Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2015) Zwart Review

timmiej93 16 oktober 2015, laatste update op 16 oktober 2015, 3.875 views

Google Chromecast (2015) Zwart

Een echte musthave voor een 'domme'-TV of een trage smart-TV, maar is ie het geld waard als je de oude Chromecast al hebt?

Pluspunten

• Compact formaat
  • Simpele installatie
  • Alle benodigde accesoires bijgeleverd
  • Sneller dan de ChromeCast 1
  • Vloeiender dan de ChromeCast 1

Minpunten

• Minder snel dan zou moeten kunnen

Geluidskwaliteit Score: 4
De Chromecast (2015), Chromecast 2, net hoe je t ding wilt noemen.

Vooraf
Kort voor de mensen die niet bekend zijn met de Chromecast: De Chromecast is een HDMI-dongel (noem het een kleine computer die je in een HDMI poort kan steken), waarmee je elke TV met een HDMI aansluiting kan veranderen in een smart-TV. Dat wil zeggen, je kan er vooral videos naar toe streamen vanuit een groeiend aantal smartphone apps of vanuit Chrome. Je kan ook je desktop of smartphone scherm naar de Chromecast sturen.

Een kleine disclaimer: Alles wat ik in deze review beschrijf is subjectief. Ik heb niets gemeten, niets side by side vergeleken, en niets geteld. Wat ik beschrijf is puur gebaseerd op veel (te veel) uren 'ervaring' met de CC1, wat ik nu vergelijk met wat ik zie bij de CC2.

Gebruik
Voordat jullie mijn review op waarde kunnen bepalen, moeten jullie natuurlijk weten hoe ik t ding gebruik, zodat jullie weten of dit van toepassing is.
Ik kijk eigenlijk exclusief YouTube video's met mijn CC, en af en toe een stream via Twitch (nog niet gedaan met de CC2).

Eerste indrukken
Ik ben een Chromecast gebruiker van (bijna) het eerste uur, en zou niet meer zonder willen. Ik heb mijn TV altijd aan staan als ik aan het werk ben op mijn laptop, of dat nou voor school of voor mezelf is, maar de beelden op de TV komen bijna altijd van de Chromecast. Het spreekt dan ook voor zich dat ik deze tweede versie van de CC maar wat graag wilde hebben. Maar toch sprak daar in het begin mijn verstand. "Wat moet je met dat ding, je hebt de 1e versie toch, die doet het prima, waarom zou je dan ¤39 uitgeven aan iets wat precies hetzelfde doet?". Gelukkig is ¤39 voor mij (zelfs als student) nog wel te overzien, zeker voor iets wat ik dagelijks gebruik, dus uiteindelijk toch maar deze 2e versie gekocht.

Gisteren is het ding aangekomen, en uiteraard heb ik 'm meteen een paar uurtjes goed aan de bak gezet. Voordat we het daar over gaan hebben, eerst wat over hoe de CC geleverd werd.

De verpakking en inhoud
De CC komt in een klein doosje van ongeveer 15×15×5cm (die dan weer in een doos van bol.com zit van 2×2×1 meter 8)7 ). Het doosje is van goede kwaliteit en is makkelijk te openen de eerste keer (dus je hoeft geen lastige plakstickers te verwijderen, alleen maar aan een strookje plastic te trekken dat de sticker doormidden 'snijdt'.
In het doosje vind je dan uiteraard de ChomeCast, maar tot mijn grote verassing ook een USB-MicroUSB kabel én een USB-adapter (zo'n ding dat je in het stopcontact steekt met een USB uitgang er op). Daar komt dan nog eens bij dat deze bijgeleverde accessoires stevig aanvoelden, van goede kwaliteit leken, en nog eens in een mooie mat antraciet kleur afgewerkt zijn.

Eerste keer aansluiten
Het was me al opgevallen dat de CC app op m'n telefoon veranderd was, maar nu is ook duidelijk waarom: De CC2 heeft ook een andere interface op de TV gekregen, welke overeenkomt met de app. Hoe dit allemaal er uit ziet maakt mij persoonlijk niet zo veel uit, zo lang het maar werkt, en het werkt ook inderdaad (zoals verwacht) prima. Na de eerste keer instellen deed mijn CC een beetje vreemd. Ik kon nog niets naar het apparaat streamen, terwijl hij op mijn TV wel als "klaar om te ontvangen" stond. Wat doe je dan? Even opnieuw opstarten natuurlijk, dat is altijd het eerste wat je doet. Zo gezegd, zo gedaan (opnieuw opstarten kan vanuit de CC app trouwens, je hoeft niet met de kabels te gaan kloten). Daarna kwam de CC in een update scherm terecht. dit zal een klein half uur geduurd hebben (wat een eeuwigheid lijkt als je enthousiast bent).
Na de update startte de CC uit zichzelf opnieuw op, en werkte daarna prima, gewoon zoals verwacht.

