar Android 6 zal krijgen.
2.2 Eerste kennismaking
De Samsung Galaxy Tab S2 wordt geleverd in een doosje waar behalve de tablet een USB-lader, kabeltje en snelstartgids in zitten. Die snelstartgids bevat echt bar weinig informatie (een overzicht van knoppen en aansluitingen, informatie over hoe je de tablet moet opladen, waar je een echte handleiding kan vinden en hoe je je tablet correct moet weggooien. Dat laatste heb ik niet in de praktijk gebracht.) Hoewel ik geen tablet heb of heb gehad, ben ik niet onbekend met Android, al ben ik gewend aan telefoonschermpjes en een ander fabrikantensausje (HTC's Sense, Huawei's Emui). Aan de slag dus!

http://static.tweakers.net/ext/f/RiRo1v5Lp2XAv4yZ64Jkshn9/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/FCeCTZbplRj2bV4ILN7CHBHq/medium.jpg
Verpakking (L). Verpakking en inhoud (R)

Het eerste wat indruk maakte bij het zien van de tablet was hoe plat en licht het geheel is. Ongelofelijk dat men tegenwoordig zo veel techniek in zo weinig ruimte kan proppen.

http://static.tweakers.net/ext/f/aYJSEQwFoKNEuuXc8lOwvvnO/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/hOge2MkXS031dr23oamRZgrS/medium.jpg
De Tab S2 is met een dikte van 5,6mm ongekend dun (L). Plat en platst: Honor 6+ bovenop de Samsung Galaxy Tab S2 (R)

Uiterlijk maakt de tablet verder een nette, afgewerkte indruk. Dat de achterkant van kunststof is gemaakt vind ik, in tegenstelling tot wat ik als vaak terugkerende kritiek zie langskomen, geen nadeel. De Tab S2 voelt stevig aan en ik vind het gebruikte stroeve kunststof prettiger vasthouden dan metaal. Al met al voelt de Tab S2 voldoende stijf en sterk aan dat ik hem continu in mijn fototas zou durven meenemen. Alleen zou ik wel het prachtige scherm willen beschermen uiteraard. Ik vind het jammer dat bij een duur product als een luxe tablet niet standaard een eenvoudige cover wordt meegeleverd.

http://static.tweakers.net/ext/f/VET31Lyamhqx5otdImPgTGqb/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/AwquMRJGi34rxreuaUIIby9n/medium.jpg
Voor- en achterkant van de Galaxy Tab S2.

Na het aanzetten van de tablet volgt de tweede prettige verrassing: sprankelende kleuren en intens zwart brengen de tablet werkelijk tot leven. Ik weet dat niet iedereen dol is op de spetterende oververzadiging waarmee Samsung zijn Super Amoled displays standaard instelt maar afhankelijk van de toepassing kan het mij wel bekoren en het is in ieder geval goed dat het scherm tot zulk kleurengeweld in staat is mocht het nodig zijn.
Foto's met een flinke vergroting tonen aan dat de 9,7" versie van de Tab S2 in ieder geval een RGB-matrix en geen PenTile RGBG. Dat komt de scherpte van het beeld ten goede. Het beeld ziet er dan ook volkomen scherp uit en het lukt me niet met het blote oog individuele pixels te zien. Het feit dat de Tab S2 een iets lagere resolutie heeft dan de voorganger, Tab S, is wat mij betreft dus ook geen enkel probleem.

http://static.tweakers.net/ext/f/XMK4rh6xKuj0RINxhSnVDz8V/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/KbJI170rlfbJL31IY2R5Xbw1/medium.jpg
Ingezoomd op het scherm en detail van de RGB-pixelmatrix.

Vervolgens maak ik kennis met het gastprofiel waarop ik met de tablet aan het werk kan. Ik speel wat met de instellingen: ik zet de taal op Engels, het scherm op de felst mogelijke stand (en vervolgens terug naar automatisch want zo fel mogelijk is gewoon té fel), WiFi aan etc. Volgens de handleiding moet ik een realistischer (minder verzadigde) beeldschermmodus kunnen kiezen in de instellingen maar die keuze is niet beschikbaar op het gastprofiel. Jammer, maar dat het normaal wel kan neem ik voor kennisgeving aan.

Ook stel ik de vingerafdrukscanner in. Naast het ontgrendelen van je Tab S2 bieden de beveiligingsinstellingen ook de mogelijkheid via je vingerafdruk in te loggen op internetpagina's. Deze functie kreeg ik op het gastprofiel echter niet werkend.
Bij het ontgrendelen kom ik er al snel achter dat je vinger vaak niet herkend wordt als je hem schuin op de sensor legt ten opzichte van de stand waarin je de vingerafdruk hebt ingeleerd. Maar je kunt meerdere vingerafdrukken toevoegen en dat mogen afdrukken van dezelfde vinger zijn, verschillend gepositioneerd. Als je hier een beetje mee experimenteert werkt de scanner snel en feilloos.

http://static.tweakers.net/ext/f/cEAqwj6vNv3ZALBfMnJqcA4U/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/NTOWCpISMPy6PUTzLguFThyP/medium.jpg
De vingerafdrukscanner

Tevreden met de eerste kennismaking log ik in op mijn Google-account en installeer ik de apps waarmee ik een tweetal testcases wil uitvoeren.

