Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 9,7" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Zwart Review

LoCuTuS2000Testpanel 18 oktober 2015, laatste update op 19 oktober 2015, 6.540 views

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Zwart (Testpanel)

De afgelopen week heb ik S2 dagelijks gebruikt ipv mijn Nexus9, dit is uitstekend bevallen. De Galaxy Tab S2 is prettig te gebruiken, het scherm is fantastisch, zeker met het lezen van boeken en kijken van films. De accuduur en standbytijd zijn goed en de performance is ook in orde.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gewicht
  • Accuduur en standbytijd
  • Zeer snelle storage
  • Uitstekende Wifi

Minpunten

• Icoon grootte
  • Hoge prijs

Samsung Galaxy Tab S2 9,7” Review

1. Inhoudsopgave
    6. Samsung Toetsenbord
  4. Benchmarks
  5. Conclusie
2. Achtergrond reviewer
Sinds de introductie van de iPad ben ik al zeer geïntrigeerd door tablets in het algemeen. Al snel na de iPad kwamen de eerste Android tablets die op Android Gingerbread draaiden en niet veel meer waren dan opgeblazen telefoons waar je niet mee kon bellen. Met Android Honeycomb begonnen de voordelen van het grote scherm ook benut te worden maar pas sinds Android Ice Cream Sandwich werd het pas echt duidelijk dat Android een serieuze concurrent werd voor iOS en de iPad. Inmiddels doet Android niet meer onder voor iOS, met uitzondering van de standby tijd want daar heeft iOS toch een streepje voor. Toen enkele weken geleden de mogelijkheid kwam om je aan te melden voor het testpanel van deze tablet aarzelde ik geen moment en ik ben dan ook zeer content dat ik deze tablet 2 weken mocht testen om er een review over te schrijven.

Voor deze review heb ik extra aandacht voor een aantal zaken die mij in de afgelopen jaren gefrustreerd hebben bij het dagelijks gebruik van mijn Android tablets. Voor de beeldvorming is dit mijn tablet historie:
  • Xiron (Blokker) 9,7 tablet met Android 4.0; Deze tablet was een China tablet met Android 2.3 die een upgrade naar 4.0 had, een leuke tablet maar eerlijk gezegd te traag voor dagelijks gebruik.
  • Nexus 7 2012; Deze tablet heb ik op launch day laten afleveren bij een Collega in Amerika en mee laten nemen. De Nexus AOSP ervaring beviel uitermate goed, totdat mijn dochter hem liet vallen en ik geld kreeg van de verzekering voor een nieuwe. Op dat moment vond ik de verschillen tussen tablet apps op de iPad en Android nog erg groot en heb ik tweedehands een iPad 3 retina gekocht
  • iPad 3 retina; Op het gewicht na beviel deze tablet erg goed, ik miste wel de vrijheid van Android en het kunnen gebruiken van Custom ROMs. Mijn dochter heeft deze tablet min of meer ingepikt en dat was voor mij een prima excuus om te gaan rondkijken in het China tablet landschap
  • FNF iFive X2; een 8,9 inch 1920x1200 tablet met Android 4.2. Het idee was leuk, ik wilde graag een grotere breedbeeld tablet voor het consumeren van films om vervolgens tot de conclusie te komen dat de Wifi ontvangst niet boven de 2 Mbps uit kwam. Na het zelf vervangen van de antenne werd dit wat beter maar nog steeds erg veel buffering tijdens het streamen. Ook de CPU en Storage performance waren onder de maat.
  • Pipo P4; Ook een 8,9 inch tablet met full HD resolutie en Android 4.4. De CPU en storage performance zijn prima, en toch is de Wifi niet optimaal in een wijk met een overvolle 2,4 Ghz band. Grote MKV files streamen bleek een te grote opgave.
  • HTC Nexus 9; vanwege de CPU en GPU, Nexus OASP roms, 5Ghz AC Wifi support, het grotere scherm en de 4:3 resolutie de tablet die ik vandaag dagelijks gebruik. In combinatie met een Custom ROM die mij de mogelijkheid geeft de letters kleiner te maken en nog wat andere toevoegingen. Uitstekend apparaat met de beperking dat er geen MicroSD slot in zit.
3. Eerste indruk en in gebruik name
De tablet komt binnen in een compacte doos, samen met een oplader en USB kabel, geen verrassingen hier dus. Toen ik de tablet voor het eerst oppakte viel mij gelijk op hoe licht en dun deze is. Vele malen lichter dan ik gewend was met de iPad 3 en leek zelfs veel lichter dan mijn Nexus 9, hoewel dit maar zo’n 40 gram scheelt. Ook vallen de ronde knopjes op aan de achterkant die bedoeld zijn voor een keyboard cover. De tablet die ik ontving was leeg dus even aan de oplader. Laden gaat redelijk snel, zo’n 3.5 uur tot de accu vol is. Bij het aanzetten valt het scherm direct op, het Amoled scherm laat zwart echt zwart en donker zijn in plaats van het grijs wat je meestal ziet. De kleuren spatten van het scherm af. De S2 houdt erg prettig vast met één hand, zowel in portret als in landschap modus.

