Ebode HDMI Extender over Single CAT5e/6 with IR Review

Ebode HDMI Extender over Single CAT5e/6 with IR

Met deze HDMI over LAN extender, kun je het HDMI signaal over een grote afstand via je LAN versturen. Plus hierbij is, dat de bekabeling niet één op één hoeft te zijn, maar gewoon via een Gb switch mag lopen. De kwaliteit is goed en het gemak erg groot!

Pluspunten

• 100 % Plug en Play
  • Goede beeldkwaliteit
  • Schaalbaar
  • OSD
  • Voeding via USB van TV

Minpunten

• Prijs is wat aan de hoge kant
  • Geen vilt of voetje onder de units

Geluidskwaliteit Score: 4

Voorwoord
Terug naar de index

Met deze HDMI over LAN extender, kun je het HDMI signaal over een grote afstand versturen.

Deze set is dus handig om een signaal, wat maar op één plaats in huis beschikbaar is, via het netwerk naar één andere, of meerdere plaatsen in huis te sturen.

De Ebode HD120IR doet precies dit en kan daarnaast ook de infrarood signalen naar de apparatuur sturen, om zo doende te kunnen zappen, volume aanpassen, enz..

Voor deze review, had ik nog wat extra spullen en informatie nodig (onder andere een HDMI splitter en extra receivers). Ebode heeft deze voor de review gratis beschikbaar gesteld, deze extra spullen moesten daarna helaas terug :'( (want is echt goed spul en werkt perfect) en dus bedank ik Ebode voor het mogelijk maken van deze (extra) tests!

Ik heb deze review gemaakt omdat ik het leuk vind om me met techniek bezig te houden en hiervan verslag te doen. Heb je vragen of opmerkingen, dan lees ik deze graag en zal mijn best doen om deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Door op 'Ebode' te klikken in de banners, ga je (terug) naar de index van deze review. De thumbnails in deze review zijn klikbaar en linken naar het grote exemplaar van de afbeelding.

Index
Naar reacties
Ebode HD120IR HDMI over LAN Extender

Terug naar de index

Toen ik op de site http://www.ebodeshop.nl/ op zoek was naar een nieuwe HD buitencamera, zag ik toevallig deze HDMI over LAN set staan.

In het verleden, heb ik soortgelijke sets voor mijn toenmalige werk gebruikt (die sets moduleerden het signaal over een CAT5/6 kabel, waar deze set van Ebode een echte IP-oplossing is), wat er voor zorgt dat bij HDMI over LAN oplossingen ik standaard getriggerd ben.

Ik heb AV ervaring vanaf de zwart-wit TV en de volle twee zenders om uit te kiezen, een afstandsbediening die nog heel erg analoog was, lees 'Mr. Breaker hete ;) '. Vroeger ben ik dus door Paps en Mams veelvuldig aangestuurd om de TV van kanaal te verwisselen, wat een geluk dat er maar twee kanalen waren toentertijd :? .

Tijdens het opgroeien, heb ik de ontwikkeling in de techniek meegemaakt. Eerst dus een zwart-wit TV, toen kleur, toen een RF AB, IR AB, teletekst en dan nu 1080p over LAN? Al vanaf, de zwart-wit TV, ben ik getroffen door het AV-virus :9~ , daardoor moest ik deze set gewoon hebben, al was het alleen maar om te testen. De prijs van ¤ 159,95 was het enige wat me aan het twijfelen bracht.

Specificaties

Ebode HD120IR spec sheet

De complete specificaties zijn hier te bekijken (of klik op de bovenstaande afbeelding).

De verpakking

De Ebode HD120IR zit in een beschaafde verpakking van 20,5 x 15 x 8 cm:

De doos Open doos Inhoud van de verpakking De schrik van elke vrouw ;) , kabels! Alle inhoud De receiver en transmitter De receiver en transmitter van dichterbij Achterkant receiver Achterkant transmitter Achterkant transmitter van dichterbij De adapters

De HD120IR, zit professioneel verpakt. Zowel de transmitter als de receiver, zitten netjes in een anti ESD zakje verpakt, waardoor de kans dat ze tijdens het transport defect zullen raken door ESD, uitgesloten is.

In de doos vinden we ook nog de user manual, de benodigde aansluitkabels en zowel een IR ontvanger (receiver) als een IR zender (transmitter).

Wat opvalt, is dat er USB voeding kabels bij zitten en twee adapters. Als je TV (of welk apparaat dan ook) een USB aansluiting heeft, dan kun je deze gebruiken om en/of de HDMI receiver of transmitter van spanning te voorzien.