3. Testcase 1: In het veld
3.1 Tab S2 als tweede camera-interface
De eerste testcase vindt plaats in het veld.

Stel je een klaterende beek voor met helder, zuurstofrijk water. Het is hoogzomer en boven het water vechten tientallen mannetjes Weidebeekjuffer (Calopteryx splendens) om het beste territorium: het topje van een waterplant waar vrouwtjes hun eieren op kunnen afzetten. Een prachtige show want Weidebeekjuffermannen zijn metallic groen en blauw, met donkere vleugels en een vlinderachtige vleugelslag.
Als ik deze situatie mooi wil vastleggen kan ik het beste mijn camera, op statief, midden in de beek neerzetten, zo laag mogelijk boven het water. Maar als ik dan achter mijn camera blijf staan maak ik het water troebel met mijn voeten, ik verstoor de stroming, ik sta in het licht en beekjuffers zijn schuw. Dus wat doet een Tweakende fotograaf met een Canon dSLR en een luxe Samsung tablet? Die bedient de camera vanaf de tablet, een meter verderop hoog en droog op de oever!

http://static.tweakers.net/ext/f/w8HleYaYUDfGsZVTllcRuchB/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/T8zv7a8Qi5mmyuBzxy88paHX/medium.jpg
Weidebeekjuffer (Calopteryx splendens), territoriaal mannetje (L) en eiafzettend vrouwtje (R)

Omdat het inmiddels midden oktober is en de wind naar het oosten is gedraaid, vliegen er echter nauwelijks vlinders of libellen meer rond. Insecten zijn koudbloedig en hebben dus warmte nodig om te kunnen functioneren. Bij gebrek aan warmer weer moet ik dus maar een simulatie uitvoeren van een dergelijke fotosessie: qua techniek en handelingen dezelfde omstandigheden maar dan in de kou (ondanks de zon is het erg guur) en in een andere omgeving. En met, bijvoorbeeld, meeuwen in plaats van buitenaards mooie insecten.

Buitendijks bij de Friese waddenkust zet ik mijn camera op het statief, sluit de Galaxy Tab S2 er op aan via een USB OTG- en een USB-kabel en zwengel de app DSLR-Controller (Beta) aan. De camera schakelt automatisch over op live view en op de tablet verschijnt het beeld dat de camera "ziet" (met een kleine vertraging van een enkele tiende van een seconde) plus een interface waarmee alle belangrijke camera-instellingen kunnen worden aangepast: de belichtingsparameters ISO-waarde, sluitertijd en diafragma, in welke mate je wil over- of onderbelichten (ook instelbaar voor een eventuele flitser), witbalans, focusmethode, belichtingscontrole, enkele of continue opname. Een histogram moet de fotograaf inzicht bieden in de belichting en men kan verschillende overlays tonen om te helpen met het bepalen van compositie. Tenslotte toont de user interface nog hoeveel foto's er nog op de geheugenkaart van de camera passen en hoeveel jus de camera-accu nog heeft.

http://static.tweakers.net/ext/f/dofkHP56kWxsdnxQ4HRJjYUu/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/uTebSlxDzv6u2CUXvP7Iy4iV/medium.jpg
Testopstelling (L) en screenshot van DSLR-Controller (R)

Ook bij gebruik in de volle zon is het scherm nog goed af te lezen. Op de foto lijkt het zonbeschenen scherm donkerder dan in werkelijkheid maar dat heeft vooral te maken met het feit dat de witte rand de neiging heeft overbelicht te raken. De camera compenseert dat door de hele foto wat donkerder te maken en dus ook het display. Omdat ook de pupillen van je ogen de neiging hebben te compenseren bij fel licht is de zwarte uitvoering van de Tab S2 waarschijnlijk nog fijner te gebruiken in de volle zon.

http://static.tweakers.net/ext/f/379unXEK0pXNCiKUo2kcIaZe/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/W65UmDuUZUUwtDKbJG861K2t/medium.jpg
Zelfs in de volle zon is de Tab S2 nog vrij goed af te lezen.

In ieder geval is het geen enkel probleem om op het tabletscherm compositie en belichting te controleren en corrigeren van de te maken foto's. Wat wel lastig blijkt is automatisch scherpstellen op het punt dat je daarvoor aanwijst. Dat ligt echter niet aan de Tab S2 of de gebruikte software: bij gebruik van Live View kan de Canon EOS 600d niet scherpstellen door middel van fasedetectie maar moet er worden teruggevallen op de minder snelle en accurate contrastdetectie. Mocht ik deze manier van fotograferen vaak willen toepassen, dan kan het lonen te investeren in een camerabody met hybride autofocus.
3.2 Draadloos
Een nieuwsgierige Tweaker stopt uiteraard niet bij experimenteren met een kabeltje als er ook een draadloze mogelijkheid geboden wordt. Op de website van de app DSLR Controller staat een handleiding voor een draadloze oplossing: door custom firmware te flashen op een bepaald model portable WiFi router van TP-Link kun je die router veranderen in een zender/ontvanger voor aan je camera en kun je je tablet of telefoon als draadloze afstandbediening gebruiken. Omdat ik dit toch al eens wilde proberen had ik een dergelijke router reeds op de plank liggen.

http://static.tweakers.net/ext/f/KilJ0mJoFxvKtDUr8fMcLi8t/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/2Q96i27TG7orxQAsg25FYcL1/medium.jpg
De TP-Link TL-MR3040 Wireless N router. Rechts de router in actie.

