Specificaties Laser printer (Zwart) - Bekijk alle specificaties

Samsung ML-1865 Review

MrBreaker 18 oktober 2015, 294 views

Samsung ML-1865

Mooie monochrome printer voor weinig geld. De Afdrukkwaliteit is zonder meer goed te noemen en het verbruik van toner is ook erg goed. Door enkel SPL als printertaal ben je wel gebonden aan de Samsung driver. Jammer zijn de erg duidelijke zichtbare loopbanen in het papier van de transportrollers.

Pluspunten

• Mooie afdrukkwaliteit
  • Weinig toner verbruik
  • Bijna nooit paper jams

Minpunten

• Erg zichtbare loopbanen in het papier van de transportrollers

Inktverbruik Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4

Index

Ik was op zoek naar een monochrome simplex (dus zwart wit, enkelzijdige) laserprinter voor een zo laag mogelijke prijs.

De interface op de printer moest minimaal USB (standaard vandaag de dag) zijn. Dat ging dus wel lukken...

Het plan was om de printer in de meterkast in de buurt van mijn NAS te zetten. Daarom ging de voorkeur uit naar een printer, die een kleine footprint qua afmetingen in beslag zou nemen.

Zo ben ik op de Samsung ML-1865 uitgekomen voor een bedrag van ¤ 49,99 bij de Paradigit.

Specificaties

Overzicht

FunctiesPrinten / Print Screen-knop / AnyWeb Print

Afdrukken

Snelheid (mono)Tot 18 ppm bij A4-formaat (19 ppm bij Letter-formaat)
ResolutionTot 1 200 x 1 200 dpi effectieve output
First Print Out Time (Mono)Minder dan 8,5 seconde (uit actiefstand)
EmulatieSPL (Samsung Printer Language)
DuplexHandmatig

Papierverwerking

Invoercapaciteit en typenCassette voor 150 vel
Output Capacity and Type100 vel papier met de bedrukte kant naar beneden
Media SizeA4, A5, Letter, Legal, Executive, Folio, Oficio, ISO B5, JIS B5, Envelope (Monarch, No.10, DL, C5), Aangepast
Media TypeNormaal, Dun, Katoenpapier, Gerecycled, Archief, Gekleurd, Voorbedrukt, Etiketten, Bond, Dik, Enveloppen, Karton, Overheads

Algemene kenmerken

Processor300 MHz
Geheugen/opslag8 MB
Compatibile besturingssystemenWindows 2000 / XP / Vista / 7 / 2003 Server / 2008 Server, Mac OS X 10,3 tot 10,6, Verschillende Linux-besturingssystemen
InterfaceHigh-Speed USB 2.0
GeluidsniveauMinder dan 50 dBA (afdrukken)
Taakcyclus, maandelijksTot 5 000 pagina's
Afmetingen (BxHxD)341 x 224 x 184 mm
gewicht4,2 kg

Consumptieartikelen

YieldStandaardcartridges: gemiddeld rendement van 1 500 standaardpagina's (wordt geleverd met een starttonercartridge voor 700 pagina's). Vermeld cartridgerendement conform ISO / IEC 19752
type1-delige cartridge
Model CodeMLT-D1042S

Ervaring
Eenmaal thuis gekomen heb ik de printer uitgepakt en aangesloten. De printer zit aan twee kanten in erg dik piepschuim en is hierdoor goed beveiligd tegen transportschade.

Het printklaar maken is erg simpel, een kwestie van de spanningskabel en de (niet meegeleverde) USB kabel aansluiten. Hierna de transport tapes verwijderen van de diverse componenten en het papier plaatsen in de cassette. Dan de printerdriver installeren en het printen kan beginnen.

Nadat de printerdriver geïnstalleerd was, bleek dat de Samsung ML-1865 precies doet wat hij moet doen, namelijk printen & dit precies volgens de opgegeven specificaties van Samsung.

Ook is hij lekker compact en past zo makkelijk in de meterkast.

De afdruksnelheid van 18 pagina's per minuut op A4, voldoen hiermee aan mijn verwachtingen (welke zijn afgeleid van de spec's).

Ik gebruik hem i.c.m. mijn Synology USB Station 2, waardoor het een netwerkprinter is geworden. Ook dit werkt perfect en zonder problemen.

Doordat ik de printer in de meterkast heb staan, trekt er relatief veel vocht in het papier.
Met printen trekt het papier dan ook helemaal krom (een laserprinter fixeert/smelt de toner in/op het papier met ongeveer 140 °C en hierdoor trekt het vocht uit het papier, wat daardoor weer krom trekt).
Vaak ondervind een printer hiervan de nodige problemen (paperjams en afdrukkwaliteit problemen). Wellicht door het feit dat dit een simplex printer is (het papier hoeft maar op één zijde door de printer), heeft deze printer daar totaal geen last van.

Ook blijft de afdrukkwaliteit mooi ondanks het vochtige papier. Vocht beïnvloed het printproces, het papier wordt namelijk 'geladen' door een "transferroller". Als papier vochtig is, wordt het door dezelfde spanning minder goed 'geladen' en heb je dus minder "transfer" (overdracht) van toner (met name op deze vochtige plekken) in het papier.

Voor meer informatie over het laser printproces, bekijk deze video:

Wat een minpunt van deze printer is, zijn de (erg zichtbare) loopbanen van de druk van de transportrollers in het papier. Ik vind dit echter niet storend. Overigens hebben meer fabrikanten de druk van de transportrollers niet onder de knie :-( Ik heb dit nl. vaker waargenomen, zelfs bij dure MFP's (multi functional printer) met een afdrukvolume van 20.000 afdrukken per maand.