Doos VoorkantDoos AchterkantGalaxy Tab S2 VoorkantGalaxy Tab S2 AchterkantGalaxy Tab S2 Scherm

3.1 Touchwiz en voorgeinstalleerde software
Het begint met het unlocken van het scherm, dit gebeurt met een luchtbel die groter wordt naarmate je je vinger over het scherm beweegt, leuke eyecandy. Op het homescherm valt mij direct op dat de iconen vrij groot zijn en dat de Samsung iconen behoorlijk afwijken van de huidige Google design standaarden. Als ik de App drawer open door op Apps te klikken merk ik hier wat iOS invloeden; Apps staan niet op volgorde van alfabet zoals ik gewend ben met Google Now launcher of Apex launcher maar op volgorde van installatie. Ook valt de icoon grootte weer op; naar mijn smaak wordt de scherm resolutie niet optimaal gebruikt hierdoor, maar ik kan mij wel voorstellen dat de gemiddelde gebruiker dit kan waarderen. Ook staat Microsoft Office standaard geïnstalleerd in de ROM, deze kun je dus ook niet zomaar verwijderen als je hier geen behoefte aan hebt. Na het aanmelden op de Wifi krijg ik vrij snel de vraag om een OTA update te installeren, deze installeert snel en na de herstart zie ik dat ik op Android 5.0.2 draai, dit terwijl 5.1 al enige tijd uit is en 6.0 natuurlijk ook net uitgebracht is. In de praktijk merk ik echter niet het verschil tussen 5.0.2 op de S2 en 5.1 op de Nexus 9.

Als beveiliging besluit ik mijn vingerafdruk te registeren. Het registeren gaat eenvoudig maar voor het unlocken heb ik vaker het password nodig dan dat mijn duimafdruk wordt herkend. Dit probleem heb ik ook bij mijn iPhone 6, of dit dus aan mij ligt op aan de gebruikte scanner kan ik niet beoordelen. Wel heb ik om deze reden de vingerafdruk sensor weer uitgezet.

Samsung TouchWiz HomescreenSamsung TouchWiz App drawer
Google Now HomescreenGoogle Now App drawer

3.2 In gebruik nemen
Na het toevoegen van mijn Google Account log ik in op de Play Store om mijn eigen Apps te installeren. Dit gaat razendsnel, het downloaden gaat erg vlot via de 802.11AC Wifi en heeft geen problemen om de maximale 100Mbps vol te maken van mijn glasvezel verbinding. Kijkend naar de reviews van de vorige generatie is een veel gehoorde klacht dat Touchwiz niet soepel reageert en zelfs lag vertoond, dit herken ik totaal niet op de S2, hij reageert snel met beweging en de animaties lopen vloeiend. Toch besluit ik Google Now Launcher te gaan draaien omdat deze voor mij bekender aanvoelt, dit heeft geen invloed op de performance.

Voor een niet Samsung gebruiker is het vreemd om de home, back en appswitch buttons als hardware knoppen te hebben. Als voordeel heb je dat deze niet altijd storend onderaan het scherm zitten, als nadeel heb je dat de back button en de app switcher omgekeerd zitten ten opzichte van de Google standaard.