Draadloos kon ik bij mijn test maximaal ongeveer 40 meter van mijn camera vandaan lopen met de tablet zonder het signaal helemaal te verliezen. Zelfs met een minimaal signaal bleef de beeldverbinding in stand en kon ik alle instellingen van de camera probleemloos blijven wijzigen. Ongeacht de afstand was de vertraging qua beeld tussen camera en tablet merkbaar groter dan bij de bedrade oplossing (ongeveer een halve seconde) maar tenzij je snel bewegende dieren of objecten probeert vast te leggen zal dat over het algemeen niet direct een probleem zijn.

http://static.tweakers.net/ext/f/ZgaG4AQJl5cICOL6GQ12xex4/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/ob7whfSgExhv1RS69kMr1ooo/medium.jpg
Draadloos selfies maken over afstanden tot zo'n 40 meter (L). Na het maken van foto's zijn er verschillende acties mogelijk (R).
3.3 De ingebouwde camera's
De Samsung Galaxy Tab S2 beschikt over een 2.1MP front camera voor selfies :X video calls en een 8MP camera op de achterkant. Wat mij betreft had men er makkelijk voor kunnen kiezen die laatste weg te laten. Ik ben niet onder de indruk van de fotokwaliteit en door de afmetingen van een tablet vind ik zo'n camera ook niet praktisch in gebruik. Daarnaast ontbreekt een (LED-)flitser, waar door de camera nog minder bruikbaar wordt in iets moeilijker lichtomstandigheden. Wie zo nu en dan even snel een snapshot wil maken heeft meestal ook wel een telefoon bij zich.
Om toch een Tweakerwaardige toepassing voor de 8MP camera te noemen: Samsung biedt onder de noemer "Galaxy Essentials" een 3D-scanprogramma genaamd 3D Capture aan waarmee je een quick&dirty 3D-model kunt laten maken door een volledige ronde om een object heen te maken terwijl de camera draait. Ik heb er mee gespeeld maar de modellen die het zelfs bij een eenvoudig voorwerp oplevert zijn wel heel erg ruw en niet zonder meer bruikbaar.

http://static.tweakers.net/ext/f/AlHVplwiR03J1CCrI6Y5udKT/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/95EtB4GHkq7VUWKrQTn4yWPD/medium.jpg
Testfoto's met de ingebouwde 8MP camera.

4. Testcase 2: Nagenieten en verwerken
4.1 Het binnenhalen van de buit
De tweede testcase kan overal plaatsvinden: nog steeds in het veld, terug op de camping, in een hotel of vakantiehuisje of gewoon thuis op de bank.

Als je, zoals in mijn voorgaande experiment, toch al je camera en tablet aan elkaar hebt gekoppeld door middel van een kabel, is het uiteraard verreweg het makkelijkst om je gemaakte foto's meteen naar je tablet te halen via die verbinding. De DSLR Controller app biedt de mogelijkheid om via thumbnails gemaakte foto's te selecteren die je vervolgens naar je tablet kunt kopiëren, naar keuze als raw of jpg of beiden (indien je je foto's in die formaten laat wegschrijven door de camera, uiteraard). Het naar de tablet kopiëren van een raw bestand van gemiddeld 25MB kost zo'n 3 seconden via USB-kabel.

Ook met de draadloze variant kunnen foto's direct naar de tablet worden gehaald vanuit DSLR Controller maar dat kost meer tijd: ongeveer 6 seconden per foto.

http://static.tweakers.net/ext/f/In93gXxDnJP8hNGIAn72m6IG/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/FesQXndywRHvWTPjByGkY3M0/medium.jpg
Bestanden binnenhalen op de Tab S2 via DSLR Controller

