Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

Cougar 700K Review

Hero of Time 11 oktober 2015, laatste update op 12 oktober 2015, 162 views

Cougar 700K

De Cougar is op papier een prima toetsenbord, maar in de praktijk maakt het een aantal beloftes niet waar. Als je geen Windows draait, is dit toetsenbord z'n geld verre van waard en raad ik af om deze te kopen.

Pluspunten

• Voelt solide
  • Polssteun is degelijk

Minpunten

• Werkt alleen fatsoenlijk op Windows
  • Standaard slaapstand is erg vervelend
  • Extra opzetstuk bij polssteun links kon beter langer zijn voor de rechter hand
  • Instellingen gemaakt met de software wordt niet door het programma uitgelezen (zie verder review)
  • Belofte van G6 is standaard spatie klopt niet
  • De extra knoppen laten het toetsenbord hangen in Linux
  • Geen linker windows toets, maar een nutteloze Fn
  • Aansluiting liever modulair ivm dikte door kabelgoot

Ik ga niet zo diep in op alle functies en technieken zoals Foritain dat heeft gedaan. Wil je meer achtergrond informatie en foto's, dan kan je daar terecht. Het toetsenbord heb ik gebruikt op Debian Linux, alle ervaringen zijn hierop gebaseerd.

Eerste indruk

Te beginnen met de eerste indruk. Dat voelt solide en het toetsenbord ziet er mooi uit. Omdat het een mechanisch toetsenbord is, zijn de toetsen relatief hoog vergeleken met de klassieke rubber dome en scissor switch toetsenborden. Dit is even wennen en zorgt ervoor dat een polssteun een vereiste is. Zonder zit je al snel krampachtig te typen en krijg je last van je pols. En omdat het extra opzetstukje alleen voor de linkerhand is, valt je rechterhand automatisch lager. Dit is een groot gemis voor mensen die veel typen, want het geeft al snel kramp in de pols.

De kabel waarmee je het toetsenbord aansluit, zou beter modulair kunnen zijn, zodat je geen losse kabeleindes hebt achter de behuizing, noch een dikke kabel door je kabelgoot voor het netjes wegwerken van de kabels. Zo heb ik niets aan de audio aansluitingen omdat ik al een degelijk speaker setje heb aangesloten. Het was dus beter als je de keus had om deze weg te laten. Nog een puntje van de kabel dat niet groot genoeg is om extra te noemen, is dat de audio kabels zeer slecht te onderscheiden zijn. De kleurcodering groen en roze, voor speakers en microfoon, zijn in de plug zelf verwerkt. Het omhulsel is zelf zwart, dus eenmaal aangesloten is niet te achterhalen wat de microfoon is en wat de speakers.

Eerste ergernis

Dan het toetsenbord zelf en z'n vele functies die aangeprijst worden. Daar worden een aantal beloftes al niet waar gemaakt. Zo had ik gelezen dat de gebroken spatiebalk met spatie en G6 geen verlies in functionaliteit zou geven als G6 niet ingesteld is. In de praktijk blijkt dat G6 niets doet als je erop drukt, terwijl ik had verwacht dat het gelijk was aan spatie. Dit vermindert het typcomfort direct, aangezien ik de spatie met m'n rechter duim gebruik.

Doordat de G6 geen spatie invoegt zoals verwacht, kwam ik gelijk tot het volgende probleem: het toetsenbord reageerde niet meer. Ik kon alles indrukken wat ik wilde, maar er kwam geen enkele reactie van het toetsenbord. Backlight veranderen, wisselen van profiel, niets werkte. Pas toen ik de USB stekker uit de computer trok en er weer in deed, kwam het toetsenbord terug tot leven. Totdat ik op een van de andere macro toetsen drukte, toen ook weer levenloos. Dat deed mij afvragen, welke toetsen zorgen er nog meer voor dat het niet meer reageert? In principe alle toetsen die je niet op een normaal toetsenbord aantreft. Dat zorgt er gelijk voor dat dit toetsenbord compleet waardeloos is als je geen Windows gebruikt, zoals ik. De enige extra toetsen die het wel doen, zijn de multimedia toetsen boven het numeriek gedeelte.

Verloren hoop

In de hoop dat het met Windows nog wat te redden was, heb ik een VM opgestart, het programma daarin ge´nstalleerd (wat pas kan als het toetsenbord daadwerkelijk gevonden is, dus de Host had uiteindelijk geen toetsenbord). Direct na installatie van het programma wordt een firmware update gestart. Heel leuk en aardig, maar omdat het toetsenbord in een 'recovery' staat komt, is deze niet meer aan de VM te koppelen. In beeld verschijnt de melding om 'm niet te ontkoppelen of het systeem uit te zetten. Nou, weten we ook gelijk waarom dat is. Het toetsenbord staat te wachten op z'n firmware die het nooit zal ontvangen. Fysiek opnieuw inpluggen heeft geen zin, het blijft in 'recovery'. Het is dus softbricked.

Er is dus een fysiek Windows systeem nodig om 't weer tot leven te krijgen. Gelukkig had ik nog een laptop die ik al meer dan een jaar niet meer aan heb gehad, dus wat erop staat, mis ik niet en kan tijdelijk Windows huisvesten. Paar uur later stond Windows erop, via USB stick het programma erop gezet en met het toetsenbord aangesloten begon het weer de firmware bij te werken. Het toetsenbord werd dus gevonden. En zowaar, er werd voortgang getoond en nog geen 10 minuten later kwam het toetsenbord weer tot leven.