Tijdens het doornemen van de instellingen kom ik een setting tegen voor het maken van Screenshots die uitstaat; door je hand met de zijkant op het scherm te leggen en van rechts naar links te vegen kun je een screenshot maken. Van deze feature heb ik dankbaar gebruik gemaakt tijdens deze review, wel staat dit uit als het toetsenbord actief is.

Om er een paar films op te zetten voor een vliegreis plaatste ik een MicroSD kaartje van 32GB, dat ging prima, wel moest ik deze weer even naar FAT formatteren; als je een rooted Android apparaat gewend bent verwacht je dat ook NTFS ondersteund wordt, maar dat ziet niet standaard in Android. Om wille van het design verwissel je de SD kaart zoals de SIM kaart van de iPhone; er zit een tray in de zijkant die je met een pinnetje eruit drukt.

3.3 Games
Om een gevoel te krijgen over de performance besluit ik een paar games te starten (NOVA 3, The Dark Knight Rises, Asphalt 8, Need For Speed Most Wanted, Sonic Racing Transformed en Rollercoaster Tycoon). Deze draaien allemaal vloeiend, de graphics zien er top uit en het geluid klinkt goed. Tijdens het spelen komen mijn handen wel een paar keer in aanraking met de hardware buttons waardoor ik uit het speel raak, na wat gewenning gebeurt dit minder vaak.

3.4 Browsen
Mijn tablet gebruik ik een paar keer per dag om op GoT mijn topics te volgen, dit doe ik altijd vanuit de GoT bookmarks list om nieuwe reacties in een nieuw tabblad te openen. Mijn instelling van 100 posts per pagina werkt vlot op de tablet, scrollen gaat snel op lange topic pagina’s. Dit geldt natuurlijk ook voor andere pagina’s.

3.5 Films kijken
Voor het kijken van films gebruik ik het liefst Kodi (voorheen bekend als XBMC) om te streamen vanaf mijn NAS. Mijn media collectie bestaat vooral uit 1080p MKV materiaal, deze bekijk ik of via mijn HTPC op de PC of in bed en op reis op mijn tablet. Om deze reden heb ik niet zoveel zin om mijn collectie in meerdere formaten op te slaan. 1080p content neemt vaak 9GB in voor een film tot wel 20GB als er meerdere geluidssporen en DTS-HD audio tracks in zitten. Het streamen van dit soort bestanden gaat in mijn ervaring meestal niet vlekkeloos. De wifi ontvangst van de S2 is echter bijzonder goed, zowel op 2,4Ghz als op 5Ghz waardoor ik films heb kunnen streamen zonder haperingen.

Het 4:3 scherm is niet direct een belemmering voor het kijken van films, zoals gezegd het Amoled scherm geeft zwart donker weer waardoor de zwarte balken niet echt storend zijn. Ook in het vliegtuig met oordopjes heb ik prima een paar series kunnen kijken, na 1 uur series kijken was ik ongeveer 6% batterij kwijt, een prima verbruik lijkt mij.

3.6 Samsung Toetsenbord
Afsluitend over het gebruik in het algemeen wil ik wat aandacht vestigen op het standaard toetsenbord van Samsung. Al jaren irriteer ik me aan het gebrek aan knoppen op touchscreen keyboards. Het Samsung keyboard biedt als bovenste rij numerieke tekens en ook meer leestekens. Dit beperkt het aantal keren dat ik op de symbol toets heb moeten drukken en vermeed de gebruikelijke longpress op een letter om een cijfer te krijgen. Dit laatste is vooral irritant als je een password wilt invoeren. Het swypen gaat prima op dit keyboard en ook de predictive tekst doet het goed. Op andere tablets installeer ik meestal Google Keyboard, dit heb ik bij de S2 achterwege gelaten.

Samsung Keyboard

4. Benchmarks
Voor het benchmarken van de Samsung Galaxy Tab S2 heb ik gebruik gemaakt van Antutu, 3Dmark, Geekbench, Speedtest.net en SD Tools. Ook heb ik een screenshot toegevoegd van het batterij verbruik. Hoewel het standby verbruik van deze tablet nog niet zo laag is als bijvoorbeeld een iPad zie ik wel dat deze veel lager is dan van de andere tablets die ik gebruikt heb.