De Galaxy Tab S2 beschikt ook over een intern Micro-SD-lezertje, waarmee je de opslagcapaciteit van de tablet met max. 128GB kunt uitbreiden. Om deze interne kaartlezer te gebruiken om direct geheugenkaartjes uit de camera uit te lezen is om meerdere redenen niet praktisch: ten eerste moet je Micro-SD-kaartje in een sleetje (vergelijkbaar met SIM-houders van telefoons) en om dat sleetje uit de tablet te halen moet je een dun pinnetje in een klein gaatje prikken. Ten tweede zijn Micro-SD-kaarten alleen met adapter bruikbaar in m'n dSLR, wat meer gedoe betekent met kleine onderdeeltjes die je makkelijk kwijtraakt tussen het hoge gras.
Veel praktischer is om een extern kaartlezertje te gebruiken waar direct de geheugenkaart uit de camera in kan. Bij deze test gebruik ik een kaartlezer van Hama waar zowel SD- als Micro-SD-kaarten van verschillende types in kunnen. Als file manager gebruik ik een app met de naam ES File Explorer, voor veel Androidgebruikers waarschijnlijk een bekende naam. Hiermee zijn gemaakte foto's makkelijk te kopiëren, verplaatsen of verwijderen. Nadeel van ES File Explorer is dat raw bestanden niet met thumbnail worden getoond. Om foto's dan toch snel terug te vinden laat ik mijn camera zowel raw als jpg wegschrijven.

http://static.tweakers.net/ext/f/ARcQSCRwllcPNoARNXN4KTCG/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/Yc5SoYs2YU67czNNbMVRA1Qu/medium.jpg
Externe en interne card reader.
4.2 Correcties uitvoeren en exporteren
Maak je normaal foto's in .jpg formaat, dan laat je camera allerlei correcties los op je foto's: de witbalans wordt bepaald, er gaat een verscherpingsfilter over je foto heen, etc. Ik fotografeer altijd in raw (ruwe sensordata zonder enige interpretatie, compressie of correctie) omdat ik dan zelf controle heb over die correcties. Bovendien hebben raw-bestanden een hoger dynamisch bereik (meer tinten tussen volledig wit en volledig zwart) waardoor je onder- of overbelichte delen vaak nog kunt redden. Normaal doe ik die correcties thuis achter de PC.
Maar ook voor je Android tablet bestaat er een keur van apps die het mogelijk maken je raw-bestanden te openen en dan volgens de door jou gewenste instellingen te exporteren. De app die ik voor deze testcase gebruik heet Photo Mate R2 en biedt ongeveer dezelfde mogelijkheden voor bewerking van raw-bestanden als bijvoorbeeld Adobe Bridge: alle belangrijke opties voor belichtingscorrecties zijn aanwezig, net als filters voor ruisonderdrukking, verscherping, correctie van lensdistortie etc.

http://static.tweakers.net/ext/f/VpXEC3M0bYjF8bh6UOOM02Lv/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/qkuSANEeDo7uY1HZ6Kf95XuU/medium.jpg
Photo Mate R2 en de vele mogelijkheden om correcties uit te voeren op raw-bestanden.

http://static.tweakers.net/ext/f/197Vmqad3fuk2MbsTOYbMlZI/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/8LHgc3NFejtDRZJdMzdkHYCZ/medium.jpg
Naast correcties en filters kunnen ook uitsnedes uit foto's worden gemaakt vanuit Photo Mate R2.

In principe laat je deze bewerkingen real time los op een preview van je raw-bestand. Als je tevreden bent exporteer je je foto naar een gewenste locatie, gewenst bestandsformaat en gewenste naam. Dat exporteren kost redelijk wat tijd (ongeveer 13 seconden per foto) maar je kunt het als batch loslaten op een selectie van foto's die je wil verwerken, dus je hoeft er niet bij te blijven. Uiteraard is deze export niet destructief: het originele raw-bestand blijft ongewijzigd. Wel wordt er een .xmp-bestand opgeslagen waarin wordt vastgelegd met welke settings de export plaatsvindt. De volgende keer dat je hetzelfde raw-bestand weer opent in Photo Mate R2, kun je dus weer verder werken met dezelfde bewerkingen als uitgangspunt.

http://static.tweakers.net/ext/f/7EynQehNn42R1YrEpgX1rF6h/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/rhQNTKnd1X5ZOkPp8y4mlHb3/medium.jpg
Opties voor het exporteren van foto's: hoe en waarheen (L). Het exporteren duurt even (R).

Bij deze stap is het uiteraard essentieel dat de weergave van je foto's op het scherm correct is. Voor zover ik kan ontdekken is er geen mogelijkheid het scherm van de Galaxy Tab S2 zelf te kalibreren. Ik bezit ook niet de meetapparatuur om te onderzoeken hoe groot de fout in kleurweergave is maar als ik mag afgaan op tests die op internet te vinden zijn (voorbeeld) is de kleurfout erg klein, zeker vergeleken bij Samsung tablets van vorige generaties.
Zoals ik eerder heb vermeld zou het volgens de handleiding mogelijk moeten zijn te kiezen uit diverse beeldschermmodi maar helaas zijn die niet toegankelijk op het gastgebruikersprofiel van het verstrekte reviewexemplaar. Mocht je overwegen om een Tab S2 te kopen om foto's te bewerken, dan verdient het aanbeveling te testen of er een kleurprofiel is waarbij je foto's zonder oververzadiging worden afgebeeld.