Terug naar Linux. Ik had voor de zekerheid met het programma alvast de G6 toets naar een spatie gemaakt en dat zorgde ervoor dat het toetsenbord in de basis weer normaal te gebruiken was. Zou het met de nieuwe firmware nu wel doen wat het hoort te doen en niet stoppen met werken bij het indrukken van een andere toets, waar geen keycode achter hangt? Helaas, die hoop was snel vervlogen, even de helderheid van het toetsenbord een tandje lager en er was weer geen invoer mogelijk. Maar de helderheid was wel minder.

Configureren van de toetsen

Met het toetsenbord weer aan de computer, kon ik nu wel via de VM de toetsen configureren, het zag blijkbaar dat het de firmware had bijgewerkt. Maar wat treft mijn verbazing, het zag niet dat ik de G6 had aangepast naar een spatie. De configuratie wordt dus wel netjes op het toetsenbord opgeslagen, maar niet uitgelezen. Dit is heel jammer, want als je het toetsenbord behoud terwijl je je systeem opnieuw installeert of vervangt, moet je eerst je configuratie exporteren om deze daarna weer te importeren. Vergeet je dat of kan je dat niet, dan moet je alles weer opnieuw instellen.

Backlight

Wat gelukkig wel is in te stellen met het programma is de slaapmodus en hoe lang het moet duren voordat deze actief wordt. De standaard instelling is na 2 minuten met wat lijkt op een audio visualizer. Dit is voor mensen die snel afgeleid worden door bewegingen in de ooghoeken erg vervelend. Zit je even wat rond te klikken, wat te lezen op Tweaker of een video aan het kijken, gaat het toetsenbord knipperen.

Omdat het is uit te zetten, heb je er al snel geen last meer van. Wil je wel dat het toetsenbord in 'slaapstand' gaat, dan heb je de keus om dat na 2, 4, 6 of 8 minuten te laten gebeuren. Dit is per profiel (M1-M3) in te stellen. Dus even van profiel wisselen kan ongewenste resultaten geven als je hier niet op let.

Het toetsenbord an sich is niets mis mee, het doet wat het moet doen en typt erg licht. Het is wel heel erg wennen om de toetsen niet helemaal tot de bodem te hoeven indrukken om de aanslag te laten registreren.

Zoek je een toetsenbord om veel mee te typen, dan is dit niet de beste keus vanwege de polssteun. Je moet echt een extra verhoging hebben voor de rechterhand en dat mist deze.

Gebruik je geen Windows, dan is dit toetsenbord een bron van ergernis vanwege de problemen die je krijgt met de macro toetsen, profiel wisselen, helderheid wijzigen en de invoer van de Windows logo toets stoppen. Al die toetsen zorgen ervoor dat het toetsenbord stopt met reageren. Heb je tegelijk met een van die toetsen een andere toets ingedrukt, dan blijft die herhaalt worden totdat je het toetsenbord loskoppelt.
Heb je met Windows bepaalde acties gekoppeld aan de macro toets, dan wordt dat uitgevoerd zonder het toetsenbord te laten hangen. Ik heb alleen een toetscombinatie ingesteld, wat er met een macro gebeurt, weet ik niet.

Heb jij ook een Cougar 700K?

Interessante toevoeging. Zonder extra inhoudelijke aanpassingen heb ik bij mijn minpunten wel even Linux support toegevoegd met de opmerking jouw review te lezen. Ik doe niets met Linux, en dan kom je hier dus nooit achter. Maar wel verdomd belangrijk om te weten natuurlijk. Ik weet overigens niet hoe andere borden zijn met Linux. Ik begreep van iemand dat ROCCAT specifieke Linux drivers heeft voor veel producten, maar ik weet er het fijne niet van. Ik gok dat je veelal bij software vrij bordjes uit komt met een typische indeling?

Overigens kan je dat FPS stukje gewoon van het bord halen he, dan heb je een normale polssteun. Persoonlijk had ik ook liever dat opzetstukje gehad voor de rechterkant. Vreemde keuze.
Ik merkte dat het typcomfort zonder het FPS stukje minder was. Ik kreeg ook last van m'n rechterpols, omdat die gewoon lager ligt. Uiteindelijk heb ik de polssteun eraf gehaald en een cd mapje opengeklapt ervoor gelegd. Dat zorgt er dus gewoon voor dat als je veel typt, het geen ideaal toetsenbord is. Ben je programmeur op Windows, dan kan je de macro toetsen instellen voor compileren e.d., maar je zit alsnog met de polssteun die niet hoog genoeg is.
Het blijft lastig beoordelen, ben altijd maar blij dat ik niet te gevoelig ben. Iets van een polssteun vind ik heerlijk, maar met jaren op een G15 was ik gelukkig, CM Storm Trigger-Z vind ik heerlijk, maar ook de Ryos MK Pro met flink grotere/hogere polssteun bevalt prima. Net als de 700K overigens, ik merk eerlijk gezegd het verschil gewoon niet. Nou ja, merk het wel, maar om te zeggen wat beter/minder/ etc is?

Net zoiets als geluidskwaliteit of vormen van een muis, too damn subjective :D