Antutu benchmark resultatenAntutu benchmark vergelijkingSD Tools storage performance
Battery ScreenshotSpeedtest 2,4Ghz 802.11NSpeedtest 5Ghz 802.11AC
Geekbench 1Geekbench 2Geekbench 3
3DMark resultaten

5. Conclusie
De afgelopen week heb ik deze tablet dagelijks gebruikt in plaats van mijn Nexus 9, dit is mij uitstekend bevallen. De Galaxy Tab S2 is erg prettig in het gebruik, het scherm is fantastisch, zeker met het lezen van boeken en kijken van films. De accuduur en standbytijd zijn goed en de performance is ook in orde. De Tab S2 mag dan trager zijn dan mijn Nexus 9, dat merk ik in dagelijks gebruik niet. Het enige wat ik lastig inschatten vind is de prijs / kwaliteit verhouding. Op het moment van schrijven kun je de Tab S2 aanschaffen voor ongeveer ¤ 489 en daarmee zit deze gelijk in het vaarwater van de iPad Air 2. Het lijkt duidelijk dat je met de Tab S2 wel een van de beste Android Tablets uit de markt in huis haalt, ik verwacht echter wel dat er een boel consumenten zullen zijn die bij dit prijsniveau toch de iPad prefereren. Als ik vandaag een nieuwe tablet had moeten aanschaffen dan had de Galaxy Tab S2 zeker op de shortlist gestaan!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi (2015) Zwart?

Mooie review.

Ik twijfel inmiddels al weken tussen de iPad Air 2 en de Galaxy Tab S2 en kom er maar niet uit. Ik volg sinds kort een nieuwe studie en veel van het studiemateriaal is digitaal (PDF's). Ik mag graag in bed leren en ben op zoek naar een tablet omdat het scherm van mijn telefoon veel te klein is. Toen de Galaxy Tab S2 op de markt gebracht werd was ik dan ook superenthousiast.....totdat ik de benchmarks zag.

Ik wil de tablet graag gebruiken voor PDF's, digitale magazines, comics, webbrowsen en het spelen van games. Voor het meerendeel van deze wensen voldoet de S2 prima. Het lichte gewicht en het mooie scherm maken het de ideale tablet voor digitale content. Helaas presteert de S2 op grafisch gebied matig.

Ik ben afgelopen weekend naar een elektronicazaak geweest en heb beide tablets uitgebreid getest. Tijdens normaal gebruik merkte ik niets van het snelheidsverschil tussen de Air 2 en de S2. Wel merkte ik dat de accu van de S2 sneller leeg raakt dan de Air 2. Dit is echter geen probleem voor mij aangezien ik de tablet voornamelijk thuis zal gebruiken. Ook merkte ik dat er toch wat haperingen waren bij games als GTA (verdwenen na het verlagen van de grafische instellingen).

De conclusie van Tweakers dat de S2 waarschijnlijk minder toekomstbestendig is dan de concurrentie (met name wat betreft games) lijkt dus te kloppen. Dit is ook goed te zien in de benchmarks van Tweakers en Anandtech. Op grafisch gebied blijft de tablet behoorlijk achter op de Air 2.

Ik vind het ontzettend lastig. Ik ben echt een Android-gebruiker en houd niet van het gesloten iOS-systeem. Daarnaast is het 16GB instapmodel van de Air 2 eigenlijk een slim trucje van Apple die je hiermee bijna dwingt ruim EUR 100,- meer uit te geven voor een 64GB model. Toch is de hardware van de Air 2 (ondanks dat de tablet al een jaar oud is) meer op de toekomst voorbereid. Ook draaien apps vaak erg goed op Apple tablets omdat er maar een beperkt aantal modellen zijn waardoor het voor makers makkelijker is hun apps te optimaliseren dan voor Android.