Wellicht lijkt een tablet niet de beste keus als je raw-bestanden wil openen en bewerken. Die hebben namelijk bij een consumentencamera als de Canon EOS 600d al een grootte van zo'n 25MB per foto en bij professionele camera's is dat zelfs nog veel meer. Maar de Samsung Galaxy Tab S2 lijkt geen enkel probleem te hebben met dergelijk grote fotobestanden. Foto's verschijnen bijna zonder vertraging op het scherm, de preview van de wijzigingen is real time, alleen het exporteren van bewerkte foto's duurt enige tijd. Moet je honderden foto's achter elkaar verwerken dan is een snelle laptop of desktop een handiger keus maar wil je, zoals ik, belangrijke foto's ter plaatse kunnen beoordelen en verwerken, dan heeft deze tablet alles in huis wat je nodig hebt.
4.3 Het resultaat: genieten en delen
Hoewel foto's maken al een belangrijk deel van de sport is wil je ze achteraf natuurlijk ook makkelijk kunnen bekijken en delen. Er bestaan legio fotogalerij-apps. Samsung levert er al één mee ook, een app met de veelzeggende naam "Gallery". Met deze app kun je makkelijk foto's kijken gesorteerd op folder, op datum of op onderwerp, maar aan de app zelf valt verder niks in te stellen. Ik kijk mijn foto's liefst tegen een donkere achtergrond en dat kan bijvoorbeeld niet. Er is ook geen optie om de schermhelderheid te overrulen zodra je foto's kijkt. Daarom heb ik QuickPic geïnstallleerd, want die app heeft deze functies wel.

http://static.tweakers.net/ext/f/6mWWTbtt7fyoO8BA2p16o2D2/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/XIguYoquRDDhD8APT5FouVE7/medium.jpg
De Samsung-appGallery (L) en QuickPic (R).

Foto's kijken is geen rocket science: uiteraard is Gallery prima in staat foto's snel en goed op het scherm te tonen. Alleen is deze app mij dus wat té eenvoudig. QuickPic biedt legio mogelijkheden om foto's te verplaatsen en organiseren, op verschillende manieren weer te geven, te beveiligen (bijvoorbeeld door middel van een wachtwoord) en back-ups te maken. QuickPic biedt voor dat laatste de mogelijkheid gebruik te maken van cloud back-up van QuikPic zelf maar er is ook koppeling mogelijk naar een andere cloud service. Daarnaast kunnen foto's zowel met Gallery als met QuickPic direct gedeeld worden via daarvoor geschikte apps.

http://static.tweakers.net/ext/f/RebfeviVDkHtzHnIshbv6JWm/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/oCFd96dTcH2cMOVsmM7f1FCb/medium.jpg
Ik gebruik QuickPic om foto's te organiseren, kijken en delen.

Voor het delen of back-uppen van foto's is natuurlijk een internetverbinding nodig. Aangezien de Tab S2 een zeer snelle en stabiele WiFi-module aan boord heeft, is dat via een access point zo geregeld. Mocht die niet voor handen zijn, dan kan men altijd nog een telefoon gebruiken om een WiFi hotspot op te zetten. Heb je vaak internet nodig op plaatsen waar geen WiFi beschikbaar is, dan is er ook een LTE-versie van de Samsung Galaxy Tab S2 verkrijgbaar.

Telefoon als WiFi hotspot.

Neem je de tijd om je fotocollectie op een handige en logische manier te organiseren, dan heb je aan de Samsung Galaxy Tab S2 wat mij betreft hét ideale digitale fotoboek. Op het prachtige scherm komen je foto's volkomen tot hun recht en door de minimale afmetingen neem je je portfolio overal met je mee.

5. Ontspanning
Uiteraard kan de boog niet altijd gespannen zijn. Na een lange, warme dag in het veld (waarbij dikwijls te weinig gegeten en gedronken is en vele uren achter elkaar zijn doorgebracht in de volle zon) heeft zelfs de meest fanatieke natuurvorser behoefte aan ontspanning en dom vermaak.
5.1 Internet
Tweakers kunnen gemiddeld niet lang zonder internet en als ik zo'n mooie tablet in handen heb ben ik daarop geen uitzondering. Waar veel reviews over de vorige Galaxy Tab S meldden dat scrollen door lange pagina's vaak schokkerig ging, heeft de Tab S2 daar totaal geen last van. Zelfs pagina's met veel grafisch geweld laten zich vlot en zonder haperen scrollen. En het oog wil ook wat: op het scherm waar ik zo lyrisch over ben is het een feest om webcomics als Unsounded te lezen.
Ook met pagina's met embedded 3D-modellen van Sketchfab heeft de tablet geen enkele moeite. Draaien, pannen en zoomen op de modellen is geen enkel punt.
Uitzondering op dit alles is een zeker huiskamertopic vol animated GIFs dat de beide standaard meegeleverde browsers na verloop van tijd steevast doet crashen maar het is maar de vraag of je dat Samsung kunt aanrekenen.