Beoordeling
Voor de beoordeling zal ik simpelweg de categorieën gebruiken die Tweakers hier aangeeft:
- Beeldkwaliteit
- Geluidskwaliteit
- Gebruiksgemak
- Design
- Bouwkwaliteit en afwerking
- Prijs

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van de CC is... lastig te bepalen. Ik zou willen zeggen dat het íets beter lijkt dan de CC1, maar dat is dan een uitspraak waar ik niet volledig achter zou kunnen staan, omdat ik het niet zeker weet, dus laten we het er op houden dat de kwaliteit ongeveer gelijk is aan de CC1. Om een of andere reden krijg ik op mijn TV (Philips 32PFL4508h/12) nooit echt het idee dat het een Full HD beeld geeft, zowel bij de CC1 als de CC2 niet. Mijn broertje heeft eenzelfde type Philips TV, met dezelfde problemen met zijn Playstation. Let dus op met deze serie TV's zou ik zeggen.
Maar, de conclusie hiervan is dus dat ik éigenlijk de beeldkwaliteit niet goed kan beoordelen. Echter durf ik wel te zeggen dat op een goede TV, de kwaliteit prima is.

Geluidskwaliteit
Dit kopje lijkt me voor 90% afhankelijk van het geluidssysteem dat je aan je TV hebt hangen. Het enige wat ik er over kan zeggen is dat audio goed doorkomt. Er is zeker geen kwaliteitsverlies merkbaar.

Gebruiksgemak
Het grote pluspunt van de CC: Gebruiksgemak. Hoewel de 1e versie wat rare bugs had (je YT TV afspeellijst resetten als je met je telefoon verbinding maakte bijvoorbeeld) , en ik dit voor de 2e versie nog niet heb kunnen testen, blijf ik van mening dat het gebruiksgemak extreem goed is. Het blijft de simpelste manier van video naar je apparaat streamen.

Design
Bij lange na niet het belangrijkste voor een dergelijk apparaat (vandaar dat ik het kort houd), aangezien het mooi verstopt is, maar toch: het ding ziet er prima uit. Een gelikt ontwerp, met mooie en vooral degelijke afwerking.

Bouwkwaliteit en afwerking
Ik zou de CC2 omschrijven als een typisch high end product. Je krijgt een product van hoge kwaliteit, wat je er ook gewoon aan voelt. Ik heb nog niet geprobeerd het apparaat tegen de muur te gooien of op te gaan staan, maar in het dagelijks gebruik lijkt het me dat er geen enkel probleem zou mogen optreden.

Hier was ik dan weer enigszins teleurgesteld in Google. Waarom die prijsverhoging van ¤4 (ruim 10%)? Als ze van dit apparaat een serie willen maken (wat me wel waarschijnlijk lijkt met de huidige snelheid van verandering in dit deel van de technologie), dan zou het eervol zijn om de prijs gelijk te houden. Lekker simpel: een CC voor ¤35, ongeacht welke versie. Dan heeft ook niemand meer een reden om een oudere versie te kopen. Nu is die ¤4 uiteraard geen spelbreker, maar het is jammer dat er niet voor eenduidigheid gekozen is wat dat betreft.

Extraatje: Laadsnelheid
Er werd geadverteerd met verbeterde laadsnelheden, je kon geen review lezen of het kwam er in naar voren. En terecht, want de snelheid ís ook echt verbeterd. Ik weet niet of het aan de leeftijd van mijn CC1 lag, of aan een softwareupdate o.i.d., maar de laatste tijd had de CC1 moeite met het laden van YT video's, deze stotterden in het begin een seconde of 5 à 10, waarna het wel weer rechtgetrokken werd. Met de CC2 is dit probleem compleet verdwenen. En het mooie is: het ligt niet aan de toegevoegde 5GHz ondersteuning, want ik kwam er (tot mijn frustratie) achter dan mijn beide routers geen 5GHz ondersteunen :'( . Ook het initialiseren van de YT 'app' op de Chromecast (zie voetnoot 1 voor meer uitleg hierover) ging een stuk sneller dan ik gewend was, dus ik ben weer helemaal tevreden.

In de korte toelichting boven aan deze review stelde ik de vraag: Is de ChromeCast 2 zijn ¤39 waard als je de ChromeCast 1 al hebt? Het hangt er om.
Waar dat aan ligt? Jouw persoonlijkheid. Erger jij je (net als ik) aan iedere milliseconde die je moet wachten op je technologie terwijl die bezig is iets te verwerken? Dan is de CC2 zeker een verbetering. Erger je je aan kleine stotteringen af en toe? Dan is de CC2 ook zeker een verbetering. Maakt dit je allemaal niet uit, en wil je gewoon af en toe een videootje kijken op je TV met het ding, en stel je minder eisen aan technologie? Dan kan je makkelijk weg met de CC1.