Wat ontbreekt zijn HDMI kabels, maar deze liggen voor een paar euro in de schappen van de Action ;) .

Eerste indruk
Terug naar de index

De transmitter en receiver voelen erg degelijk aan. De boven en onderkant van de twee kastjes zijn van metaal. De voor en achterkant zijn van plastic. Op het plastic zit een folie, welke krassen tegen moet gaan. Het gewicht van een enkel kastje, is ongeveer 200 gram.

Aan de voorkant zit alleen een reset knop:
De voorkant van de transmitter

Aan de achterkant zit de power-input, de HDMI aansluiting, IR aansluiting en de LAN aansluiting:
De achterkant van de transmitter

De transmitter en receiver zijn qua indeling van de aansluitingen en knoppen identiek, met het verschil dat er op de transmitter er een HDMI input en een IR output zit, waar dat op de receiver precies andersom is.

Wat opvalt is dat er op de onderkant geen viltjes of kleine voetjes zitten:
Onderkant transmitter

Ook ontbreekt de mogelijkheid om de transmitter of receiver met schroefjes te bevestigen, zoals dit:
Wall mount ontbreekt

Een kleine onvolmaaktheid dus.

Het aansluiten
Terug naar de index

Het aansluiten is een kwestie van de kabels inpluggen op de transmitter en receiver:
De transmitter aangesloten
Daarna een plekje zoeken voor de IR zender (of ontvanger):
IR ontvanger plaatsen
En je bent klaar om te gaan:
Hierbij staat de Wii U beneden en komt het HDMI signaal van de Wii U op de TV boven binnen via deze Ebode HD120IR set, de Wii mote is rechtstreeks met de Wii U via bluetooth verbonden.

De beeldkwaliteit is perfect en wordt op 1080p nog steeds erg vloeiend weergegeven.

Aan de voorkant van zowel de transmitter als de receiver zit een blauw lampje, wat ik er wel goed uit vind zien. Het lampje is enigszins bescheiden en valt overdag nauwelijks op. In het donker vind ik hem niet storend (is mijn persoonlijke opvatting), maar gelukkig is het niet nodig om zowel de transmitter, als receiver in het zicht te hebben. Ze voelen zich ook prima thuis achter, of in een kast.

Configuraties
Terug naar de index

Deze set is eenvoudig uit te breiden, met meerdere ontvangers. De standaard set omvat een transmitter en receiver, waarmee de volgende configuratie gemaakt kan worden:

Standaard configuratie

Door meerdere ontvangers (receivers) aan te sluiten, kun je zo vaak als je maar wilt het signaal ontvangen:

Configuratie met meerdere ontvangers

Het aansluiten van meerdere ontvangers is echt een mateloos coole optie, waardoor je in elke kamer van het huis de beelden van een bron (bij voorbeeld in de woonkamer) gelijktijdig kunt ontvangen.

Ik heb dit getest met in totaal 3 gelijktijdige ontvangers en dit werkt perfect!

Helaas moeten de twee extra ontvangers weer terug naar Ebode, misschien maar goed ook want af en toe werd er over en weer het één en ander geroepen over de geselecteerde bron in de woonkamer :? .

Bij meerdere ontvangers moet je trouwens wel een Gigabit netwerkswitch hebben (waar je het met één ontvanger eventueel nog met enkel een patch-kabel af kunt) , minder snel dan Gb werkt niet (en ja ik heb ook getest met een 100 Mbit switch en dat werkt echt niet).

Plug n Play
Terug naar de index

Deze set is echt 100% plug n play. Zodra de transmitter aan het zenden is, is het een kwestie van de receiver(s) (de ontvanger) inschakelen en er is licht, uuhhh ik bedoel beeld natuurlijk 8)7 . Voorgaande is precies hetzelfde bij het gebruik van meerdere ontvangers. Je hoeft dan ook geen ingewikkelde instellingen te doen, laat staan een IP-adres aanpassen.

Ook hoeft er niet een 'toegewijde' kabel van de transmitter naar de receiver te liggen. Het is dus ideaal, dat deze set gewoon over een Gbit switch gepatched kan/mag worden (let hierbij wel op, want minder als Gbit, werkt echt niet).

Lag
Terug naar de index

Wij gebruiken deze set met enige regelmaat, zodat de kids boven kunnen spelen op de Wii U. Bij gamen is het fijn als je scherm zo weinig mogelijk 'lag' heeft.