http://static.tweakers.net/ext/f/tX1SCn1LJVV5R4yjFpGiEyXz/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/xjYshSZ42PbGkmYOYOEfLBpC/medium.jpg
Staat er al wat nieuws op de frontpage? (L). Teveel animated GIFs is niet goed voor de browser (R).
5.2 Spelletjes
Ben je uitgesurft of heb je geen internetverbinding bij de hand, dan kun je er altijd nog voor kiezen om spelletjes te spelen op je tablet. Ik ben niet zo'n mobiele gamer maar ik was wel benieuwd of ik een "ultiem Tab S2-spel" kon vinden en naar mijn mening is Badland precies dát. Het is niet het nieuwste spel en ongetwijfeld ook niet het zwaarste. Badland is een vrij eenvoudige side scroller waarin je een klein zwart wezentje bestuurt door een wereld die bestaat uit een prachtig kleurrijke achtergrond en allerlei gevaren en obstakels in de vorm van zwarte silhouetten. Op de Tab S2 komen de levendige kleuren en het inktzwarte zwart van het Super Amoled-scherm prachtig uit en het lijkt wel alsof het spel speciaal voor deze tablet gemaakt is.

http://static.tweakers.net/ext/f/ADkx17NVhFrDauuP2EXQFLhF/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/hugypGaSlCEc01Q2UML4JXK5/medium.jpg
Screenshots uit Badland.
5.3 Films kijken
Zijn je duimen moe van het gamen, of is je reactievermogen niet meer zo best, dan wordt het tijd voor een nog passiever vorm van ontspanning: het kijken van films of series. Met de tablet op schoot zwengel ik Netflix aan en zoek een serie uit met nieuwe afleveringen.

Opnieuw blijkt duidelijk dat de Tab S2 ideaal is voor het weergeven van grafisch materiaal. Ik kijk normaal het liefst TV in een kamer met enigszins gedimd licht en dan valt het normaal snel op dat zwart eigenlijk grijs is. Daarvan is uiteraard totaal geen sprake bij dit display.

Ik merk direct dat een koptelefoon eigenlijk wel noodzakelijk is: films kijk je altijd in landscape en dan bevinden de speakers van de tablet zich beiden aan óf de linkerkant, óf de rechterkant van het scherm, op de kopse kant van de tablet. Heb je de tablet op schoot, dan worden de speakers al gauw deels afgedekt door kleding of je hand en klinkt het geluid gedempt. De geluidskwaliteit uit de speakertjes is sowieso niet geweldig maar niet slechter dan ik verwachtte.

Linker speaker en koptelefoonaansluiting

Een beeldschermverhouding van 4:3 resulteert bij modern videomateriaal steevast in zwarte balken boven en onder het videobeeld. Misschien komt het door het intense zwart van het Super Amoled-display maar mij storen die zwarte balken in de praktijk eigenlijk helemaal niet. Ik kan me echter voorstellen dat deze tablet voor mensen die veelvuldig video's kijken niet direct de meest logische keus is. Mocht je deze zwarte balken wel lichtelijk storend vinden, dan kan ik je aanraden voor de zwarte uitvoering te kiezen, aangezien ze daar minder opvallen (ik ben naar de Mediamarkt geweest om dit te testen en het maakt echt verschil).

Verdere ervaringen met het kijken van video op de Tab S2: full HD video's spelen vlot af en zonder haperen. Ook na anderhalf uur kijken is de tablet niet merkbaar warm geworden. De accu gaat gedurende die tijd niet schokkend achteruit. De tablet is licht genoeg om gedurende lange tijd vast te houden maar anderhalf uur je arm omhoog houden is uiteraard niet prettig; dan is een stand of dock toch wel aan te raden.

http://static.tweakers.net/ext/f/R8vHRmKkmLBEEefNvHkaThuz/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/OzQCTkwidAk0IDbwt22qBMyo/medium.jpg
Films en series kijken met koptelefoon en Netflix.
5.4 Outdoor apps
Naast alle bovengenoemde apps heb ik nog twee toepassingen getest die ik hier kort wil vermelden.

Zoals in de inleiding is te lezen bevat mijn fototas (als ik in Nederland op pad ben) altijd een zogenaamde topografische inventarisatieatlas. Dit is een boekwerk met stafkaarten van heel Nederland. Ik gebruik deze stafkaarten om te zoeken naar mogelijk interessante plekken (beekjes, vennen, heideterreinen, moeraszones). Dat is vaak een stuk makkelijker zoeken dan op kaartmateriaal op een klein telefoonschermpje. Op mijn telefoon heb ik daarnaast OsmAnd+ staan, een kaart- en navigatieapp die gebruik maakt van offline kaarten van OpenStreetMap. Als het moet, dan moet het, maar voor prettig gebruik is een telefoonscherm veel te klein voor zo'n applicatie.
Dat probleem heeft een 9,7" tablet uiteraard niet. Hoewel niet zo groot als een stafkaartenboek, is het scherm groot genoeg om alle interessante details plus een flink deel van de omgeving weer te geven, zonder dat het scherm dichtgroeit met interface-elementen. Erg praktisch is dat, zoals eerder genoemd, het scherm zelfs in de volle zon nog prima af te lezen is. Kaarten laden snel en vloeiend en ook de GPS heeft snel een fix. Ik heb de afgelopen twee weken uitgebreid met OsmAnd+ gespeeld op de Tab S2 en ik ben er zeer over te spreken. Wat mij betreft is deze tablet een prachtige aanvulling van de excursietas en een regelrechte vervanging van de zware atlas.