De S2 voelt voor mij meer als een hele mooie e-reader dan een toekomstbestendige tablet. Daarnaast heb ik meerdere Samsung telefoons gehad en ze blijven erg traag met het updaten van de software. Beide tablets hebben net zoveel voors als tegens. Als de Samsung ~EUR 350,- had gekost dan zou ik hem meteen kopen, maar voor deze premium prijs had ik er toch meer van verwacht.

[Reactie gewijzigd door Nikas op 19 oktober 2015 12:05]

Games voor Android werken vaak goed op iets oudere hardware. Misschien niet zo mooi als mogelijk is bij de nieuwste apparaten maar je zal spellen (vaak) gewoon goed kunnen spelen.
Het is natuurlijk heel jammer dat Samsung niet zijn nieuwste SoC heeft gebruikt voor de Tab S2 maar langzaam is hij zeker niet.

De accu van de S2 presteert minder goed bij games of apps die veel van de GPU en CPU eisen. Met browsertests en video doet de S2 het weer prima. Anandtech heeft daar laatst een stuk over geschreven in hun review. Misschien handig daar eens te kijken: klik

Voor mij is IOS geen optie omdat ik graag series kijk in het MKV formaat en ik zonder veel gedoe series op mijn apparaat wil zetten. Daarnaast vind ik Android zeer goed werken. Met 6.0 wordt het nog veel beter. Ik ga er trouwens vanuit dat de Tab S2 een Android 6.0 zal ontvangen.

Ik ben volledig met je eens dat de prijs van de tab S2 te hoog is voor wat hij biedt. Dat kan Samsung doen omdat er heel weinig concurrentie is op het gebied van premium Android apparaten. Als je wil weten of het verstandig is te wachten op een nieuwe tablet: Tabletmonkeys Ik zie hier niet zo snel een Android S2 killer.
Ik zie eigenlijk ook geen echte andere concurrent voor de Tab S2 dan de iPad Air 2 (als het gaat om ~10" premium tablets). Vandaar ook dat ik zo lang tussen deze twee heb zitten twijfelen.

Je zou trouwens bijna gaan denken dat Apple en Samsung stiekem een afspraak gemaakt hebben. Het huidige scenario pakt voor beide partijen namelijk erg goed uit. Samsung heeft een Tablet op de markt gebracht (de S2) die een aardige verbetering is t.o.v. hun vorige generatie. Echter is de tablet uitgerust met een oudere SoC waardoor deze nog steeds een stukje langzamer is dan de Air 2 (met name op grafisch gebied). Apple hoeft dit najaar dus geen nieuwe Air op de markt te brengen. Ze kunnen met de Air 2 nog steeds prima met de S2 concurreren en daarnaast willen ze de focus op iPad Pro en de iPad Mini 4 leggen. Voor Samsung pakt het goed uit dat Apple (in tegenstelling tot voorgaande jaren) dit najaar geen Air 3 uitbrengt. Een Air 3 is waarschijnlijk weer een behoorlijke sprong voorwaarts wat betreft performance en dat zou natuurlijk vervelend zijn voor Samsung. Het huidige performance verschil zal hooguit enkele mensen naar 'het andere kamp' halen.

De situatie is wat premium ~10" tablets betreft dus ideaal voor beide bedrijven. Mensen met een voorkeur voor Android zullen de Tab S2 kopen. iOS liefhebbers gaan voor de Air 2. Zo kunnen ze deze feestdagen dus mooi nog een tijdje 'oude' hardware verkopen zonder elkaar in de weg te zitten. Volgend jaar kunnen ze vervolgens weer opnieuw met elkaar gaan concurreren. Apple met de Air 3 en Samsung met een tablet waar wel een up-to-date SoC in zit die (enigszins) met de Air 3 kan concurreren.

Ik heb inmiddels besloten toch voor de Tab S2 9,7" te gaan. Ik wil de tablet voornamelijk voor digitaal studiemateriaal (PDF's), comics, digitale magazines en webbrowsen gebruiken. Games zijn leuk maar voor mij minder belangrijk. Als ik games speel zullen dat over het algemeen niet de zwaardere 3D games, maar digitale bordspellen, platformers, puzzelgames, e.d. zijn. Voor deze eisen moet de tablet toch wel 2 tot 3 jaar mee kunnen gaan. Daarnaast denk ik dat ik als Android- en Windows-gebruiker nooit helemaal tevreden zal zijn met iOS. Het systeem is simpelweg te gesloten voor mij.