Omdat het HDMI signaal eerst wordt omgezet in een IP stream en daarna vice versa, is enige 'lag' wel te verwachten.

Om 'lag' goed te kunnen testen heb je bij voorkeur dezelfde beeldschermen (met dezelfde input lag) nodig. Helaas heb ik niet twee dezelfde beeldschermen.

Om te kijken of er sprake is van lag, heb ik de Wii U rechtstreeks aangesloten op de mijn Philips TV => 32PFL5322 en (door middel van de Ebode HDSPLIT12) via de HDMI extender set op een Samsung TV => UE19F4000. Nu heeft de Samsung sowieso al erg veel input lag (ook merkbaar als ik hem rechtstreeks aansluit op de Wii U).

Al met al valt mij niet op dat er sprake is van (extra) lag. Ik vind de lag alleszins redelijk en alle games zijn nog prima speelbaar.

Bekijk hier de lag zelf (nogmaals de Samsung UE19F4000 is berucht om zijn input lag):

Infrarood
Terug naar de index
Naast transporteren van het HDMI signaal, kan deze set ook een infrarood signaal transporteren. Daarvoor zit er een infrarood ontvanger en een infrarood zender bij de set:
IR zender en ontvanger
De kabels aan deze infrarood zender en ontvanger zijn één meter lang, aan de andere kant van de kabel zit een 3,5 mm² jack connector:
IR receiver (slang)

Aan de achterkant van de infrarood ontvanger en zender, zit een 3M plakker, zodat ze vast te plakken zijn op een plek waar ze hun werk kunnen doen:

IR zender en ontvanger plakkers

De kabels van de IR zender en ontvanger zijn nogal stug, maar door de 3M plakkers, blijven ze perfect op hun plaats:
IR ontvanger plaatsen

Ik heb deze zender en ontvanger gebruikt in combinatie met mijn Humax iHDR 5200C. Dit werkt perfect. Ik heb de IR zender voor de Humax gelegd en de IR ontvanger op de TV geplakt. De infrarood signalen worden perfect ontvangen en verstuurd, je hoeft hierbij nauwelijks te richten op de IR ontvanger:
Kortom ook als IR verlenger, werkt de HD120IR perfect.

On-screen display
Terug naar de index

De receiver beschikt over een zogenaamde On-screen display. Hiermee wordt de status van de installatie weergegeven en maakt het troubleshooten van mogelijke problemen een stuk eenvoudiger. Zo heb ik de volgende meldingen voorbij zien komen, waarvan de betekenis voor zich spreekt:
Searching TX Check TX's input signal

De OSD functie blijkt een handige toevoeging en hierdoor weet je binnen no-time welke actie je moet uitvoeren om bewegende beelden op je scherm te toveren.

2e receiver
Terug naar de index

Op www.ebodeshop.nl, zijn extra losse ontvangers te koop, waarmee de set uitgebreid kan worden.

De extra ontvanger heeft een prijskaartje van ¤ 103.95 en is daarmee niet goedkoop. Omdat de kwaliteit ongeëvenaard is, vind ik deze prijs wel redelijk.

De ontvanger wordt geleverd, met dezelfde accessoires als de complete set, alleen zit er uiteraard maar één adapter, één USB voedingskabel en één IR ontvanger bij.

Stroom
Terug naar de index

De set kan op twee manieren van stroom worden voorzien:

1) Door de bijgeleverde adapter;
2) Door het bijgeleverde USB snoer.

Aan de adapter zit een snoer wat bij benadering 150 cm lang is. De adapter geeft een spanning af van 5 volt gelijkspanning en kan een stroom leveren van één ampère gelijkstroom.

Het USB snoer, is ook ongeveer 150 cm lang en kan worden gebruikt om de transmitter en/of de receiver aan te sluiten op een vrije USB aansluiting van de TV (of apparaat in de buurt, waar spanning op staat):
USB aansluitkabel De adapter
Gebruik je het USB aansluitsnoer, dan heeft dit als voordeel, dat er niet onnodig stroom verbruikt wordt in standby en dat is weer goed voor het milieu en je portemonnee :+ .

Het stroomverbruik van de transmitter en receiver, ligt zo rond de 4 Watt.
Stroomverbruik transmitter

Hier kun je berekenen wat het gebruik van deze set je op jaarbasis ongeveer kost aan energiekosten. Kijk je vier uur per dag, dan kost je deze set je per jaar ¤ 2,68 extra op je eindafrekening, dat valt dus reuze mee!

