Lenovo IdeaPad G70-70 (80HW003ENX) Review

electropruts 13 oktober 2015, laatste update op 13 oktober 2015, 564 views

Lenovo IdeaPad G70-70 (80HW003ENX)

De laptop bevalt me prima, en als ik weer een 17” laptop zou willen kopen, zou ik zo weer deze nemen. De prijskwaliteit is dik in orde, en de minpunten die ik heb geconstateerd zijn wat mij betreft geen reden om de laptop te laten liggen.

Pluspunten

• Resolutie

Minpunten

• LAN aansluiting
  • Hoogglans scherm

Nadat mijn 6 jaar oude Samsung R505 de geest gaf vond ik het tijd voor iets nieuws. De R505 bevatte een Turion X2 en een Ati Mobility 3470 grafische kaart. Dit resulteerde in hoge temperaturen, en lage accuduur, terwijl ik de laptop (met name de laatste jaren) eigenlijk alleen gebruikte voor lichte zaken als internet, netflix, etc. Gamen e.d. doe ik op de playstation of PC. Om deze reden wilde ik een simpelere laptop, met een langere accuduur en vooral lagere temperaturen, en liefst ook een wat hogere resolutie. Om deze reden ben ik gaan kijken naar 17” laptops, met een simpele Celeron processor en een resolutie van 1600*900.
De reden dat ik voor de Lenovo G70-70 heb gekozen is dat de CPU (Celeron 2957U) net even sneller is dan de Celeron N2840 in de meeste laptops in deze prijsklasse (op cpubenchmark.net: multi thread 1499 vs 1073 en single thread 807 vs 567). De TDP is wel iets hoger.

Accuduur
Hoewel vrijwel de goedkoopste laptop die ik kon vinden (met 17” scherm) stelt de accu mij niet teleur. Een hele avond internetten, of een film van een paar uur kijken is in ieder geval goed te doen.

Een voorbeeld: De laptop hield het afspelen van een DVD ongeveer 2:40 minuten vol voordat de laptop zichzelf afsloot (bij +- 5% accu), met het scherm ingesteld op gemiddelde helderheid. Dit was 3 minuten meer dan de DVD welke ik voor de test geselecteerd had. Bij afspelen van een DVD van de harde schijf of streamen verwacht ik dat de accu het langer volhoudt. Dit heb ik echter nog niet getest.

Oorspronkelijk was er software meegeleverd welke zo ingesteld kan worden dat de accu niet boven de 70% opgeladen wordt. Dit is een erg interessante feature, welke de levensduur van de accu zou moeten verlengen.

Behuizing
Van een laptop in deze prijs klasse kun je geen metalen behuizing e.d. verwachten, en wat dat betreft zal de laptop ongetwijfeld minder stevig zijn dan duurdere varianten. Wat bijvoorbeeld opvalt t.o.v. mijn vorige (15”) laptop, is dat de laptop eigenlijk te zwaar, groot en dun is om met één hand op te pakken. Als ik deze bijvoorbeeld (terwijl opengeklapt) in een onderhoek beet pakt, lijkt hij iets door te buigen.

Wat jammer is (maar niet echt storend): Hoewel de laptop geheel in dezelfde kleur is uitgevoerd, is deze anders afgewerkt: rondom toetsenbord en mousepad heeft deze een beetje een ‘brushed’ look, rondom het scherm hoogglans (misschien omdat het scherm ook hoogglans is, maar het had van mij niet gehoeven), en de achterkant van het scherm is wat geribbeld. Wel is alles netjes afgewerkt, wat dat betreft ben ik dik tevreden.

Een groot voordeel van de laptop is dat vrijwel de hele onderkant er met twee schroefjes af te halen is, waardoor harde schijf, geheugen, en zelfs CPU fan makkelijk bereikbaar zijn.

Aansluitingen
Aan de linkerkant van de laptop bevinden zich de voedingsaansluiting, een VGA en HDMI aansluiting, de LAN aansluiting, en twee USB aansluitingen (waarvan één USB 3.0). Rechts bevinden zich de DVD drive, één USB aansluiting, één aansluiting voor een headset (dus koptelefoon en microfoon in één), en een SD slot.

Een groot nadeel: De LAN aansluiting bestaat uit een klepje wat opengevouwen moet worden, en dan meteen als trekontlasting fungeert. Echter zit deze erg strak, wat het bijna onmogelijk maakt om een netwerkkabel, als deze er eenmaal in zit, weer los te krijgen. Hier klagen veel gebruikers van deze laptop over. Het ziet er strak uit, maar is gewoon niet praktisch. Dat gezegd hebbende gebruik ik de aansluiting vrijwel nooit, en dat is waarschijnlijk ook waar Lenovo op gegokt heeft.