Wat mij uiteindelijk over de streep getrokken heeft is de aanbieding die ik gisteren op de site van de MediaMarkt tegenkwam. Vanaf a.s. woensdag hebben ze Gekkenhuis en toevallig hebben ze de Galaxy Tab S2 9,7" dan voor EUR 439,- in de aanbieding. En je krijgt er volgens de folder ook nog een 128GB EVO MicroSDXC t.w.v. EUR 58,- bij via Samsung. 160GB totale opslag. Beetje overkill, maar wel handig als ik tablet vol met films voor de kinderen wil zetten als we op vakantie gaan. Door deze deal voelt de S2 nog maar een beetje overpriced aan. :P

[Reactie gewijzigd door Nikas op 26 oktober 2015 16:28]

Die deal van de Mediamarkt is echt heel netjes! Zeker met de extra storage, als Android 6.0 dan beschikbaar komt kun je ook nog eens die storage toevoegen aan je normale storage waardoor het heel eenvoudig is om Apps op je MicroSD kaartje te zetten.
Is zeker een leuke actie. Kon de promotie vanmorgen nog niet vinden maar hij staat er nu op: https://www.samsung.com/nl/promotions/#/UNTAJX5XD3JLZ/ Blijkt een speciale samenwerking te zijn met MediaMarkt.
Hele goede actie... Doet pijn als ik die prijs zie 40 dagen na launch. Ik dacht dat ik een redelijk goede pre order deal had...
De games die ik erop heb gespeeld draaiden ook best goed, in het dagelijks gebruikt bemerkte ik ook niet dat de SoC verouderd is, in de benchmarks zie je dat natuurlijk wel terug.

Voor mij heeft Android ook de voorkeur vanwege ondere andere het kijken van MKVs, op iOS kun je dit zonder Jailbreak niet fatsoenlijk doen, met een jailbreak en Kodi werkt het dan wel weer erg goed.

Leuke tip van Tabletmonkeys, die zal ik eens in de gaten houden. Over de concurrentie ben ik het met je eens, de eerste tablet in de buurt is de Nexus 9 en ook die heeft zijn mindere punten.

Mocht iemand het waarderen heb ik mijn Nexus 9 ook dezelfde benchmarks gegeven en die zou ik kunnen toevoegen voor een goede vergelijking.
Volgens mij doet Infuse 3 dat prima, maar ik heb het al een poosje niet gebruikt. Geen idee eigenlijk of het net als plex met server/client werkt of dat het gewoon een pure streaming app is. Ik dacht van wel namelijk en echt support voor alle formaten.

Edit: Net even getest. Werkt prima via SMB met de video's op m'n NAS in MKV formaat ;) geen bufferen op m'n iphone 6 en via WiFi N.

[Reactie gewijzigd door JElzenaar op 26 oktober 2015 23:12]

Bedankt voor de feedback en reactie. Je maakt een paar goede opmerkingen over de alternatieven. Toch denk ik dat de concurrentie tegenvalt in dit segment android tablet. Als je kijkt naar performance kom je snel uit bij de Nexus 9 en dan heb je direct last van backlight bleeding en redelijk veel hitte ter hoogte van de soc. Of je moet naar China tablets kijken, maar die worden nu veelal uitgerust met Intel Atom socs waar je ook niet heel blij van wordt.
Dat ben ik helemaal met je eens. Er is op dit moment niet al te veel keus in dit segment. Het is alleen jammer dat Samsung een tablet heeft uitgebracht welke op dit moment nog prima presteert, maar met een jaar waarschijnlijk toch alweer achter de feiten aanloopt. Vooral daar ze er een premium prijs voor vragen.

Samsung maakt een tablet die qua gewicht, scherm en afmetingen genoeg vernieuwing biedt om mensen te motiveren de tablet aan te schaffen. Qua prestaties valt er echter nog een behoorlijke winst te behalen. Zo kunnen ze volgend jaar weer een nieuwe tablet op de markt brengen die genoeg verbetering brengt om mensen wederom over te halen de tablet aan te schaffen. Ik kan het gevoel maar niet van mij afschudden dat ze dit opzettelijk gedaan hebben.