Warmteproductie
Terug naar de index
Bij het gebruik van de Ebode HD120IR, wordt deze nauwelijks warm. Na 6 uur gebruik, voelen beide units net zo warm/koud aan als de omgevingstemperatuur. Hetgeen ook een mooie indicatie is dat we met een energie zuinig product te maken hebben.

Geluidsproductie
Terug naar de index
Door het gebruik van enkel passieve componenten, zijn de transmitter en receiver geheel geluidsloos. Er zit dus geen irritante 'fan' of iets dergelijks in, wat lawaai kan gaan maken. Dat is fijn, want niet gestoord of constant afgeleid worden door irritante geluiden draagt erg bij aan een goede AV/Film ervaring.

Kabels
Terug naar de index

In de handleiding wordt er, nog eens aangegeven hoe de aders van een CAT5e/6 kabel aangesloten horen te zijn. Ik heb in de praktijk al veelvuldig meegemaakt dat de volgorde van de aders voor geen meter klopten en dan blijft er weinig over van een twisted pair |:( :
CAT5e/6 aders
Ik vind het daarom erg goed, dat dit duidelijk in de handleiding aangegeven wordt.

Nawoord
Terug naar de index

De Ebode HD120IR, voldoet perfect aan mijn verwachtingen en is de prijs van ¤ 159,95 zeker waard. Doordat het een echte IP oplossing is, heb je ook alle voordelen van de CAT5e/6 specificaties en maakt het patchen over een Gbit netwerkswitch mogelijk.

Het beeld is vloeiend en is er vrijwel direct na het inschakelen van de units. De set is eenvoudig uit te breiden, door het aansluiten extra ontvangers.

Doordat hij 100% plug n play is, kan iedereen hiermee uit de voeten.

Handig is het on-screen display, waardoor je direct de status van de installatie kent na het inschakelen van je beeldscherm.

Ook is het fijn dat de set niet warm wordt, waardoor ze perfect achter of in een (AV) kast op te bergen zijn.

Dat de set ook via een USB aansluiting van bij voorbeeld de TV zijn stroom kan krijgen, is erg handig en zorgt voor een minder vol verlengsnoer. Ook zorgt deze USB kabel ervoor dat als de TV uitstaat er geen energie verspilt wordt (waar een adapter in het stopcontact altijd energie blijft verbruiken, ook al is de verbruiker zelf niet ingeschakeld) en dat is weer goed voor het milieu en je portemonnee!

Het verzenden van IR-signalen doet hij perfect, het is alsof je gewoon op de bank voor het apparaat zelf zit. Qua bediening merk ik geen verschil.

In het verleden heb ik diverse (draadloze) oplossingen geprobeerd, daarbij was er eigenlijk altijd wel storing, waardoor ik uiteindelijk maar een RF-modulator heb aangesloten, iets wat tenminste wel betrouwbaar werkt, maar helaas ook een lage beeldkwaliteit heeft. Deze modulator is inmiddels met genoegen afgeschaft.

Erg positief vind ik de beeldkwaliteit, de schaalbaarheid (het snel een eenvoudig meerdere ontvangers kunnen aansluiten), de lage 'lag', het geringe stroomverbruik, dat de untis geluidsloos zijn en de eenvoud van aansluiten en bediening.

Als minpuntjes noem ik de prijs (al moet gezegd worden dat het een fantastisch product is), het ontbreken van vilt/voetjes op de receiver en transmitter, als ook de mogelijkheid om de units eenvoudig te monteren => 'wall mount' en het ontbreken van HDMI-kabels.

Als AV-geek 8-) , ben je bij Ebode aan het juiste adres, kan ik inmiddels met 100% zekerheid zeggen.

Ik hoop dat mijn beschrijving duidelijk is en u heeft geholpen! Ook gaat mijn dank uit aan Ebode voor het voor deze review beschikbaar stellen van de twee extra receivers en de HDMI splitter HDSPLIT12.

Changelog

DatumChange
15-10-2015Review geplaatst.

Heb jij ook een Ebode HDMI Extender over Single CAT5e/6 with IR?

Handleidingen, ik zal ze nooit begrijpen... Waarom is in de Installation Guide het display in kleur terwijl het wire schema, waar kleur zó belangrijk is, juist in grijstinten staat? 8)7

Mooie review verder.
Eens, ik denk omdat het anders geen zin had om de kleuren met nummers erbij te zetten 8)7 .