Hier een voorbeeld van de loopbanen van de ML-1865 op Navigator papier:

De afdrukkwaliteit is goed. Met zijn resolutie van 1200 x 1200 dpi maakt de printer mooie scherpe afdrukken. De gradaties van de monochroom afdrukken zien er goed uit en zijn mooi egaal. De printer beschikt over een toner bespaar functie. Bij het gebruik van deze functie blijven de afdrukken van goede kwaliteit. De toner zit goed gefixeerd op/in het papier en geeft niet (of nauwelijks) af.

De geluidsproductie van de printer is normaal voor een laserprinter. Bij het printen hoor je het geluid van de printhead (het draaien van de polygon mirror) en het geluid van de aandrijving (voor het papier transport door de printer). Voor een laserprinter specificeer ik het geluid aan de zachte kant tot normaal.

Paperjams
Daar doet deze printer niet aan! De enkele keer dat het papier wel vast liep (was mijn eigen schuld => ik had het papier zelf niet goed gesneden en in de haast ook niet los gemaakt) toen was het papier eenvoudig te verwijderen. Is een kwestie van klepje open, klepje weer dicht en hij spuugt de vastgelopen pagina zelf uit (voor de technici onder ons, hij voert dan een purge uit).

Komt de pagina er dan nog steeds niet uit dan moet je hem met de hand verwijderen en dat is goed te doen. Zoals al aangegeven, staat mijn printer in de meterkast en hierdoor is het papier relatief erg vochtig. De meeste printers krijgen met vochtig papier last van paperjams. Deze printer is totaal niet gevoelig voor vochtig papier.

Drivers & Stabiliteit
Drivers en stabiliteit geef ik een voldoende en dat heeft te maken met het feit dat Samsung zijn eigen printer taal gebruikt in deze printer nl. SPL (Samsung Printer Language).

Dat Samsung hun eigen taal gebruikt is niet echt een probleem en de driver werkt goed en stabiel (getest onder Windows XP, Windows 7 x86 & x64), maar het beperkt je behoorlijk in de mogelijkheden.

Stel dat de printer PCL of Postscript zou ondersteunen, dan zou ik gebruik kunnen maken van de Cloudprint functie in mijn Synology. Met andere woorden met PCL en/of Postscript ondersteuning ben je flexibeler. Verder zijn de meest gangbare functies opgenomen in deze driver en hierdoor is de driver erg compleet.

Hier wat screendumps om een indruk van de driver te geven:

Featureset
Qua featureset zou deze Samsung printer eigenlijk 5 sterren moeten krijgen, want deze printer doet alles volgens de spec's.

De rede dat ik 3 sterren heb gegeven komt doordat er meer opties (b.v. PCL of Postscript) op zouden kunnen zitten (wat mensen vandaag de dag wellicht ook verwachten), maar IMHO voor ¤ 49,99 mag je naast mooie afdrukken al niks extra meer verwachten.

Supplies
De printer is geleverd met een zogenaamde "start-cartridge". Deze cartridge zou volgens Samsung 700 pagina's moeten kunnen printen.

Met een volwaardige cartridge zouden 1500 pagina's afgedrukt kunnen worden.

Nu is het een verrassing of deze aantallen ook gehaald worden (bekijk de verrassing van Weird Al Yankovic, uit de film UHF => je zou ze maar tegenkomen in de voorraadkast bij het zoeken naar een nieuwe tonercartridge 8)7 ):
De praktijk:

Na 713 pagina's geprint te hebben (met de start-cartridge) knippert het rode lampje. Dit blijkt aan te geven dat de toner cartridge bijna op is. Ondanks het feit dat de cartridge nu bijna leeg is, blijft de afdrukkwaliteit nog goed.

Ik vind het erg netjes dat ik ruim de opgegeven pagina's kan printen met de start-cartridge. Vaak geven fabrikanten de spec's op met een minimale toner dekking. De dekking die Samsung heeft opgegeven blijkt in ieder geval goed overeen te komen met de toner dekking waarmee ik print.

De printer, print lekker snel, maakt mooie monochrome simplex afdrukken. Handig is de toner bespaar functie, waardoor er bij het printen minder toner verbruikt wordt en de afdrukkwaliteit goed blijft.

Een klein nadeel is SPL, waardoor de printer niet overweg kan met andere printer talen, zoals PCL of Postscript. De vraag is natuurlijk of je dat voor zo'n prijs wel mag verwachten?

Raar vind ik dat een nieuwe toner cartridge net zoveel kost als een nieuwe printer. OK een nieuwe (echte cartridge) kan 1500 pagina's afdrukken in plaats van de 700 pagina's van de start-cartridge. Toch best vreemd dat het dan of hele dure toner, of hele goedkope hardware is?

Een groot nadeel zijn de duidelijk zichtbare loopbanen van de transportrollers in het papier.

Voor deze lage prijs is de printer meer dan zijn geld waard.

Changelog

DatumChange
18-10-2015Review geplaatst.

Heb jij ook een Samsung ML-1865?

Hallo,
Ik bezit al enige tijd deze printer in een aktie gekocht voor iets van 35 euro. Werk super en die banen had ik nog niet echt gezien.

Koopje en wekt altijd.

Een dikke negen