Ik blijf twijfelen tussen de Tab S2 en de Air 2 (en hoop stilletjes dat er in de tussentijd opeens een Android tablet uit het niets komt die prijs/performance-wise overtuigend genoeg is om meteen aan te schaffen :) ).

[Reactie gewijzigd door Nikas op 20 oktober 2015 09:12]

M'n moeder heeft ook de Tab, en ik heb zelf een iPad Air. Wat mij voornamelijk opvalt Is dat het scherm van de S2 een stuk mooier Is, maar ik prefereer voor de games die ik speel dan weer de iPad. Voor alle andere dagelijkse dingen als browsen etc. Vind ik de tablets vrij gelijkwaardig. Ik denk vooral omdat de verschillen zo klein zijn het meer een keuze tussen Android en iOS Is. Ik ben een hardware liefhebber maar stoor me zelf bijvoorbeeld totaal niet aan het gesloten systeem van Apple. Het Is net wat je verwacht van een apparaat en wat je er mee wil doen. Ik denk niet dat je een verkeerde keus kan maken en als je vooral Android gebruiker bent zou ik daar toch eerder voor gaan.
Als ik de tablet voornamelijk voor games zou gebruiken dan zou ik waarschijnlijk voor de iPad Air 2 zijn gegaan. De Air 2 is op grafisch gebied gewoon een stuk sneller dan de Tab S2. Daarnaast zijn er maar een beperkt aantal modellen iPad's waardoor het voor ontwikkelaars veel makkelijker is om hun games te optimaliseren voor Apple devices. Waar het bij Android na iedere update van een game maar weer de vraag is welke apparaten er ditmaal last krijgen van crashes, incompatibiliteit en andere ongein, zie je dit bij Apple veel minder. Ander voordeel is dat er voor iPad's simpelweg meer echte tablet-apps zijn. Veel Android-apps zijn in wezen opgerekte telefoon apps.

Ik zou me wel ergeren aan het feit dat je niet even een USB stick via een OTG kabel in de iPad kan steken. Of dat je de iPad niet even aan de PC kunt hangen om via een file explorer bestanden over te zetten. Maar voor een tablet zou ik me daar nog wel overheen kunnen zetten.

Aangezien ik de tablet voornamelijk thuis ga gebruiken en slechts een klein beetje voor games ga ik toch maar voor de S2. Ik heb beide tablets een tijdje uitgeprobeerd. Ik vond het vibreren van de Air 2 (door de speaker) wel jammer. Geen deal breaker maar een minpuntje. Scherm vond ik wel echt minder dan de S2. Qua kleuren niet overal gelijk en ik kon op twee plaatsen ook het probleem zien met de vingers die door het scherm drukken. Weer een minpuntje. Wat me eigenlijk nog het meest verbaasde was dat de S2 veel lichter aanvoelde. De Air 2 is maar 12,5% zwaarder toch voelde het voor mij als een groot verschil. Of dit komt door de vormgeving of de gewichtsverdeling weet ik niet, maar ik vond de Tab S2 veel lekkerder in de hand liggen.

Had Apple dit najaar een Air 3 op de markt gebracht die toch weer een stukje sneller en lichter was dan de Air 2 (en zonder de speaker vibraties en doordruk problemen bij het scherm) dan was ik daar waarschijnlijk voor gegaan. Maar met de MediaMarkt deal van aankomende woensdag/donderdag/vrijdag (S2 + 128GB MicroSDXC voor EUR 439,- ) is de keuze voor mij definitief gemaakt. Het wordt nu een Galaxy Tab S2 9,7".

[Reactie gewijzigd door Nikas op 27 oktober 2015 00:18]

ik zou willen dat alle reviews hier zo uitgebreid en duidelijk waren. toppie !!

en dikke 3+
Prima review met lekker veel details! :*)
Goede en uitgebreide review. De Galaxy Tab S2 komt ook op mijn shortlist!!
Nee, dat heeft hij niet