Persoonlijk vind ik het niet zo handig dat er maar één aansluiting is voor zowel koptelefoon als microfoon. Voor nu betekent dat dat ik, in plaats van mijn gaming headset, de headset van mijn telefoon gebruik, wat kwalitatief uiteraard een stuk minder is. Dit is echter eventueel wel op te lossen met een verloop kabeltje.

De voedingsstekker is vierkant. Wat het nut is en of het ook nadelen heeft durf ik zo nog niet te zeggen, maar opvallen doet het wel.

WIFI
Ik merk weinig verschil tussen de WIFI op deze laptops, en andere deelnemers in huis. Ik heb overal in huis en dichtbij huis bereik. Wat mij betreft dus prima in orde. De laptop heeft ondersteuning voor 802.11b, 802.11g en 802.11n, maar geen ac.

Bediening
Het toetsenbord bestaat uit ‘gescheiden’ toetsen (de toetsen sluiten niet aan). Hoewel dit volgens mij geen invloed zou moeten hebben merk ik toch dat het anders aanvoelt. De aanslag is prima, maar het voelt alsof het formaat net even anders is (hoewel dit gelijk is aan andere laptops hier in huis). Dit zou echter ook kunnen liggen aan het feit dat er een numpad rechts van het toetsenbord zit, waardoor het toetsenbord net iets naar links zit. Om lekker te kunnen typen moet je dus eigenlijk net iets links van het midden gaan zitten. Ik heb de laptop inmiddels echter twee maanden in bezit, en ondervindt hier geen hinder van: het typt heel natuurlijk.

De bovenste rij toetsen bestaat uit functie toetsen (volume, refresh, touchpad uit, vliegtuigstand, etc), welke door middel van een functie toets ook gebruikt kunnen worden als F1-F12 toetsen. Dit is eventueel in de bios ook om te keren.
De touchpad is lekker groot (11.5cm diagonaal), wat geen overbodige luxe is bij zo’n groot scherm. Hij reageert goed, al heb ik wel de ‘pinch to zoom’ functie uitgeschakeld, aangezien ik deze vaak per ongeluk bediende bij scrollen (met twee vingers).

Scherm
De laptop bevat een 17” scherm van 1600*900. Dit is met name handig bij multi tasken: Ik halveer mijn vensters dan vaak, zodat ik iets over kan typen, of een serie kan kijken terwijl ik ondertussen iets anders aan het doen ben. Minder functioneel dan dualscreen, maar met een laptop op de bank toch net handiger dan een tweede scherm erbij. Het scherm is hoogglans, dus weerspiegelt flink. Ik heb hier weinig last van, maar dat is sterk afhankelijk van de locatie waar je de laptop gebruikt. De brightness kan ingesteld worden van erg donker tot (bij daglicht) bijna verblindend licht, waardoor de laptop ook buiten goed te gebruiken is (al gooit direct zonlicht vermoedelijk wel roet in het eten).

Snelheid
Voor dagelijks gebruik is de snelheid dik in orde. Om de opstarttijden te beperken vervang ik mogelijk de harde schijf nog voor een SSD. In principe is de laptop door de gebruikte CPU/grafische chip ongeschikt voor (moderne) spellen. Het enige spel wat ik weleens speel (Generals Zero Hour) draait vlekkeloos, maar dit had ik niet anders verwacht: het spel dateert uit 2002 o.i.d.

Operating system
De laptop werd geleverd met windows 8.1, en uiteraard met allerlei lenovo apps geinstalleerd. Ik heb deze snel geupdatet naar windows 10, en hierbij voor een clean install gekozen. Dit bevalt prima. Windows 10 draait even goed als windows 8, en alles draait, zonder handmatige installatie van drivers, direct goed.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad G70-70 (80HW003ENX)?

Na bijna twee jaar een kleine toevoeging:
De laptop werkt nog steeds als een zonnetje. De batterij duur is (hoewel niet aan dezelfde test onderworpen) ogenschijnlijk nog niet achteruit gegaan, en hij is nog steeds snel genoeg voor dagelijks gebruik (ondanks dat ik de HDD nooit heb vervangen voor een SSD).

Ondanks dat de bouwkwaliteit vaak tegenvalt bij goedkopere laptops, heeft deze toch al een paar keer een val van de bank overleefd. Het ziet er nog niet naar uit dat ik binnenkort afstand hoef te doen van de laptop, dus wat mij betreft is dit 'goedkope laptop experiment' geslaagd.