Aten CS62DU Review

Brutez 27 mei 2009, 1.245 views

Aten CS62DU

Pluspunten

• gemakkelijk switchen d.m.v. een los meegeleverde druk toets of hotkeys
  • KVM en audio zijn eventueel afzonderlijk van elkaar te switchen
  • switched ook zonder problemen digitale output van geluidskaart
  • heeft een gedeelde USB 2.0 poort voor beide computers
  • gunstige prijs

Minpunten

• bij opstarten van de computer moet de monitor gekoppeld zijn. zo niet, dan draait de monitor op de lage resolutie van veilige modus.

Features Score: 4
De CS62DU is een handige en compacte DVI switch voor het koppelen van 2 computers.
Tijdens het gebruik onder Windows stuit ik wel op een kleine onvolkomenheid.
Bij opstarten van de computer moet de monitor gekoppeld zijn. Zo niet, dan ziet het systeem slechts een 'KVM monitor' en weigert een hogere resolutie dan de veilige modus. Je moet je systeem weer herstarten om de gewenste resolutie te kunnen draaien.
Maar gezien de relatief gunstige prijs van de switch kan ik daar mee leven.

Een tip voor x64 Vista gebruikers:
Door tussenkomst van de switch had ik een probleem met het herkennen van de monitor onder Vista x64. Aangezien mijn monitor al wat ouder is (Benq FP937s+) had ik geen drivers voor een x64 OS.
Mocht je daar ook een probleem mee hebben, dan kun je eenvoudig je eigen x64 monitordriver maken mbv het programmaatje PowerStrip. Heel simpel de standaard Generic Pnp Monitor Device Driver van Windows editten met je max freq. Google is your friend.

Heb jij ook een Aten CS62DU?

- bij opstarten van de computer moet de monitor gekoppeld zijn. zo niet, dan draait de monitor op de lage resolutie van veilige modus.
Dat heeft waarschijnlijk niet eens met de switch te maken, maar met het feit dat je videooutput van je computer wacht op een signaal van de monitor om de juiste resolutie naar toe te sturen. Ontvangt hij dit signaal niet, dan zal hij de lage reso pakken. Dus het zal idd wel een nadeel zijn, maar het ligt niet aan de switch. Als er namelijk geen signaal opstaat, kan hij moeilijk iets doorsturen.
je hebt gelijk. Ik heb namelijk dezelfde KVM-switch en geen last van het probleem. Zowel bij mijn Macbook als mijn PC met een 8800GT heb ik er geen last van....
Misschien handig om te vermelden: dit product is niet meer leverbaar, maar vervangen door de CS682.
nou ja. ik ben geen switch goeroe, maar ik had begrepen dat een meer geavanceerde switch de monitor data kon opslaan. in dat geval ziet het systeem bij het opstarten niet een 'KVM monitor', maar een monitor met de juiste max resolutie.