Offline Open Street Maps kaarten raadplegen met OsmAnd+

Met de astronomie-app SkEye krijgt de Galaxy Tab S2 er weer een hele nieuwe toepassing bij. Deze app geeft de sterrenhemel weer zoals die op jouw locatie, op dit tijdstip zichtbaar (of, bij bewolking of daglicht, onzichtbaar) is. Sterrenbeelden en namen van sterren zijn zichtbaar en het is ook mogelijk zelf te zoeken op naam, waarna pijltjes op het scherm je naar de juiste ster of sterrenbeeld leiden. Als je locatie is ingesteld houd je de tablet simpelweg voor je en dan zie je welke sterren er in die richting zichtbaar zijn. Omdat je ogen voor sterren kijken goed aan het donker gewend moeten zijn kun je SkEye instellen op night vision modus, waarbij het beeld zwart/rood wordt weergegeven. Kijken naar rood licht tast namelijk niet je vermogen tot nachtzicht aan. Het feit dat het Super Amoled scherm geen gebruik maakt van backlight (en zwart dus echt zwart is) helpt hier goed aan mee. Opnieuw een app die al ouder is maar speciaal gemaakt lijkt te zijn voor de Tab S2.

http://static.tweakers.net/ext/f/5mJc1J8Wgf5L11DETVxI9snq/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/QZhGWikNmD2DVJ8PU8xK3w3n/medium.jpg
Sterren kijken met SkEye. Normale (L) en nachtmodus (R).
5.5 Gebundelde software
Samsung staat er om bekend flink wat apps mee te leveren op tablets en telefoons. Soms is dat een nadeel want niet iedereen vindt iedere app handig maar het neemt wel ruimte in op je tablet.
Waar niet iedereen even blij mee zal zijn bijvoorbeeld is dat MS Office geïnstalleerd is. Het gaat hier om een volledig gratis versie met beperkingen qua functionaliteit. Voor mij zijn de functies die wél beschikbaar zijn meer dan voldoende. Ik vind het dan ook wel handig dat ik geen extra moeite hoef te doen om verschillende soorten Office-documenten te kunnen openen, bewerken of maken. Voor een ander wellicht een minpunt maar ik ben er wel blij mee!

Naast voorgeïnstalleerde software staat er op het tweede home screen ook een widget die toegang geeft tot zogenaamde Galaxy Essentials en Galaxy Gifts. Deze apps staan niet voorgeïnstalleerd maar moeten je helpen alles uit je Galaxyproduct te kunnen halen. Je kunt zelf kiezen of je gebruik maakt van één of meerdere van deze apps dus in de weg staat het niet.
Een app die wel leuk werkt is het tekenprogramma ArtRage. Hiermee kun je met verschillende tekenmaterialen tekenen en schilderen en daarbij gebruik maken van verschillende layers. Wat ik dan jammer vind (maar eigenlijk voor de rest niet direct mis) is dat de S Pen van Samsung niet ondersteund wordt door de Tab S2. Tekenen moet je dus met je vinger en dat werkt toch niet zo lekker als zou kunnen.

6. Conclusies
Ik heb nu ruim twee weken dagelijks met de Samsung Galaxy Tab S2 9,7" gewerkt en gespeeld en dat is een ervaring geweest die absoluut naar méér smaakt. Hoewel ik vooraf geen ervaring had met Samsungtablets voel ik me inmiddels ervaren genoeg om een eindoordeel uit te spreken over dit product. Dat dat oordeel over het algemeen positief zal uitvallen zal geen verrassing zijn, als je deze hele review tot hier gelezen hebt. Hieronder volgt een korte samenvatting van mijn ervaringen:
6.1 Featureset, prestaties en ergonomie
De Samsung Galaxy Tab S2 9,7" is een zeer compleet product. Bij het gebruik dat ik voor ogen heb zijn er maar weinig features die ik zou missen (hoogstens ondersteuning van S Pen en aanwezigheid van een notificatieLED) en dat zijn dan niet eens dingen die ik heel belangrijk vind.

Qua prestaties kan ik alleen maar heel positief zijn: de tablet is supersnel, meer dan capabel voor toch redelijk zware toepassingen als fotobewerking en het scherm is werkelijk fenomenaal. Zelfs met intensief gebruik heb ik de Tab S2 afgelopen weken niet vaker dan om de dag hoeven opladen. Daarmee is de accuduur wat mij betreft dus ook meer dan voldoende.