Heb je al een CC1 en ben je er volledig tevreden mee? Blijf er dan bij zou ik zeggen. De verbeteringen in de CC2 zijn leuk, maar waarschijnlijk niet voor jou bedoeld.
Heb je al een CC1, maar vind je de laadtijden te lang, of wil je een soepelere ervaring? Dan is de CC2 een aanrader voor je.
Heb je nog helemaal geen ChromeCast? Koop dan gewoon de CC2, ook al stel je geen hoge eisen aan je technologie. Uit ervaring weet ik dat je uiteindelijk die kleine dingetjes alsnog irritant gaat vinden, en zeg nou zefl: voor die ¤4 kan je 'm niet laten liggen.

Ik hoop dat jullie iets wijzer zijn geworden van mijn review, en veel plezier met casten zou ik zeggen!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voetnoot 1
Je kan veel content op 2 manieren streamen naar de CC.
De 1e manier is via het streamen van je desktop/browser. Je opent dan gewoon je video in een tabblad, en selecteert dat je dit tabblad naar de CC wil streamen. Op je TV krijg je dan meteen precies hetzelfde te zien als wat je in je tabblad ziet, dus op YT krijg je je video inclusief de suggesties die er omheen staan te zien. Klik je dan in je browser op de knop voor 'volledig scherm', krijg je op je TV een volledig scherm te zien. Op je PC wordt je tabblad gevuld met een grijze achtergrond, waarin je je video ziet. Dit werkt prima, maar betekent wel dat je constant dat ene tabblad open moet hebben staan. Daarom heeft Google een alternatief:
De 2e manier, is het casten naar een CC-'app'. Deze apps zijn niet direct aanspreekbaar, maar worden automatisch geopend wanneer jij op "streamen naar youtube.com" klikt. Deze app heeft enige tijd nodig om te openen, ik gok dat het ongeveer tussen de 2 en 4 seconden duurt voordat de app klaar is om te reageren. Als de app eenmaal geopend is, kan je elke video op YT toevoegen aan je 'TV afspeellijst'. Dit doe je simpelweg door met je muis over het kleine icoontje van een video te gaan, en dan rechtsonder op het kleine plusje te klikken. Met deze manier hoef je het tabblad niet open te laten staan, alles wordt door de Chromecast geregeld.

Heb jij ook een Google Chromecast (2015) Zwart?

Bedankt voor de review. Ik ben 100% onervaren met chromecast en heb nog een "domme" TV die het nog ruim een jaar vol moet houden. Stel, ik heb een PC vol staan met 1080p materiaal en ik wil dat streamen van PC (bedraad naar router) naar de Chromecast (2015), gaat dat goed via wifi (max wifi bereik in woonkamer)? Ondertitels mee streamen, gaat dat goed met chromecast?
Hoi RHF,

Ik ben zelf geen echte filmfanaat, dus kijk niet zo vaak video vanaf een PC of andere schijf via de CC, maar ik denk dat ik wel enig inzicht kan bieden.

Voor wat betreft het streamen van 1080p materiaal naar je CC, zal je hoogstwaarschijnlijk even moeten kijken of jouw router 5Ghz ondersteunt, en of dat ingeschakeld is. Als dit het geval is (en je woont niet in hartje A'dam, met nog ongeveer 100 WiFi netwerken om je heen), dan is de kans groot dat het streamen geen enkel probleem is.

Voor wat betreft de ondertitels, voor zover ik weet kan de CC alleen video ontvangen, en kan het niets met een los bestand waar ondertitels in staan, zoals bijvoorbeeld VLC wel kan.
Hier zou je echter voor kunnen kijken of je de ondertitels met een programmaatje in het videobestand kan implementeren (wat als nadeel heeft dat je de video niet meer zonder die ondertitels kan afspelen), of je zou even kunnen kijken of er een mediaspeler is die tijdens het afspelen de ondertitels er bij kan plakken, zonder dat dit permanent wordt, en die dat dan ook nog eens naar de CC kan sturen.

Wanneer je bijvoorbeeld niet weet of je router 5Ghz ondersteunt, zou ik je aanraden om de CC bij een bedrijf te kopen waar je een ruime bedenktijd hebt, zodat je bij tegenvallende resultaten het apparaat terug kan sturen.
Hoi Timmie,
Bedankt voor je bericht. Heb de Chromecast kunnen testen en werkt prima met 1080p (heb een dual band router) materiaal met subs als ik de chrome mediaplayer gebruik. Een iso file selecteren in bv. deamontools werkt niet, maar wellicht dat het wel kan als ik me er verder in verdiep. Ook leuk dat de smartphone (Samsung S5) als afstandbediening werkt als je files vanaf pc streamt...dat hebben ze goed voor elkaar.
Hoi RHF,

Bedankt voor de terugkoppeling, fijn om te horen dat het werkt.