Denon AH-D401 (Zwart) Review

MaartenBos 13 oktober 2015, 119 views

Denon AH-D401 (Zwart)

Prima koptelefoon, maar slechts geschikt voor enkele muzieksoorten en is vrij zwaar om te dragen voor langere tijd.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Losse kabel
  • De bas
  • Ingebouwde versterker

Minpunten

• Gewicht
  • De 'looks', hiermee wil je niet gezien worden
  • De bas

Heb deze koptelefoon een tijdje terug gekocht op een Ibood hunt voor ¤ 49.95. Voor deze prijs is dit een prima koptelefoon, echter voor de laatst genoteerde prijs zou ik het persoonlijk niet waard vinden.

Voor het testen van de geluidskwaliteit heb ik deze koptelefoon gebruikt in combinatie met:
  • Apple Ipod classic
  • Nokia Lumia 735
  • Externe USB-DAC: FIIO E07K Andes
En natuurlijk een flinke collectie (lossless) muziek :)

Ingebouwde versterker
Wat echter meegenomen moet worden is het feit dat deze koptelefoon een ingebouwde versterker heeft. Deze is met micro-usb op te laden en gaat makkelijk enkele dagen tot weken mee. Vooral de Ipod lijkt namelijk te weinig output te leveren om voldoende volume uit deze koptelefoon te krijgen. In zulke situaties is het handig dat een versterker ingebouwd zit en geen extra apparaat hiervoor nodig is.
Echter deze doet meer dan alleen het volume ophogen; er gaat een flinke equalizer slag over het geluid heen. Dit is niet per definitie een slecht iets te noemen, echter voor mijn smaak ligt de nadruk te extreem op de bas.

Klankkleur, ofwel de bas
Dit onderwerp is natuurlijk moeilijk objectief te beschrijven gezien het een koptelefoon betreft en wat voor mij niet prettig is kan voor de ander geweldig zijn. Houd dit in gedachten.

Het geluid wat uit de drivers komt noem ik goed qua kwaliteit en dynamisch bereik. Echter de focus ligt vooral op de bas, wat met de optionele ingebouwde versterker nog eens extra versterkt word.

Om wat voorbeelden van muziek/soort en resultaat te geven:
Drum 'n bass / Electronic / EBM (Black Sun Empire, Prodigy, Pendulum, Crystal Method)
Voor dit soort muziek is deze koptelefoon geweldig! Het enige wat je nog mist t.o.v. een echt subwoofer is het 'onderbuik gevoel', maar qua beleving een aanrader!

Metal / Industrial / Prog (Nine Inch Nails, Dream Theater, Opeth, Slayer, Fear Factory)
Voor dit soort muziek vind ik persoonlijk deze koptelefoon minder geschikt. Het nadruk op de bas is zo groot dat de middentonen (gitaren) eronder te lijden hebben en soms bijna weg lijken te vallen tussen het geweld van de bas & drums. Het aanzetten van de versterker maakt het nóg erger.

Klassieke muziek (Mozart, Einaudi)
Kort maar krachtig; ongeschikt. Dit soort muziek was dusdanig onprettig dat ik hier geen langere luistersessie mee heb gedaan.

Draagcomfort
Voor langere tijd ophebben vind ik persoonlijk het gewicht nét iets te hoog. Hij is wel in de hoofdband in te stellen qua breedte maar na een paar uur voel je dat het gewicht echt bovenop je hoofd gedragen word.
Liggend / achterover hangend zakt de band veelvuldig van je hoofd af en is dus niet erg handig.

Conclusie (TLDR)
Goede koptelefoon voor muziek waar de focus op de bas ligt. Draagcomfort niet heel geweldig. Leuke gadget mits je het voor een koopje tegenkomt.

Heb jij ook een Denon AH-D401 (Zwart)?