Op het gebied van ergonomie zijn er positieve en negatieve dingen te zeggen. Positief zijn uiteraard het lage gewicht, de praktische bezel (nergens te smal om beet te pakken), het feit dat de tablet zo vlot en snel overal op reageert en tenslotte het feit dat de tablet bij intensief gebruik nauwelijks warm wordt en al helemaal geen bijgeluiden (koeling) produceert.
Negatief is wat mij betreft vooral de plaatsing van de speakers op de onderzijde. Nu ben je eigenlijk gedwongen een koptelefoon te gebruiken bij het kijken van films of het luisteren van muziek omdat je anders snel naar gedempt geluid zit te luisteren en simpelweg geen prettig stereogeluid hebt.
6.2 Bouwkwaliteit
Hoewel Samsung er voor gekozen heeft alleen de buitenrand rondom van metaal te maken en de achterkant van kunststof is, voelt de Tab S2 stijf, sterk en degelijk aan. Nergens ontdek ik kieren of speling in de behuizing waar het niet thuishoort. Het geheel maakt beslist geen extreem kwetsbare indruk en met een hoes om met name het display te beschermen tegen krassen zou ik deze tablet zonder zorgen meenemen in mijn fototas.
6.3 Beeld- en geluidskwaliteit
Het Super Amoled scherm van de Samsung Galaxy Tab S2 is zonder meer dé sterke kant van deze tablet. Kleuren zijn sprankelend, het scherm kan echt goed fel (in de meeste omstandigheden té fel) worden ingesteld, het contrast is extreem. Qua resolutie heeft de Tab S2 een stapje terug genomen ten opzichte van de Tab S maar de resolutie is nog steeds zo hoog dat ik totaal niet in staat ben individuele pixels te zien. Omdat de 9,7" versie geen PenTile RGBG scherm maar een RGB-scherm heeft is het beeld daarnaast volledig scherp.

Op gebied van geluid scoort de Tab S2 minder goed. Dat heeft vooral te maken met de speakers, die op de korte kant van de tablet geplaatst zijn en bij het kijken van video dus altijd beiden links of rechts van het scherm zitten. Speakers op de voorkant van het product maken je tablet uiterlijk misschien minder strak maar geven beduidend beter geluid. Hecht je aan goed geluid, dan doe je er goed aan een koptelefoon te gebruiken. Daarmee is dat hele "probleem" meteen opgelost want de Tab S2 produceert dan een vol geluid met goede weergave van lage en hoge tonen. En het geluid kan pijnlijk hard gezet worden.
6.4 Eindoordeel
De Samsung Galaxy Tab S2 9,7" is naar mijn mening een uitstekend product dat met wat extra apps is om te toveren tot de ideale reisgenoot van een hobbyfotograaf als ik. Met een gangbare winkelprijs van zo'n ¤475 is deze tablet fors aan de prijs maar als je graag met Android werkt krijg je voor dat bedrag met mijn eisen- en wensenpakket niets beters.
Op het moment draait de tablet op Android 5.0.2. Als er inderdaad, zoals het gerucht gaat, een update komt naar Android 6 (met verbeterd energiemanagement en meer functionaliteit voor de vingerafdrukscanner) is de Samsung Galaxy Tab S2 ook nog eens behoorlijk future proof.

7. Gebruikte hardware en software
7.1 Hardware
Bij deze test is, naast de Samsung Galaxy Tab S2, de volgende hardware gebruikt:

CameraCanon EOS600d
Card readerHama USB2.0 OTG Hub / Kaartlezer
ReisrouterTP-Link TL-MR3040
TelefoonHonor 6 plus
HeadsetSteelseries GW2 Gaming Headset
OverigStatief, USB OTG kabel, verschillende USB-kabels, diverse SD-kaarten
7.2 Software
Daarnaast zijn de volgende Android-apps gebruikt:

Aansturen cameraDSLR Controller (Beta)
FotogalerijQuickPic Gallery
FotobewerkingPhoto Mate R2
File managerES File Explorer
KaartenOsmAnd+ Maps & Navigation
InternetbrowserChrome Browser
Films / series kijkenNetflix
Sterren kijkenSkEye Astronomy
SpelBadland

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Wit?

Tenminste een review die echt kijkt wat zo'n ding nu kan als je het hem moeilijk maakt.
Alleen mijn email lezen of een website bekijken kan ik op elke tablet en de kale technische gegevens zijn overal te vinden. Bruikbaarheid buiten en fotobewerking stellen heel wat hogere eisen en die zijn zelden af te lezen uit reviews.
Erg nuttig.
Bedankt voor je positieve reactie! Ik weet dat ik een beetje een niche bedien met zo'n review. De reviews met benchmarks en hele verhalen over theoretische prestaties en softwareversies en SOCs blijven duidelijk het populairst op Tweakers. Gisteren en vandaag wordt mijn review zelfs ineens als "oppervlakkig" aangemerkt. Ik ben blij dat ook mijn aanpak dus als nuttig ervaren wordt.
Het is goede en uitgebreide review, ook leuk dat je over fotobewerking vertelt in je review.
Dank je! Ik had eigenlijk verwacht dat tablets in het algemeen gewoon nog niet geschikt waren voor fotobewerking. Maar het viel me alleszins mee en is gewoon goed te doen op de Tab S2.
Gedegen, originele en van duidelijke foto's voorziene review!.
Je zou er zelf ook meteen mee aan de slag willen gaan.